PDA

View Full Version : Brug Vijlen/Maken



Gallikton
11 december 2005, 22:04
Beste Gitaristen,

Ik ben bezig een klassieke gitaar uit de DDR op te knappen en nu moet ik een brug maken boven de eerste fret. Kan iemand vertellen welke afmetingen het ongeveer moet hebben, welke materiaal ik moet gebruiken en hoe ik de uitsparingen voor de snaren moet veilen.

Groeten,

Mattia
11 december 2005, 23:46
Heeft het een zogenaamde 'nulde' fret? Of alleen een topkam (zo heet dat ding) cq nut (op z'n engels)?

In geval van een nulde fret luistert het minder nauw hoe precies te snaargleuven zijn. Dan zijn ze er 'gewoon' om de snaren te geleiden. Verder, het traditionele materiaal voor die dingen is been, kun je bij een gitaarzaak/supplier kopen (ik zou sterk afraden om het bot bij de slager te halen en het zelf schoon proberen te maken, wat andere ook zeggen. De vetten die in been/bot zitten, daar wordt je niet blij van, en zo'n stukkie kost niet veel).

Afmetingen hangen van het isntrment af. Gewoon meten hoe groot de oude is/was. Snaar spacing hou ik meestal 3mm vanaf zijkant fretboard tot snaar aan, verder gewoon min of meer 'gelijk' verdelen. Gleufjes worden met nutfiles gemaakt (duur, zie o.a. Rockinger, StewMac.com, etc.), maar kleine vijlen kunnen ook gebruikt worden. Wel letten dat de gleuven mooi glad zijn, en precies de goede maat voor de snaar (niet te slap, niet te nauw). Beetje nat/droog schuurpapier (400 of fijner) helpt hierbij.

Neem ook eens een kijkje bij Frets.com, staat ongetwijfeld info over zero frets, nuts, etc.

Gallikton
12 december 2005, 16:21
Bedankt voor je reactie. :) Ik heb bij een muziekzaak een stukje been gekocht en het zo geveild dat het paste, het gaat inderdaad om de topkam bij de stemmechanieken. Het gedoe wordt momenteel vastgelijmd en ik hoop dat alles lukt. (Misschien niet de beste methode, maar in beste conditie was de gitaar toch al niet :( )

Ik heb verder nog een Gomez mod 001. (een slechtere gitaar ben ik nog niet tegengekomen) waar ik regelmatig op speel en een 'rok axe' stratocaster.

Groeten,