PDA

View Full Version : 1pdt , 2pdt , 3pdt , dptd verschillen



marcelca
12 december 2005, 19:47
test

marcelca
12 december 2005, 19:51
na mijn vorige vraag voor elektronica winkels heb ik het volgende dillemma


je hebt verschillende voetschakelaars

namelijk :

1 pdt
2 pdt
3 pdt
dptd

wat is het werkelijke verschil hiertussen behalve het aantal aansluitingen..

Zijn er voor of nadelen aan elke schakelaar, opzich lijkt het me wel wat om leds in te bouwen op welke channel die staat, als ik het goed begrijp dan zou ik dan dus een 3 pdt nodig hebben, of zie ik dat verkeerd ???

Het zijn toch allemaal aan/uit schakelaars en geen puls schakelaars ????



bedankt maar weer alvast

Dirk_Hendrik
12 december 2005, 22:08
wat is het werkelijke verschil hiertussen behalve het aantal aansluitingen..


geen

birt
13 december 2005, 12:41
1 pdt = SPDT = single pole, double throw = 1 schakelaar met 2 schakelopties
2 pdt = DPDT = double pole, double throw = 2 schakelaars met elk 2 schakelopties
3 pdt = TPDT maar die eerste T wordt volgens mij altijd gewoon vervangen door 3 = triple pole, double throw = 3 schakelaars met elk 2 schakelopties
dptd = 2PDT


je hebt ook nog 4PDT maar dit zijn geen voetschakelaars maar toggles

Arnolievens
13 december 2005, 12:45
3pdt staat voor

triple pole double trow.

dwz: drie wisselkontact schakelaars in één schakelaar.

verder zegt het niets over de schakelaar.

voor true bypass met led heb je 3pdt nodig. Voor welk effect is het ?
als kanaal footswitch voor een amp heb je geen 3pdt nodig.

groeten arno

ps dpdt=2pdt

Robbert
13 december 2005, 13:40
je hebt ook nog 4PDT maar dit zijn geen voetschakelaars maar toggles

4PDT is wel degelijk als voetschakelaar beschikbaar. Ik heb ze een enkele keer voorbij zien komen.

marcelca
13 december 2005, 18:52
3pdt staat voor

triple pole double trow.

dwz: drie wisselkontact schakelaars in één schakelaar.

verder zegt het niets over de schakelaar.

voor true bypass met led heb je 3pdt nodig. Voor welk effect is het ?
als kanaal footswitch voor een amp heb je geen 3pdt nodig.

groeten arno

ps dpdt=2pdt


Ik wil een footswitch maken..... ( dit moet een aan/uit schakelaar zijn )

en als het mogelijk is zou ik het liefste twee verschillende ledjes hebben , 1 voor het ene kanaal en een andere kleur voor het andere kanaal....

is dit mogelijk of kan je een ledje alleen maar laten branden als de schakelaar op aan staat ????

Robbert
13 december 2005, 22:22
Nee, je kunt ook een LED laten branden als het pedaal uitstaat.

Als je een tweekanaals pedaal wilt maken, heb je twee schakelaars nodig, waarbij je met de ene het pedaal aan/uit zet, en met de andere schakelaar switcht tussen de kanalen.

marcelca
13 december 2005, 23:04
Ik ga me erg dom vinden, maar begrijp het nog niet helemaal :-D :-D


Het is voor een vox ad 30 versterker

de orginele footswitch die je koopt heeft twee schakelaars :

de linker is voor het wisselen van kanaal

de rechter voor het aan/uit zetten van de effecten



ik begrijp dus als je met leds werkt dat je een extra schakelaar nodig hebt om je pedaal aan en uit te zetten...

werkt dat dan ook met een batterij , ik neem aan dat de led ergens stroom vandaan moet hebben


Als ik met batterijen moet gaan werken dan houd ik het wel gewoon op twee schakelaars zonder led




misschien weer een hoop vragen, het stomme is dat je misschien ook goedkoper een schakelpedaal kan kopen maar het lijkt me dus een uitdaging om het zelf te doen

Fumi SG
13 december 2005, 23:06
hmz... klinkt bekend! :-D

http://img355.imageshack.us/img355/8379/p10100970kv.th.jpg (http://img355.imageshack.us/my.php?image=p10100970kv.jpg)

marcelca
13 december 2005, 23:24
na nog wat op het forum rond geneust te hebben kom ik tot de conclusie dat als je met leds wil werken in ieder geval stroomvoorziening nodig hebt ( adapter of batterij ).... en dan ook nog een goede weerstand gebruiken

Lijk me niet verstandig voor mij als eerste zelfbouwproject om het me zo moeilijk te maken..


Ik houd het denk ik maar gewoon op de schakelaars, eerst maaris kijken of dat me gaat lukken

Robbert
14 december 2005, 10:32
na nog wat op het forum rond geneust te hebben kom ik tot de conclusie dat als je met leds wil werken in ieder geval stroomvoorziening nodig hebt ( adapter of batterij ).... en dan ook nog een goede weerstand gebruiken

Lijk me niet verstandig voor mij als eerste zelfbouwproject om het me zo moeilijk te maken..


Ik houd het denk ik maar gewoon op de schakelaars, eerst maaris kijken of dat me gaat lukken

Moeilijk? Simpeler kan niet hoor 8^)

Speeddemon heeft volgens mij wel eens gepost welke weerstand het beste werkt met welke LED. Dat weerstandje kost je 5 cent en heb je nodig om je 25 cent LEDje niet gelijk door te laten branden.

Ik weet niet wat voor schakeling er in een Vox kanaalpedaal (hehe) zit, maar ik neem aan een standaard sluiting. Dus de schema's zijn dar wel van te vinden.

Fumi SG
14 december 2005, 15:18
Het zou zelfs kunnen dat je stroom uit je amp kunt krijgen, dan heb je dus geen aparte voeding nodig.