PDA

View Full Version : klote-Strat



joey-t
12 december 2005, 01:06
test

joey-t
12 december 2005, 01:06
Ik heb sinds een paar maandjes een Squier Strat, nieuw gekocht. Vooral voor de gein en het uiterlijk, ben niet zo dol op single coils. Speelde er ook niet zo veel op, maar ik had hem toch even afgesteld (vooral goeie actie, intonatie stoor ik me niet zo aan als het om kleine verschillen gaat). Niet zo lang terug besloot ik om maar eens de fabriekssnaren te vervangen door een setje nieuwe. Ik koos 9's omdat ik die had liggen en omdat ik dacht dat dat er wel op zou zitten standaard. Nadat ik dus alle snaren eraf had gehaald, fretboard had ge-olied en nieuwe snaren erop had gedaan, stond mn actie ineens zomaar een kilometer hoger! Ik was stomverbaasd, keek even naar de zadeltjes bij de brug maar die zagen er onveranderd uit (heb nooit een andere gitaar gehad dan een Les Paul dus werkt allemaal toch even anders). Na eventjes krabben op mn hoofd realiseerde ik me dat er hiervoor misschien 8's op hadden gezeten en dat het nieuwe setje snaren voor meer spanning op de hals zorgde. Maar kan dit zoveel uitmaken, oftewel is dit normaal?? De actie is echt van 'lekker laag' naar 'spaanse gitaar hoog' gegaan. Kan er amper op spelen. Betekent dit dat ik de halspen moet afstellen? Ik ben hier niet blij mee... Ik zou hem graag even naar de gitaarshop brengen ware het niet dat ik dan waarschijnlijk bijna aan de halve aanschafwaarde van het gitaartje zit qua prijs, wat ik toch een beetje zonde vind. Iemand een idee wat ik het beste kan doen?

vester86
12 december 2005, 01:44
zelf proberen.... en om 2 redenen: je spaart geld uit, leert het zelf, en als er iets kapot gaat is het toch niet erg :razz:

joey-t
12 december 2005, 02:33
Maar wat dan? Hals pen verstellen? Ten eerste heb ik dat nooit gedaan en volgens mij zit hij bij mn Strat niet bij de headstock zoals bij mn Les Paul. Moet dan de hele neck eraf of wat?! :???:

Walternativo
12 december 2005, 08:40
http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm

sla me niet als t niet zo is maar ik denk dat MISSCHIEN dit een handje kan helpen.

harrie-beton
12 december 2005, 09:54
Voordat je gaat kloten aan de gitaar even uitzoeken of de brug niet te hoog staat (de veren van de tremolo?) of dat de hals krom is.

Of de hals krom is moet je de hoogste fret en de eerste fret indrukken en dan kijken hoeveel mm ruimte is zit tussen de snaar en het midden van de hals en de 8e fret.

Orpheo
12 december 2005, 10:00
ben t wel eens met walternativo. je kan bij strats ook per zadeltje de actie afstellen, beetje kloten met de schroeven/studs waarmee de trem " vastzit"/ draait (schroeven onder de snaren bij de brug, je ziet t vanzelf). t is een kloteklus, actie afstellen op een strat, maar als t eenmaal zit op " jou" gewenste snaardikte, dan zit t ook. ik heb t vaak voor wat dikkere snaren, en hoge actie. zo deed ik t op mijn strats.... (en ik heb er al een stuk of 4, 5 gehad met allerhande bruggen)

dejohan
12 december 2005, 10:09
ben t wel eens met walternativo. je kan bij strats ook per zadeltje de actie afstellen, beetje kloten met de schroeven/studs waarmee de trem " vastzit"/ draait (schroeven onder de snaren bij de brug, je ziet t vanzelf). t is een kloteklus, actie afstellen op een strat, maar als t eenmaal zit op " jou" gewenste snaardikte, dan zit t ook. ik heb t vaak voor wat dikkere snaren, en hoge actie. zo deed ik t op mijn strats.... (en ik heb er al een stuk of 4, 5 gehad met allerhande bruggen)

Zie ie niet beter eerst een kijken of z'n tremelo te ver omhoog gegaan is en de schroevan achteraan wat vaster draaien, voordat hij met de hoogte van de brug en de zadeltjes gaat klooien? :o

Nicci
12 december 2005, 10:42
heeft deze strat een tremelo?

Eko
12 december 2005, 11:15
Niet om moeilijk te doen maar......
Sinds wanneer rekent een muziekhandelaar geld voor het afstellen van een gitaar die nog zo goed als nieuw is. een servicebeurt na +- 6 mnd hoort een standaard handeling te zijn , en is dat hier in de buurt ook.
Of heb het het nog niet gevraagd?

RS-Rik
12 december 2005, 11:34
Afgaand op de superlatieven die jij gebruikt ga ik ervan uit dat je actie ongeveer een centimeter is.

Dan moet je echt wel met het oog kunnen zien of je hals krom is.

Vanaf de 7e fret mag je hals een millimeter of 2 naar binnen staan. Voor de rest zie je wel of het fout zit.

Je kunt proberen je truss rod aan te spannen. Gebeurt met een Inbus 6 geloof ik. Doe dat wel met zorg, liefde, geduld en draai niet teveel in een keer! treat it like a woman!

RS-Rik
12 december 2005, 12:06
Afgaand op de superlatieven die jij gebruikt ga ik ervan uit dat je actie ongeveer een centimeter is.

Dan moet je echt wel met het oog kunnen zien of je hals krom is.

Vanaf de 7e fret mag je hals een millimeter of 2 naar binnen staan. Voor de rest zie je wel of het fout zit.

Je kunt proberen je truss rod aan te spannen. Gebeurt met een Inbus 6 geloof ik. Doe dat wel met zorg, liefde, geduld en draai niet teveel in een keer! treat it like a woman!

sickpunk
12 december 2005, 13:00
als er inderdaad dikkere snaren ozijn, dan ist de tremelo... ff de veren vast draaien

A3
12 december 2005, 13:13
Aangezien het probleem optreed na het vervangen van snaren zou ik denken dat het aan de tremelo ligt door dikkere snaren

Staat de tremelo schuin in plaats van plat tegen de body? dan kun je het probleem simpel oplossen door er meer veren in te steken.

joey-t
12 december 2005, 14:27
Hee, bedankt voor de tips maar deze strat heeft geen tremolo :o
Daarom vind ik het juist zo gek. De brugzadeltjes had ik al afgesteld, die stonden prima op een lekkere hoogte. Volgens mij staan ze nu iets hoger, maar ik kan me niet voorstellen dat die zomaar ineens omhoog zijn gegaan. Zou wel gek zijn toch? Toch lijkt het in mn herinnering of ik ze lager had gezet maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
De actie is nu ongeveer 5-6 mm, op het oog is de hals niet krom.
De Strat is gekocht voor 99 euro bij zo'n massale opruiming bij Feedback Rotterdam, weet iemand of het waarschijnlijk is dat ze hem daar even gratis afstellen?

Als ik hem op de eerste en 15e fret indruk dan lijkt de speling van de snaar echt minimaal te zijn (op het oog) dus ik vraag me af of het zin heeft om de halspen af te stellen. Misschien moet ik ergens een voelermaatje regelen om het nauwkeurig op te meten.

Dirk W
12 december 2005, 14:34
Het moet haast wel in je halspen zitten. Of er is een kwade kabouter geweest die je brugzadels weer omhoog heeft gezet.
Hufters zijn het...
Dirk

joey-t
12 december 2005, 14:39
Haha... ja, die brugzadels KUNNEN toch niet zomaar omhoog? Ik kan het me niet voorstellen maar je gaat op zo'n moment toch aan jezelf twijfelen... :o

Hoe kom ik bij een Strat bij de halspen, eerst de hals eraf halen? En hoe kan je dan testen of je goed zit zeg maar? Steeds weer eropzetten en nieuwe snaren erop? :???:

harrie-beton
12 december 2005, 19:06
Als ik hem op de eerste en 15e fret indruk dan lijkt de speling van de snaar echt minimaal te zijn (op het oog) dus ik vraag me af of het zin heeft om de halspen af te stellen. Misschien moet ik ergens een voelermaatje regelen om het nauwkeurig op te meten.

BLIJF VAN DE HALSPEN AF DAN


Want daar ligt het niet aan

no 1 hops
12 december 2005, 19:29
kijk eens of je een lange lineaal vind en leg die op de hals, niet plat maar juist op een van de zijden
als je dan via de zijkant kijkt en je ziet dat het middelste gedeelte echt ver van de lineaal zit dan zou de hals wel eens hol kunnen staan en heb je dus de halspen om dit bij te werken.
righty thigty lefty loosy.
draai hem eerst eens een kwart slag los.
voelt dit soepel dan draai je hem die kwart slag weer terug en dan nog een kwart slag om de pen aan te draaien.
doe dit wel met de snaren los.
breng daarna de snaren op spanning.
het kan zijn dat de hals even nodig heeft dus wees niet direct telleurgesteld.
kijk ook eens of de snaren wel echt in de openingen van de topkam liggen.
ik bedoel daarmee als er dunnen snaren op zaten en je nu dikkere gebruikt kan het zijn dat de snaren te dik kunnen zijn voor de gleufjes en niet helemaal zakken.

zijn maar wat gedachten.
misschien heb je er wat aan.

Noid
12 december 2005, 21:54
Da's wel raar zeg, je bent van 0.9 naar 0.10 gegaan?? en dan zo'n verschil in action, op een strat met een vaste brug (dus geen tremelo)? Weet je zeker dat het een vaste brug is en niet een tremelo-brug, waar toevallig 't "pookje"niet in hangt?? Mocht dat allemaal niet zo zijn, dan is het echt bizar.

Omdat de hals bij het indrukken van de snaar op de 1e en 15e fret wel recht is zou ik zeker ook van die halspen afblijven. Wil je zeker weten dat 't toch de hals niet is, dan kun je het idee hierboven van een lange lineaal (of rechte lat) proberen, maar dan geleidelijk de spanning op de snaren te verminderen en kijk dan telkens met de lat/lineaal of de hals "terugbuigt".

Een idee: zitten de schroeven van de hals (die 4 waar de hals mee aan de body is geschroefd) nog wel vast (genoeg?). Er mag geen ruimte zijn tussen de hals en de body. Mocht dat wel zo zijn probeer die eerst een voorzichtig aan te draaien.

joey-t
12 december 2005, 22:06
Nee, ik ben zelfs naar .09 gegaan. Dus ik vermoed dat er eerst 0.08 op heeft gezeten of misschien andere verhoudingen in de snaren. Wel gek want het waren gewoon fabriekssnaren. Ik ben morgen toch in de buurt van Feedback dus ik ga er wel even langs om te vragen wat zij er van vinden.

roelof66
12 december 2005, 22:33
ga ff naar http://www.westerhaven.nl/service.htm
hier kun je alles vinden over het afstellen van je gitaar
veel succes

Nicci
12 december 2005, 23:04
Nee, ik ben zelfs naar .09 gegaan. Dus ik vermoed dat er eerst 0.08 op heeft gezeten of misschien andere verhoudingen in de snaren. Wel gek want het waren gewoon fabriekssnaren. Ik ben morgen toch in de buurt van Feedback dus ik ga er wel even langs om te vragen wat zij er van vinden.

is het niet logischer dat er dikkere snaren op hebben gezeten?

joey-t
12 december 2005, 23:25
Ik zou juist denken dat door dikkere snaren de spanning op de hals toeneemt waardoor de actie hoger wordt? Kan het ook verkeerd hebben maar dat lijkt mij logisch.

moretel
12 december 2005, 23:36
Dit soort " problemen" kun je verwachten bij een goedkope gitaar. Heeft te maken met halspen en hout kwaliteit.
Het is nooit verstandig om bij een normale snaren wissel alle snaren eraf te halen, 1 voor 1 is toch het beste.
Over afstellen is genoeg te vinden maar bij dit soort kwaliteit moet je niet opkijken als je dit vaker moet uitvoeren in vergelijking met de betere kwaliteit gitaren. Dus handig om het zelf te kunnen en afstellen is echt niet zo moeilijk als sommigen doen geloven.

Nicci
12 december 2005, 23:53
Ik zou juist denken dat door dikkere snaren de spanning op de hals toeneemt waardoor de actie hoger wordt? Kan het ook verkeerd hebben maar dat lijkt mij logisch.

tuurlijk. ik dacht even niet na.