PDA

View Full Version : basgitaar en PC



MilesD
2 oktober 2002, 11:11
Hallo,

Is er iemand die ervaribg heeft met het opnemen van je basgitaar m.b.v. een normale geluidskaart in je PC ? Welke ingang moet je dan gebruiken op de kaart (mic of audio).
Welke software kun je het beste gebruiken? Ik wil er alleen wat simpele dingen mee doen zoals een beat eronder zetten, een drumcomputertje mee laten lopen, etc.

Wie kan me helpen ?

Miles

rePUNKtative
2 oktober 2002, 12:19
vanuit je versterker naar je Line In op je geluidskaart werkt :smile:

AllodoX
2 oktober 2002, 13:49
DI-box werkt nog beter :wink:

Maui-San
2 oktober 2002, 14:02
Cakewalk Guitar Tracks is een eenvoudig te gebruiken sofware pakket mee op te nemen...

MilesD
2 oktober 2002, 14:27
Allodox, wat is een DI-box?

basswasp
2 oktober 2002, 14:41
Nou ben ik Allodox niet, maar is dat niet zo'n kastje om je versterker door te lussen naar een mengtafel of PA ofzo?

AntY
2 oktober 2002, 19:15
DI is een Direct Input, een apparaatje waarme je in principe idd opneemt naar mengtafel of zow. Je kan bijv ook van 1 signaal 2 signale make, en voor semiacoustische gitaren heb je ook DIs met een hele mooie preamp erin die wonderen doet met je signaal :eek:
meer weet ik er ook niet van

AllodoX
2 oktober 2002, 20:00
een DI-box is een kastje dat je tussen je basgitaar en een PA / opname kast plakt..

't is zeg maar een voorversterker, maar dan heel compact.

meeste versterkers hebben ook een DI-out.. dan krijg je een signaal dat alleen door de preamp is geweest.

basswasp
2 oktober 2002, 22:47
Toen ik een paar jaar geleden ergens op een soort talentenjacht moest optreden, moest ik m'n basgitaar in de DI prikken... Niks pre-amp dus. Toch kwam er wel geluid uit, betekende dit dat m'n volledige versterker die PA was?

'k had toen trouwens nog nooit van zo'n ding gehoord en toen ik tijdens de soundcheck vroeg wat voor geval dat was en wat 't deed kreeg ik zeikerige antwoorden: (oohh... geheimpje; oohh... wonderapparaatje)

AllodoX
2 oktober 2002, 22:58
Di boxjes regeren nu eenmaal :smile:

ze hebben altijd 1 input, een output en een parallele output.

hoe sluit je het aan ?

aan de input hang je je bass ( duh :razz: ), aan de Parallele output hangt je basversterker, en aan de normale output hangt je PA.

de parallele output wordt niet beinvloed. dat is zeg maar 1 op 1 van de input -> parallele output.

de normale output wordt door de DI gehaalt.. meeste DI boxjes emuleren een buizenversterker, waardoor het geluid niet zo steriel klinkt over de PA, maar dat je ook lekkere volle bass door de PA pompt.

Maar de output kun je ook aan je geluidskaart hangen, om zo toch nog lekkere volle midrange op te nemen..

De meeste versterkers hebben ook een DI.. dat werkt ongeveer hetzelfde, alleen zit ie dan onboard.

het signaal van je bass wordt door de voorversterker en EQ gehaalt, en vervolgens gesplitst in 2 signalen.. de ene gaat naar de DI-uitgang ( meestal XLR ), en de andere gaat via de FX-loop sectie naar de eindversterker, en uiteindelijk naar je speaker(cabinet)s.

Het is wel ietskes anders dan een 'normale' line-out, maar dat verschil is nihil.

bekendste DI-box is denk ik nog de Sansamp bassdriver DI..

AllodoX
2 oktober 2002, 23:00
overigens hebben sommige versterkers 2 DI's..

eentje die NIET langs de EQ is geweest, en eentje die WEL langs de EQ is geweest.

bassman
3 oktober 2002, 11:11
Als je de beschiking hebt over Cubase moet je Amplitube downloaden bij kazaa. Is een plugin voor Cubase. Deze plugin is een virtuele gitaar en basversterker.

AllodoX
3 oktober 2002, 14:56
ieks..klinkt eng.. hoe wil je die bespelen ? anders krijg je van die laffe midi gitaarsecties.. helemaal steriel en geen gevoel.. :sad:

basswasp
3 oktober 2002, 15:42
Ik vermoed dat je hierbij gewoon je gitaar/bas (evt met DI) in de computer moet prikken en dat die plug-in daarna voor de tube-sound zorgt... Kan me niet voorstellen dat 't werkt, maar ok :smile:

Maui-San
3 oktober 2002, 16:33
Amplitube ken ik niet, maar er zijn plug-ins waar je ECHT wel een vet geluid mee krijgt. De meeste zijn specifiek voor gitaar, maar met een beetje tweaken kun je ook voor je bas een goed geluid vinden. Ik zelf gebruik Revalver, Steinberg Warp en Quadrafuzz.
Het geluid hangt, vind ik tenminste, meer af van de kwaliteit van je geluidskaart dan van de software.