PDA

View Full Version : Hoe vaak breken (vervangen) jullie gemiddeld een snaar?



Guitar Martijn
12 december 2005, 14:42
Ik was benieuwt naar hoe vaak er bij jullie en snaar breekt en om de hoeveel tijd jullie ongeveer een snaar vervangen :)

Jorikjet
12 december 2005, 14:49
Ja

Jorikjet
12 december 2005, 14:49
Ja

Veekeren
12 december 2005, 15:00
Breken? Nooit.. laatste keer denk ik 3 jaar geleden, aangezien ik 4 jaar speel is dat vrij lang geleden. Verder vervang ik snaren na 25 speeluren of zo denk ik... beetje moeilijk in te schatten, zodra ze te dof klinken en niet lekker meer voelen gaat er een nieuwe set op.

Scali
12 december 2005, 15:32
Bij mij breekt een snaar meestal na iets van 4-6 weken gebruik, denk ik. Dan is dat meestal 2 of meer uur per dag intensief gebruik, dus aardig veel speeluren.

Meestal vervang ik de snaren als ze breken, maar soms breken snaren al voordat ze versleten zijn, dan wil ik ze nog wel eens provisorisch fixen en nog wat weekjes gebruiken.

Versleten zijn ze bij mij als er slijtsporen van de frets in zitten, waardoor de trillingen ongecontroleerd worden, en de tone en sustain slecht worden.
Ook vervang ik snaren als ze wat ruw aan gaan voelen, omdat anders de frets onnodig hard slijten.
Op zich ben ik geen fan van het heldere geluid van nieuwe snaren, en ik vind snaren ook wat fijner aanvoelen als ze een beetje ingespeeld zijn, dan voelen ze naar mijn mening soepeler, en speel ik er lekkerder op. Dus ik doe graag zo lang mogelijk met m'n snaren.

Trocar
12 december 2005, 15:41
Ik breek nooit snaren. Verder vervang ik een tijdje voor een optreden mijn snaren of als ze pijn gaan doen aan mijn vingers van het vuil/roest en ik daardoor de bends niet meer kan halen.

JER00N
12 december 2005, 16:23
Ik brak vorige week nog een snaar nadat ik iets te fanatiek aan m'n tremelohendel trok :P Maar verder nog nooit gebroken tijdens het spelen (ik speel ook nog niet zo lang)

Nicci
12 december 2005, 16:44
breken nooit, vervangen naar smaak.

guvnor
12 december 2005, 16:50
Ik sleutel regelmatig aan mijn gitaren waarbij vaak de snaren eraf moeten. Is meteen het moment dat er nieuwe opgaan...

Ook vervang ik ze als ze ruw worden bij langdurig niet gebruiken.

Ik weet eigenlijk niet of ik wel eens een set echt versleten heb...

Floris1984
12 december 2005, 17:33
Sinds ik mijn snaren en neck elke keer schoonveeg (met zo'n microfiber doekje) na het spelen, gaan mijn snaren echt 2x langer mee.
Vroeger verving ik ze als de stroef werden, maar nu worden ze dat nauwelijks meer. Dus vervang ik ze gewoon wanneer ik zin heb om snaren te vervangen 8-)

cosmos
12 december 2005, 17:58
Ik speel nu al zo'n 10 jaar op Ernie Balls en breek nooit snaren. Misschien ook omdat ik ze regelmatig genoeg vervang. (voor elk optreden, of om de zoveel optredens. Om nou 3x per weekend te vervangen... :D )

Bouke
12 december 2005, 19:28
Ik breek regelmatig snaren (gem 1x per week wel eentje, meestal 0.11/.14/.18 ) op m'n tele, op de hollowbody met bigsby veeel minder, ze maken wel behoorlijk wat speeluren en ik speel vrij heftig. Ik vervang ze voor optredens en tussentijds alleen als ze stuk gaan. Altijd Ernie Ball Power Slinky's en bij tussentijds losse snaren vervangen gebruik ik alles wat voorhanden is. Nu dus erg goedkope Fender Bullets voor de losse snaren. :razz: (veel). Maar voor gigs altijd EB's, dat bevalt erg goed, tijdens gigs breek ik nooit meer iets omdat ik vlak daarvoor vervang.

Bouke

Herman
12 december 2005, 19:52
Eerste en laatste keer dat ik er 1 brak was toen k mn gitaar 2week ahd ( 0.09)...kvervang ze ongeveer om de 2maand...en dan vind ik die nieuwe snaren echt geweldig spelen :)

Bobbel
13 december 2005, 04:06
kun je snaren vervangen?

Ik dacht altijd de gitaar moest vervangen omdat ze eraan vast zitten... ik dacht al wat is het een dure klote hobby...

wytz
13 december 2005, 09:45
elke week, soms elke 2 weken
en als mn geld even op is wat langer....

breken ? daar doe ik niet meer aan....

Bigfoot414
13 december 2005, 09:47
:D :D :D
Afgelopen zondag nog. Ik zat een beetje te kloten met de g-snaar. Die was al helemaal opgekruld en toen ik em weer wilde stemmen: knap!

Naja, big deal. Ik heb er toch genoeg 8-)

Lord Abortion
13 december 2005, 10:28
Na 2 maand durft er al eens eentje springen als ik wat met mijn Floyd aan het prutsen ben. Dan direct een nieuw setje erop en ik kan weer een tijd verder.

harrie-beton
13 december 2005, 11:05
ik heb meer dan 1 gitaar maar donderdag heb ik een optreden met mijn jazz gitaar en heb net nieuwe snaren erop gezet. De oude zaten een jaar erop.

Mijn hoofd elec gitaar heb ik in april, augustus en november voorzien van nieuwe set. Geknapt - NEE.

Robbert
13 december 2005, 13:49
ik heb meer dan 1 gitaar maar donderdag heb ik een optreden met mijn jazz gitaar en heb net nieuwe snaren erop gezet. De oude zaten een jaar erop.

Mijn hoofd elec gitaar heb ik in april, augustus en november voorzien van nieuwe set. Geknapt - NEE.'

Een jaar?? WTF :P :D :wink:

harrie-beton
13 december 2005, 13:57
Ik maakt altijd de gitaar schoon en poets regelmatig na met meubel olie

Op de jazz bak oefenen ik af en toe en repetitie met koor 1 keer per week dus qua speeluren haalt die gitaar 6 uur per week.

pimmetje
13 december 2005, 14:08
Breken doe ik zoals velen hier gewoon maar niet aan.

Nieuwe snaren sowieso 3 of 4 dagen voor ieder optreden of reeksje (weekendje) optredens. Da's dan natuurlijk alleen op de gitaren die ik voor optredens gebruik.

Op gitaren die meer een beetje klaar staan om soms ff snel wat op te kutten of te oefenen gaat denk ik iedere 3 maanden of zo een nieuw setje erop.

SBloke
13 december 2005, 16:13
Breken doe ik zelden....

Maar vervangen als ze hopeloos gaan klinken. Of echt vies gaan worden (bruine roestplekjes op de hoge E enzo)

Lune-a-tic
13 december 2005, 16:49
Meestal vervang ik de snaren als ze breken,
Duh !

Mattia
13 december 2005, 17:50
Ik heb volgens mij maar een keer een snaar gebroken. Ik speel niet echt super hard, al m'n gitaren zijn degelijk ge-setup (geen schrepe randjes; als een snaar steeds op dezelfde plek breekt is er vaak iets mis op die plek), en ik vervang ze als de duf gaan klinken. Zo duur is een setje niet.

pw83lo4
13 december 2005, 18:55
Ik speel al 2 jaar met dezelfde snaren op mn akoestische (ja ik weet dat dat heeeel lang is :-D ) nog nooit gebroken dus, mss wordt het nu tijd om ze te vervangen, want de worden dof, vies, vet en beschadigen, vooral bij de 2de en de 12e fret :-?

E-J
13 december 2005, 21:16
Met mijn ouwe Ibanez (GSA60) brak ik ALTIJD de e snaar, wanneer ik aan het kloten was met de tremolo.

Nu ik wat nieuwe gitaartjes heb, breek ik nooit meer snaren, en ontstemmen ze niet tot nauwelijks :dance: ook al doe ik met de tremolo wat ik maar wil

Tennek
13 december 2005, 21:22
ik heb nog geen 1 keer mijn snaren vervangen :-?
en ik heb mijn gitaar al 7 maand...
moet ik deze dan dringend vervangen ?

Orpheo
13 december 2005, 21:42
ik heb nog geen 1 keer mijn snaren vervangen :-?
en ik heb mijn gitaar al 7 maand...
moet ik deze dan dringend vervangen ?

ja. ik vind van wel.

JesseBeau
13 december 2005, 23:13
Minstends één keer per maand. Breken doe ik ze nooit. Ik gebruik Ernie Ball snaren .013-.074.

Guitar Martijn
13 december 2005, 23:26
Waar breken jullie snaren dan meestal? Bij mij eigenlijk altijd bij de brug...

Bobbel
13 december 2005, 23:48
Ik speel al 2 jaar met dezelfde snaren op mn akoestische (ja ik weet dat dat heeeel lang is :-D ) nog nooit gebroken dus, mss wordt het nu tijd om ze te vervangen, want de worden dof, vies, vet en beschadigen, vooral bij de 2de en de 12e fret :-?

ik denk dat op mijn akoestische de snaren er minsens al 3 jaar opzitten... ten eerste speel ik er weinig op en op de een of andere manier blijven ze lekker klinken en breken de snaren op een akoestische gitaar echt nooit...

Nickname
14 december 2005, 00:37
Breken? is me nog maar 1 keer in de 4 jaar voorgekomen (praktisch nooit dus) en ik vervang ze om de 4 tot 6 maanden eens. :)