PDA

View Full Version : wat is een humbucker?



license to kill
14 december 2005, 15:08
test

license to kill
14 december 2005, 15:08
wat is een humbucker?

en dan had ik ook graag nog wat advies gekregen, ik heb een fender squier bullet maar ik heb geen goesting om die te verkopen en een nieuwe te kopen, is het dan een goed idee om er nieuwe elementen op te zetten?

license to kill
14 december 2005, 15:09
wat is een humbucker?

en dan had ik ook graag nog wat advies gekregen, ik heb een fender squier bullet maar ik heb geen goesting om die te verkopen en een nieuwe te kopen, is het dan een goed idee om er nieuwe elementen op te zetten?

almarvk
14 december 2005, 15:12
Kijk hier maar 's: http://en.wikipedia.org/wiki/Humbucker

d'oh
14 december 2005, 15:12
gloeiende gloeiende, alsjeblieft kijk eerst een even in andere topics
daar word het al miljoen keer uitgelegd

gebruik anders eerst even de search

Orpheo
14 december 2005, 15:21
gloeiende gloeiende, alsjeblieft kijk eerst een even in andere topics
daar word het al miljoen keer uitgelegd

gebruik anders eerst even de search

+1

license to kill
14 december 2005, 15:22
waarom zeggen jullie altijd +1???

license to kill
14 december 2005, 15:29
waarom zeggen jullie altijd +1???

een humbucker zorgt voor zwardere tonen, juist?

Orpheo
14 december 2005, 15:31
waarom zeggen jullie altijd +1???

betekent dat je t ermee eens bent.

een humbucker is een pickup die bestaat uit 2 spoelen. NEE NIET 2 MAGNETEN!!!!! 2 stroompjes die uit iedere spoel komen staan UIT FASE, en dat maakt de hele pickup IN fase. de spoeltjes staan ook in SERIE geschakeld. dat verklaard o.a. de hogere output van hums tegenover singlecoil. de reden dat een humbucker niet als singlecoilpup klinkt, ook niet gesplit (in ieder geval; de meesten) komt door onder andere t feit dat t magnetisch veld anders is, en dat een enkele spoel een andere output heeft, en ik d8 een ander geluidsspectrum, om t maar zo te noemen. de x2n bv heeft per coil zoveel output dat die gesplit en parallel geschakeld weer wel meer singlecoil is.

nog een ding: op een pickup zie je vaak die 6 (of 12) staafjes liggen. dat zijn weekijzeren kernen, die het magnetisch veld versterken. ze LIJKEN magneten, ZIJN het niet. ze hebben alleen als doel het veld versterken, en dus de stroom. MEER NIET.

wat bv WEL kan is dat je een bimagneet hebt: 2 magneten, bv alnico2 en alnico5, maar dan ' op elkaar gestapeld". geeft ook een leuk geluid. draai je de hele magneet om, heb je de polariteit om gedraaid.

zet je de 2 spoeltjes OP elkaar, dan heet dat een stacked humbucker. zie je veel bij singlecoil-spaced humbuckers.

zo, beetje een samenvatting wat humbuckers en singlecoils zijn.

edit: de staafjes kunnen heel soms magneten zijn, maar veelal zijn t ijzeren staafjes. het heeft nl niet zoveel nut. je verkloot nl alleen t mag. veld ermee.

schizo910
14 december 2005, 15:33
Een humbucker is een element met twee spoelen, in tegenstelling tot een singlecoil (enkelspoels), zo omstreeks 1950 uitgevonden door Seth Lover, een ingenieur in dienst van Gibson. De tweede spoel zorgt ervoor dat het element minder ruis produceert (dat is op zich natuurlijk welkom bij èlke muziekstijl!). Daarnaast hebben veel humbuckers een wat strakker, vettiger, krachtiger en feller geluid, wat ze in combinatie met een vervormd geluid op je versterker of een pedaaltje (overdrive of distortion) bij uitstek geschikt maakt voor zwaardere muziekstijlen. Dit laatste gaat niet persé op voor de bas, omdat je die hoofdzakelijk clean zult gebruiken. Maar het is mooi meegenomen dat je aanstaande bas minder ruist als hij een humbucker heeft! Een humbucker hoeft niet per definitie een agressiever geluid te hebben. Dat hangt van meerdere punten af, onder andere het materiaal waarvan de magneten gemaakt zijn, het aantal windingen koperdraad waaruit de spoel bestaat of het soort magneet (zijn bijvoorbeeld de pooltjes zelf magnetisch, of is gebruik gemaakt van een enkele staafmagneet met niet-magnetische poolstaafjes?). Deze punten hebben allemaal veel invloed op het eindresultaat.