PDA

View Full Version : Gitaar laten maken



gloria
10 december 2005, 18:26
Aaarghhh

gloria
10 december 2005, 18:26
Ik ben al een tijdje (maar héél langzaam aan) krankzinnig aan het worden omdat ik "de" gitaar niet vind...
De Fernandes Ravelle en de Epiphone Firebird VII moeten afdruipen aangezien deze uiteindelijk maar klotegitaren zouden zijn voor mij (ik voel dat :D )
Dus heb ik maar alles wat ik comfortabel vind verzameld op één gitaar en een amateuristisch schetsje gemaakt van wat voor mij 'de' gitaar zou zijn...maar die moet dus custom gemaakt worden.


Nu men vraag, weet iemand waar ik die gitaar zou kunnen laten maken?
En hoeveel dat zou kosten? (by the way, liefst niet door shamray ofzo)

Ik zou ook gewoon de electronica/hardware er zelf willen opzetten (tuners, pick ups, pickup selector, pods, bridge en tailpiece dus)
In men photobucket staat de schets :) ik ga morgen ze op exacte schaal overtekenen.
Dank bij voorbaat.

PS.: voor maton-kenners, ik weet dat ze verschrikkelijk veel wegheeft van de elektrische hollowbodies, al heb ik ze "gemixt" met een les paul (die zijn wat groter) en staat de pickup op de onderste hoorn, dat speelt beter.

PS.2: kloteforum

Javaca
10 december 2005, 23:54
Dit hoort bij electrische gitaren

Orpheo
11 december 2005, 00:02
waarom niet shamray? die gasten weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor. maar ok.

als je zoiets in NL wilt laten maken, reken dan maar op iets tussen de 2500 en 3500 euro, custombuild. heb je een schetsje van wat t gaat worden,of moet worden? je mag t ook beschrijven :D:D

Orpheo
11 december 2005, 00:02
waarom niet shamray? die gasten weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor. maar ok.

als je zoiets in NL wilt laten maken, reken dan maar op iets tussen de 2500 en 3500 euro, custombuild. heb je een schetsje van wat t gaat worden,of moet worden? je mag t ook beschrijven :D:D

harrie-beton
11 december 2005, 00:18
hele goede gitaarbouwers zit Nederland vol van. die zijn al voorbij gekomen in ander topic.

Jij kan het niet betalen vrees ik,

eenvoudige gitaar 1600 euro a 1800 euro.

SimonS
11 december 2005, 00:22
kun je de schets ook in woorden omzetten? dus de specs zeg maar? is wat duidelijker :wink:

schwalbe
11 december 2005, 01:11
Volgens mij ben je op zoek naar een hagstrom uit de F serie...
Of beter nog, een echte vintage hagstrom (Ik geloof dat een II N model het dichtste in de buurt komt). Kost in ieder geval minder dan een gitaar laten maken.

vintage: http://perso.wanadoo.fr/hagstrom/redirect/index.html
nieuw: http://www.hagstromguitars.com/

Jerre
11 december 2005, 03:04
Dat is een mooi gitaartje gloria!
Ik ben ook naar iets soortgelijks opzoek.

Zelf zou ik de hoorntjes net ietsje meer insnijden.
Een hum in de bridge en een P90 in de neck positie.
En als het kan ook even een simi-hollow van maken met set-neck en 1 gat in het bovendeel van de body, geen f-gat maar mss iets moderner.

Maar ik denk dat dat bij dromen gaat blijven als ik de prijzen zo zie ...

Orpheo
11 december 2005, 07:14
Dat is een mooi gitaartje gloria!
Ik ben ook naar iets soortgelijks opzoek.

Zelf zou ik de hoorntjes net ietsje meer insnijden.
Een hum in de bridge en een P90 in de neck positie.
En als het kan ook even een simi-hollow van maken met set-neck en 1 gat in het bovendeel van de body, geen f-gat maar mss iets moderner.

Maar ik denk dat dat bij dromen gaat blijven als ik de prijzen zo zie ...

gloria heeft nog niks gepost, t was schwalbe die de hagstrom postte.

is dit wat je ongeveer bedoelde?

http://www.duesenberg.de/duesenberg/image/sb_starspec_bL.jpg

imo een simpelere, subtielere versie van gretsch.

Jax
11 december 2005, 08:36
Dat is een mooi gitaartje gloria!
Ik ben ook naar iets soortgelijks opzoek.

Zelf zou ik de hoorntjes net ietsje meer insnijden.
Een hum in de bridge en een P90 in de neck positie.
En als het kan ook even een simi-hollow van maken met set-neck en 1 gat in het bovendeel van de body, geen f-gat maar mss iets moderner.

Maar ik denk dat dat bij dromen gaat blijven als ik de prijzen zo zie ...

gloria heeft nog niks gepost, t was schwalbe die de hagstrom postte.



Maar waarschijnlijk keek jerre in Gloria's photobucket, zoals vermeld in de OP :wink:

gloria
11 december 2005, 12:33
Yep, in mijn photobucket staat er een kleine tekening :)
Dat het veel gaat kosten weet ik wel...maar is dat ook zo zonder al de elektronica/hardware? En doet Shamray dat wel op zo'n manier? (dus eigenlijk een soort van "lege" gitaar leveren?)

gloria
11 december 2005, 12:39
Dat is een mooi gitaartje gloria!
Ik ben ook naar iets soortgelijks opzoek.

Zelf zou ik de hoorntjes net ietsje meer insnijden.
Een hum in de bridge en een P90 in de neck positie.
En als het kan ook even een simi-hollow van maken met set-neck en 1 gat in het bovendeel van de body, geen f-gat maar mss iets moderner.

Maar ik denk dat dat bij dromen gaat blijven als ik de prijzen zo zie ...

En dank je :) de zwakke hoorntjes zijn er gewoon omdat ik tegenwoordig niet meer naar de harde muziek nijg, en voor mij staan lange scherpe hoorns nu eenmaal gelijk aan harde muziek :razz: (ik weet het, flauwekul, maar soit...)
Body volledig uit mahonie (ook duur grapje? ach ja)
Neck maakt geen scheet uit
Pick up's zouden phat cat's zijn (maar das misschien al duidelijk)
En gewoon die zalige custom binding zoals op men epi...*kwijl*
Het zal misschien ook gewoon een droom blijven...
Schwalbe, ik kijk wat rond op die site ;) of misschien ga ik toch een reisje plannen naar Rome voor zo'n Maton...

Squier4ever
11 december 2005, 13:29
sow he wel mooi schetsje, mooi model ook!

Bram+
11 december 2005, 14:05
De body is in feite gewoon een Maton (in ieder geval zwaar daar op gebaseerd). Is het inderdaad niet gewoon een goed idee om met zo'n maton te beginnen en evt. later aanpassingen aan te laten aanbrengen? Of zijn de kleine nuances aan de body en head zaligmakend?

Persoonlijk vind ik die coil-switch op de onderste hoorn niet veel makkelijker dan op de bovenste hoorn als ik me dat zo moet voorstellen (raak je 'm op deze plek niet veel sneller 'per ongeluk'?)

Bram+
11 december 2005, 14:05
De body is in feite gewoon een Maton (in ieder geval zwaar daar op gebaseerd). Is het inderdaad niet gewoon een goed idee om met zo'n maton te beginnen en evt. later aanpassingen aan te laten aanbrengen? Of zijn de kleine nuances aan de body en head zaligmakend?

Persoonlijk vind ik die coil-switch op de onderste hoorn niet veel makkelijker dan op de bovenste hoorn als ik me dat zo moet voorstellen (raak je 'm op deze plek niet veel sneller 'per ongeluk'?)

Bram+
11 december 2005, 14:06
De body is in feite gewoon een Maton (in ieder geval zwaar daar op gebaseerd). Is het inderdaad niet gewoon een goed idee om met zo'n maton te beginnen en evt. later aanpassingen aan te laten aanbrengen? Of zijn de kleine nuances aan de body en head zaligmakend?

Persoonlijk vind ik die coil-switch op de onderste hoorn niet veel makkelijker dan op de bovenste hoorn als ik me dat zo moet voorstellen (raak je 'm op deze plek niet veel sneller 'per ongeluk'?)

Eko
11 december 2005, 14:06
DE prijs van je project hangt heel erg af van de verlangde materialen. Als je een hollowbody wil met gestoken voor-en achterkant zal de prijs iets anders zijn dan een tweedelige esdoorn massieve body. Flamed mapled en quilted tops of een volle kleur.
Een bouwer zal ook willen weten wat voor halsprofiel ,welke fretdraad en wat voor hardware je er op wilt. Of je dat al dan niet zelf doet zal niet veel uitmaken.Alleen sparingen e.d. moet men wel weten van te voren.
Zet je tekening met verlangde materialen en zo veel mogenlijk gegevens eens in een mail naar de gitaarbouwers, dan hebben de boys in ieder geval de kans om je een opgave te doen. Of nog beter ;
Ga eens met een aantal mensen praten. Het zijn stuk voor stuk vakidioten die graag vertellen en je een hoop ellende kunnen besparen. ook kun je dan vaak geholpen worden met bv houtsoorten.
Mensen als Vox Humana in Vlaardingen kunnen een body frezen met CNC techniek in de vorn die je tekent. Een hals kan met een freesbank gemaakt worden naar je favoriete profiel. In Sneek zit een meer dan uitstekende bouwer met zo ongeveer de grootste verzameling hout die je vinden kunt. In Rijssen zit er een die wereldberoemd is om z`n bouw van bassen en gitaren.
Oftewel pak je telefoon en/of PC , maak een afspraak en ga een praten.
Martin

Negative K3 fan
11 december 2005, 14:19
En doet Shamray dat wel op zo'n manier? (dus eigenlijk een soort van "lege" gitaar leveren?)

shamray doet dat liever niet, zij willen jou een goed product leveren en daarom stellen ze hem ook het liefst zelf af.

gloria
11 december 2005, 14:19
Hartelijk dank Eko :)
Tis ook maar de vraag of een bouwer wel een gitaar zonder elektronica en hardware zou willen maken...

gloria
11 december 2005, 14:21
De body is in feite gewoon een Maton (in ieder geval zwaar daar op gebaseerd). Is het inderdaad niet gewoon een goed idee om met zo'n maton te beginnen en evt. later aanpassingen aan te laten aanbrengen? Of zijn de kleine nuances aan de body en head zaligmakend?

Persoonlijk vind ik die coil-switch op de onderste hoorn niet veel makkelijker dan op de bovenste hoorn als ik me dat zo moet voorstellen (raak je 'm op deze plek niet veel sneller 'per ongeluk'?)

Heb ik dan ook vermeld ;)
Die headstock maakt eigenlijk niets uit hoor, ik tekende daar gewoon iets. En ja, die switch...ik heb gewoon zo'n bovenste switch niet graag.

Luke-wannabe
11 december 2005, 15:52
Ik vind t een beejte lijken op die ovation GP (geloof ik)
Die gitaar die vaak met josh homme word geassocieerd..
http://images.music123.com/products/full/Eastwood/233557.jpg

gloria
11 december 2005, 20:19
Godver ja daar twijfel ik enorm tussen :D exact zo eentje laten maken of....ach, tis sowieso een zaak voor de toekomst :)

timbo
11 december 2005, 20:29
lijkt beetje een les paul een beetje te gewoontjes

Jerre
11 december 2005, 20:59
@ Luke: dat is geen ovation, dat is een Eastwood kopie.
Daar hebben ze de hoorntjes serieus van verkloot.
Een echte GP ziet er zo uit http://www.thefade.net/GPNICE.bmp

@ Gloria: Ik bedoelde niet de hoorntjes super scherp maken, gewoon een centimetertje dieper insnijden op jouw tekening.

casper innosence
12 december 2005, 00:26
die schets lijkt op de Xtone serie (http://www.espguitars.com/guitars_xtone.htm) van ESP (electronica van deze dingen weet ik nix van...)

fred dons
12 december 2005, 07:31
het model heeft ook wat weg van de schecter tempest
http://www.schecterguitars.com/imgs/tempestcust_blk.jpg

maar ik denk dat je bij nederlandse bouwers wel zou iets kan laten bouwen, bel er gewoon een paar op voor ene quote, ik werk zelf veel met de Brug in monnickendam (0299 321277) en die hebben wel gekkere modellen gedaan

schwalbe
12 december 2005, 10:14
Fender Robben Ford, Squier Esprit, Les Paul DC, Gretch met DC, er worden nogal wat gitaren gemaakt met double cutaway zonder al te scherpe hoorntjes, humbuckers, mahonie en 3/3 kop.
Wat betreft laten maken zonder hardware: ik denk wel dat dat kan, maar niet dat het erg veel geld scheelt.

Eko
12 december 2005, 11:21
Gloria,
Vraag het de mensen gewoon eens! Bel ze op. een order voor een body met hals is nog altijd beter dan geen opdrachten. Zeker via de mail is dit makkelijk te vragen.

schwalbe
12 december 2005, 12:57
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/pict_big/JTK2_BS_1R_02.jpg

http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/JTK2_BS_e_u.html

gloria
12 december 2005, 15:26
Gloria,
Vraag het de mensen gewoon eens! Bel ze op. een order voor een body met hals is nog altijd beter dan geen opdrachten. Zeker via de mail is dit makkelijk te vragen.

Heb ik ondertussen al gedaan, nogmaals dank, ik wacht met spanning op de prijs ;)