PDA

View Full Version : Progressie, en solo...



combo
10 december 2005, 23:29
Hey,

Ik heb enkele progressies waar ik me weer wat vragen bij stel:

Ik speel:

D - Dsus4 - F - C

G - Em7

D - Dsus4 - F - Fsus4 - Gsus4 - G


Ik heb ergens een stuk waar G - Em7 8 maten duurt, daar speel ik E-Mineur op.

Maar, nu komt het weeral hé, wat denken jullie ervan om E mineur te spelen over die akkoorden, dat zal wel goed zijn, klinkt goed, maar Als je de Key van het nummer wil, wat is die dan ? Ik speel Em, maar in Em zit een F# en geen F. Dus kan niet dat we het Em gaan noemen.

Graag wat hulp.

taylor
11 december 2005, 12:57
in Emin zit ook geen G veder begrijp ik je niet zo goed ,welke mineur speel je er over dan?

graag wat duidelijker of ja misschien en ander die het wel begrijpt?

guitarmonk
11 december 2005, 14:46
In de toonladder E mineur zit wel een F# hoor, of bedoel je het akkoord?

Als iets goed klinkt, dan kun je het toch gewoon spelen?

sneez0r
12 december 2005, 13:35
'Dé' toonaard van het stukje ligt wat lastig. D en F houden niet zoveel van elkaar, vandaar dat je die overgang met een sus4 maakt [ dga -> fac in plaats van df#a -> fac].

D - Dsus4 - F - C

G - Em7

D - Dsus4 - F - Fsus4 - Gsus4 - G

Als je het een beetje plat bekijkt, wijst dat F-C-G op C. Maar G-Em7 8 maten lang spreekt dat een beetje tegen. Akkoorden op III zijn namelijk vrij zeldzaam. In dat licht kan je D zien als een dominant (van G) die niet oplost.
Je kan nog wat 'verklaren' door allerlei akkoorden te zien als geleend uit verschillende modi, maar dat is voor pop/rock wat vreemd/ongewenst.
Er is in ieder geval niet continu sprake van één toonaard. Bij een klassiek stuk kan je nog zien op welke manier zo'n F- of D-akkoord benaderd wordt, dan kan je er iets zinnigers over zeggen.

Jimi Hendrix
13 december 2005, 12:25
Je kan nog wat 'verklaren' door allerlei akkoorden te zien als geleend uit verschillende modi, maar dat is voor pop/rock wat vreemd/ongewenst.
Er is in ieder geval niet continu sprake van één toonaard. Bij een klassiek stuk kan je nog zien op welke manier zo'n F- of D-akkoord benaderd wordt, dan kan je er iets zinnigers over zeggen.

Daar gaan we weerrrrr..... :-?

sneez0r
13 december 2005, 20:42
Zo was het niet helemaal bedoeld. Mijn conclusie was dat er niet veel te analyseren was, de blanco stem.

combo
13 december 2005, 21:20
Maare,

Alst klinkt, geen probleem ??

sneez0r
13 december 2005, 22:38
Natuurlijk. Muziek is muziek, als jij iets goeds te pakken hebt is er geen enkele reden om dat te veranderen.

combo
14 december 2005, 05:14
Is het ok om iets te schrijven zonder te denken in toonaard, modi of whatever, I mean, Geen I vi IV V redeneringen, maar gewoon op los jammen om iets goeds te pakken ?

Die sus-akkoorden, da zijn eigenlijk ideale trappen ?

combo
14 december 2005, 05:22
De verklaring D Dsus4 en dan naar F

Waarom klinkt dat met sus4 wel ok, een Dsus4 = D akkoord + G noot

F akkoord bestaat uit F - A - C


Maar waarom is Dsus4 naar F zo goed mogelijk, de G noot deelt toch niet in het F akkoord ? Zit wel in de F majeur scale op de 2e plaats, dat wel.

Ofwel is het omdat die G in de F majeur scale zit en dat in het F akkoord een A op de terts ligt, dat die mekaar opvolgen en het gewoon logisch klinkt daardoor ?

Graag uitleg over deze. Dat is 1 vraag.

2e vraag, om liedjes te schrijven op een theoretische manier zijn er mensen die gebruik maken van trappen (sus ?), kent iemand het systeem, en kan die het aub eens uitleggen.

Tnx mensen,

Combo

taylor
14 december 2005, 11:35
een sus4 akkoord is de terts vervangen voor een kwart.
de kwart wil altijd oplossen naar weer een terts vandaar dat het wel beter kan.

de 2e vraag ik schrijf nooit met theorie in me achterhoofd doe gewoon wat in me opkomt een analyser later of soms tussen door om het veder te laten lopen etc.

theorie is wel handig maar je moet he ook een beetje kunnen los laten en gewoon maar doen wat in je op komt als je begrijpt wat ik bedoel?
als je continu aan het na denken bent dan maak je eigenlijk al geen muziek meer...

Butcher
15 december 2005, 08:19
Ik zie het als volgt:

De progressie is in G. Ik zie de F als de b7 van G, wat een dominant G accoord suggereert, en de andere noten in het F accoord als een extentie van dat dominante accoord, oftewel een G7 met een A en een C, oftwel een G11, waarover je G-major pentatonic (g-a-b-d-e), G-minor pentatonic (G-Bb-C-D-F) of G mixolydian (G-A-B-C-D-E-F) kunt spelen, om een paar opties te noemen.