PDA

View Full Version : Oefenen



moretel
3 oktober 2002, 01:01
N.a.l.v. het SRV topic,
ik oefen veel loopjes en solo's uit bestaande nummers van alle soorten muziek, van blues, jazz, rock, metal, grunge etc.
Ik vind eigenlijk alles wel leuk maar stevige rock heeft nog steeds mijn voorkeur.
Ik pluis de meeste solo's helemaal uit om daarna mijn eigen weg te gaan.
Ook kan ik de laatste tijd uren oefenen op sweeps.

Om vooruit te gaan oefen ik ook uit boeken etc.
Ook maak ik eigen muziek en kan aardig improviseren. Vind mezelf een gevorderd amateur.
Tijdens oefenen vraag ik me wel eens af of dat effectiever kan.
Heeft les dan nog nut als je al zo'n 23 jaar speelt zonder les?

Hoe ziet een oefenavond van jullie eruit?
De laatste tijd start ik met wat riffjes, jazz accoorden, sweeps, uurtje pielen met backingtracks of drumcomputer, nieuw stukje instuderen, bandrepertoire oefenen, toonladders.
Ik speel dan zo van 8 tot twaalf. Wisselt wel wat in de tijd maar de laatste weken hou ik dit aardig vol.

Ik ben benieuwd hoe andere gitaristen de avonden doorkomen.

domie
3 oktober 2002, 17:04
NOU ,ZIT ook wel achter de tv of pc hoor :}

domie
3 oktober 2002, 17:05
:smile:

BLOK182
3 oktober 2002, 17:26
Mijn oefendmiddag / avond bestaat vaak uit ff plingelen zonder de versterker aan (die staat dan voor te gloeien). Dan ff wat punk om los te spelen, dan wat moeilijkere liedjes meejengelen, beetje improviseren op die backingtracks die hier een tijdje terug gelinkt stonden, en dan een nieuw nummer uitzoeken / oefenen ofzo. Kan tegenwoordig ook heel goed met de versterker heel zacht voor de tv zitten en een beetje half kijken / half plingelen hehe

The Gibsonman
9 oktober 2002, 19:40
Van 18.30 tot 22.30
ik begin met toonladders.
om warm te spelen. dan ga ik akkoorden doen,jazznummers, plectrumtechniek(muting enz.) snelheid
verder ook nog theorie als solfege en ritme.
en verder gewoon met cd's meespelen

BLOK182
9 oktober 2002, 20:25
hehe met cd's meespelen is ook mijn grootste oefening volgens mij, tis gewoon beter voor het gehoor en timing enzo.

pimmetje
10 oktober 2002, 11:40
Voor gehoor en (vooral) timing is 't denk ik beter om juist niet te veel met cd's mee te spelen.

Uitzoeken van wat er wordt gespeeld is heel goed voor 't gehoor... daarna met de droge tik van de metronoom het uitgezochte oefenen/spelen. Liefst ook nog opnemen... je hoort dan juist met alleen metronoom + gitaar heel snel wanneer je ernaast zit.

Hoe meer franjes je toevoegt, des te minder je foutjes opvallen. Voor 't leren improviseren is een achtergrond-muziekje natuurlijk wel onontbeerlijk.

Harry
10 oktober 2002, 11:52
na 't avondeten zet ik mijn computer aan, doe een spelletje, daarna internetten met m'n gitaar op schoot, en als ik moet wachten ga ik tussendoor zitten klooien, een lastig loopje of zo, of een melodie die door mijn hoofd spookt. Of een omzetting van een akkoord, al vind ik dat meestal al teveel werk. Daarna ga ik bij m'n vriendin zitten, tv kijken of zo. Kortom, ik oefen weinig tot niets (en goeie gitaristen zullen dat waarschijnlijk wel kunnen horen, maar de rest van de mensheid maakt 't niet uit)

alexgit
10 oktober 2002, 21:18
En akoestische gitaristen?

Negative K3 fan
24 oktober 2002, 21:54
Ik pak mn gitaar wanneer ik zin heb om te spelen en dan speel ik vaak saaie stukjes omdat ik niet veel weet, de laaste dagen zit ik mn rechterhand plectrum techniek wat bij te spijkeren, want ik heb gemerkt dat die ernstig achterloopt in vergelijking met mn linkerhand.

Dus ik heb geen gheye "oefenavonden" of weetikveel wat.

Verder speel ik nooit met cd/mp3 mee want dat si for l4m0rs.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2002-10-24 20:56 ]</font>

Ibanez
25 oktober 2002, 10:59
Ik heb niet echt een standaard schema. Ik speel elke dag ongeveer een uurtje, dat verschilt ook nog. Maar als ik ga oefenen speel ik eerst wat toonladders steeds sneller om warm te worden. Dan ga ik wat legato's oefenen. En dan mijn alternate picking techniek versnellen. En ik speel wat nummertjes. Daarna ga ik een nummer wat ik met gitaarles aan het spelen ben goed uitzoeken. En dan met de drumcomputer van mijn effectpedaal meespelen. Daarna ga ik is flink zitten raggen, wat metalriffjes, beetje shredden en wieeeeeuwen, tappen bluesen enz. Daarna ga ik met me gitaar op de bank zitten en met de dvd van satriani meespelen (voorzover ik dat kan :grin: ) en een beetje naar zijn techniek kijken. Dit is dus niet wat ik elke dag precies doe, het verschilt gewoon per dag.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez op 2002-10-25 10:00 ]</font>

savecracker85
25 oktober 2002, 18:13
ik speel ook niet via n vast schema...maar gewoon als ik ff niks te doen heb....als ik bijvoorbeeld iets download of mn pc opstart danpak ik mn gitaar en speel ik wat algemene nummers...beetje funk, solo, metal oftewel vanalles doorelkaar....ook zit ik welles eens voor de tv met mn gitaar op mn schoot zonder versterker. en dan gewoon blind bepaalde loopjes spelen
alleen als ik iets voor mn gitaarles moet kennen ga ik er echt serieus voor zitten..pc/tv uit, tabblad en bandje erbij en oefenen :smile:

henksjaak
27 maart 2003, 14:38
Op 2002-10-03 00:01, schreef moretel:
N.a.l.v. het SRV topic,
ik oefen veel loopjes en solo's uit bestaande nummers van alle soorten muziek, van blues, jazz, rock, metal, grunge etc.
Ik vind eigenlijk alles wel leuk maar stevige rock heeft nog steeds mijn voorkeur.
Ik pluis de meeste solo's helemaal uit om daarna mijn eigen weg te gaan.
Ook kan ik de laatste tijd uren oefenen op sweeps.

Om vooruit te gaan oefen ik ook uit boeken etc.
Ook maak ik eigen muziek en kan aardig improviseren. Vind mezelf een gevorderd amateur.
Tijdens oefenen vraag ik me wel eens af of dat effectiever kan.
Heeft les dan nog nut als je al zo'n 23 jaar speelt zonder les?

Hoe ziet een oefenavond van jullie eruit?
De laatste tijd start ik met wat riffjes, jazz accoorden, sweeps, uurtje pielen met backingtracks of drumcomputer, nieuw stukje instuderen, bandrepertoire oefenen, toonladders.
Ik speel dan zo van 8 tot twaalf. Wisselt wel wat in de tijd maar de laatste weken hou ik dit aardig vol.

Ik ben benieuwd hoe andere gitaristen de avonden doorkomen.



vet :smile:

Soulflyhigh
27 maart 2003, 15:12
Ik heb ongeveer een vast schema en dat heet Metallica. Ik zit als ik tijd heb (tijd moet je eigenlijk maken) eigenlijk metallica te spelen. Black Album laatste tijd niet zo veel meer want dat boek ken ik bijna binnenstebuiten. Ff'tjes tijd voor een ander boek waarschijnlijk Justice for All... Oh ja ik ben begonnen met improviseren en ik oefen de plectrumhand steeds meer.

Groetjes Soulflyhigh

Eagel
27 maart 2003, 16:29
Ik probeer elke avond in iedergeval 1.5 uur te oefenen. Begin met wat toonladders etc. Vervolgens pak ik de song van de week :smile: Ik wil proberen om in de week een thema te gebruiken deze week is dat bijvoorbeeld: Take it Easy van de eagles ga daar vervolgens flink mee aan de gang. Vervolgens ga ik nog een tijd met verschillende akkoorden pielen en vervolgens als afsluiter lekker improviseren, vind ik het lekkerst om te doen. Dit is mijn 1.5 uur door de week.

In het weekend staat de strat centraal aangezien ik s'avond (van wege een slapend kind) niet lekker uitgebreid (lees versterkt) kan oefenen wordt de strat in het weekend lekker misbruikt. :smile:

Dit alles staat nog los van de tijd die ik aan het band repertoir besteed en aan de wekelijkse oefenavond. Hmmm... als ik dit zo allemaal lees snap ik niet dat ik nog tijd heb voor een gezinsleven.. :smile:

moretel
28 maart 2003, 10:08
Na een aantal maanden intensief oefenen op een strak schema heb ik de teugels wat laten vieren, nu reserveer ik s'avonds twee uur voor techniek en ontwikkeling en besteed 4 keer een half uur die ik soms nog opdeel in 15 minuten. Heb een schematje gemaakt voor het overzicht zodat alles aan bod blijft komen, ik merkte dat je zonder schema bepaalde zaken toch weer wat laat zakken. De rest van de tijd is vrij en vul ik wat minder strak in. Tijd voor gezinsleven heb ik nog wel, kinderen zijn groot, TV kijk ik nauwelijks en ook ben ik mijn partner dankbaar dat ze niet zeurt als ik tot 3 uur s'nachts speel (allemaaal met een koptelefoon via een doosje van pandorra).

mpors
28 maart 2003, 11:10
Ik heb ook een standaard schema...'s morgens vroeg beginnen met spelen en 's avonds laat stoppen. Vooral voor de TV is prima...omdat het toch voornammelijk om vinger oefeningen gaat. Muzikale oefeningen doe ik meestal 's middags.

john.3001
1 april 2003, 17:55
Op 2002-10-09 19:25, schreef BLOK182:
hehe met cd's meespelen is ook mijn grootste oefening volgens mij, tis gewoon beter voor het gehoor en timing enzo.


Tja, ik begin altijd met miserlou... Maar het probleem is dan dat ik hard wil gaan, maar dan hoor ik de stereo niet meer. Zet ik die dan weer harder, hoor ik mezelf weer niet... Hoe los je dat nu op?