PDA

View Full Version : Welke sixties Bassman??



keef
11 december 2005, 22:12
Omdat de '60s Fender combo's apeduur zijn lijkt een Bassman top (en eventueel kast) van voor '68 misschien een aardig alternatief. Maar er zijn nogal wat versies - brown/blackface, AA 864, A 165, AB 165..etc :cry:

Wat is een goede keus, en welke prijzen zijn redelijk?
Ik zie vandaag een originele '64 BF set in Duitsland voor 1000 euro op Ebay weggaan - is dat een beetje in de ballpark?

Nog een vraag - kunnen deze dingen ook redelijk hard clean (wat ik zoek), en welke speakers zijn goed en minder goed?

Mr.Jay
12 december 2005, 09:05
Omdat de '60s Fender combo's apeduur zijn lijkt een Bassman top (en eventueel kast) van voor '68 misschien een aardig alternatief. Maar er zijn nogal wat versies - brown/blackface, AA 864, A 165, AB 165..etc :cry: Wat is een goede keus, en welke prijzen zijn redelijk? Ik zie vandaag een originele '64 BF set in Duitsland voor 1000 euro op Ebay weggaan - is dat een beetje in de ballpark?
Nog een vraag - kunnen deze dingen ook redelijk hard clean (wat ik zoek), en welke speakers zijn goed en minder goed?

Persoonlijk zou ik tóch liever een goeie silverface SuperReverb verkiezen boven een blackface Bassman, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Een Bf-Bassman is stock helemaal geen jofele gitaar-amp. Het type ervóór de 6G6 daarentegen wél nog. Maar die is dan weer "apeduur".
De typen die jij noemt zijn allemaablackface sowieso, niks brown.
Brownface is sowieso geen toepasselijke benaming in deze, want er zijn ook zat 64's die blackface zijn, echter het "brownface", dus 6G6 circuit hebben. Makkelijk hè !
Lang CLEAN gaan ze sowieso niet, maar dat kun je met EV/JBL speakers misschien wat verlengen. Bedoeling van die amps is juist een vroegtijdig randje te hebben. Over "redelijk hard" is natuurlijk géén maatstaf te beschrijven, da's maar net wat JIJ hard vindt.
Als je er een vindt mét box voor 1000 euro ben je een bofkont. Je kunt beter een Bandmaster +Box nemen, daar een grotere OT inzetten, heb je meteen 'n gitaaramp, meer cleanere amp en die heb je wél voor 1000.

JaY

keef
12 december 2005, 17:33
Dank je Jay....maar - geen jofele gitaaramp? :(

Ondanks alle reserves voor het hoge rukkersgehalte van HC valt me op dat 60 man (waaronder geen bassisten...LOL) die oude tops gemiddeld een 9.6 voor 'geluid' geven - zo'n positieve score zie je vrijwel nooit. Op het Les Paul Forum ook alleen maar fans. Niet dat dat alles zegt...

Als ik er eentje zou vinden laat ik de originele trafos iig zitten. Ik begreep overigens dat de grotere trafo van de Bassman een plus is ten opzichte van de Bandmaster...waarom zijn de Bassmans dan duurder als het mindere gitaaramps zijn - er speelt toch niemand bas over een Bassman? :-D

SF Super Reverbs zijn OK, maar een stuk onhandiger dan zo'n klein topje plus losse kast.

Mr.Jay
12 december 2005, 18:05
Dank je Jay....maar - geen jofele gitaaramp? :(
Ondanks alle reserves voor het hoge rukkersgehalte van HC valt me op dat 60 man (waaronder geen bassisten...LOL) die oude tops gemiddeld een 9.6 voor 'geluid' geven - zo'n positieve score zie je vrijwel nooit. Op het Les Paul Forum ook alleen maar fans. Niet dat dat alles zegt...
Als ik er eentje zou vinden laat ik de originele trafos iig zitten. Ik begreep overigens dat de grotere trafo van de Bassman een plus is ten opzichte van de Bandmaster...waarom zijn de Bassmans dan duurder als het mindere gitaaramps zijn - er speelt toch niemand bas over een Bassman? :-D
SF Super Reverbs zijn OK, maar een stuk onhandiger dan zo'n klein topje plus losse kast.

Koop er maar gewoon eentje, smaken verschillen. En een grotere trafo is niet per definitie een plus, onzin. Ligt er maar aan wat je wil horen.
Een Bf-Bassman is zeldzamer, daarom duurder, NIET omdat ie beter zou klinken. Er zijn gewoon méér BMST's gefabriceerd.
En als je kunt solderen is een Bf-Bassman prima geschikt te maken, kun je dat niet, en laat je em stock vind ik een AB 165 geen jofele gitaarsound nee.

JaY

PeeVee
12 december 2005, 18:17
Voor de afwisseling weer eens helemaal met Jay eens. Ik vind een stock blackface of silverface Bassman ook niet veel bijzonders. Ze gaan wel hard overigens en beginnen ook wel wat te crunchen maar is erg ongenuanceerd, het 6G6 circuit cruncht wat eerder en heeft wat mooiere texture, is ook meer "rock amp". Bandmaster met grotere OT is feitenlijk een Bassman en een Bandmaster is nog wel aan te komen voor rond de €1000, voor een bf Bassman is dat toch wel een uitzonderlijke prijs (ondanks dat ze in mijn ogen niet veel beter zijn dan een Bandmaster maar leunen toch wat meer op de reputatie van de blonde 6G6 Bassman). Verder BM en BMSTR natuurlijk zonder reverb... Je zit misschien nog in de ontkenningsfase dat je best zonder reverb kunt spelen... Beetje echo is ook prima. Is herkenbaar maar je zult merken dat met reverb toch gewoon net even wat lekkerder speelt. Misschien als je alleen maar slaggitaar speelt dan niet, hoewel ik zelfs daar aan twijfel.

M.b.t. die recenties... Dat zegt verder heel weinig als je niet weet wat die mensen als referentiekader hebben. Het zijn vaak mensen die voor het eerst op zo'n soort amp spelen en verrukt zijn over de rake klappen die zo'n amp kan geven, pas later als je er een beetje gewend aan bent ga je weer wat kritischer luisteren en wordt je kieskeuriger. Ik heb mijn Bassman Ten ooit ook oprecht een 9 of 10 gegeven op Harmony Central, ik zou 'm nu niet eens meer willen hebben voor een paar honderd Euro. Niet dat ik m'n neus ervoor optrek ofzo, best leuke amp, maar om 'm goed te krijgen moet je er nog aardig wat aan doen en 4 andere speakers (zeg maar €80 / stuk) d'rin; hoop gedoe en kosten, dan kun je beter meteen een sf SR gaan zoeken (wat ik toen ook gedaan heb).

SR is overigens niet veel handiger / onhandiger dan een BM top + cabinet hoor; BM cabinet is zelfs breder en in sommige auto's is dat niet handig. Mijn SR kan rechtop (!) in mijn kofferbak staan (zonder hoedenplank), kunnen er nog drie gitaren in koffer achter! Ik heb nog een net 50W sf Bassman toppie van begin of mid 70's, als je echt desperate bent dan PM maar hoewel ik je moet zeggen dat ik daar niet echt nodig vanaf wil ofzo. Was bedoelt als backup ampie om een 1-kanaals Super Reverb circuit in te bouwen of iets met EL34's te doen. Daar lenen ze zich erg goed voor die BM toppies, lekker modificeren. Heb tijdje geleden eentje omgebouwd naar tweed Bassman 5F6 circuit (voor zover dat mogelijk was); erg leuk resultaat. Andere kanaal (alleen preamp dan) was 6G6 brownface achtig. Iemand op het forum heeft dat toppie overgenomen.

keef
13 december 2005, 17:41
Hmmm - dat klinkt als terug naar de tekentafel...PR, VR, SR...

Er staat wel eens iets bij Purple Guitars, zij het voor nogal optimistische prijzen. Ik ga eerst maar eens wat testen. :)

Lucluc
13 december 2005, 20:12
Er staat wel eens iets bij Purple Guitars, zij het voor nogal optimistische prijzen. Ik ga eerst maar eens wat testen. :)

Als je maar belooft dat je daar alleen gaat testen en NIETS kopen. :D

Als je de search van dit forum eens gebruikt, zal je erachter komen dat zij versterkers als volledig origineel verkopen met andere speakers, trafo's etc.

cosmos
13 december 2005, 21:55
Iemand op het forum heeft dat toppie overgenomen.

......en gebruikt 'em nog steeds met veel plezier! :)

PeeVee
14 december 2005, 20:02
Ah... natuurlijk ja... (ik ben een ramp met namen)... Altijd leuk om nog even te horen ;-)

keef
14 december 2005, 21:51
SR is overigens niet veel handiger / onhandiger dan een BM top + cabinet hoor; BM cabinet is zelfs breder en in sommige auto's is dat niet handig

Zeker als je deze versie hebt...
http://www.realguitars.de/git/bassman2.JPG