PDA

View Full Version : Gebruiken jullie je eigen microfoon voor de amp...



Dirtypool
11 december 2005, 13:31
...., welke en waarom.

Zit er nl aan te denken er een aan te schaffen, aangezien ik laatst een erg dun kutgeluid had en ik geen idee heb hoe dat nu kwam, dan dat de mic niet helemaal jofel voor mn speaker gehangen is.

Wicked Willy
11 december 2005, 13:43
Ik gebruik 2 eigen mics, Sennheiser 609 (die kun je zonder standaard gewoon voor je versterker hangen). bevallen me prima.

Verder gebruik ik nog een H&K Redbox DI die ik aan mijn direct out van mijn versterker hang.

robzilla
11 december 2005, 13:58
Ik gebruik 2 eigen mics, Sennheiser 609 (die kun je zonder standaard gewoon voor je versterker hangen). bevallen me prima.

Verder gebruik ik nog een H&K Redbox DI die ik aan mijn direct out van mijn versterker hang.

wat zijn de geluidsverschillen tussen de Sennheiser en de Shure SM57? Ze zijn even duur..

Robbert
11 december 2005, 14:09
Als je wilt weten welke mics je moet gebruiken, zou je Remco (Speeddemon) eens moeten mailen.

Thuis ben ik iedergeval aan het spelen met een MXL V93M en een Shure SM57.

Wormaap
11 december 2005, 15:24
Zelf heb ik voor m'n cab een Sennheiser MD421 hangen. Die kost 2ehands evenveel als een nieuwe SM57 en is oneindig veel beter :) Dikker geluid, bruter geluid, warmer geluid, geef het maar een naampje, maar het is in ieder geval een stuk beter. De SM57 geeft vooral een erg dun geluidje.

bert k
11 december 2005, 16:07
Ik verplaats dit naar Recording. Daar is al heel veel gepost over mics voor een gitaaramp, dus gebruik daar ook de zoekfunctie ff.

Scali
14 december 2005, 20:21
Misschien is het handig om te vermelden of je een microfoon zoekt voor opnamen of voor live-versterking (ik denk dat je optredens bedoelt).
De ideale studio-microfoon is niet altijd ook de beste keuze voor een optreden, en omgekeerd natuurlijk.

harrie-beton
16 december 2005, 12:57
ingewikkelde kwestie,

ik mag namelijk hopen dat de PA jongens waar je over speelt zijn zaken voor elkaar heeft qua microfoons toch?

Als je toch zelf een mic wilt kopen dan is de 421 een erg goede keuze. De sm57 is veel gebruikt maar lang niet zo goed als de 421.

Microfoon plaatsing is ook iets wat niet iedereen goed doet. Midden in de speaker direct geluid "in your face" maar er zijn meer componenten die het totaal geluid bepalen:

1 slechte geluidsman
2 eq instellingen mengtafel
3 akoestiek zaal
4 brakke pre-amps van mengtafel
5 een slechte balans tussen het lawaai op het podium en de PA. Vaak op podium te hard en dan wordt het op de pa nauwelijks uitversterkt. De kunst is de PA het werk laten doen. Zie ook punt 1.
6 Gitarst die zijn sounds niet voorelkaar heeft, bijvoorbeeld je speelt over een vreemde versterker of hebt ineens een metal zone ontdekt. Zie 7.
7. Geen soundcheck - zie ook 1