PDA

View Full Version : taylor



belg
13 december 2005, 02:34
Heb eindelijk eens, bij Dijkman in A'dam, op een paar taylors gespeeld. een ergens uit de drie en een uit de zeven-serie.
errug mooi hoor, idd heel helder geluid.
Ook op enkele high-end takamines, vond ik heel weinig aan, geen karakter imo.

Taylor vind ik echter te duur. Vraag is dus, is het waar dat Furch en Lakewood in de richting van de taylorsound gaan?? Heb dit al vaker gelezen her en der....Iemand ervaring met deze drie bouwers??

Buzz
13 december 2005, 09:15
Dat zou je echt zelf eens moeten ervaren. Ik ben zelf nogal een Furch-fan, maar dat ben ik niet geworden omdat ik een surrogaat zocht voor Taylor. Furch is toch gewoon anders, en, zeker de duurdere modellen, beslist net zo mooi.
Lakewood is weer heel iets anders. Beslist een eigen karakter, maar niet helemaal mijn smaak.

Picker
13 december 2005, 12:37
Heb eindelijk eens, bij Dijkman in A'dam, op een paar taylors gespeeld. een ergens uit de drie en een uit de zeven-serie.
errug mooi hoor, idd heel helder geluid.
Ook op enkele high-end takamines, vond ik heel weinig aan, geen karakter imo.

Taylor vind ik echter te duur. Vraag is dus, is het waar dat Furch en Lakewood in de richting van de taylorsound gaan?? Heb dit al vaker gelezen her en der....Iemand ervaring met deze drie bouwers??

Ga anders eens op zoek naar een 2e hands 3-serie. Dat zijn ook erg goede gitaren en op ebay etc. gaan die soms voor heel schappelijke prijzen van de hand. Taylor is en blijft toch Taylor...

Picker
13 december 2005, 12:37
Heb eindelijk eens, bij Dijkman in A'dam, op een paar taylors gespeeld. een ergens uit de drie en een uit de zeven-serie.
errug mooi hoor, idd heel helder geluid.
Ook op enkele high-end takamines, vond ik heel weinig aan, geen karakter imo.

Taylor vind ik echter te duur. Vraag is dus, is het waar dat Furch en Lakewood in de richting van de taylorsound gaan?? Heb dit al vaker gelezen her en der....Iemand ervaring met deze drie bouwers??

Ga anders eens op zoek naar een 2e hands 3-serie. Dat zijn ook erg goede gitaren en op ebay etc. gaan die soms voor heel schappelijke prijzen van de hand. Taylor is en blijft toch Taylor...

Droffie
13 december 2005, 14:30
Mijn ervaring met Lakewood is dat ik ze ook weinig karakter vond hebben. Wel ok geluid maar vlak. Ook bespeelbaarheid vond ik niet echt lekker.
Met Furch heb ik geen enkele ervaring.

sjaakies
13 december 2005, 17:46
ik zou als je iets moois zoekt toch echt naar kees dee in amersfoort gaan daar hebben ze heel veel akoustisch ook lakewood en taylor

Mattia
13 december 2005, 17:48
Als je die Taylor sound wil, zul je toch een Taylor moeten kopen. Zo idioot duur is de 300 en 400 serie helemaal niet, voor wat je krijgt (IMO).

Picker
13 december 2005, 17:50
Sterker nog: voor wat je krijgt is iedere Taylor spotgoedkoop!

Buzz
13 december 2005, 17:53
Heb jij aandelen in Taylor of zo, Picker?
Da's natuurlijk onzin!


Aan de andere kant:

Vergeleken met andere muziekinstrumenten zij gitaren nogal goedkoop.
Vergelijk een mooie Taylor eens met een goede dwarsfluit, trompet of een fagot... :-?

Mattia
13 december 2005, 18:05
Sterker nog: voor wat je krijgt is iedere Taylor spotgoedkoop!

Och, ik vind de 900 serie anders behoorlijk aan de prijzige kant voor een fabrieksgitaar.

bert
13 december 2005, 20:55
Sterker nog: voor wat je krijgt is iedere Taylor spotgoedkoop!

Och, ik vind de 900 serie anders behoorlijk aan de prijzige kant voor een fabrieksgitaar.

Ik ook 8-)

Picker
13 december 2005, 21:44
Oei, wat schrijf je dat lelijk, fabrieksgitaar. Nou, ik heb die Taylorfabriek bekeken en ik denk niet dat er één handbouwer te vinden is die niet heel graag een zaterdagochtend in hun magazijn materialen zou willen vergaren om vervolgens een zaterdagmiddag van alle machines gebruik te maken...!

Mattia
13 december 2005, 21:53
Oei, wat schrijf je dat lelijk, fabrieksgitaar. Nou, ik heb die Taylorfabriek bekeken en ik denk niet dat er één handbouwer te vinden is die niet heel graag een zaterdagochtend in hun magazijn materialen zou willen vergaren om vervolgens een zaterdagmiddag van alle machines gebruik te maken...!

Tja... Hun CNC halzen kan ik best laten (het gaat mij ook om het proces, niet alleen het resultaat), side benders zijn wel leuk, m'n eigen materialen zijn minstens net zo goed (ik hoef niet bulk in te slaan)...punt is, het zijn gitaren die door veel innovatieve automatisering gemaakt worden. Allemaal hartstikke precies, lekker vlot, veel jigs en fixtures (zie: Factory Fridays) die redelijk makkelijk op kleinere schaal toepasbaar zijn, maar als je bedenkt dat je voor 3000-4000 euro een custom-built gitaar kunt kopen, veelal met satisfaction guarantee, dan weet ik het wel, hoor.

Taylor maakt een van de beste fabrieksgitaren die er zijn, zo niet de beste, maar in het duurdere, non-custom segment vind ik ze toch best aan de dure kant.

Picker
13 december 2005, 22:04
Heb jij aandelen in Taylor of zo, Picker?
Da's natuurlijk onzin!

Ach, ik houd nu eenmaal van duidelijke statements. ;)

En sinds mijn nieuwe set nieuwe-generatie-Taylors staat mijn visie op gitaren volledig op zijn kop. Die K22 klonk drie keer beter dan ik me überhaupt had kunnen voorstellen dat de beste gitaar ter wereld ooit zou kunnen klinken. Het veroorzaakte een volledige re-calibratie van mijn opinie over gitaren. Dus als je dat soort gitaren in "geld gedeeld door kwaliteit" gaat uitdrukken zijn ze in zekere zin allemaal goedkoop.

Picker
13 december 2005, 22:18
Oei, wat schrijf je dat lelijk, fabrieksgitaar. Nou, ik heb die Taylorfabriek bekeken en ik denk niet dat er één handbouwer te vinden is die niet heel graag een zaterdagochtend in hun magazijn materialen zou willen vergaren om vervolgens een zaterdagmiddag van alle machines gebruik te maken...!

Tja... Hun CNC halzen kan ik best laten (het gaat mij ook om het proces, niet alleen het resultaat), side benders zijn wel leuk, m'n eigen materialen zijn minstens net zo goed (ik hoef niet bulk in te slaan)...punt is, het zijn gitaren die door veel innovatieve automatisering gemaakt worden. Allemaal hartstikke precies, lekker vlot, veel jigs en fixtures (zie: Factory Fridays) die redelijk makkelijk op kleinere schaal toepasbaar zijn, maar als je bedenkt dat je voor 3000-4000 euro een custom-built gitaar kunt kopen, veelal met satisfaction guarantee, dan weet ik het wel, hoor.

Taylor maakt een van de beste fabrieksgitaren die er zijn, zo niet de beste, maar in het duurdere, non-custom segment vind ik ze toch best aan de dure kant.

Tja, goedkoop is anders. Maar daar koop je ook geen Taylor voor. En ik moet zeggen dat ik de laatste jaren wat minder enthousiast ben geworden over handbouw gitaren. Ik ben er teveel poeha en "Harry Potter taal" tegengekomen, en te weinig echte concrete en steekhoudende verhalen. Daarmee wil ik niet zeggen dat handgebouwde gitaren slecht zijn of zo, maar ze zijn beslist niet per se altijd de 'heilige graal' zoals velen altijd klakkeloos aannemen.

Tja, daar zou je uren over door kunnen discussiëren. Mischien iets voor een volgende thread...

Mattia
13 december 2005, 22:35
Tja, goedkoop is anders. Maar daar koop je ook geen Taylor voor. En ik moet zeggen dat ik de laatste jaren wat minder enthousiast ben geworden over handbouw gitaren. Ik ben er teveel poeha en "Harry Potter taal" tegengekomen, en te weinig echte concrete en steekhoudende verhalen. Daarmee wil ik niet zeggen dat handgebouwde gitaren slecht zijn of zo, maar ze zijn beslist niet per se altijd de 'heilige graal' zoals velen altijd klakkeloos aannemen.

Tja, daar zou je uren over door kunnen discussiëren. Mischien iets voor een volgende thread...

Zijn ze ook niet. Maar een beetje goede bouwer kan minimaal een Taylor evenaren, en meestal iets beters bouwen. Er zit overal poeha in, ook bij Taylor (je betaalt voor de naam, niet de materialen of de constructie). Je vind overal wat 'wollige' verhalen over klank, bouw, etc. maar dat wil niet zeggen dat die mensen geen topinstrumenten kunnen bouwen, en deels ook kunnen verkopen. Veelal zijn de gitaristen nog erger dan de bouwers.

Er zijn ook bouwers die het wetenschappelijk aanpakken, en daar zijn net zoveel theorieen over, net zoveel complexiteit, net zoveel verschillende (onderbouwde) theorieen. Het blijft deels een 'Craft', geen 'Science', en lang niet iedere handbouwer maakt zulke geweldige instrumenten. Maar het blijft toch iets bijzonders, iets 'anders'. De mooiste klanken (opgenomen) die ik ooit heb gehoord komen uit (min of meer) handgemaakte gitaren. De visueel meest indrukwekkend gitaren, idem ditto. Maar uiteindelijk gaat het dus om smaak, en voorkeur; ik heb voor die 4 a 5 duizend liever een wat persoonlijker contact, een op een relatie, voor mij gemaakt instrument. Qua geluid hoeft een Taylor het niet onder te doen voor een handbouw gitaar. Qua kwaliteit ook niet. Maar het is en blijft anders. Een gitaar is ten eerste een isntrument, maar het is ook een vorwerp, en de constructie van het vorwerp, alsmede het voorwerp zelf spelen wel degelijk een rol.

Mattia
13 december 2005, 22:37
Tja, goedkoop is anders. Maar daar koop je ook geen Taylor voor. En ik moet zeggen dat ik de laatste jaren wat minder enthousiast ben geworden over handbouw gitaren. Ik ben er teveel poeha en "Harry Potter taal" tegengekomen, en te weinig echte concrete en steekhoudende verhalen. Daarmee wil ik niet zeggen dat handgebouwde gitaren slecht zijn of zo, maar ze zijn beslist niet per se altijd de 'heilige graal' zoals velen altijd klakkeloos aannemen.

Tja, daar zou je uren over door kunnen discussiëren. Mischien iets voor een volgende thread...

Zijn ze ook niet. Maar een beetje goede bouwer kan minimaal een Taylor evenaren, en meestal iets beters bouwen. Er zit overal poeha in, ook bij Taylor (je betaalt voor de naam, niet de materialen of de constructie). Je vind overal wat 'wollige' verhalen over klank, bouw, etc. maar dat wil niet zeggen dat die mensen geen topinstrumenten kunnen bouwen, en deels ook kunnen verkopen. Veelal zijn de gitaristen nog erger dan de bouwers.

Er zijn ook bouwers die het wetenschappelijk aanpakken, en daar zijn net zoveel theorieen over, net zoveel complexiteit, net zoveel verschillende (onderbouwde) theorieen. Het blijft deels een 'Craft', geen 'Science', en lang niet iedere handbouwer maakt zulke geweldige instrumenten. Maar het blijft toch iets bijzonders, iets 'anders'.

De mooiste klanken (opgenomen) die ik ooit heb gehoord komen uit (min of meer, CNC zit overal) handgemaakte gitaren. De visueel meest indrukwekkend gitaren, idem ditto. Maar uiteindelijk gaat het dus om smaak, en voorkeur; ik heb voor die 4 a 5 duizend liever een wat persoonlijker contact, een op een relatie, voor mij gemaakt instrument. Qua geluid hoeft een Taylor het niet onder te doen voor een handbouw gitaar. Qua kwaliteit ook niet. Maar het is en blijft anders. Een gitaar is ten eerste een isntrument, maar het is ook een vorwerp, en de constructie van het vorwerp, alsmede het voorwerp zelf spelen wel degelijk een rol. Voor mij. Voor anderen liggen de prioriteiten uiteraard anders.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 09:55
Ikvind Taylor super. Ik heb een erg mooie 20th anniversery. De klank is echt mooi gebalanceerd.
Die gitaar vond ik echter te prijzig om er zomaar mee op te treden her en der. Het is jammer als zo'n instrument beschadigd.(of gejat wordt)
Dus heb ik de goedkoopste Furch (Durango)gekocht en er door het Speeltuygh in Zwolle een L.R. Baggs(?) in laten zetten.
De klank is anders dan Taylor, maar kan de concurrentie wel aan.
Er zit een prijsvesrchil van ruim € 2000,- in. Dan vind ik dat Furch een heel behoorlijke gitaar aflevert voor een zeer schappelijke prijs.

Dus wil je voordelig en toch mooi...Furch is een goede optie.
Wil je beter en heb je het geld. Koop Taylor. (absoluut fantastisch voor de gitarist die geld heeft en zo'n instrument waard is.)
ik bedoel: wat moet je met een gitaar van meer dan € 1500,- als je matig speelt.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 09:56
Ikvind Taylor super. Ik heb een erg mooie 20th anniversery. De klank is echt mooi gebalanceerd.
Die gitaar vond ik echter te prijzig om er zomaar mee op te treden her en der. Het is jammer als zo'n instrument beschadigd.(of gejat wordt)
Dus heb ik de goedkoopste Furch (Durango)gekocht en er door het Speeltuygh in Zwolle een L.R. Baggs(?) in laten zetten.
De klank is anders dan Taylor, maar kan de concurrentie wel aan.
Er zit een prijsvesrchil van ruim € 2000,- in. Dan vind ik dat Furch een heel behoorlijke gitaar aflevert voor een zeer schappelijke prijs.

Dus wil je voordelig en toch mooi...Furch is een goede optie.
Wil je beter en heb je het geld. Koop Taylor. (absoluut fantastisch voor de gitarist die geld heeft en zo'n instrument waard is.)
ik bedoel: wat moet je met een gitaar van meer dan € 1500,- als je matig speelt.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 09:56
Ikvind Taylor super. Ik heb een erg mooie 20th anniversery. De klank is echt mooi gebalanceerd.
Die gitaar vond ik echter te prijzig om er zomaar mee op te treden her en der. Het is jammer als zo'n instrument beschadigd.(of gejat wordt)
Dus heb ik de goedkoopste Furch (Durango)gekocht en er door het Speeltuygh in Zwolle een L.R. Baggs(?) in laten zetten.
De klank is anders dan Taylor, maar kan de concurrentie wel aan.
Er zit een prijsvesrchil van ruim € 2000,- in. Dan vind ik dat Furch een heel behoorlijke gitaar aflevert voor een zeer schappelijke prijs.

Dus wil je voordelig en toch mooi...Furch is een goede optie.
Wil je beter en heb je het geld. Koop Taylor. (absoluut fantastisch voor de gitarist die geld heeft en zo'n instrument waard is.)
ik bedoel: wat moet je met een gitaar van meer dan € 1500,- als je matig speelt.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 09:58
Ikvind Taylor super. Ik heb een erg mooie 20th anniversery. De klank is echt mooi gebalanceerd.
Die gitaar vond ik echter te prijzig om er zomaar mee op te treden her en der. Het is jammer als zo'n instrument beschadigd.(of gejat wordt)
Dus heb ik de goedkoopste Furch (Durango)gekocht en er door het Speeltuygh in Zwolle een L.R. Baggs(?) in laten zetten.
De klank is anders dan Taylor, maar kan de concurrentie wel aan.
Er zit een prijsvesrchil van ruim € 2000,- in. Dan vind ik dat Furch een heel behoorlijke gitaar aflevert voor een zeer schappelijke prijs.

Dus wil je voordelig en toch mooi...Furch is een goede optie.
Wil je beter en heb je het geld. Koop Taylor. (absoluut fantastisch voor de gitarist die geld heeft en zo'n instrument waard is.)
ik bedoel: wat moet je met een gitaar van meer dan € 1500,- als je matig speelt.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 09:58
Ikvind Taylor super. Ik heb een erg mooie 20th anniversery. De klank is echt mooi gebalanceerd.
Die gitaar vond ik echter te prijzig om er zomaar mee op te treden her en der. Het is jammer als zo'n instrument beschadigd.(of gejat wordt)
Dus heb ik de goedkoopste Furch (Durango)gekocht en er door het Speeltuygh in Zwolle een L.R. Baggs(?) in laten zetten.
De klank is anders dan Taylor, maar kan de concurrentie wel aan.
Er zit een prijsvesrchil van ruim € 2000,- in. Dan vind ik dat Furch een heel behoorlijke gitaar aflevert voor een zeer schappelijke prijs.

Dus wil je voordelig en toch mooi...Furch is een goede optie.
Wil je beter en heb je het geld. Koop Taylor. (absoluut fantastisch voor de gitarist die geld heeft en zo'n instrument waard is.)
ik bedoel: wat moet je met een gitaar van meer dan € 1500,- als je matig speelt.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 13:07
Ik heb zelf een prima Taylor XX anniversery. Die gitaar speelt en klinkt echt super. Het geluid is prima in balans. Voor optredens vond ik het instrument te duur. Hij kan beschadigen of gejat worden.
Dus kocht ik afgelopen jaar een Furch Durango. Dat is het goedkoopste model. Door het Speeltuygh in Zwolle heb ik er een L.R. Baggs (?) in laten zetten.
De Durango speelt echt prima en de klank is goed. M'n Furch kan de concurrentie met Taylor best aan. Tenminste, als je je realiseert dat Taylor zeker € 2000,- meer kost. Furch klinkt mooi en speelt prima. Fabrieksaf was Furch direct naar m'n zin.

Wat mij betreft is Furch dus prima voor de minder vermogende gitarist. Aan de andere kant: als je het geld hebt en je spel is het waard.... Taylor is toch echt wel een klasse apart.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 13:08
Ik heb zelf een prima Taylor XX anniversery. Die gitaar speelt en klinkt echt super. Het geluid is prima in balans. Voor optredens vond ik het instrument te duur. Hij kan beschadigen of gejat worden.
Dus kocht ik afgelopen jaar een Furch Durango. Dat is het goedkoopste model. Door het Speeltuygh in Zwolle heb ik er een L.R. Baggs (?) in laten zetten.
De Durango speelt echt prima en de klank is goed. M'n Furch kan de concurrentie met Taylor best aan. Tenminste, als je je realiseert dat Taylor zeker € 2000,- meer kost. Furch klinkt mooi en speelt prima. Fabrieksaf was Furch direct naar m'n zin.

Wat mij betreft is Furch dus prima voor de minder vermogende gitarist. Aan de andere kant: als je het geld hebt en je spel is het waard.... Taylor is toch echt wel een klasse apart.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 13:08
Ik heb zelf een prima Taylor XX anniversery. Die gitaar speelt en klinkt echt super. Het geluid is prima in balans. Voor optredens vond ik het instrument te duur. Hij kan beschadigen of gejat worden.
Dus kocht ik afgelopen jaar een Furch Durango. Dat is het goedkoopste model. Door het Speeltuygh in Zwolle heb ik er een L.R. Baggs (?) in laten zetten.
De Durango speelt echt prima en de klank is goed. M'n Furch kan de concurrentie met Taylor best aan. Tenminste, als je je realiseert dat Taylor zeker € 2000,- meer kost. Furch klinkt mooi en speelt prima. Fabrieksaf was Furch direct naar m'n zin.

Wat mij betreft is Furch dus prima voor de minder vermogende gitarist. Aan de andere kant: als je het geld hebt en je spel is het waard.... Taylor is toch echt wel een klasse apart.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 13:09
Ik heb zelf een prima Taylor XX anniversery. Die gitaar speelt en klinkt echt super. Het geluid is prima in balans. Voor optredens vond ik het instrument te duur. Hij kan beschadigen of gejat worden.
Dus kocht ik afgelopen jaar een Furch Durango. Dat is het goedkoopste model. Door het Speeltuygh in Zwolle heb ik er een L.R. Baggs (?) in laten zetten.
De Durango speelt echt prima en de klank is goed. M'n Furch kan de concurrentie met Taylor best aan. Tenminste, als je je realiseert dat Taylor zeker € 2000,- meer kost. Furch klinkt mooi en speelt prima. Fabrieksaf was Furch direct naar m'n zin.

Wat mij betreft is Furch dus prima voor de minder vermogende gitarist. Aan de andere kant: als je het geld hebt en je spel is het waard.... Taylor is toch echt wel een klasse apart.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 13:34
Ik heb zelf een prima Taylor XX anniversery. Die gitaar speelt en klinkt echt super. Het geluid is prima in balans. Voor optredens vond ik het instrument te duur. Hij kan beschadigen of gejat worden.
Dus kocht ik afgelopen jaar een Furch Durango. Dat is het goedkoopste model. Door het Speeltuygh in Zwolle heb ik er een L.R. Baggs (?) in laten zetten.
De Durango speelt echt prima en de klank is goed. M'n Furch kan de concurrentie met Taylor best aan. Tenminste, als je je realiseert dat Taylor zeker € 2000,- meer kost. Furch klinkt mooi en speelt prima. Fabrieksaf was Furch direct naar m'n zin.

Wat mij betreft is Furch dus prima voor de minder vermogende gitarist. Aan de andere kant: als je het geld hebt en je spel is het waard.... Taylor is toch echt wel een klasse apart.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 13:35
Ik heb zelf een prima Taylor XX anniversery. Die gitaar speelt en klinkt echt super. Het geluid is prima in balans. Voor optredens vond ik het instrument te duur. Hij kan beschadigen of gejat worden.
Dus kocht ik afgelopen jaar een Furch Durango. Dat is het goedkoopste model. Door het Speeltuygh in Zwolle heb ik er een L.R. Baggs (?) in laten zetten.
De Durango speelt echt prima en de klank is goed. M'n Furch kan de concurrentie met Taylor best aan. Tenminste, als je je realiseert dat Taylor zeker € 2000,- meer kost. Furch klinkt mooi en speelt prima. Fabrieksaf was Furch direct naar m'n zin.

Wat mij betreft is Furch dus prima voor de minder vermogende gitarist. Aan de andere kant: als je het geld hebt en je spel is het waard.... Taylor is toch echt wel een klasse apart.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 15:19
test

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 15:25
Terug naar de beginvraag.
Ik heb een mooie Taylor XX-anniversery. De gitaar speelt fantastisch en klinkt ook mooi. Ik ben er echt blij mee. De laatste tijd begin ik me wat zorgen te maken tijdens optredens. Het is toch wel een dure gitaar. Hij kan beschadigen of zo. daarom heb ik afgelopen zomer een Furch Durango aangeschaft. Dat is Furchs goedkooopste. Puur als vervanging dus.

De Furch is duidelijk geen Taylor, maar kan de concurrentie wel aan. Zeker als je bedenkt dat er ruim € 2000,- verschil in zit. M'n Furch speelt goed en klinkt ook zo.

Ik vind Furch dus een uitstekende gitaar. Aan de andere kant: als je het geld hebt en je bent het als gitarist waard.....koop een Taylor. Dat blijft een klasse apart. Alleen het prachtige fingerboard...daar tipt Furch niet aan.

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 15:26
o, o, o,o o dit is leuk..... :oops: :oops: :-D :-D :( :( :evil: :evil: :evil: :oops: :oops: :oops:

jullie weten nu wat ik er van vind.......

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 15:26
o, o, o,o o dit is leuk..... :oops: :oops: :-D :-D :( :( :evil: :evil: :evil: :oops: :oops: :oops:

jullie weten nu wat ik er van vind.......

chris c
14 december 2005, 17:12
posten blijft toch een spannend avontuur :P

Picker
14 december 2005, 20:16
gijsbreghtgitaar, kun je je berichtje nog een keertje posten a.u.b. ?
:D

gijsbreghtgitaar
14 december 2005, 23:47
ik werk aan m'n berichtenaantal... :-D

Ja, ja gijsbreghtgitaar is echt actief op 't forum

Buzz
15 december 2005, 08:45
Goede Gijsbreght,

Het zal allemaal wel zo zijn, maar je vergelijkt nu de Goedkoopste Furch met een XX-ann. van Taylor.

Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er wel degelijk een klasse-verschil is tussen Taylor en Furch, maar nu ben je wel appels met peren aan het vergelijken.

Vergelijk dan je Taylor met een G-25SR van Furch. Dat is een betere vergelijking.

gijsbreghtgitaar
15 december 2005, 15:04
klopt buzz, het geeft voor mij aan dat Furch echt goede gitaren maakt.

Ik ben verwend met Taylor en vind Furch toch prima klinken en spelen.
Goedkopere Taylors ken ik niet uit eigen ervaring. (De 810 wel en die is ook heeeeeeerlijk)

Hoewel goedkopere Taylors....eigenlijk vind ik elke gitaar boven de € 750,- al behoorlijk "duur". Voor zulk geld verwacht ik al een behoorlijke gitaar.

Buzz
15 december 2005, 16:36
Ooit wil ik nog wel eens mooie Taylor.


Wie raadt mij wat aan? 8-)

Picker
15 december 2005, 19:10
Ooit wil ik nog wel eens mooie Taylor.


Wie raadt mij wat aan? 8-)

Ik heb een oom van mij aan een nieuwe (2005) Taylor 314ce geholpen. Een waanzinnig goede gitaar, voor een hele schappelijke prijs!

gijsbreghtgitaar
15 december 2005, 19:18
waar denk je aan bij schappelijk ?

Mattia
15 december 2005, 19:36
waar denk je aan bij schappelijk ?

Rond de 1000?

Picker
15 december 2005, 20:32
Keer twee. Plus een beetje.

http://www.casabenelly.nl/site/productpages/getguitar.asp?recordID=563

Mattia
15 december 2005, 20:53
Keer twee. Plus een beetje.

http://www.casabenelly.nl/site/productpages/getguitar.asp?recordID=563

..da's nogal belachelijk. Dan bestel ik 'm toch liever in de VS, is die na alle kosten die erbovenopkomen nog steeds goedkoper. En dan koop ik 'm liever zonder electronica (rond de 1000-1100 dollar in de VS). Kan er altijd later in, vaak goedkoper.

Picker
15 december 2005, 22:26
Je moet er natuurlijk ook wat vanaf praten. En ik zou hem nooit zonder expression system kopen. Hoe langer ik er op speel en er mee leer omgaan, des te beter het wordt. ES is ronduit waanzinnig goed - zelfs zo goed dat we hebben besloten om het te gaan gebruiken bij de opnamen voor mijn volgende CD.

Mattia
15 december 2005, 22:31
Je moet er natuurlijk ook wat vanaf praten. En ik zou hem nooit zonder expression system kopen. Hoe langer ik er op speel en er mee leer omgaan, des te beter het wordt. ES is ronduit waanzinnig goed - zelfs zo goed dat we hebben besloten om het te gaan gebruiken bij de opnamen voor mijn volgende CD.

Nou, vooruit dan.

Over het expression systeem hoor ik erg verschillende dingen. Lijkt erop dat 'ie het op sommige isntrumenten geweldig doet, op andere isntrumenten...minder. De sample sound files van Taylor zelf zijn ook niet echt wat ik 'overtuigend' noem. Wat ik wel zou willen is zo'n systeem a la Maton. TE's live sound is nog steeds een van de meest indrukwekkende die ik ken.

Maar enfin, ik gebruik m'n electronica zo ongeveer nooit. Ik heb een pickup systeem in m'n akoestische gitaar, maar ik zou ook zonder kunnen. Hangt van de speler af, denk ik zo.

gijsbreghtgitaar
16 december 2005, 14:03
Een expressiesysteem waar je mee moet leren spelen ?
En dat Picker, terwijl jij een goede, ervaren gitarist bent ?

Zo'n systeem moet het toch meteen goed doen. Ik wil juist dat m'n eigen acoustische speelstijl "gewoon" versterkt wordt. Geen aanpassingen enzo.
Wat bedoel je dan met " leren omgaan".

Ik vind het vaak verbazend dat simpelweg inpluggen in het mengpaneel een heel fatsoenlijk resultaat geeft. Terwijl spelen via een versterker een boel knoppen draaien en een matig tot redelijke klank geeft.
(ook hier weer; waar ga je vanuit...wat verwacht je ervan)

Ik geef toe..geen klasse acoustische versterker.

belg
19 december 2005, 21:22
Bedankt voor al jullie reacties...

Tsja die taylor-sound bevalt me echt wel, helder en knisperend of zo...

Maar sorry Picker, je doet iets te losjes over het geld imho. 2 mille is gewoon veel geld voor een hobby, snappie?

Denk dat ik toch maar eens ga kijken bij die kees dee, er zijn merken die voor minder geld heel veel bieden. Ik ga gewoon eens proberen en maar hopen dat ik een dergelijke sound bij een goedkopere gitaar aantref...

JoostBaksteen
19 december 2005, 22:00
Maar sorry Picker, je doet iets te losjes over het geld imho. 2 mille is gewoon veel geld voor een hobby, snappie?


Ach... als je zeker weet dat je de rest van je leven speelt, en je deelt dat bedrag door 20 jaar speel plezier valt dat best mee. Het is in 1 keer een investering, maar je gaat er heeeeeel veel plezier aan beleven.

Picker
19 december 2005, 23:31
Bedankt voor al jullie reacties...
Maar sorry Picker, je doet iets te losjes over het geld imho. 2 mille is gewoon veel geld voor een hobby, snappie?


Toe nou. Moet je eens een nieuwe CV-ketel kopen. Of een nieuwe 3-persoonsbank. Of een tweedhands auto die de komende APK haalt.

Die dingen zijn allemaal veeeeel duurder, gaan minder lang mee, iedereen koopt ze en niemand doet er moeilijk over.

Dus: ik heb mooie gitaren - maar moet je mijn bank in de woonkamer zien... En mijn oven heeft ook kuren... ;-)

Nee, zonder gekheid, natuurlijk is het veel geld. Maar als je er van uitgaat dat je er de rest van je leven plezier van kunt hebben dan kost het veel minder dan vele andere alledaagse dingen die helemaal niet leuk zijn. Tweeduizend euro gedeeld door 50 jaar is slechts 11 eurocent per dag.

Moet je kijken hoeveel geld sommige mensen dagelijks uitgeven aan sigaretten, drank, schoenen, uitgaan, enzovoort. Daar kun je een hoop Taylors van kopen hoor!

Picker
19 december 2005, 23:39
De sample sound files van Taylor zelf zijn ook niet echt wat ik 'overtuigend' noem. Wat ik wel zou willen is zo'n systeem a la Maton. TE's live sound is nog steeds een van de meest indrukwekkende die ik ken.

Luister hier eens naar: www.eltjohaselhoff.com/fingerstyle.wmv

Droffie
19 december 2005, 23:43
Bedankt voor al jullie reacties...
Maar sorry Picker, je doet iets te losjes over het geld imho. 2 mille is gewoon veel geld voor een hobby, snappie?


Toe nou. Moet je eens een nieuwe CV-ketel kopen. Of een nieuwe 3-persoonsbank. Of een tweedhands auto die de komende APK haalt.

Die dingen zijn allemaal veeeeel duurder, gaan minder lang mee, iedereen koopt ze en niemand doet er moeilijk over.

Dus: ik heb mooie gitaren - maar moet je mijn bank in de woonkamer zien... En mijn oven heeft ook kuren... ;-)

Nee, zonder gekheid, natuurlijk is het veel geld. Maar als je er van uitgaat dat je er de rest van je leven plezier van kunt hebben dan kost het veel minder dan vele andere alledaagse dingen die helemaal niet leuk zijn. Tweeduizend euro gedeeld door 50 jaar is slechts 11 eurocent per dag.

Moet je kijken hoeveel geld sommige mensen dagelijks uitgeven aan sigaretten, drank, schoenen, uitgaan, enzovoort. Daar kun je een hoop Taylors van kopen hoor!

+1 Helemaal mee eens Picker.

Ik ben een pure hobby gitarist maar wel zo fanatiek dat ik mooie gitaren wil. Ik heb begin dit jaar 2100 Euro uitgegeven voor een tweedehands Custom Shop Gibson akoustische gitaar. Ik kan zo genieten van mooi gitaargeluid.

Als je de moeite neemt om gitaarspelen onder de knie te krijgen vind ik ook dat je recht heb op een mooie gitaar... :wink:

RAW
20 december 2005, 10:22
Klinkt gaaf Picker! Eigen arrangement?......zo ja, ben ik zeeeeeer geïnteresseerd in de tabulatuur :)
Mijn eigen 110 met fishman matrix klinkt niet helemaal zo, maar ik ben het helemaal met je eens dat er in deze gitaren een prima sound zit, ik wil in ieder geval niets anders meer (op het gebied van gitaren dan wel te verstaan)


why invent the wheel when someone's beat you to it?

belg
20 december 2005, 21:20
Tsja, ik begrijp jullie argumentatie wel hoor...

Maar de kachel moet ook branden, en het escortje moet rijden ( dat mag je uitleggen zoals je wil :razz: )

Dus voorlopig pas ik eventjes.

Picker
20 december 2005, 22:55
Een expressiesysteem waar je mee moet leren spelen ?
En dat Picker, terwijl jij een goede, ervaren gitarist bent ?

Zo'n systeem moet het toch meteen goed doen. Ik wil juist dat m'n eigen acoustische speelstijl "gewoon" versterkt wordt. Geen aanpassingen enzo.
Wat bedoel je dan met " leren omgaan".

Ik vind het vaak verbazend dat simpelweg inpluggen in het mengpaneel een heel fatsoenlijk resultaat geeft. Terwijl spelen via een versterker een boel knoppen draaien en een matig tot redelijke klank geeft.
(ook hier weer; waar ga je vanuit...wat verwacht je ervan)

Ik geef toe..geen klasse acoustische versterker.


gijsbreghtgitaar,

Bij mij werkt dat toch geen beetje anders. Iedere gitaar, versterkt of niet, kan zó bespeeld worden dat er het beste geluid uit komt wat voor die gitaar mogelijk is. Speel je anders, dan klinkt bij minder goed.

Wat je dan precies moet doen is niet makkelijk te omschrijven. Het heeft te maken met de aanslag, de richting waaronder je vingers de snaren benaderen, de kracht van de aanslag, de snelheid van de aanslag, de manier waarop je de snaren fret, allemaal moet het precies op de goede manier samengaan. Lukt dat niet, dan is de klank sub-optimaal.

Het vinden van die juiste techniek is dus behoorlijk gecompliceerd en ook niet iets wat je bewust kunt doen, of aan iemand kunt uitleggen. Bij mij duurt het minstens een paar dagen voor ik een goed gevoel krijg voor een gitaar, en daar dan automatisch op in kan spelen. Met het Expression System is dat net zo. Het vereist een bepaalde 'touch' om er het beste uit te halen. Dat moet je leren.

Verder zijn er simpeler dingen die je uit moet zoeken wanneer je het ES gebruikt, die echter ook tijd kosten, zoals de beste snaren, de beste EQ voor jouw speelstijl, en de beste versterker. Dat laatste is overigens simpel: GEEN akoestische gitaarversterker, maar gewoon een goede PA. Of nog beter: studiomonitoren met vlakke karakterisitiek. Akoestische gitaarversterkers (ook topmerken als AER) kleuren het geluid om het piezogekraak te elimineren, want de meeste gitaren werken nog steeds met piezo. Het Taylor ES klinkt dus waardeloos over een AER of een Ashdown o.i.d. Het klinkt al optimaal in zijn pure vorm. Vandaar dat simpelweg inpluggen in het mengpaneel inderdaad het beste resultaat geeft.

Het klinkt allemaal simpel, en dat is het ook, maar het vergt wel zijn tijd. Met "gewoon spelen" kom je er niet!

chris c
21 december 2005, 15:09
Klinkt erg goed, Picker, vooral die eerste gitaar. Dus zonder microfoon, rechtstreeks opgenomen ?

Buzz
21 december 2005, 16:22
Klinkt erg goed, Picker, vooral die eerste gitaar. Dus zonder microfoon, rechtstreeks opgenomen ?

Geef mij die tweede maar! Wat een prachtig warm geluid!

Hier krijg ik wel gas van :(

In therapie maar weer dan...

JanB
23 december 2005, 21:47
Klinkt gaaf Picker! Eigen arrangement?......zo ja, ben ik zeeeeeer geïnteresseerd in de tabulatuur :)

Eltjo speelt dit arrangement (met een paar kleine toevoegingen) volgens mij.

http://fingerstyle3.tripod.com/tab/mytab/jbrock.zip

(rechter muisknop, en opslaan als kiezen)

Succes.

Goede dagen allemaal en happy picking.

Jan

Picker
23 december 2005, 22:04
Nee, het arrangement was van mezelf. Maar als iemand die TEF file voor me om kan zetten in een PDF-je wil ik wel eens even kijken... leuk!

JanB
24 december 2005, 12:47
Eltjo, dan zou ik de gratis tabledit viewer maar installeren, mooi programma, vele, en goede tabs op Internet. zie: www.tabledit.com.

Ik heb je video niet tot in den treuren geanalyseerd, maar de tef file die ik als link gaf, komt m.i. erg dicht in de buurt. In elk geval het hoofdthema rond de A, en één of twee van de variaties, zag ik in de gauwigheid.

Jan

RAW
24 december 2005, 13:40
JanB en Picker,

Jullie hebben beiden m'n Kerstdagen helemaal goed gemaakt. Die Tef-file is inderdaad niet hetzelfde arrangement als Picker's versie, maar zeker het proberen waard. Picker's versie heeft een paar variaties die ik absoluut wil kunnen spelen ( ooit...), voorlopig ben ik met de tab van JanB goed geholpen.

Mannen, bedankt en prettige feestdagen!

:lp:


why invent the wheel when someone's beat you to it?

gertdm
24 december 2005, 13:58
Het is n hele discussie.
Mijn persoonlijke mening , gesterkt door ervaringen, is dat een gitaar moet passen. In de duurdere categorie is Taylor een goeie gitaar.
Maar Taylor's kunnen ook verschillen onderling. Het schijnt dat dit met de nieuwere modellen minder het geval is. Dat geldt ook voor Furch.
De Furches zijn wel n alternatief. Goedkoper en tegenwoordig gewoon goeie Taylor-achtige gitaren. Maar natuurlijk blijft het n Furch.
Ik speel zelf op Guild, Taylor en een handgebouwde custom gitaar.
Furch heb ik ook op gespeeld en beviel me goed.
Taylors hebben een eigen sound en ik sla ze hoger aan dan de tegenwoordige Martin's.
Het is hetzelfde verhaal met Lowden en Avalon. Het zijn bepaalde typen gitaren en je moet als gitarist eigenlijk gewoon naar je portomannaie en je gevoel en handen kijken.
Dan loop je vanzelf aan tegen wat bij je past.

Er is zoveel op de markt. En Taylor is zeker een van de betere. Maar ik ik blijf na al mijn ervaringen toch sceptisch en laat me nog steeds leiden door mijn eigen gevoel en gehoor bij n gitaar.

gertdm
24 december 2005, 14:01
Het is n hele discussie.
Mijn persoonlijke mening , gesterkt door ervaringen, is dat een gitaar moet passen. In de duurdere categorie is Taylor een goeie gitaar.
Maar Taylor's kunnen ook verschillen onderling. Het schijnt dat dit met de nieuwere modellen minder het geval is. Dat geldt ook voor Furch.
De Furches zijn wel n alternatief. Goedkoper en tegenwoordig gewoon goeie Taylor-achtige gitaren. Maar natuurlijk blijft het n Furch.
Ik speel zelf op Guild, Taylor en een handgebouwde custom gitaar.
Furch heb ik ook op gespeeld en beviel me goed.
Taylors hebben een eigen sound en ik sla ze hoger aan dan de tegenwoordige Martin's.
Het is hetzelfde verhaal met Lowden en Avalon. Het zijn bepaalde typen gitaren en je moet als gitarist eigenlijk gewoon naar je portomannaie en je gevoel en handen kijken.
Dan loop je vanzelf aan tegen wat bij je past.

Er is zoveel op de markt. En Taylor is zeker een van de betere. Maar ik ik blijf na al mijn ervaringen toch sceptisch en laat me nog steeds leiden door mijn eigen gevoel en gehoor bij n gitaar.

gertdm
26 december 2005, 09:54
Over handbouwgitaren kun je ook discussieren. Natuurlijk.

Maar ook hier geldt dat het om meerdere factoren gaat: welke bouwer, welk materiaal, wat voor soort gitaar, welke specificaties etc etc.

Ik heb een gitaar laten bouwen waarbij mijn budget tevoren vaststond en gelijk is aan de aanschaf van een gitaar rond de € 2500,-
Ik wist ook dat die gitaar laag gestemd moest kunnen worden en dezelfde projectie moest hebben als een Santa Cruz Tony Rice.

Ziehier het resultaat. Weinig Harry Potter en veel gitaar:

http://www.people.zeelandnet.nl/gertdem/24.jpg