PDA

View Full Version : dire straits



anoniem
26 oktober 2001, 16:11
beetje domme vraag misschien, maar spelen die gasten nou de meeste nummers zonder basgitaar. dat echt direstraits geluid zit daar een basgitaar in? Op de achtergrond, ik herken het verschil tussen bas en gewoon electrisch nog niet zo goed.

anoniem
26 oktober 2001, 16:12
met gasten bedoel ik..dire straits.

anoniem
26 oktober 2001, 16:27
ja dat probleem heb ik eigenlijk ook, waar speelt bijvoorbeeld lenny kravitz of george benson op.

Jimi Hendrix
26 oktober 2001, 17:17
in dire straits zit wel degelijk een bassist.
eigenlijk is alle bands waar ook een drummer in zit

jaccoos
26 oktober 2001, 17:36
sting heeft toch ook met de dire straits gebast of loop ik nu uit m'n nek te kletsen?

Jimi Hendrix
26 oktober 2001, 20:28
Nee, hij heeft bij een liedje, money for nothing, backingvocals gedaan
wel drumt de toenmalige drummer van sting, omar hakim, op de DS plaat brothers in arms

jaccoos
26 oktober 2001, 20:32
en ik wist dat die Sting er iets mee te maken had he :smile:

Kitaarhiero
26 oktober 2001, 20:46
Op 2001-10-26 15:27, schreef anoniem:
ja dat probleem heb ik eigenlijk ook, waar speelt bijvoorbeeld lenny kravitz of george benson op.

Goerge Benson weet ik niet, maar Lenny Kravitz speelt vooral gitaar (hoewel hij ook wel eens bast of drumt). Dat kan hij best wel goed. alleen is hij niet zo bijster origineel. maar retro is best wel cool.

ekkerman
29 oktober 2001, 08:18
de bas is natuurlijk altijd wel aanwezig maar soms wordt deze onder de kick gezet zodat hij alleen het laag wat versterkt. het is trouwens leuk ( vind ik ) om een beetje te experimenteren met andere bas noten op akkoorden dan de gebruikelijke en voor de hand liggende. voorbeeld;
je kunt als je een D akkoord pakt ook de noot fis in de bas pakken zodat je een soort van verloop krijgt dus eerst gewoon D dan D met een lage Fis in de bas dan een G akkoord en dan een G akkoord met een A noot in de bas.
de bas is trouwens zowiezo bepalend als grond toon voor de benoeming van het akkoord voorbeeld'pak een g sus 4 ( noten g-c-d )met een G in de bas is dit dus een g sus 4 maar met een C in de bas is het een c sus 2 !!
en ga zo maar door zoals je ziet is de bas bepalend en belangrijk en vaak in een groove speelt de bas steeds hetzelfde loopje terwijl de akkoorden wel wisselen. vooral in de jazz wordt middels vingerbrekende grepen de bas bij de gitaar betrokken en erin verwerkt echt machtig interressant en eigenlijk essentieel voor jouw ontwikkeling als volwaardig muzikant

Kitaarhiero
29 oktober 2001, 10:45
hè? ja, oké...eh...ik zei dat Kravitz soms basGITAAR speelde, maar dat zal je wel niet bedoelen.

ja je hebt gelijk wat die akkoorden betreft, bij piano heb je dat ook, als je een dm7 akkoord pakt dan heb je een eigenlijk ook een F6 akkoord..gek hè?

Jimi Hendrix
29 oktober 2001, 12:48
mwa....

anoniem
29 oktober 2001, 13:54
zijn er eigenlijk ook bekende nummers waarin je alleen een bassist hoort, geen gitaar?

jaccoos
29 oktober 2001, 18:16
Bij Acda en de Munnik willen ze dat nog wel eens doen, geen gitaar, wel bas en piano

B_FORCE
29 oktober 2001, 21:48
by nirvana zorgde de basist meestal voor de melodie lijn zegmaar.

Anavrin
29 oktober 2001, 23:46
Op 2001-10-29 12:54, schreef anoniem:
zijn er eigenlijk ook bekende nummers waarin je alleen een bassist hoort, geen gitaar?

'Pea' van de Peppers

anoniem
16 november 2001, 03:09
George Benson speelt voornamelijk op zijn 'eigen' ibanezjes (zie http://www.ibanez.com), en hij schijnt een enorme verzameling d'Angeligos te hebben. Hij speelt dus op jazz-gitaren.
Op 2001-10-26 15:27, schreef anoniem:
ja dat probleem heb ik eigenlijk ook, waar speelt bijvoorbeeld lenny kravitz of george benson op.

Vito
17 november 2001, 19:55
Op 2001-10-29 20:48, schreef B_FORCE:
by nirvana zorgde de basist meestal voor de melodie lijn zegmaar.

dan zeg je me ook wat :smile: