PDA

View Full Version : Aantal voorversterkerbuizen



Rutger
2 oktober 2002, 17:23
Ik heb een vraagje over het aantal voorversterkerbuizen in je amp. Ik weet dat de hoeveelheid eindbuizen je ampvermogen bepalen. Hoe zit dat dan met je voorversterkerbuizen? Bepalen die je voorversterkervermogen en daarmee de sterkte van je inputsignaal (lees: oversturing)? Wat ik nl heb gezien is dat scheuramps als Marshall 2 voorversterkerbuizen per kanaal hebben en bv mijn Twin Reverb 1/1,5 per kanaal die superclean is.

Dirk_Hendrik
2 oktober 2002, 18:15
Ja en nee.
Nee daar je met 1 buis al een heftige scheur kunt maken. Is afhankelijk van hoe de buis is "ingesteld" . Bedenk dat een toonregeling vaak ook een buis gebruikt (eigenlijk twee daar er in de gemiddelde gangbare voorversterkerbuis twee versterkertrappen zitten)
Ja daar je met meer oversturende voortrapbuizen meer scheur kunt realiseren. Mesa Boogie werd hier bekend mee. Ze frummelden in een arme cleane Fender een extra buis voor meer gain.

BLOK182
2 oktober 2002, 19:55
hehe ik heb dus ook 5 voorversterkerbuizen ja

Robbert
2 oktober 2002, 22:05
Wanneer je Reverb hebt op je kachel, gebruikt die vaak (zeker niet altijd) ook wel een buisje. :smile:

Ic3gl0vE
2 oktober 2002, 23:04
reverb gaat toch met veren?

Dude
2 oktober 2002, 23:47
ik heb er maar 3.... :sad:

jpb
2 oktober 2002, 23:56
Maar het signaal dat door de veer gaat moet wel verwerkt worden. Een buizen reverb (sommige buizenversterkers hebben hier overigens een transistor voor) verwerkt dit signaal d.m.v. driver-buis en een recovery-buis. Die laatste herstelt het verlies in het reverb circuit, en is tegelijk een extra gain-trap. Dit is de reden dat b.v. fender amps met reverb sneller oversturen dan die zonder reverb.

jpb
3 oktober 2002, 00:08
Ik heb Dave Funk's Tube Amp Workbook er even op nageslagen:
Het verschil tussen Marshalls en fenders zit hem niet in het aantal voortrappen, maar in de positie van de toonregeling. Bij fenders zit die tussen de twee (drie bij reverb modellen en bassmans) trappen in en bij Marshalls zit die na de twee/vier trappen. Hierdoor krijg je minder gain verlies als gevolg van de toonregelijng in je voortrappen (zoals bij fenders), en hebben Marshalls dus altijd een randje. Twins kun je niet oversturen op de voortrappen, de master-volume toevoeging (begin jaren 70) was daarom een mislukking

Rutger
3 oktober 2002, 09:33
jpb, interessant boek heb je daar! Je verhaal over de mastervolume begrijp ik niet helemaal. De Twin overstuur je op de eindbuizen, en dat regel je toch met je master? Dus lijkt me de masterknop best een logische toevoeging als je overstuur uit je Twin wilt krijgen (niet dat ie mooi is ofzo:), daar heb ik hem niet voor gekocht).

Mijn volgende vraag is dan: is dan de enige reden van een extra voorversterkerbuis dat je meer gain krijgt? Of zijn er meer redenen? Volgens mij gaat je cleane geluid er wel ten koste van.

jpb
3 oktober 2002, 21:33
Je hebt gelijk, van die master volume. Maar twins zijn gemaakt voor clean en power, dus het effect van de MV is gering. Ik denk dat fender de MV vnl toegevoegd heeft om commerciele redenen, omdat de mesa-boogies daar veel succes mee hadden (bv Santana). Zelf vind ik de MV op een twin niks, en ik ben niet de enige. Een goede overdrive/dist. werkt veel beter. Ik heb overigens nog niet een klasse AB versterker met meerdere voortrappen gehoord die clean ook maar in de buurt kwam van een bf/sf fender. Het schijnt erg moeilijk te zijn om goede clean en goede gain in EEN versterker te stoppen.

Dave Funk's boek is niet zo actueel meer omdat alle schema's/layouts van de fenders nu op internet staan. Verder staat alles er wel in maar nogal rommelig en het vergt wat basiskennis.

Over je vraag of toevoegen van een extra voortrap alleen meer gain oplevert het volgende:
Fender had in zijn brownface/blackface bassman tops 3 of zelfs 4 trappen itt de standaard 2 in alle andere non-reverbs. Het doel was om de zaak clean te houden wanneer je er met bass over speelt. De versterking van het signaal werd zo verdeeld over de voortrappen en de vervorming tegengegaan. Tegelijkertijd staan bassmans erom bekend dat ze snel oversturen, sneller dan de gewone 2-traps modellen (tremolux, bandmaster) omdat er meer gain in de eindtrap komt, wat niet de bedoeling kan zijn geweest voor een bassversterker.
Ik heb dat nooit begrepen. Mijn enige verklaring is dat op lagere volumes de voordelen van een goede=cleane voortrapregeling groter waren dan de nadelen van oversturing bij hoge volumes.
Iemand anders een suggestie?

dml
4 oktober 2002, 08:05
En vergeet je FX-loop niet, er zijn merken die de loop ook bufferen met een buis.

maestro_nl
6 oktober 2002, 21:15
Heeft ook te maken met aantal kanalen en ook met het aantal gain-stages.

bv. mijn GT-trio: clean 1 gain stage + eq (samen 1 buis)
scheur: 3 gain stages (=1,5 buis) en eq door een halve buis (diode), dus samen 2 buizen.

Wanneer per kanaal aparte buizen worden gebruikt heb je dus meer buizen nodig.
(en kun je het kanaal beetje 'voicen' met het type preamp buis. bv. 12aT7, 12aU7 12ax7a, 12ax7wb etc... en dan nog de engelse benamingen zoals ecc81,ecc83,7025 etc...)

Fender bv. 3 gain stages en Soldano misschien wel 6. (dus meer buizen)