PDA

View Full Version : welke plectra



davidof
11 december 2005, 12:55
welke plectra vinden jullie het meest geschikt voor solo,akkoorden...

Fumi SG
11 december 2005, 13:07
De Dunlop Solo-special of de Ernie Ball Soloist! :wink: :roll:












Wat denk je zelf?? :roll:

d'oh
11 december 2005, 13:12
beetje domme vraag, dat ligt helemaal aan je eigen speelstijl
ik raad je aan om 5 euro uit je portemenee te trekken en van alle soorten plectrums die je gitaarboer heeft er 1 te kopen en dan zelf er achter te komen welke je het fijnst vind

hoofd
11 december 2005, 13:21
of je speelt gewoon met je vingers, zoals echte mannen dat doen :roll:

davidof
11 december 2005, 13:36
mijn vraag was eigenlijk welke dikte jullie het handigste vinden :) uw eigen mening ;)

Fumi SG
11 december 2005, 13:38
ow, kijk aan. Ik vind zelf de gele Dunlop Tortex wel fijn. Dan wel de druppelvorm! :wink: Ik heb een tijdje met dunne Fenders gespeeld, dat vond ik toen heel fijn maar nou vraag ik me af waarom ik toen 'zo gek' was. :???:

Gewoon proberen.

ieme
11 december 2005, 13:40
the bigger the better, in everything!

Lord Abortion
11 december 2005, 13:50
Dikte hangt ook wel af van het materiaal waaruit ze gemaakt zijn. Dunlop nylons mogen wat dikker zijn dan tortexen. Momenteel speel ik met Tortex Fins .46

pw83lo4
11 december 2005, 13:57
Dunlop Tortex 1.0 mm, de blauwe. Daar speel ik akoestisch mee, en dat speelt goed. In de winkel liggen ook hele dikke, echt wel 1.5 tot 2 mm ofzo, maar wat daar nou het voordeel van is???

Digitech
11 december 2005, 14:01
Ik gebruik altijd een stubby plectrum van Dunlop. Dit werkt voor mij echt het best. Deze is tenminste niet zo slap. 3.0 mm rules 8-)

http://images.misupply.com/products/original/Dunlop/235641.jpg

Robbert
11 december 2005, 14:05
Ik heb gewoon 200 plectra besteld in Zweden, was iets van 70 USD. Gewoon 1mm dik, niet helemaal een scherpe punt, jammer, maar dan gooi ik hem maar eerder weg :P

BassAgent
11 december 2005, 14:06
Ik gebruik de Dunlop Delrin 1.5 mm. Lekker hard, lekkere sound en feel.

Mufftin
11 december 2005, 14:14
Ik heb die dikke grote driehoeken van dunlop, kun je 3 keer zolang mee, gewoon weer omdraaien. Kunt er gewoon solo's mee spelen. Maar denk dat het echt iets is van gevoel, wat je zelf het fijnst vindt.

pw83lo4
11 december 2005, 14:21
Ik heb gewoon 200 plectra besteld in Zweden, was iets van 70 USD. Gewoon 1mm dik, niet helemaal een scherpe punt, jammer, maar dan gooi ik hem maar eerder weg :P

toe maar, slijten ze ZO snel? :D

Robbert
11 december 2005, 14:38
Ik heb gewoon 200 plectra besteld in Zweden, was iets van 70 USD. Gewoon 1mm dik, niet helemaal een scherpe punt, jammer, maar dan gooi ik hem maar eerder weg :P

toe maar, slijten ze ZO snel? :D

Zeker niet. Maar voorheen was ik toch altijd wat zuiniger, altijd zoeken in hoekjes naar plectra. En nu denk ik "fuck it, ik pak wel een nieuwe" :D

Wormaap
11 december 2005, 15:31
Dunlop 205 hier. Lekker scherpe punt, afgeronde randen en 2mm dik ofzo. Kun je tenminste lekker dynamisch mee spelen :)

Negative K3 fan
11 december 2005, 15:36
jazz 3

almarvk
11 december 2005, 15:40
Jim Dunlop's. Maakt me niet echt veel uit met de dikte, maar het liefst tussen de 0.60 en de 0.88

frekie
11 december 2005, 21:52
Dikke zwarte Dunlop, kan ik hier in de buurt helaas niet krijgen. Heb ik weer, net als ik aan een plectrum gewend ben is het nergens meer te krijgen :-(
Voor solo en electrisch slag zou ik zeggen dik en stevig plectrum. Voor akoestisch slag (volle accoorden) wat dunner. Ik gebruik de zijkant vh plectrum wel voor jazz, klinkt voller dan de punt.

bert k
11 december 2005, 22:00
Ik heb gewoon 200 plectra besteld in Zweden, was iets van 70 USD. Gewoon 1mm dik, niet helemaal een scherpe punt, jammer, maar dan gooi ik hem maar eerder weg :P

toe maar, slijten ze ZO snel? :D

Zeker niet. Maar voorheen was ik toch altijd wat zuiniger, altijd zoeken in hoekjes naar plectra. En nu denk ik "fuck it, ik pak wel een nieuwe" :D
Nooit bedacht wat je met een schuurpapiertje kan doen? :-D

FruscianteFan
11 december 2005, 22:12
akoestisch: Tortex .60 (oranje)
strat: Tortex .60 of .73 (geel)
les paul: soms tortex .73, meestal .88 (groen) of fender xtra heavy
jackson: tortex .88 of fender xtra hvy

:roll:

Bins
11 december 2005, 22:20
Ik heb sinds kort de jazz 3 ontdekt... Goddamn wat een chille plectrum, ik heb er echt veel meer controle mee. Zowel bij solo's als akkoorden, om maar even ontopic te blijven :)

Orpheo
11 december 2005, 22:32
voor akkoorden kan t mij niet groot genoeg zijn. ik beuk echt als een bezetene, en kleintjes, de jazz3 bv, vliegt te snel uit mn hand. de grote driehoek stubby's hebben mn voorkeur wat dat betreft.

voor solo's die 1mm zwarte dunlops. echt super. of die gematigd dorozichtige fluoriscerende 1.2 mm dunlops. top. dikker is soms beter.

AlterEgo
11 december 2005, 22:42
Ik gebruik Wegen picks, een 1.14 mm pick en een 3.14 pick. Speelt prima, lekker stevig en slijt niet

Richwoodje
12 december 2005, 08:35
ik ben nu aan het experimenteren met een Dunlop M duimplectrum...

Nickname
14 december 2005, 14:52
of je speelt gewoon met je vingers, zoals echte mannen dat doen :roll:

hahaha.. echte mannen eten geen honing.. die kauwen op bijen! :-D

FrankS
14 december 2005, 16:08
Dunlop H3, lekker scherp puntje voor het preciesere werk.

'Vroeger' altijd de JazzIII (de zwarte).

Bins
14 december 2005, 17:11
'Vroeger' altijd de JazzIII (de zwarte).

Ik heb de rooie, die klinken beter.

vinni
14 december 2005, 17:58
Koop vanalles wat.
Ik heb ongeveer 150 plectrums hier liggen...allerlei soorten en maten.

Merk gewoon dat mijn favoriet nogal eens wijzigd.
Nu is dat de alledaagse zwarte dunlop 1.0 mm.

Waar ik op let bij een plectrum?
Heb nogal zweterige vingers dus die gladde vallen al af.
Daarnaast speel ik zowel solo, riffs als semi-akoustisch strummen op mijn gitaar. Voor puur solo zou ik een dikkere nemen. Meer controle en je dynamische range is groter. Maar bij mij is het dus een compromis.
Waar ik ook op let is het materiaal....je hebt soms plectrums die bij elke
aanslag doordreunen in je pols. Da's niet fijn!

Groet,
Vinni

vulvasonic
14 december 2005, 18:01
Jazz III. En dan kies ik altijd de Jazz III uit met de scherpste punt.

Een fijner plectrum moet nog worden uitgevonden.

Philippe
14 december 2005, 18:20
Ibanez 1.0mm of 1.2mm voor zwaarder werk.

Tupelo
14 december 2005, 18:27
Dikke zwarte Dunlop, kan ik hier in de buurt helaas niet krijgen. Heb ik weer, net als ik aan een plectrum gewend ben is het nergens meer te krijgen :-(
Voor solo en electrisch slag zou ik zeggen dik en stevig plectrum. Voor akoestisch slag (volle accoorden) wat dunner. Ik gebruik de zijkant vh plectrum wel voor jazz, klinkt voller dan de punt.

Nagenoeg dezelfde mening. Zwarte dikke Dunlop's voor powercords & solo's, voor de slagsstukjes gewoon naar de ronde kant toedraaien.
Geen enkel ander plectrum nodig.

Het liefst speel ik met mijn vingers. Electrisch klinkt dat echter niet zo mooi.

Fuhgawz
14 december 2005, 18:28
Altijd de zwarte Jim Dunlop 1mm USA Nylon. Ik ben die dingen zo gewend dat ik echt nergens anders meer mee kan spelen.

bat
14 december 2005, 23:11
Dunlop Tortex .50 mm

Firebird
14 december 2005, 23:17
tjonge... wat n dikke hebben jullie allemaal... eehmm... plectrums he? :P

Ik gebruik altijd die rode Sharkfins... die je dubbel kunt vouwen zonder dat ze breken... werkt voor mij het best. Nadeel is dat die plectrums na 1 gig al versleten zijn.

Ik kan echt niet meer met 1mm plectrums spelen... het lijkt wel n stoeptegel...

Pierz
15 december 2005, 00:09
Ik speel met de gele tortex, .73 mm. Eerder had ik de oranje, maar deze klinken beter en zijn niet zo slap. Misschien binnenkort nog maar eens een maatje dikker proberen. In elk geval vind ik dat tortex heerlijk materiaal. De grip is beter wanneer je zweethanden krijgt dan de gladde plectrums. Nadeel is wel dat ze na verloop van tijd wel worden en dus sneller aan vervanging toe zijn, hoewel de gele er minder last van lijken te hebben dan de oranje.

prowler
17 december 2005, 23:47
Jim Dunlop USA NYLON
0,46mm en 0.60mm voor de kampvuur-akkoorden liedjes
0,73mm en 0,88mm voor snelle solo's en hevige riffs

SBloke
17 december 2005, 23:59
http://www.musicware.com.br/jimdunlop/ultex.jpg

zelf gebruik ik nu de .73

Lijkt dun, maar deze kregen zijn van een heel hard plastic gemaakt. Dun, maar veel controle. echt ideaal vind ik.

Gewoon eens proberen ;)

wiltin
18 december 2005, 10:32
Ik speelde vroeger altijd met stervormige Gibson plectrums hier zaten 3 hardheden op. Nu vond ik laatst op een zoldertje nog zo,n ding en ben erweer mee gaan spelen ik had direct het oude vertrouwde gevoel terug..Op naar de gitaarboer maar die dingen zijn nergens meer te vinden iemand van jullie een idee???

Richwoodje
18 december 2005, 11:27
Dunlop Tortex .50 mm

heb er gisteren ook ene paar gekocht, is inderdaad ook wel lekker :-D

TMKXL
18 december 2005, 11:43
Dunlop Stubby 2.0 mm. De paarse.

piezo
18 december 2005, 12:38
Dikke zwarte Dunlop, kan ik hier in de buurt helaas niet krijgen. Heb ik weer, net als ik aan een plectrum gewend ben is het nergens meer te krijgen :-(


Bedoel je die Jazztones van 2 mm? Zijn inderdaad minder algemeen verkrijgbaar. Kun je ze niet gewoon ergens bestellen, desnoods bij een jou bekend forumlid?

Ik ben een jaar of wat geleden na een vrijblijvend "probeer deze eens" adviesje Jazztone 208 's gaan gebruiken. Was dát effe wennen!!!! Begon ze steeds lekkerder te vinden toen het puntje er afgesleten was en wilde sindsdien eigenlijk niets anders meer. Begon gewoon meteen met voorschuren en/of eerst veel raggen op bas, maar sinds kort koop ik de 207 's die al een gerond puntje hebben.
Ik gebruik ze voor elektrisch, bas en meestal ook voor akoestisch.

Voor de belangstellenden: Jazztones zijn van hard glad carbonaat en slijten zonder rafels/haakjes, maar zijn alleen verkrijgbaar in 2mm dikte.

Dweezman
18 december 2005, 12:44
Ik gebruik altijd een stubby plectrum van Dunlop. Dit werkt voor mij echt het best. Deze is tenminste niet zo slap. 3.0 mm rules 8-)

http://images.misupply.com/products/original/Dunlop/235641.jpg


same here: 3mm!

Lacrimosa
18 december 2005, 13:51
Ik gebruik de jazz III. Die scherpe punt is een must! :-D

Roy K.
18 december 2005, 14:03
+1. "Must" is niet overdreven 8-)

joey-t
18 december 2005, 15:11
Groene Dunlop Tortex .88 mm

stefke_m
20 maart 2006, 17:40
Dunlop Vinyl .73 Heb er al veel geprobeerd, maar deze zijn echt voor mij gemaakt

AlterEgo
20 maart 2006, 17:44
Een Wegens picks van 3.14 mm. Ik geloof een gipsy Jazz ofzo, speelt erg goed, wel wat duur :(

Cris
20 maart 2006, 18:07
Gewoon uittesten werkt het beste. Ik heb na een jaar plectrums gevonden die bij me passen.

Ik gebruik nu Dunlop Tortex picks. .88mm.

RedBuell
20 maart 2006, 18:43
Deze:


http://www.web-store.co.uk/aguitars/assets/product_images/STR146.jpg

zijn helaas niet altijd even makkelijk te vinden.


PS. domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden

Herman
20 maart 2006, 18:43
De gele 0.73 Dunlop Totrex vind ik toch wel zeer fijn :)

vinni
21 maart 2006, 10:41
Even een updeetje.....

Zoals ik al vertelde wissel ik nogal vaak.

Nu gebruik ik alweer een tijdje de gele nylon .80 mm van Dunlop.
Veel soepeler in de aanslag, ietsjes minder dynamiek.

Slijten wel belachelijk snel! Twee weken....dan is het over.

Vinni

Harm
21 maart 2006, 11:33
De laatste jaren gebruik ik de Dunlop 1.0 mm (zwart is pré, of de Lucky 13) , lekkere plectrum, daarnaast veel ibanez heavy gespeeld maar die slijten me te hard...

Vroeger had ik een complete voorraad van Fernandes plectrums, de gewone, zwart wit geblokte, super lekkere plectrums waren dat.... Echter niet mee te krijgen jammergenoeg!

dikker moet ik nog eens vaker proberen, maar dan heb ik hetzelfde als Vinni dat ze doordreunen in de pols...

Acoustisch gebruik ik zachter voor slag, solo pak ik de plectrum dan iets korter vast zodat de punt harder lijkt (minder buiging)... Beetje dynamiek dus...

Bram+
21 maart 2006, 12:41
voor akkoorden kan t mij niet groot genoeg zijn. ik beuk echt als een bezetene, en kleintjes, de jazz3 bv, vliegt te snel uit mn hand. de grote driehoek stubby's hebben mn voorkeur wat dat betreft.

voor solo's die 1mm zwarte dunlops. echt super. of die gematigd dorozichtige fluoriscerende 1.2 mm dunlops. top. dikker is soms beter.
Dan zou ik als ik jou was eens wat aan je techniek gaan doen, hehe.

Ik gebruik gewoon 1mm standaard vorm picks, maakt me voor de rest niet zoveel uit wat, pak meestal ibanezpicks mee. Als ze maar lekker stug zijn, maar wel makkelijk vast te pakken. 1mm en dan .009 snaren is voor mij wel de meest aangename combinatie.

Naatje
8 juli 2007, 12:55
Ik ga voor de betere solo's en voor het normale picken voor de boston celluloid 1.0 mm (witte turtoise, druppelvorm) voor akkoorden gebruik ik zwarte boston celluloid 0.70 mm (ook druppelvorm). Eerder speelde ik met nylon Jim Dunlops van verschillende maten, maar omdat daar scherpe randjes aankomen is dat slecht voor je snaren. Mede daarom ben ik overgestapt, en ze zien er nog vet uit ook :rockon:
Ik wil mss nog wel een keer dikkere plectra uitproberen, maar is er nog nooit van gekomen.

vidar
8 juli 2007, 13:53
elektrisch: altijd en overal Jim Dunlop Big Stubby 3mm, ik speel wel eens, uit noodzaak, met dunner maar dan klinkt het toch altijd een stuk minder
akoestisch gebruik ik wel vaak wat dunnere picks, minimaal .76