PDA

View Full Version : mensen die er veel van weten?



Tronky
12 december 2005, 12:14
test

Tronky
12 december 2005, 12:15
Ik speel nu al een drietal maanden gewone akkoestische gitaar & vind het echt wel leuk. Speel ook altijd als ik thuis ben, maar wil nu toch een elektrische gitaar kopen.
Omdat ik toch wel bijna zeker weet dat ik het verder ga doen, wil ik meteen een redelijk goeie kopen.
Na wat rond te vragen blijkt dat er echt enorm veel keuze is tussen al die gitaren...

Graag had ik dus jullie mening gehad:)
Ik weet dat het een kwestie van smaak is, maar ik heb eigenlijk niet een bepaalde voorkeur voor een genre. Ik zal bv niet alleen punk spelen.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een strat, een les paul, een telecaster?

Ik had gehoord dat een strat meer voor rock is & een les paul iets veelzijdiger?

Voorlopig heb mijn oog laten vallen op deze:
http://www.musicstorekoeln.de/nl/global/0_0_G_0_GIT0000803-001/0/0/0/detail/musicstore.html

Is deze goed? Prijs/kwaliteit?


Of is deze dan weer veel beter: http://www.musicstore.de/en/global/3_42_GEGIT_0_GIT0002383-003/0/0/0/detail/musicstore.html

?

Een beetje veel vragen, ik weet het, maar ik weet ook dat er wel iemand is die me wel iets wijzer kan maken, want momenteel zie ik het bos niet meer door de bomen...


(samengevat: ik zoek een elektrische gitaar die veel verschillende genres aankan voor een prijs van max 400€)


En nog een laatste dingetje: kent iemand die hoge solo uit 'beat it' van michael jackson? Wss heel moeilijk, maar hoe speel je dat???Met een effect-pedaal of gewoon? En met welke gitaar dan, of gaat dat zowel met een les paul of als met een strat? Weet er echt niet zoveel van...(vind ook geen goeie site waar alle verschillen zijn uitgelegd)

Zo, hiermee rond ik af & ik kijk al uit naar alle reacties:)

Vriendelijke groeten & alvast bedankt!

wytz
12 december 2005, 12:20
voordat je de solo van evh in beat it kan spelen ben je wel wat jaartjes verder....
hij speelt het ws op een strat met een humbuckertje in de brugpositie

RS-Rik
12 december 2005, 12:31
Hm, ik zou persoonlijk voor de strat gaan van die 2..

Btw, koop geen gitaar over internet, al helemaal geen Epi.. Speel er zelf op en oordeel na een paar gitaren (vergelijk ook met een duurdere en voel welke het dichts in de buurt komt) welke je koopt.

RS-Rik
12 december 2005, 12:47
Hm, ik zou persoonlijk voor de strat gaan van die 2..

Btw, koop geen gitaar over internet, al helemaal geen Epi.. Speel er zelf op en oordeel na een paar gitaren (vergelijk ook met een duurdere en voel welke het dichts in de buurt komt) welke je koopt.

Orpheo
12 december 2005, 13:04
Hm, ik zou persoonlijk voor de strat gaan van die 2..

Btw, koop geen gitaar over internet, al helemaal geen Epi.. Speel er zelf op en oordeel na een paar gitaren (vergelijk ook met een duurdere en voel welke het dichts in de buurt komt) welke je koopt.

haha, totaal niet die strat :D das een mex. standard. die krengen zijn echt je reinste bagger. t hout is slecht, afwerking slecht. dat daar fender op kan staan, en niet stagg.....

@ topicstarter: veelzijdigheid zit m niet in gitaar, maar eerder in vingers en amp. welke vindj e mooier? strat, of les paul? de les paul heeft heel veel karakter, veel smoother, rollender, dikker, vetter, de strat is scheurender, glasachtiger, strakker. beetje kort door de bocht, maar ok.

als ik jou was zou ik marktplaats of ebay afspitten en kijken naar een leuke 2ehands gitaar, bv charvel, fender, gibson soms, epi etc etc. of kijk bij feedback nar de deans. die zijn tot ongeveer 400 euro zeker niet slecht.

BartL
12 december 2005, 13:14
TIP!

Zoek naar een tweedehands London City Strat (Spitfire MK2) of Tele (Comet MK1)!
Respectievelijk:
http://www.thehouseofmusic.nl/testcometfront.jpg
http://www.thehouseofmusic.nl/mpspitpackn.jpg

waayer
12 december 2005, 13:17
Hm, ik zou persoonlijk voor de strat gaan van die 2..

Btw, koop geen gitaar over internet, al helemaal geen Epi.. Speel er zelf op en oordeel na een paar gitaren (vergelijk ook met een duurdere en voel welke het dichts in de buurt komt) welke je koopt.

haha, totaal niet die strat :D das een mex. standard. die krengen zijn echt je reinste bagger. t hout is slecht, afwerking slecht. dat daar fender op kan staan, en niet stagg.....

@ topicstarter: veelzijdigheid zit m niet in gitaar, maar eerder in vingers en amp. welke vindj e mooier? strat, of les paul? de les paul heeft heel veel karakter, veel smoother, rollender, dikker, vetter, de strat is scheurender, glasachtiger, strakker. beetje kort door de bocht, maar ok.

als ik jou was zou ik marktplaats of ebay afspitten en kijken naar een leuke 2ehands gitaar, bv charvel, fender, gibson soms, epi etc etc. of kijk bij feedback nar de deans. die zijn tot ongeveer 400 euro zeker niet slecht.


Zoveel crap heb ik nog niet eerder gelezen in een antwoord

Jax
12 december 2005, 13:24
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een strat, een les paul, een telecaster?

Ik had gehoord dat een strat meer voor rock is & een les paul iets veelzijdiger?



Ik zeg het niet vaak maar gebruik aub de search hiervoor, want dit is wel een heel vaak voorkomende vraag.

Squier4ever
12 december 2005, 13:35
gebruik idd de search, maar ff 1 ding:

persoonlijk vind ik een strat en een tele veelzijdiger als een LP.
Das IMO gewoon een puur rockbeest, al is het als een jazzgitaar begonnen oorspronkelijk

Orpheo
12 december 2005, 13:39
Hm, ik zou persoonlijk voor de strat gaan van die 2..

Btw, koop geen gitaar over internet, al helemaal geen Epi.. Speel er zelf op en oordeel na een paar gitaren (vergelijk ook met een duurdere en voel welke het dichts in de buurt komt) welke je koopt.

haha, totaal niet die strat :D das een mex. standard. die krengen zijn echt je reinste bagger. t hout is slecht, afwerking slecht. dat daar fender op kan staan, en niet stagg.....

@ topicstarter: veelzijdigheid zit m niet in gitaar, maar eerder in vingers en amp. welke vindj e mooier? strat, of les paul? de les paul heeft heel veel karakter, veel smoother, rollender, dikker, vetter, de strat is scheurender, glasachtiger, strakker. beetje kort door de bocht, maar ok.

als ik jou was zou ik marktplaats of ebay afspitten en kijken naar een leuke 2ehands gitaar, bv charvel, fender, gibson soms, epi etc etc. of kijk bij feedback nar de deans. die zijn tot ongeveer 400 euro zeker niet slecht.


Zoveel crap heb ik nog niet eerder gelezen in een antwoord

stuk is mijn EIGEN MENING, voor zover mag ik dat nog altijd posten, en dat een fender MiM standard je reinste bagger is, is gewoon bekend. maar als jij een crapgitaar goed vind, ik houd je niet tegen. zeker niet. en als je mijn mening crap vindt, ook best. maar laat t dan niet overkomen alsof het een feit is.

waayer
12 december 2005, 14:01
Dus als ik zeg een auto is niet veelzijdig maar de bestuurder is veelzijdig
ben je het met me eens?
Natuurlijk kan een gitaar veelzijdig zijn en jouw mening over een mex strat dat is jouw goed recht maar om ze nu als bagger af te schilderen
en ze te vergelijken met Stagg gaat me net iets te ver.
Jouw mening over strat vs les paul doe je gelukkig af als kort door de bocht en dat helemaal waar.

amon
12 december 2005, 14:08
-> zoekfunctie


Verder vind ook ik een strat veelzijdiger dan een lp, maargoed. Zeker als je nog een humbuckertje in de brug kunt plaatsen van goede kwaliteit.

400 euro voor een gitaar: daar moet 2dehands iets veel leukers vor te krijgen zijn dan die 1e hands internet ' koopjes'.
Kijk op speurders.nl of marktplaats.nl, ga bij mensen langs en voel hoe het is. Maar ga eerst langs een muziekwinkel met een groot assortiment aan gitaren. Pak een leuke versterker erbij en probeer allerlei types, lp's, strats, superstrats, tele's, humbuckers en single coilgitaren en kijk welk geluid het best bij jouw in de oren klinkt. Is dit bijvoorbeeld een strat, ga dan op 2dehands veilingsites naar strats zoeken en vraag dan desnoods nog eens of die bepaalde advertentie wat is.

400 euro voor een gitaar, wat wil je besteden aan je versterker? Die bepaald IMO het meeste van je geluid. Ga geen 400 euro aan een gitaar besteden om vervolgens voor 100 euro een crappie amp te kopen.

jpb
12 december 2005, 14:14
Telecaster is van de drie die je noemt het meest veelzijdig IMO. Alles behalve hardrock/metal kun je er mee spelen. Voor dat laatste ben je weer beter af met de LP (vanwege humbiuckers). succes

Orpheo
12 december 2005, 14:15
Dus als ik zeg een auto is niet veelzijdig maar de bestuurder is veelzijdig
ben je het met me eens?
Natuurlijk kan een gitaar veelzijdig zijn en jouw mening over een mex strat dat is jouw goed recht maar om ze nu als bagger af te schilderen
en ze te vergelijken met Stagg gaat me net iets te ver.
Jouw mening over strat vs les paul doe je gelukkig af als kort door de bocht en dat helemaal waar.

correctie: de mening die ik daar tentoon spreide was iets te kort door de bocht. dat klopt WEL.

en ik vond de mex strats, de MIM STANDARD STRATS VAN FENDER, bagger. ja, net als stagg.

en de vergelijking met de auto slaat natuurlijk nergens op. je kan met een LP net zo veelzijdig zijn als met een strat, je kan alleen niet pielen met een trem. das t enige. maar zoveel doe je dat niet echt, en duiken met een strat doe je ook niet, daar heb je jems, charvels, kramers en jacksons voor. (edit: en esp).

waayer
12 december 2005, 14:36
topicstarter: veelzijdigheid zit m niet in gitaar, maar eerder in vingers en amp

dit is wat je zei,

Orpheo
12 december 2005, 14:41
topicstarter: veelzijdigheid zit m niet in gitaar, maar eerder in vingers en amp

dit is wat je zei,

ja, is ook zo. ik kan mn les paul laten klinken als een strat of tele, en andersom. waaaar zou DAT m nou in zitten!!! al SLA je me dood.











OH JA!!!!!! vingers en amp! NIET in de gitaar.

Orpheo
12 december 2005, 14:42
topicstarter: veelzijdigheid zit m niet in gitaar, maar eerder in vingers en amp

dit is wat je zei,

ja, is ook zo. ik kan mn les paul laten klinken als een strat of tele, en andersom. waaaar zou DAT m nou in zitten!!! al SLA je me dood.











OH JA!!!!!! vingers en amp! NIET in de gitaar.

waayer
12 december 2005, 14:50
Als je dus een strat als een les paul kan laten klinken en andersom
lijkt het me dat een gitaar dus redelijk veelzijdig kan zijn.

En kom nu niet met dat ligt aan de elementen want dat hoort nu eenmaal bij de veelzijdigheid van een gitaar

jpb
12 december 2005, 15:33
Wat is dat nou voor gelul over die vingers. Ja, vingers zijn het belangrijkst, maar het is hier een forum over gitaren, niet over vingers....
Ik moet er niet aan denken om country-picking of funk over een LP te doen of heavy metal over een strat met sc's. Zit dus wel verschil in, daar kun je niet omheen. Geef topicstarter een paar goede adviezen ipv te blijven leuteren over bijzaken; het lijkt hier de Tweede Kamer wel :cry: :wink:

gloria
12 december 2005, 15:43
ja zeg, een les paul kan je toch onmogelijk laten klinken als een tele in neck-positie...
Ik zou persoonlijk ook gaan voor een strat, een mexicaan, dat zijn echt nog geen slechte gitaren...
Men zou hem eerder moeten zeggen wat hij NIET zou mogen kopen

Superhero
12 december 2005, 16:14
Cool zo'n topicstarter die verder neit reageert :P

Outrage
12 december 2005, 16:16
De voorkeur tussen strat/tele/lp is, zoals je wel merkt voornamelijk afhankelijk van persoonlijke smaak. Er zijn er genoeg die zware rock spelen op strats met single coils, metal op tele's, of juist rustigere dingen op lp's.

Wat je misschien wel de grootste veelzijdigheid beidt, is een gitaar met een humbucker en twee single coils, of een gitaar met humbucker - single coil - humbucker configuratie. Zulke gitaren kom je vaak tegen, die humbucker zit vaak (en dat is vrij logisch) in de brug positie.

Dan komt het er op aan om een deftige gitaar te vinden voor die prijs. Om je nog wat verder te richten geef ik je een aantal merknamen waar ik zelf goede ervaringen mee heb (en die nog niet genoemd zijn): Cort (niet zo bekend als pakweg fender/gibson) maar heel goed voor een heel goede prijs; hetzelfde verhaal voor yamaha gitaren. Verder heb je bijvoorbeeld jackson of charvel. Jackson staat wel eerder bekend om zijn metal gitaren, hoewel ik vind dat ze qua geluid echt wel veelzijdig kunnen zijn. Charvel gitaren vind je voor jouw prijs klasse voornamelijk 2de hands, ze zijn geïnspireerd op fender gitaren, maar met een aantal aanpassingen.

Misschien dat cort en yamaha (en er zijn vast en zeker nog merken in diezelfde lijn) jou qua geluid wel het meest zullen bevallen.

Bruce
12 december 2005, 16:44
ik kan mn les paul laten klinken als een strat of tele, en andersom

En toen ging je wekker! :-?

rscalex
12 december 2005, 18:44
voordat je de solo van evh in beat it kan spelen ben je wel wat jaartjes verder....
hij speelt het ws op een strat met een humbuckertje in de brugpositie
Van Halen speelt het op een musicman denk ik?

Outrage
12 december 2005, 18:59
musicman of charvel waarschijnlijk

Tronky
12 december 2005, 19:54
Cool zo'n topicstarter die verder neit reageert :P

Ik volg het hier allemaal op de voet, maar hou me wat afzijdig.

Tronky
12 december 2005, 19:58
Wat je misschien wel de grootste veelzijdigheid beidt, is een gitaar met een humbucker en twee single coils, of een gitaar met humbucker - single coil - humbucker configuratie. Zulke gitaren kom je vaak tegen, die humbucker zit vaak (en dat is vrij logisch) in de brug positie.

Dan komt het er op aan om een deftige gitaar te vinden voor die prijs. Om je nog wat verder te richten geef ik je een aantal merknamen waar ik zelf goede ervaringen mee heb (en die nog niet genoemd zijn): Cort (niet zo bekend als pakweg fender/gibson) maar heel goed voor een heel goede prijs; hetzelfde verhaal voor yamaha gitaren. Verder heb je bijvoorbeeld jackson of charvel. Jackson staat wel eerder bekend om zijn metal gitaren, hoewel ik vind dat ze qua geluid echt wel veelzijdig kunnen zijn. Charvel gitaren vind je voor jouw prijs klasse voornamelijk 2de hands, ze zijn geïnspireerd op fender gitaren, maar met een aantal aanpassingen.

Misschien dat cort en yamaha (en er zijn vast en zeker nog merken in diezelfde lijn) jou qua geluid wel het meest zullen bevallen.


Bedankt! Echt nuttige info! Ik dacht dat zulke gitaren juist niet vaak voorkwamen, dat het ofwel humbucker(waarom dan in godsnaam dubbel???als ze toch het zelfde klinken? of bestaat er nog een verschil in humbuckers onderling?) ofwel singlecoil(zelfde opmerking als bij humbucker:) was.

waayer
12 december 2005, 19:58
Moet je niet doen joh,beter actief jezelf er in mengen,is leuker en geeft soms wat hevige discussies maar dat maakt een forum leuker.
Het gaat er niet om of je gelijk hebt maar dat je gelijk krijgt :-D

Tronky
12 december 2005, 20:09
hoe kun je weten als je die elementen kan vervangen? kan je bv in een les paul een humbucker vervangen door een singlecoil & waarom heeft dan niet iedereen één humbucker & één singlecoil? Toch heel logisch als je wat variatie wilt....Of zijn er toch nadelen aan?

Tronky
12 december 2005, 20:09
hoe kun je weten als je die elementen kan vervangen? kan je bv in een les paul een humbucker vervangen door een singlecoil & waarom heeft dan niet iedereen één humbucker & één singlecoil? Toch heel logisch als je wat variatie wilt....Of zijn er toch nadelen aan?

Outrage
12 december 2005, 20:25
als je vraag over mijn post gaat, antwoord ik hier even; er is wel degelijk verschil tussen single coil en hums, hum klinken over het algemeen zwaarder, wat ik wou zeggen is dat je uiteindelijk ook met single coils zwaardere dingen kan spelen (zeker op een zwaardere versterker), alleen zal het anders klinken. Maar zolang dat jou bevalt is alles in orde.

De meest logische keuze voor zwaardere genres zijn dus hums. muziekstijlen als bv surf asocieer je eerder met strats. Maar het is niet zo dat je met een hum/single coil in een bepaald hoekje gedrongen zit.

Waarom niet alle gitaren een single en een hum hebben is maar een kwestie van smaak. Jij wil veelzijdigheid, een ander wil juist ook aan de hals een humbucker sound.

grayfink
12 december 2005, 20:52
Maar even ontopic: Beide gitaren leveren waar voor je geld. Orpheo's reactie is wat kort door de bocht. Ik heb ook een mexicaanse fender gehad die alleszins redelijk was, maar in vergelijking met een amerikaanse klonk hij wel wat vlak. Lag volgens mij niet aan het hout maar aan de de mindere elementen. Beide gitaren hebben een redelijke restwaarde. Dat is ook niet zo'n punt. Ik heb nu o.a. een Epiphone Les Paul standaard en dat is gewoon een hele goede gitaar, iets beter als de Fender van mij was, wel heel anders.
Humbuckers zijn in principe twee singlecoils aan elkaar die in tegenfase staan. Daardoor produceren ze minder ruis/brom (hum) op de versterker. Ze zijn dus stiller en hebben meer output. Daardoor vervormt het geluid meer als je de versterker "overstuurt" . Nadeel vind ik dat ze niet alleen hum bucken maar ook hoge frequenties. Daardoor vind ik single coils clean beter klinken, meer sprankelend.
Eddie van Halen speelt dus eigenlijk al het stevig werk op een gitaar met humbuckers denk ik.
Om de "Beat it" solo te reproduceren kun je dus het best de LP hebben. Alleen gebruikt hij volgens mij wel een jengelstengel bij die solo, en die zit weer niet op de LP.
Nog meer tips: koop tweedehands van een bekend merk. Die gitaren worden alleen meer waard. Let er op dat de frets niet zijn ingesleten en of de hals recht is. Www.marktplaats.nl www.speurders.nl. Dat is geen geld uitgeven, maar geld verplaatsen.
Of: koop die Epi,
of: Dean Vendetta 2.0
of: als het goedkoop moet een Richwood Les Paul van www.thehouseofmusic.nl
of: Als je het 100 Euro meer mag kosten een Godin freeway Classic (Heb je gelijk een jengelstengel)
Of zoek het forum nog eens af, je vraag is niet uniek.

suc6 ermee en laat even weten wat het geworden is.

N.B. Koop wel gelijk een leuke amp er bij om het leuk te houden, die is ook zeer bepalend voor de sound.
Leuke amps met veel mogelijkheden: Roland Cube 30. Vox AD30VT. Line6 Spider II 30 en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Tronky
12 december 2005, 21:23
Heb m'n oog nu laten vallen op deze:
http://www.speurders.nl/speurder.php?id=15764341&msg=15

Een vd mooiere gitaren die er zijn vind ik.
Zal wel nog es goed nadenken erover:)
Mr als ik wil elementen vervangen(weet niet als het kan in die LP), kost dat dan veel geld?

Guitarik
12 december 2005, 21:55
Volgens mij weet je helemaal niet wat je wil (correct me if i'm wrong) en ga je op dit moment alleen af op wat je mooi en betaalbaar vind. Ik raad je aan om een dag uit te trekken en naar een muziekwinkel te gaan met een ruim aanbod aan gitaren (bijvoorbeeld Feedback in Utrecht of Rotterdam, daar kun je ze lekker in een rustig hok testen) en alles wat je enigszins aanspreekt uit te proberen. Mijn eerste gitaar was megacrap, omdat ik eigenlijk niet wist wat ik wou (alleen dat ie rood moest zijn en een strat-model :-D ). Het is beter om af te gaan op wat je fijn vindt spelen, wat je lekker vindt klinken, en dan pas op wat voor een model je mooi vindt. Daar ben ik in ieder geval wel achter gekomen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de gitaar die ik vroeger de lelijkste van allemaal vond (tele....intussen kan ik de eenvoud erg waarderen en vind ik 'm echt supervet), maar hij heeft zo'n enorm vet geluid....heerlijk. Maar laat je hierdoor niet sturen....probeer zoveel mogelijk uit en bedenk vast in wat voor prijsklasse je wil gaan zitten. Oh ja, probeer dan ook wat duurdere modellen, dan merk je dat het ook nog veel beter kan. Als je er dan uiteindelijk een gaat kopen, neem dan iemand mee die er verstand van heeft en kan zien of de gitaar ook mooi is afgewerkt en zo.

Succes!

Punt
12 december 2005, 22:40
Vergeet niet ook een versterker te kopen anders hoor je weinig :)

Oja ook een snoer...

Outrage
12 december 2005, 23:02
alleen dat ie rood moest zijn en een strat-model :-D



dit vind ik echt fantastisch, mijn motivatie voor mijn eerste gitaar was dat hij zo goed leek op die van Eric Clapton (het was een squier van een starterpakker, een zwarte) :lol:


en even ontopic
@ Tronky: tja, veel meer raad kunnen wij je niet meer geven. "Naar de winkel" is de slagzin die nu boven je bed moet prijken.

Bobbel
13 december 2005, 04:01
kun je in de feedback rustig in een hokje spelen?

dat is geweldig! ik weet nooit wat ik moet spelen en 'schaam' me er wat voor...

moretel
13 december 2005, 05:17
Zo het bos is lekker dichtgegroeid.

Laat ook je oog eens op deze vallen
http://www.feedback.nl/?id=55&b=TMP_1130951035

Tremelo is in orde, laatst getest in de Gitarist en goed bevonden.
Met zo'n tremelo kun je de Beat it Solo in ieder geval ook aan.
En de elementen zijn veelzijdig, voor alle soorten muziek.

Dirk W
13 december 2005, 08:30
Komop, laat die jongen nou naar zn muziekhandel gaan en wat uitproberen en probeer hem niet andere dingen aan te smeren :-?
Maar ik zou zeggen over die gitaren: Ze stoppen je beiden wel in een bepaald hoekje. Maar dat hoekje is nogal groot. Heavy metal word lastig op een strat. En ska is lastig op een Lespaul. De strat heeft een heldere toon en de LP een donkere zware.
Hoop dat dit wel helpt.
Dirk

1959SLP
13 december 2005, 09:48
Strat en Lespaul is yin en yang. Vul in en kleur de plaatjes.....

waayer
13 december 2005, 10:26
Hey Tronky wat is je favoriete gitarist? kijk daar eens naar en koop dan een gitaar die er een beetje op lijkt
b.v Santana -kijk uit naar een prs (se versie)
Gary Moore ...... les paul model
Stevie ray Vaughan fender strat usa/mex/jap

Je zult niet hetzelfde geluid krijgen maar het is een begin

MoserCustomShopDotCom
13 december 2005, 10:46
Wat je misschien wel de grootste veelzijdigheid beidt, is een gitaar met een humbucker en twee single coils, of een gitaar met humbucker - single coil - humbucker configuratie. Zulke gitaren kom je vaak tegen, die humbucker zit vaak (en dat is vrij logisch) in de brug positie.

Dan komt het er op aan om een deftige gitaar te vinden voor die prijs. Om je nog wat verder te richten geef ik je een aantal merknamen waar ik zelf goede ervaringen mee heb (en die nog niet genoemd zijn): Cort (niet zo bekend als pakweg fender/gibson) maar heel goed voor een heel goede prijs; hetzelfde verhaal voor yamaha gitaren. Verder heb je bijvoorbeeld jackson of charvel. Jackson staat wel eerder bekend om zijn metal gitaren, hoewel ik vind dat ze qua geluid echt wel veelzijdig kunnen zijn. Charvel gitaren vind je voor jouw prijs klasse voornamelijk 2de hands, ze zijn geïnspireerd op fender gitaren, maar met een aantal aanpassingen.

Misschien dat cort en yamaha (en er zijn vast en zeker nog merken in diezelfde lijn) jou qua geluid wel het meest zullen bevallen.


Bedankt! Echt nuttige info! Ik dacht dat zulke gitaren juist niet vaak voorkwamen, dat het ofwel humbucker(waarom dan in godsnaam dubbel???als ze toch het zelfde klinken? of bestaat er nog een verschil in humbuckers onderling?) ofwel singlecoil(zelfde opmerking als bij humbucker:) was.

Ieder element (Humbucker of single coil) heeft een eigen geluid. En de positie maakt ook uit. Het geluid in de brugpositie klinkt anders als het geluid in de nekpositie, dus ook al heb je 2 precies dezelfde elementen, het zal anders klinken.

Alleen worden de duurdere elementen meestal speciaal gericht op een bepaalde plaats voor het mooiste geluid.

Veekeren
13 december 2005, 11:07
Ik heb zelf een beetje een andere ervaring dan wat er hier meestal wordt aangeraden. Toen ik zelf gitaar ging spelen heb ik ook redelijk op goed geluk wat gekocht. Nooit spijt van gehad, maar pas toen ik langer speelde kreeg ik echt de verschillen door tussen de gitaren. Bespeelbaarheid, en ook de verschillen in het geluid.

Nogmaals, als ik er voor mezelf op terug kijk, had het weinig nut gehad om een zooi gitaren uit te proberen. Ik zou nauwelijks weten hoe om te gaan met een versterker en de gitaar zelf, in zoverre ben ik het ook wel met Orpheo eens. Geluid zit voor een belangrijk deel in je vingers waardoor toentertijd alles wat ik speelde slecht klonk :) Afhankelijk van welke gitarist je goed vindt klinken zou ik dus een gitaar kopen, en dan je helemaal kapot spelen :D Waarschijnlijk kan je nergens fout gaan met die Epi, en als ie niet bevalt op de langere termijn kan je hem altijd weer verkopen zonder al teveel verlies.

MoserCustomShopDotCom
13 december 2005, 11:26
Ik heb zelf een beetje een andere ervaring dan wat er hier meestal wordt aangeraden. Toen ik zelf gitaar ging spelen heb ik ook redelijk op goed geluk wat gekocht. Nooit spijt van gehad, maar pas toen ik langer speelde kreeg ik echt de verschillen door tussen de gitaren. Bespeelbaarheid, en ook de verschillen in het geluid.

Nogmaals, als ik er voor mezelf op terug kijk, had het weinig nut gehad om een zooi gitaren uit te proberen. Ik zou nauwelijks weten hoe om te gaan met een versterker en de gitaar zelf, in zoverre ben ik het ook wel met Orpheo eens. Geluid zit voor een belangrijk deel in je vingers waardoor toentertijd alles wat ik speelde slecht klonk :) Afhankelijk van welke gitarist je goed vindt klinken zou ik dus een gitaar kopen, en dan je helemaal kapot spelen :D Waarschijnlijk kan je nergens fout gaan met die Epi, en als ie niet bevalt op de langere termijn kan je hem altijd weer verkopen zonder al teveel verlies.

inderdaad. Gewoon leren spelen en langzaam aan leren over instrumenten, eigenschappen ervan en verschillende hardware op de gitaren. Leer langzaam wat je zoekt. Als iemand net begint.. denk je nou echt dat die precies de verschillen kan weten tussen al die gitaren in de winkels? Denk het niet. Als je nog nieteens kunt spelen dus... :-? Gewoon eentje kopen die je wel leuk vind en die je kunt betalen.

Of neem iemand mee die er verstand van heeft en laat die beoordelen.

je kunt hier vragen om meningen, maar meningen als "ja die is goed" heb je niets aan. Je hebt misschien wel aan meningen van gitaren die SLECHT zijn in iemand's ogen. Neem iets wat je leuk vind en heb lol in spelen. Dat is het belangrijkste. Perfectie in toon enzo komt later wel!

piezo
13 december 2005, 11:43
Hèhè. Zomaar een goed op een beginner toegesneden advies, compleet en genuanceerd. En dat al na 3 bladzijden!!

waayer
13 december 2005, 11:46
Ik heb jouw mening ook nog niet teruggelezen in dit onderwerp behalve nu dan waar je precies hetzelfde doet als op de drie voorgaande bladzijdes dus FUCK OFF

piezo
13 december 2005, 11:58
@ Waayer.
Tot hier toe waren jouw reacties nog wel bedoeld om de zaak in goede banen te leiden. Dat lijkt er toch op z'n minst op dat jij je ook ergert aan al die reacties waar de topicstarter niet mee geholpen is. Waarom dan nu ineens een persoonlijke aanval op mij?

waayer
13 december 2005, 12:09
Weet je, je hebt gelijk en hiervoor mijn welgemeende exuses

piezo
13 december 2005, 12:19
OK
Zand.

waayer
13 december 2005, 12:29
:wink:

Tronky
13 december 2005, 13:06
Haha leuk forum hier:-)
Jullie mogen gewoon reageren zonder mij te helpen hoor, heb alleszins al wat bijgeleerd.



Maar mijn vraag blijft: hoe weet je als je in een gitaar elementen kan vervangen?Neem nu bv deze http://www.musicstorekoeln.de/nl/global/0_0_G_0_GIT0002826-002/0/0/0/detail/musicstore.html

(mmm mooi:):))

Daar kun je dan geen singlecoil insteken omdat er plaats is voor twee humbuckers & die zijn breder? Analoog kan je ook in een singlecoil geen humbucker steken, dus je moet plaats hebben voor een humbucker En een singlecoil?

Zo, ik ga dit weekend maar es een strat en een les paul(en misschien nog andere) uitproberen zodat ik het verschil hoor tussen een humbucker en een single coil.
Een vriend van me heeft een les paul & die heeft ook zo'n schakelaar op z'n gitaar(weet niet waarvoor dat dient), maar klank is ofwel heel zwaar, met veel distortion & anders gewoon, helderder. Is dat dan de ene keer op de ene humbucker & de andere keer op de andere?

Nicci
13 december 2005, 13:40
ik kan mn les paul laten klinken als een strat of tele, en andersom

En toen ging je wekker! :-?

ik wilde hem voorstellen dit waar te maken. elke keer als ik de goede gitaar raad krijg ik natuurlijk €50,- . . . .
god wat een onzin.

Nicci
13 december 2005, 13:45
@tronky
probeer eens een superstrat. dit is een strat met (bijvoorbeeld) 2 single coils en 1 humbucker (aan de brugkant). yamaha pacifica maakt mooie. vooral de wat duurdere.
op deze manier heb je beide en kan je rustig kijken waar ze goed voor zijn; hoe ze klinken.

piezo
13 december 2005, 13:55
Daar kun je dan geen singlecoil insteken omdat er plaats is voor twee humbuckers & die zijn breder? Analoog kan je ook in een singlecoil geen humbucker steken, dus je moet plaats hebben voor een humbucker En een singlecoil?

Zo, ik ga dit weekend maar es een strat en een les paul(en misschien nog andere) uitproberen zodat ik het verschil hoor tussen een humbucker en een single coil.
Een vriend van me heeft een les paul & die heeft ook zo'n schakelaar op z'n gitaar(weet niet waarvoor dat dient), maar klank is ofwel heel zwaar, met veel distortion & anders gewoon, helderder. Is dat dan de ene keer op de ene humbucker & de andere keer op de andere?

Die schakelaar is OF de standaard elementenschakelaar waarmee je kunt kiezen welk element klinkt OF je vriend heeft een extra schakelaar waarmee hij een humbucker anders kan schakelen, waardoor het helderder en zachter gaat klinken.

Op de plaats van een humbucker kun je eventueel wel een single coil zetten. Je maakt dan een kunststof plaatje met de zelfde afmetingen en schroefgaatje als de rechthoekige humbucker"ring" en maakt daarin een passend gat en 2 schroefgaatjes voor de single coil. Een standaard single coil past namelijk precies in het humbuckergat.

Humbucker op single coil gitaar kan als er een slagplaat op zit. Groter gat maken of andere slagplaat. Amerikaanse Fenders hebben onder de slagplaat vaak uitfrezingen waar ook een humbucker in kan.

grayfink
13 december 2005, 19:10
Kortom: bij elke gitaar kun je de elementen vervangen. Alleen: een singlecoil in een LP bijvoorbeeld is gewoon een rare combinatie, al zou het wel kunnen natuurlijk. Hout is bewerkelijk materiaal dus daar kan je van alles mee doen.
Humbucker in een strat is logischer, maar voor mij hoeft dat niet zo. "The best of both worlds"is uiteindelijk meestal 3 x niks.

Tronky
13 december 2005, 20:05
-Coil Tapping = wordt meestal gebruikt bij humbuckers om één van de twee spoelen af te tappen waardoor het geluid wat dunner en helderder wordt


-Een humbucker zijn eigenlijk twee aan elkaar geplakte enkelspoel elementen. Omdat de humbucker uit twee enkelspoel elementen bestaat die tegen elkaar aanliggen net op een andere plek onder de snaren onderdrukken de HB?s de ruis vandaar de naam humbucker.


Kan ik uit die twee gegevens concluderen dat je bij coil tapping het geluid krijgt van een single coil?
Ik weet wel totaal niet hoe je dat dan zou doen?


edit: http://www.musicstore.de/en/global/3_42_GEGIT_0_GIT0007880-001/0/0/0/detail/musicstore.html

hier staan twee singlecoils & één humbucker op, hoe kies je dan op wat je speelt? ik zie geen schakelaar...met die volume knoppen spelen dan?

deedee
13 december 2005, 20:18
topicstarter: veelzijdigheid zit m niet in gitaar, maar eerder in vingers en amp

dit is wat je zei,

ja, is ook zo. ik kan mn les paul laten klinken als een strat of tele, en andersom. waaaar zou DAT m nou in zitten!!! al SLA je me dood.




Dat zit m in je oren :wink:

deedee
13 december 2005, 20:24
-Coil Tapping = wordt meestal gebruikt bij humbuckers om één van de twee spoelen af te tappen waardoor het geluid wat dunner en helderder wordt


-Een humbucker zijn eigenlijk twee aan elkaar geplakte enkelspoel elementen. Omdat de humbucker uit twee enkelspoel elementen bestaat die tegen elkaar aanliggen net op een andere plek onder de snaren onderdrukken de HB?s de ruis vandaar de naam humbucker.


Kan ik uit die twee gegevens concluderen dat je bij coil tapping het geluid krijgt van een single coil?
Ik weet wel totaal niet hoe je dat dan zou doen?




hier staan twee singlecoils & één humbucker op, hoe kies je dan op wat je speelt? ik zie geen schakelaar...met die volume knoppen spelen dan?


Ja, je krijgt meer geluid van een single-coil. Dit is echter niet van de kwaliteit die een echte single-coil heeft (? Of zeg ik hier verkeerde dingen?)

Je kiest door middel van een push-pull schakelaar in een volumeknop (of toneknop). Het woord push-pull zegt het al. Je trekt hem uit, of drukt hem in om te schakelen. Je hebt ook push-push schakelaars. Die schakel je in of uit door te duwen.

Tronky
13 december 2005, 20:40
ok & deze http://www.joeygaydosjr.net/images/gallery/guitars/1999gibsonLesPaulGoldTop.jpg

ik zou zeggen dat dat twee singlecoils zijn?of kraam ik onzin uit?

Nicci
13 december 2005, 20:47
dat zijn single coils. volgens sommige bestaan er geen betere . . . :D
ik hoor niet bij sommige.

Seth
13 december 2005, 21:27
Ja, je krijgt meer geluid van een single-coil. Dit is echter niet van de kwaliteit die een echte single-coil heeft (? Of zeg ik hier verkeerde dingen?)


Dit klopt wel, ik heb een Ibanez JTK1, ook met coil tapping,
en het geluid van de gesplitte HB is nog steeds erg verschillend
van de single coils van bijv. een strat.
Het gaat er inderdaad naartoe, maar stel je er niet teveel van voor.
Na enkele weken spelen was ik er al uit dat ik maar best een
strat erbij koop om de 2 verschillende geluiden te hebben.

Seth
13 december 2005, 21:28
dubbel

Tronky
13 december 2005, 23:19
Bestaat er eig geen site waar je de typische geluiden kan afhalen van bv humbucker & single coil?
Waar men bv stukjes speelt op een strat, vijf stukjes op een les paul... Want als ik dat ga moeten testen in de winkel, met mijn capaciteiten nu...:-)

piezo
14 december 2005, 00:18
edit: http://www.musicstore.de/en/global/3_42_GEGIT_0_GIT0007880-001/0/0/0/detail/musicstore.html

hier staan twee singlecoils & één humbucker op, hoe kies je dan op wat je speelt? ik zie geen schakelaar...met die volume knoppen spelen dan?

Bij een gitaar met de elementenconfiguratie van dat gelinkte plaatje is de schakelaar tegenwoordig haast altijd een 5-standen schakelaar waarbij in stand 2 de brughumbucker "gesplit" wordt en 1 spoel ervan dan samen met het middenelement klinkt.

Een Les Paul heeft een ander type elementschakelaar. Als je daarop de humbuckers wil splitten of zo, moet je een extra schakelaar aanbrengen, of een potmeter (draaiknop) vervangen door één met een schakelaar eronder, zo'n push-pull pot dus.

Over humbuckers bestaan veel misverstanden en zelfs "betrouwbare" informatiebronnen/sites geven soms de grootste onzin weer. Helaas zijn ook de meeste desbetreffende posts op dit forum - waar de onderstaande passage misschien wel vandaan komt - van het "klok en klepel" type. (Sorry, goedbedoelende medeforummer(s))



-Een humbucker zijn eigenlijk twee aan elkaar geplakte enkelspoel elementen. Omdat de humbucker uit twee enkelspoel elementen bestaat die tegen elkaar aanliggen net op een andere plek onder de snaren onderdrukken de HB?s de ruis vandaar de naam humbucker.
-Coil Tapping = wordt meestal gebruikt bij humbuckers om één van de twee spoelen af te tappen waardoor het geluid wat dunner en helderder wordt


Dit is klinkklare onzin, geschreven door iemand die er echt maar héél weinig van begrijpt.

Je moet allereerst onderscheid maken tussen het type element dat meestal een "humbucker" genoemd wordt en het humbucking PRINCIPE.

Een gewone humbucker - zoals op een Les Paul of het brugelement op dat plaatje - bestaat NIET uit 2 enkelspoels elementen, maar uit 2 precies gelijke spoelen met een enkele plat liggende magneet eronder en metalen staafjes (dus niet magneetjes) die het magneetveld maar de snaren geleiden. De spoelen zijn zodanig met elkaar verbonden, dat de door wisselende elektromagnetische velden in de omgeving veroorzaakte brom al in het element zelf geneutraliseerd wordt.

Maar ook 2 standaard enkelspoels elementen - zoals op een Stratocaster - kunnen samen bromonderdrukkend zijn, mits ze EN tegengestelde wikkelrichting EN tegengestelde magneetpolariteit hebben. Op veel moderne gitaren met single coils wordt dit principe toegepast. En als je die pal tegen elkaar aan zou monteren zou je inderdaad een humbucking effect hebben. Helaas klinken die spoelen samen niet als een gewone humbucker, en ook elk apart niet zoals ze klinken als ze ver genoeg uit elkaar staan.

Evenmin kun je een gewone humbucker met truukjes, zoals splitten, als een echte single coil laten klinken, maar wel zachter en helderder. En je kunt soms met een combinatie van 2 gesplitte humbuckers OF een gesplitte humbucker samen met een single coil een redelijke imitatie van 2 samenklinkende single coils maken.

Verder, (coil-) splitten is iets heel anders dan coiltapping. Bij splitten sluit je 1 spoel van een humbucker kort waardoor alleen de andere spoel nog signaal geeft. Bij coiltapping sluit je een deel van de wikkelingen van een spoel kort, waardoor die spoel een wat zwakker en helderder signaal geeft en dat kan zowel bij humbuckers (dan 1 tap per spoel) als single coils zijn.

Er zijn ook elementen met de omvang en/of het uiterlijk van een single coil die toch op hun eentje bromonderdrukkend zijn. Die zijn er volgens 2 principes:
1) Zeer smal gebouwde "echte" humbuckers met 2 naast elkaar liggende spoelen met 1 liggende magneet eronder en poolstaafjes of .
2)Op elkaar gestapelde ("stacked') spoelen met verschillende wikkelrichting en toch maar 1 poolrichting.

De meeste hiervan klinken ook niet echt als single coils, maar een enkele fabrikant is het (na vele jaren experimenteren) toch gelukt brom neutraliserende "stacked coil" elementen te maken waarvan het geluid nauwelijks van echte single coils te onderscheiden is.

Op je tweede gelinkte plaatje zie je een Les Paul met P-90 elementen: dit zijn ook echte (brommende) single coils, maar met een hele brede spoel en 2 (!) plat eronder liggende magneten. Die magneten zijn zo gepositioneerd dat ze met gelijke polen naar elkaar "kijken" en elkaar dus zouden afstoten, als ze niet vast zaten. Hun gezamenlijke magneetveld wordt door staafjes afgebogen en naar de snaren geleid. Ook twee P-90 's kun je samen "hum laten bucken".

Er zijn nòg meer mogelijkheden om brom neutraliserende elementen te realiseren , maar dat zou veel te ver voeren.

Punt
14 december 2005, 09:34
Ik zou gewoon een betaalbare gitaar kopen die je er leuk vind uitzien en die goed aanvoelt als je de speelhouding aanneemt. Neem als het kan inderdaad iemand mee die een voorselectie voor je kan doen.

Veel van de hier goedbedoelde adviezen zijn waar, maar voor een beginner van later zorg.

Een ding is zeker: De gitaar die je nu gaat kopen ga je vervangen door een andere als je wat verder gevorderd bent omdat je dan beter weet wat je wilt. Dat kan een ander niet voor je vaststellen, dat moet je zelf uitvinden.
Met deze wetenschap hoef je niet zo bezorgd te zijn dat je de verkeerde gitaar koopt. Dat is niet te vermijden, niemand die al wat langer speelt, speelt nog op zijn eerste gitaar.

Dus kies er een en ga spelen !

waayer
14 december 2005, 10:35
Inderdaad,koop een leuk gitaartje een epiphone b.v om te beginnen en kijk of je een cube 30 versterkertje kan kopen, kijk maar rond op het forum dit zijn leuke versterkers om te beginnen voor niet al teveel geld.
Mocht geld niet het probleem zijn dan zou ik als ik jouw was toch kijken als je net begint voor het bovengenoemde materiaal want misschien wordt het niks of vind je het niks dan zit je in ieder geval niet met veel te duur spul opgescheept.
Humbuckers en single coils zijn dingen waar je wel rekening mee kunt houden bij een aanschaf maar met de technische aspecten daarvan zou ik me maar niet teveel mee bezig houden dat komt misschien later, focus jezelf eerst maar op het spelen of het leren spelen van gitaar.

amon
14 december 2005, 11:23
Bestaat er eig geen site waar je de typische geluiden kan afhalen van bv humbucker & single coil?
Waar men bv stukjes speelt op een strat, vijf stukjes op een les paul... Want als ik dat ga moeten testen in de winkel, met mijn capaciteiten nu...:-)

Misschien kan de verkoper wat spelen op een strat en een Les Paul en luister jij gewoon naar het verschil. Dan even zelf de gitaren in de hand houden en kijken wat het fijnste speelt.

Mensen die daarstraks zeiden dat ze bij hun eerste gitaartje niet keken naar wat het is en dat dat ook niet uitmaakte: wel, ik kocht me ook een stratachtige (Yamaha eg112 ofzo), waarom? Omdat dat een van de goedkopere setjes was... Als ik had geweten wat ik nu weet (en wat ik dus veelal door dit forum heb geleerd), zou ik toch ieder andere beginner aanraden om zelf te kijken en niet meteen pakken wat de winkelier in je handen drukt bij het vragen naar "mijn eerste elektrische gitaar".


@Tronky: Alles op je gitaar kun je veranderen (dus ook je elementen), het ligt er maar net aan wat je wilt... Je kunt een andere hals op je gitaar schroeven, andere kleur spuiten, andere snaren erop leggen, de potmeters vervangen, etc, etc. Wat dat betreft is de gitaar denk ik wel een van de meest aanpasbare instrumenten. Maargoed, voor iemand die net begint, en dus niet weet wat ZIJN geluid zal zijn, is het irrelevant om dure of moeilijke aanpassingen te doen.
Ik bedoel, als ik dadelijk een 18 wordt en mijn eerste auto wil kopen, koop ik ook niet meteen een auto, waarop ik wel een andere uitlaat wil; andere spoiler; race-gordels; andere motor en andere velgen, zonder er eerst een (paar) jaar in gereden te hebben....
Koop dus een gitaar die je wel lekker vind spelen/klinken (in mijn voorbeeld vind rijden), voor zover je daarover kunt oordelen en dan kun je die later altijd nog aanpassen door elementen en alles te verwisselen, of gewoon een andere gitaar/auto te kopen.

Tronky
16 december 2005, 11:39
Ok ik ga normaal een Roland Cube 30 versterker kopen.

( http://www.musicstorekoeln.de/nl/global/0_0_G_0_GIT0003008-000/0/0/0/detail/musicstore.html )

219€ is dat veel daarvoor? beter tweedehands ervoor kijken?
Heb al veel gehoord dat dit een goeie versterker is, mensen die dat tegenspreken?

En ik twijfel een beetje tussen een les paul standard & een les paul studio.


Standard
http://www.musicstorekoeln.de/nl/global/0_0_G_0_GIT0002826-002/0/0/0/detail/musicstore.html

Studio
http://www.musicstorekoeln.de/nl/global/3_42_GEGIT_89_GIT0000803-001/0/0/0/detail/musicstore.html

Verschillen deze veel in kwaliteit? Prijsverschil is 110€, ik ben wel bereid om 459€ te betalen voor een gitaar(is wel veel, maar als ik er heel veel op ga spelen is dat toch een goeie investering?).
En kan het zijn(weet niet hoe) dat ik die gitaar thuis krijg & dat het toch geen goeie gitaar is, of is dat gewoon zowieso van epiphone dat die standards(of studio's) goeie gitaren zijn? En verschillen de twee ook in klank?

Tronky
16 december 2005, 12:19
Edit werkt precies niet...

Edit: wat is het verschil dan nog met deze qua klank? http://www.musicstorekoeln.de/nl/E-Gitarren/3_42_G_0_GIT0005142-000/0/0/0/detail/musicstore.html


nog een edit: http://www.gjvanwijk.nl/gertjan-riffcontest.mp3
kan ik dan zulke klank produceren?

nog een edit: kan iemand met veel gitaren eens opgenomen stukjes laten horen met een strat, telecaster, les paul....zodat ik eens het typische geluid hoor? Ga ook wel naar een winkel gaan, maar je kan nooit genoeg weten/horen hé.

Tronky
16 december 2005, 12:20
Edit werkt precies niet...

Edit: wat is het verschil dan nog met deze qua klank? http://www.musicstorekoeln.de/nl/E-Gitarren/3_42_G_0_GIT0005142-000/0/0/0/detail/musicstore.html


nog een edit: http://www.gjvanwijk.nl/gertjan-riffcontest.mp3
kan ik dan zulke klank produceren?

nog een edit: kan iemand met veel gitaren eens opgenomen stukjes laten horen met een strat, telecaster, les paul....zodat ik eens het typische geluid hoor? Ga ook wel naar een winkel gaan, maar je kan nooit genoeg weten/horen hé.

wytz
16 december 2005, 12:42
strat; denk aan jimi hendrix, dave gilmour, eric clapton (niet in zn begin periode), stevie ray vaughan, rory galagher......(maar ook malmsteen en iron maiden!)

Les paul; denk slash, jimmy page (speelde ook op tele's), paul kossof....

als je naar de platen van die gasten luistert krijg je een idee van hoe de gitaren klinken...

Tronky
16 december 2005, 13:17
http://www.guitarshredshow.com/

Het stukje bij letter g met welke is dat dan?Niet dat ik dat ooit ga kunnen mr gewoon omdat ik die klank ook mooi vind. Van alle stukjes trouwens!
Kzie wel dat hij niet op een les paul speelt, mr is dat mogelijk met een les paul? Zal uiteraard nooit identiek hetzelfde klinken mr ik bedoel gewoon in die aard hé:)

wytz
16 december 2005, 13:47
dat is ws gespeeld op een superstrat...
als je iets dergelijks wilt kun je kijken naar een godin freeway floyd (vind ik echt geweldig), een ibanez, of een jackson oid. Zijn allemaal ook verkrijgbaar in ongeveer dezelfde prijsklasse als een epi les paul. Oh en kijk ook naar olp :), de axis, petrucci of luke vind je misschien ook wel interessant, zijn best goed, en zijn niet zo duur....

piezo
16 december 2005, 13:53
Ik denk dat de meeste gitaristen van mening zijn dat een Les Paul niet de meest geschikte shredding gitaar is, omdat ie wat te "modderig" is. Veel Ibanezzen zijn bij uitstek shredding gitaren, waarmee je het door jou genoemde geluid zou kunnen maken. Een Stratocaster met een humbucker is daarvoor ook nog wel geschikt, een Telecaster niet. Voor shredding wordt namelijk ook meestal een gitaar met een (Floyd Rose type) vibratoarm gebruikt.

Single coil gitaren, vooral Telecasters, zijn weer uitermate geschikt geschikt voor heldere crunchy gitaarrock, blues, country, singer songwriter, maar Stratocasters worden ook wel in metal gebruikt(Iron Maiden). Het geluid van Telecasters in de rock kun je bijvoorbeeld horen bij Blof (de oudere CD's wat beter), Status Quo, Bruce Springsteen en Krezip.

Tronky
18 december 2005, 10:28
Ok ik heb besloten dat het deze wordt:

http://www.musicstorekoeln.de/nl/global/0_0_G_0_GIT0002826-001/0/0/0/detail/musicstore.html

Gisteren naar een winkel geweest & erop gespeeld en klinkt echt wel heel goed. Ze vroegen wel 600€!
Nu is mijn vraag: Is die les paul standard van in de winkel hetzelfde als die op internet? Als ik soms reviews lees op internet staat er "mijne is uit mexico" "mijne uit japan" ...

Perfecte kopie voor een super prijs! .
"""Authorized by Gibson U.S.A.ö. Alleen de
dochterfirma Epiphone mag zo letterlijk het
voorbeeld nabouwen. "
Een warme vette toon door de klassieke chroom
humbuckers, ellelange sustain en een diepe
karaktervolle distortion.
.
· Mahonie body met esdoornhouten top
· Ingelijmde hals met trapezium-inlays
· 2x humbucker
· Tune-O-Matic Bridge
· Stop Tailpiece

470€ deftige prijs of bestaan er volgens jullie goedkopere sites?

Tronky
18 december 2005, 10:29
eentje teveel...

piezo
18 december 2005, 11:49
Ik dacht dat deze Epiphones niet in Mexico gemaakt werden, maar altijd in Azië, waarschijnlijk Korea of Indonesië.

Goed, je hebt je keuze gemaakt van WELKE gitaar je wilt hebben. (Dat is overigens niet de gitaar die het meest geschikt is voor de shredding en "Beat it" solo's, maar dat terzijde). Dat was stap 1.

Stap 2: Lees nu eerst alle commentaren nòg eens door en neem de informatie tot je die gaat over HOE je het beste een gitaar kunt verwerven.

Punt
18 december 2005, 13:34
Hij kost toch 449 daar in Keulen.
Ik geloof dat je dan geen verzendkosten hoeft te betalen.
Je kan ff kijken wat hij bij feedback doet, is dichter in de buurt als er wat is.

joey-t
18 december 2005, 13:37
Vandaag als het goed is laatste dag van de uitverkoop bij Feedback. Daar kost hij tijdelijk 399.

Tronky
20 december 2005, 12:39
Kan hem in roeselare kopen voor 420 ook niet veel vind ik.

Die cube 30 is wel uitverkocht....Ze zeggen dat ze evengoeie vox of line6 versterkers hebben. Vinden jullie dat ook? Ik kan evengoed een cube 30 bestellen via musickoeln.de & dan heb ik hem ook binnen de 24u, gratis verzendkosten.
Kheb toch gehoord dat die cube 30 prijs/kwaliteit een hele goeie versterker is.

grayfink
20 december 2005, 22:42
Pff.... 1 gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden :roll:
Vreemd genoeg is het op dit forum meestal andersom :razz:
Maar goed: Ja, Line6 Spider II 30 en de Vox AD30VT zijn vergelijkbaar met de cube. Alledrie zijn ze prima.

Orpheo
20 december 2005, 22:59
Pff.... 1 gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden :roll:
Vreemd genoeg is het op dit forum meestal andersom :razz:
Maar goed: Ja, Line6 Spider II 30 en de Vox AD30VT zijn vergelijkbaar met de cube. Alledrie zijn ze prima.

mee eens. maar ik raad ze geen van 3-en aan. ik zou voor een epi valve junior gaan. heb je gelijk een buizenbakkie van 5 watt, waar je imo meer mee kan dan met een modeling amp. velen zullen dat niet met me eens zijn, maar ik baal er nog van als een stekker dat ik begon op een cube, en niet op een low range buizenampie.

Tronky
21 december 2005, 12:13
Sorry voor alle vragen, maar normaal zijn jullie zaterdag van me af als ik m'n gitaar heb:)

Om m'n gewoonte van (lastige :roll: ) vragen niet te doorbreken zal ik er maar nog eens eentje stellen,
ik vind de gitaar in Pawn Shop van Sublime echt wel heel cool.

Is dat ook mogelijk die Les Paul standard mits enige instellingen aan de versterker ? Moet niet identiek hetzelfde zijn, maar toch soortgelijk.

nopster
21 december 2005, 15:17
strat; denk aan jimi hendrix, dave gilmour, eric clapton (niet in zn begin periode), stevie ray vaughan, rory galagher......(maar ook malmsteen en iron maiden!)

Les paul; denk slash, jimmy page (speelde ook op tele's), paul kossof....

als je naar de platen van die gasten luistert krijg je een idee van hoe de gitaren klinken...

Eindelijk nog eens iemand die Paul Kossoff opnoemt. :wink:

nopster
21 december 2005, 19:22
Kan hem in roeselare kopen voor 420 ook niet veel vind ik.

Ben je van rond Roeselare? (ik van Izegem)
Dan is het waarschijnlijk in Key Music dat je bedoeld. Daar zijn meerdere winkels van.

wytz
22 december 2005, 08:30
strat; denk aan jimi hendrix, dave gilmour, eric clapton (niet in zn begin periode), stevie ray vaughan, rory galagher......(maar ook malmsteen en iron maiden!)

Les paul; denk slash, jimmy page (speelde ook op tele's), paul kossof....

als je naar de platen van die gasten luistert krijg je een idee van hoe de gitaren klinken...

Eindelijk nog eens iemand die Paul Kossoff opnoemt. :wink:

paul kossof is een van mn uber-favoriete gitaristen :)