PDA

View Full Version : Scalloped neck: hoe diep kun je gaan?



amon
13 december 2005, 01:31
Misschien dat ik er toch aan wil beginnen: de paar hoogste frets van mn RG scalloppen... Maarja, ik heb zo'n leuke RG750 met sharktooth inlays (ook in de hogere frets), dus mijn vraag: hoe diep kan ik gaan, zonder dat ik het midden van de inlays eruit vijl....

fred dons
13 december 2005, 06:59
niet zo diep ben ik bang, die inlays zijn ongeveer 1 a 1,5 mm diep

je kunt met zulke inlays het beste alleen de bovenste posities scalloppen
(vanaf de 12 fret) omdat je op die plekken minder diep hoeft te scaloppen en mocht je toch door de inleg heen gaan het daar minder opvalt

amon
13 december 2005, 09:49
Dat was ook mijn plan, alleen de bovenste, vanaf een bepaalde positie.

no 1 hops
15 december 2005, 18:06
even een zijstraat.
maar houd er wel rekening mee dat het kan gebeuren dat de hals hol gaat staan en de stelpen niet genoeg kracht heeft dit weer recht te trekken.
je haalt namelijk met het hout ook stijfheid van de hals weg.
dus is je hals al aan de slappe kant en staat je pen al strak, dan kun je een probleem krijgen

fred dons
16 december 2005, 07:27
je kan behoorlijk veel weghalen van je toets voordat je dit effect echt goed merkt, ik heb het wel eens geprobeerd bij een neck die permanent naar achteren stond en pas toen ik een mm verwijderd was van de stelpen kwam hij iets meer naar voren
aan de andere kan je hoeft maar weinig out weg te halen om al een scalloped feel te krijgen dus zeker bij een wat dunne nek kan het geen kwaad niet te diep te gaan