PDA

View Full Version : Figured top en een bijbehorende lak?



minoin
12 december 2005, 19:44
Beste gitaarvrienden,

Ik heb thuis een Ibanez EX170 staan die ik wil opvrolijken.
Mijn plan is de lak en top eraf te schuren en er een custommade top op te lijmen.
Een vriend van me is een professionele houtbewerker en ik heb hem gevraagd de top voor mij te maken.
Nu is mijn vraag welk soort hout ik het beste voor de top kan gebruiken en waar ik het kan kopen.
Tenslotte, welke lak is het best?
Alvast bedankt!!!!
MVG,

Sjoerd

fred dons
13 december 2005, 07:15
Mattia had onlangs wat mooi quilt maple in de aanbieding (volgens mij is hij er nu doorheen) maar dat zou mooi staan

overigens zou het voor de ex170 meer zin hebben om en compleet nieuwe body te maken, het is een instap model en aangezien je de body toch geheel moet gaan vlakken voordat je de nieuwe top er op kan zetten
krijg je hiermee zoveel werk dat een compleet nieuwe body niet zoveel extra werk oplevert.

de amsterdamste fijnhouthandel heeft regelmatig mooi hout (flame maple) voor topjes
als je het goedkoop wilt houden zou je ook kunnen kiezen om een fineer top op je body te verlijmen (bijvoorbeeld firdseye maple, ook verkrijgbaar bij o.a. de fijnhouthandel)
voor lakken zijn een aantal lakken geschikt, cellulose, acryl (autololak) en polyurethaan, qua "gemakkelijk is de acryl het gemakkelijkst te verwerken (wat weer niet wil zeggen dat het makkelijk is :D ) en persoonlijk vind ik dat ik met cellulose de mooiste glans krijgt
succes

minoin
13 december 2005, 08:01
Ok, ik zal eens kijken wat ik ervan kan maken, bedankt!!!