PDA

View Full Version : DRAMA!



Dick_1982
14 december 2005, 11:41
Ik ben een half jaar geleden begonnen met het zelf bouwen van een precision body. Via marktplaats kocht ik een gebruikte maple neck. Via via kreeg ik een stuk essen voor de body.
De bouw van de body ging vrij voorspoedig, ik had het goede gereedschap en het lukte gewoon goed.
Het aflakken heeft me een stuk meer tijd gekost, het lukte me gewoon niet goed om het strak te krijgen, belangrijkste oorzaken: onervarenheid, gebrek aan kennis en gebrek aan een goede spuitinstallatie. Uiteindelijk was de body toch glad genoeg om het geheel in elkaar te gaan zetten afgelopen zaterdagavond. Plan was om eerst de hals te monteren, dan de brug, snaartjes erop en luisteren hij het klinkt. Voor het monteren zag de body er zou uit:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama1.jpg

Ik heb eerst met behulp van de neckplate gaten voorgeboord in de neckpocket. Daar heb ik vervolgens schroeven ingedraaid die met het puntje net uit de neckpocket staken. Zo kon ik de neck fixeren door de puntjes in de lak van de achterkant van de neck te drukken.
Vervolgens heb ik de neck voorgeboord op de plekken van de ingedrukte puntje. Daar onstond het eerste probleem. De hals is afkomstig van een andere gitaar. Ik had de gaatje die er al zaten dichtgesmeerd met vloeibaar hout en daar overheen gelakt. Een van de oude, dichtgesmeerde gaten viel net naast een nieuw gat. Toen ik die voorboorde kwam het vloeibare hout ook gelijk mee. Ik besloot de neck gewoon op de body te schroeven, en dan wel te zien of die ene schroef goed vast zat. Bij het vastdraaien van de derde schroef gebeurde het volgende: de kop van de schroef (speciale neck-schroeven van Vox) brak af.

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama2.jpg

Een paar vloeken verder maakte ik weer een verkeerde keuze. Ik probeerde (stom!) de hals voorzichtig los te wrikken. Verder dan 2mm kreeg ik hem niet los. Had ik dit maar niet gedaan, de schroef zat muurvast en er helemaal in, alleen de kop was eraf. Ik had er gewoon een schroef naast kunnen zetten die onder de neckplate viel. Dit besloot ik ook te doen, maar de hals stond nu op de plek van de gebroken schroef 2mm af van de neckpocket en er was geen beweging meer in te krijgen, de schroef die ik ernaast zetten trok het geheel ook niet aan. Ook een flinke tik met de hamer hielp niet. Dit probleem heb ik maar even gelaten voor wat het was, ik besloot de brug erop te gaan zetten, maar ook dat ging niet, omdat de (speciale daarvoorbestemde, bij Vox gekochte) brugschroeven te dik waren voor de gaatjes in de (bij vox aangeschafte) brug. Toen sloegen de stoppen door, is er het een en ander door de kamer gevlogen en ben ik maar gaan slapen, morgen weer een dag.
Zondag ben ik er weer voor gaan zitten en besloot ik dat de hals kostte wat kost los moest van de body en ben ik gaan wrikken, wat uiteindelijk resulteerde in deze hals:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama3.jpg

En deze neckpocket (de uitstekende schroef is de schroef die ik ernaast had gezet en die ik er ook niet meer uitgedraaid kreeg:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama4.jpg

Eingelijk had ik nu geen zin meer om aandacht aan deze rotzooi te besteden, ik had in korte tijd zoveel dingen anders moeten doen, ik had niet teveel kracht op die schroef moeten zetten, ik had de afgebroken schroef moeten laten zitten, ik had de afgebroken schroef moeten uitboren etc. etc. Maar aan de andere kant is het wel m’n eerste zelfbouw een ik kreeg toch wel wat ideëen om het spul te repareren. Het plan is: het gare stukje neckpocket (dat gearceerde) wegzagen en er een nieuw stukje inlijmen. Ik wil het dan laten uitzagen, zodat het echt recht is.

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama5.jpg

Bij de hals zou ik ook het liefste de slechte stukken wegfrezen en daar nieuwe stukken inlijmen, maar dat lijkt me wel lastig, misschien ook laten doen (het frezen):

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama6.jpg

Wat zouden jullie doen (behalve dit niet laten gebeuren :wink: ?

piezo
14 december 2005, 15:09
In ieder geval je project afmaken. Misschien eerst even een weekje laten liggen om een beetje afstand te nemen van het mislukkingsgevoel.

Er valt nog best iets aan te doen, met nieuwe blokjes hout erin. Liefst zo onzichtbaar mogelijk, dus misschien niet die HELE hoek eruit. Uitfrezen en vervolgens blokjes precies passend maken is wel véél en precies werk, maar als je het netjes doet is het de moeite waard. Het is veel werk omdat het steeds gaat van: beetje vijlen, passen, goed kijken waar nog iets af moet, weer beetje vijlen / schuren, weer passen etc.

Belangrijker is echter dat je eerst moet nagaan waarom die schroef afbrak, waarom die andere (hulpschroef) ook muurvast zat en of dat met de resterende 3 ook nog zou kunnen gebeuren. Mijn analyse: OF je hebt niet wijd genoeg voorgeboord OF de overeenkomende schroefgaten in hals en body liggen niet in één rechte lijn (waarschijnlijk, gezien je 2-fasen werkwijze bij het boren) OF om allebei die redenen.

Als je toch naar Voxhumana terugmoet vanwege die niet passende brugschroeven, kun je meteen vragen hoe je dat schroefgatenprobleem op kunt lossen. Ik denk dat ze best even voor jou de kolomboor willen inzetten om ze netjes in lijn te krijgen. Misschien moet je daarna wat dikkere schroeven gebruiken of een bus-en- bout verbinding toepassen.

Dick_1982
14 december 2005, 15:43
Afmaken ga ik het sowiso hoor, tis alleen wel een tegenvaller!
Opzich is het vrij onzichtbaar als ik dat hoeje eruit haal en er een nieuw blokje inzet, omdat aan de ene kant de neckplate zit, en aan de andere kant ligt de hals erop. Vooral de reparatie van de hals lijkt me lastig, het uitfrezen lukt me denk ik wel, mal maken en frezen, maar zo'n uitgefreesd stuk heeft dan ronde hoeken. De blokjes die erin moeten vallen moeten dan dus ook ronde hoeken hebben. Blokjes maken die erin passen, dat lijkt me lastig.

Over die schroeven:

Ik denk dat ik niet diep genoeg heb voorgeboord, ik was bang om door de neck heen te gaan en het leek me wel ok als het laatste stukje schroef zichzelf het hout in boorde. Ik heb het met een electrische handboor gedaan, een kolomboor was idd. een stuk handiger geweest.
Die hulpschroef kreeg ik er niet meer uit omdat dat een schoef was met een slechte kop en ik bij het erin schroeven de kruiskop verrot draaide (misschien nog wel de stomste actie van alle stomme acties)

Orpheo
14 december 2005, 15:49
bij body zou ik idd een stukje wegzagen en precies passend stukje eraan lijmen.

bij hals zou ik ongeveer hetzelfde doen. stukje wegfrezen (of met kolomboor bv stukjes wegboren en met beitel weghakken ) en daar een precies passend stukje esdoorn inlijmen.

zou ik doen in ieder geval. succes verder!

Mattia
14 december 2005, 16:08
bij body zou ik idd een stukje wegzagen en precies passend stukje eraan lijmen.

bij hals zou ik ongeveer hetzelfde doen. stukje wegfrezen (of met kolomboor bv stukjes wegboren en met beitel weghakken ) en daar een precies passend stukje esdoorn inlijmen.

zou ik doen in ieder geval. succes verder!

+1

wegsnijden, passend stukkie hout op maat maken, op z'n plek lijmen. Heb ik bij m'n Strat body moeten doen, na een frees ongelukje. Lak opknappen wordt een beetje irritant, maar het hoort er helaas bij.

Voor de hals: vloeibaar hout/houtpasta = rotspul Alleen te gebruiken om niet-structurele gaten mee te repareren, en dan alleen onder een solide kleur finish (anders is het te zichtbaar). Oude gaten uitboren, houten plug erin lijmen, nieuwe gaten boren (GOED voorboren, totale diepte, goede diameter) en de schroefjes met wat kaarsvet en/of zeep smeren zodat ze er makkelijker in gaan.

Gerrit
14 december 2005, 20:06
Wat Mattia zegt geen vloeibaar hout gebruiken maar klosjes er in lijmen.
Probeer ook naar klosjes te zoeken van een soortgelijk hout.
Als je zachte klosjes hebt in een hardere houtsoort,
wil je boor erg naar dat zachte klosje trekken(alleen belangrijk als je half in het klosje en half in de rest moet boren).
Het zal ook lukken als het wel zachte klosjes zijn maar moeilijker.

En als je gaat klussen heb je af en toe brokken,
dat kan iedereen gebeuren.
Ik was laatst een body aan het frezen en de stukken vlogen om m'n oren :cry:
Na het een paar dagen rust gegeven te hebben, en bedacht te hebben hoe het kwam alle stukken netjes gerepareerd en weer verder :-D

Succes

chennie
14 december 2005, 20:28
damn, wel een tegenvaller, maar als je het hebt gefixed, man wat voel je je dan goed !

marekoo
14 december 2005, 20:46
hoi dick,
als ik jou was,zou ik de sleuven/gaten die je veroozaakt heb door de boel los te rukken afvullen met epoxy(dan bedoel ik de grijze,wordt zo hardt als staal.)een dag of twee drie goed uit laten harden ,de schroef afslijpen en uitboren,dat gat ook vullen met epoxy,en rustig en bedachtzaam opnieuw beginnen.
Lijkt me een stuk eenvoudiger dan stukken inlijmen,en ntzo/als niet steviger.
Dat de schroef is afgebroken omdat je te weing hebt voor geboort,geloof ik niet,ze zullen we roestvrij staal zijn,dat breekt vrij snel.

En mocht de epoxy in het zicht komen,kun je de gaten voor 80% vullen en bovenop een stukje van het zelfde hout plaatsen.

succes marco

Gerrit
14 december 2005, 21:06
Schroeven afslijpen en uitboren is echt niet leuk hoor. de schroeven zijn 10x harder dan alles er om heen,
daardoor gaar je boor alle kanten op, behalve in de schroef.

marekoo
14 december 2005, 21:32
Ook niet met een scherpe ijzer boor,in een kolom ??

Of met een hard metale -freesje ?

Of anders ,een stukkie wegsnijden,en de schroef met een tang proberen eruit te draaien.

marco

birt
14 december 2005, 21:47
een schroef die zonder kop vast zit plooi je met 2 tangen om zodat je ze makkelijk eruit kan draaien.

voor je in hard hout schroeft is het ook heel handig de tip van je schroef even flink door vaseline te halen. dan gaat die veel makkelijker het hout in.

Dick_1982
14 december 2005, 22:55
Dank voor alle tips en ideëen. Voor de duidelijkheid, er zitten nu geen schroeven of stukjes ijzer in de neck of de neckpocket.
Het idee van de houten pluggen spreek me wel aan omdat ik beter een rond dan een vierkant gat kan zagen. Ik heb voor dat grote gat wel een plug van 3cm. doorsnede nodig, maar er zit hier een houtboer om de hoek, ik moet toch bij hem langs om te vragen of hij dat hoekje er uit kan zagen.
Nog 2 foto's ter verduidelijking:

De neckpocket van de achterkant, daarom moet het hele hoekje er uit:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama7.jpg

De hals van de achterkant, deze is wat scherper:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama8.jpg

Gerrit
14 december 2005, 23:02
Ik zou de neck pokket ook met pluggen fixen, en dan gewooon in 3 stappen.
Als de hals en de neck plate er op zitten zie je er niets meer van

Eddit (gaat niet werken, laat maar)

Anavrin
15 december 2005, 00:58
als je nou een neckplate gebruikt, dan zie je niks meer van je foutje. Is misschien niet je originele idee, maar het werkt wel.

piezo
15 december 2005, 11:51
maar zo'n uitgefreesd stuk heeft dan ronde hoeken. De blokjes die erin moeten vallen moeten dan dus ook ronde hoeken hebben.
Het klinkt je misschien vreemd in de oren, maar mijn ervaring is dat blokjes met "ronde hoeken" (wel eens ronde hoeken gezien? :D ) gemakkelijker passend te maken zijn dan blokjes met scherpe hoeken.


(misschien nog wel de stomste actie van alle stomme acties)
Dacht je dat andere bouwers het niet door schade en schande geleerd hadden? :oops:

Wat betreft de pluggen: als daar in geschroefd moet worden, kun je ze beter zo maken dat de nerf haaks op de schroefrichting staat. (Wel moeilijker helaas) Schroeven houden namelijk minder goed in kops hout.

Noid
16 december 2005, 09:55
Ach ja, waar gehakt wordt vallen spaanders :) Shit happens, zo leer je overigens wel het meest. Dat komt wel weer goed met die body en hals.

Die hele hoek hoeft er toch niet uit??? Kijk even in het topic van Mattia waarin hij een strat en een tele maakt. Daarin zie je dat er bij hem ook een stukje hout weg schiet bij het frezen, waarna hij een passend stukje hout op die plek er in zet. Als ik jouw body zo zie zou ik overeenkomstig "de lijn van het gat"(begrijpt iemand me nog) een paar ronde gaten van bijv 1 cm achter elkaar boren (liefst wel een kolomboor gebruiken). Dan daar het ronde hout in lijmen. Lijkt me steviger dan zo'n vierkant van 3 bij 3 er uit te zagen en vervangen met een ander stuk, dan is "het verband"namelijk weg en dat zie je ook altijd aan de buitenkant (tenzij je hem in een dekkende kleur lakt natuurlijk)..

Dick_1982
16 december 2005, 12:43
Ik ken de topic van Mattia, sterker nog zonder die topic was de bouw van de body waarschijnlijk een stuk minder voorspoedig gegaan, als ik er al aan begonnen was. Verschil met die reparatie is dat ik aan twee kanten gaten/schade heb. Nog een keer plaatjes met de schade van boven, voor en onder:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama9.jpg

Zelf nog nog maar eens goed zitten kijken, die de hele hoek hoeft er inderdaad niet uit, maar het leek me steviger om er een recht stuk in te lijmen, die je dan van twee kanten kan klemmen. Als je er stukjes in gaat lijmen die in een gat vallen kun je die niet klemmen. Zou ik daar andere lijm voor moeten gebruiken, en zoja, welke? Zelf denk ik van die (bruisende?) lijm die kleine gaten opvuld, mocht een blokje dan niet precies passend zijn is dat ook opgelosd.

Ik zou dus ook dit kunnen wegfrezen, en blokjes maken die erin vallen:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama10.jpg

Mocht het niet lukken kan altijd nog de hele hoek eruit.

piezo
16 december 2005, 13:14
Dick, reëel gezien denk ik dat je een keuze moet maken op basis van wat je denkt aan te kunnen in dit stadium van je bouwersontwikkeling. Geen enkele van de hier voorgestelde herstel-acties zal een resultaat opleveren dat gelijkwaardig is aan wat het had kunnen zijn, als je die fouten niet gemaakt had.
Wat je ook doet, tenzij je de body na het herstelwerk dekkend lakt, zal er altijd IETS van het herstelwerk zichtbaar zijn. Voor jou en het geoefende oog van een andere kenner tenminste, niet voor vrienden en bekenden gelukkig, die niet beter weten en het gegarandeerd een geweldige prestatie zullen vinden. (Je hoeft ze toch niet wijzer te maken?)

Als je het jezelf niet te moeilijk wil maken en toch nog een constructief en uiterlijk goed eindresultaat wilt, lijkt de epoxy oplossing van Marekoo mij wel het meest geschikt. Waarbij je na het verwijderen van stukjes rafelig/versplinterd hout dan alles, ook de al goede schroefgaten, opvult en nieuwe boorgaten maakt, ditmaal wel met een kolomboor.

Voor zover ik op basis van de foto's kan constateren kun je dan eenvoudig alle opvulwerk goed verbergen met alleen de neckplate en een enkel plakje fineer:
- Van de kopse kant van de body een DUN stukje mooi recht (laten) afzagen en daar een plaatje fineer oplijmen, die de epoxy daar aan het zicht onttrekt.
- De epoxy aan de achterkant van de body wordt door de neckplate aan het oog onttrokken.

piezo
16 december 2005, 13:25
En die laatste serie foto's van je is trouwens precies wat ik bij mijn allereerste reactie in gedachten had. Het lijmnaadje aan de kopse kant is dan het enig zichtbare herstelwerk, maar op dat lijmnaadje komt het dan ook echt aan. ALS je besluit met blokjes te gaan werken is het precies passend maken van de blokjes mechanisch-constructief gezien de enige goede manier, dus geen vullende lijm gebruiken maar gewoon goede houtlijm.
En klemmen van de blokjes constructie is goed te doen, zou ik zeggen.

Succes met je afweging!!

Dick_1982
16 december 2005, 13:50
Begrijp me goed, dat je iets van de reparatie ziet vind ik, zeker bij deze gitaar en op deze plek, niet zo'n probleem. Maar wat is epoxy voor spul en waar koop ik het, als ik het goed begrijp is het een soort houtlijm/pasta?
Het inlijmen van blokjes spreekt me wel meer aan, omdat dat me een meer 'natuurlijke' oplossing lijkt dan de 'chemische' oplossing met epoxy. Aan de andere kant wil ik het ook gewoon oplossen, en dan is epoxy misschien een stuk eenvoudiger.
Over dat lijmen en klemmen: Als je bijvoorbeeld een body verlijmd, druk je de vlakken die je tegen elkaar lijmt tegen elkaar. Wanneer je een blokje in gat lijmt kun je geen druk zetten op de 'zijkanten' :???: (snappie?)

Raytheman
16 december 2005, 14:00
ik zou geen materiaal weghalen maar het zo doen; een paar druppels witte houtlijm er in. doosje cocktailprikkers halen- die van beukenhout- en dan maar vullen. Je zal verbaasd staan hoeveel prikkers je er in kan drijven.
Nadrogen met een scherp mes de uitstekende delen afsnijden en de gaten opnieuw voorboren met de juiste diameter en diepte.

Succes

piezo
16 december 2005, 14:05
Epoxy is twee componenten kunsthars. Je mengt de hars met een harder en brengt het vervolgens aan. Gebruiksaanwijzing goed lezen en een keertje vooroefenen op een waarloos stukje hout is aan te bevelen.

Als de blokjes goed passen is er maar weinig klem kracht nodig. Je kunt toch een klem met een spanwijdte van ca. 25-30 cm van de neckpocket tot de bovenste hoorn aanleggen. Je moet aan de pocketkant een latje en een doekje tussen klem en hout klemmen en aan de hoornkant waarschijnlijk een langere (lengte van de body) plank of iets als een uitgehold plankje.

marekoo
16 december 2005, 14:07
Dick,
Epoxy koop je gewoon bij de gamma/praxis noem ze maar op(ik heb `m zelf van Bison,de tranparante snel drogende)
Dit is een twee componenten lijm/hars die speciaal geschikt is voor opvullen. De twee tube`s zitten samen in een verpakking, effe goed mengen ,de gaten afvullen,en uit laten harden.Na 24 uur of maak er voor de zekerheid 48 van, wordt het zo hard als steen ,en kun je het opnieuw bewerken(schuren,slijpen,vijlen boren)

Als je wilt ,kun je de epoxy ook mengen met pigment,of als je je gitaar blank laat met schuurstof.

succes marco

Dick_1982
16 december 2005, 14:26
hmmm, die epoxy oplossing klinkt toch best aantrekkelijk, en dan gemengd met wat schuurstof inderdaad. Overigens is dit sowiso een reparatiebas. Bij het uitzagen van de body kwam ik een soort kwast tegen die ik dichtgesmeerd heb met houtlijm. Bij het uitfrezen van de elementruimte schoot ik uit en daar heb ik ook een blokje ingelijmd.

piezo
16 december 2005, 14:27
ik zou geen materiaal weghalen maar het zo doen; een paar druppels witte houtlijm er in. doosje cocktailprikkers halen- die van beukenhout- en dan maar vullen. Je zal verbaasd staan hoeveel prikkers je er in kan drijven.
Nadrogen met een scherp mes de uitstekende delen afsnijden en de gaten opnieuw voorboren met de juiste diameter en diepte.

Succes

Voor een situatie als deze waar het gaat om het goed overdragen van trillingen, vind ik dat geen goede oplossing. Voor een gewoon schroefgat met niet te veel opvulruimte en waar het niet op trillingsoverdracht aankomt kan het prima.

Dick_1982
8 januari 2006, 14:07
Het is gelukt, ben voor de epoxy-oplossing gegaan. Ben er zelf wel tevreden over, je ziet er straks (bijna) niets meer van, en het was een vrij eenvoudige reparatie. Ik geef hem nog een nieuw laagje lak en dat is het wel weer ok. Foto's!!!:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama11.jpg

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama12.jpg

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama13.jpg

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/basdrama14.jpg