PDA

View Full Version : Stereo spelen met 2 nieuwe versterkers



MaBeCo
10 december 2005, 14:19
test

MaBeCo
10 december 2005, 14:20
Afgelopen zaterdag een heerlijke presentatie gezien van het TC electronic G-system. De gitarist speelde stereo en dat klonk HEERLIJK!!! Hij gebruikte 2 x een Koch Studiotone combo. Ik heb inmiddels ook een G-system gekocht en wil ook stereo gaan spelen. Momenteel heb ik een Koch combo 50 Watt Multitone en een Mesa Boogie Studio 22. Om het allemaal draagbaar en lekker te houden wil ik daarom 2 nieuwe combo's kopen.
Wat ik zonde vind is dat ik alle effecten, ook distortion, uit mijn G-system en pedalen haal maar dat alle versterkers zijn voorzien van veelal 3 kanalen, waarvan ik alleen het cleane kanaal zal gaan gebruiken.
Zijn er goede versterkers ( 20 Watt is voor mij voldoende ) die alleen een clean kanaal hebben. Ik ben wel geinteresseerd in de Koch Studiotone maar daar zitten veel dingen op die ik nooit zal gaan gebruiken. Een andere mogelijkheid is 19" stereo te gaan spelen. Graag jullie mening.
Het voordeel van die Koch Studiotone is dat die dingen lekker klein zijn. Ik kan ook proberen er een tweede Mesa Boogie Studio 22 bij te kopen.
Mijn huidige is echter de mooie houten uitvoering en die zie ik nergens te koop.

MaBeCo
10 december 2005, 14:20
Afgelopen zaterdag een heerlijke presentatie gezien van het TC electronic G-system. De gitarist speelde stereo en dat klonk HEERLIJK!!! Hij gebruikte 2 x een Koch Studiotone combo. Ik heb inmiddels ook een G-system gekocht en wil ook stereo gaan spelen. Momenteel heb ik een Koch combo 50 Watt Multitone en een Mesa Boogie Studio 22. Om het allemaal draagbaar en lekker te houden wil ik daarom 2 nieuwe combo's kopen.
Wat ik zonde vind is dat ik alle effecten, ook distortion, uit mijn G-system en pedalen haal maar dat alle versterkers zijn voorzien van veelal 3 kanalen, waarvan ik alleen het cleane kanaal zal gaan gebruiken.
Zijn er goede versterkers ( 20 Watt is voor mij voldoende ) die alleen een clean kanaal hebben. Ik ben wel geinteresseerd in de Koch Studiotone maar daar zitten veel dingen op die ik nooit zal gaan gebruiken. Een andere mogelijkheid is 19" stereo te gaan spelen. Graag jullie mening.
Het voordeel van die Koch Studiotone is dat die dingen lekker klein zijn. Ik kan ook proberen er een tweede Mesa Boogie Studio 22 bij te kopen.
Mijn huidige is echter de mooie houten uitvoering en die zie ik nergens te koop.

MaBeCo
10 december 2005, 14:21
Afgelopen zaterdag een heerlijke presentatie gezien van het TC electronic G-system. De gitarist speelde stereo en dat klonk HEERLIJK!!! Hij gebruikte 2 x een Koch Studiotone combo. Ik heb inmiddels ook een G-system gekocht en wil ook stereo gaan spelen. Momenteel heb ik een Koch combo 50 Watt Multitone en een Mesa Boogie Studio 22. Om het allemaal draagbaar en lekker te houden wil ik daarom 2 nieuwe combo's kopen.
Wat ik zonde vind is dat ik alle effecten, ook distortion, uit mijn G-system en pedalen haal maar dat alle versterkers zijn voorzien van veelal 3 kanalen, waarvan ik alleen het cleane kanaal zal gaan gebruiken.
Zijn er goede versterkers ( 20 Watt is voor mij voldoende ) die alleen een clean kanaal hebben. Ik ben wel geinteresseerd in de Koch Studiotone maar daar zitten veel dingen op die ik nooit zal gaan gebruiken. Een andere mogelijkheid is 19" stereo te gaan spelen. Graag jullie mening.
Het voordeel van die Koch Studiotone is dat die dingen lekker klein zijn. Ik kan ook proberen er een tweede Mesa Boogie Studio 22 bij te kopen.
Mijn huidige is echter de mooie houten uitvoering en die zie ik nergens te koop.

Negative K3 fan
10 december 2005, 14:38
het nadeel van het spelen met 2 kleine combo's is natuurlijk dat je niet de druk hebt van blazende 4x12s, als je dat belangrijk vind zou ik sowieso voor een rack setup gaan met bv. 2 2x12s al is dat al behoorlijke sleepkleus

2 studiotones (of die nieuwe epiphone buizendingen) heeft alleen de voorkeur wat betreft vervoer, als je kijkt naar tone ofzo zijn er waarschijnlijk betere dingen. Ik denk dat je voor jezelf goed de prioriteiten op een rijtje moet zetten, inclusief de noodzaak van het stereo spelen (al weet ik wel hoe vet stereo is!)

Negative K3 fan
10 december 2005, 14:38
het nadeel van het spelen met 2 kleine combo's is natuurlijk dat je niet de druk hebt van blazende 4x12s, als je dat belangrijk vind zou ik sowieso voor een rack setup gaan met bv. 2 2x12s al is dat al behoorlijke sleepkleus

2 studiotones (of die nieuwe epiphone buizendingen) heeft alleen de voorkeur wat betreft vervoer, als je kijkt naar tone ofzo zijn er waarschijnlijk betere dingen. Ik denk dat je voor jezelf goed de prioriteiten op een rijtje moet zetten, inclusief de noodzaak van het stereo spelen (al weet ik wel hoe vet stereo is!)

Negative K3 fan
10 december 2005, 14:39
het nadeel van het spelen met 2 kleine combo's is natuurlijk dat je niet de druk hebt van blazende 4x12s, als je dat belangrijk vind zou ik sowieso voor een rack setup gaan met bv. 2 2x12s al is dat al behoorlijke sleepkleus

2 studiotones (of die nieuwe epiphone buizendingen) heeft alleen de voorkeur wat betreft vervoer, als je kijkt naar tone ofzo zijn er waarschijnlijk betere dingen. Ik denk dat je voor jezelf goed de prioriteiten op een rijtje moet zetten, inclusief de noodzaak van het stereo spelen (al weet ik wel hoe vet stereo is!)

Negative K3 fan
10 december 2005, 14:39
het nadeel van het spelen met 2 kleine combo's is natuurlijk dat je niet de druk hebt van blazende 4x12s, als je dat belangrijk vind zou ik sowieso voor een rack setup gaan met bv. 2 2x12s al is dat al behoorlijke sleepkleus

2 studiotones (of die nieuwe epiphone buizendingen) heeft alleen de voorkeur wat betreft vervoer, als je kijkt naar tone ofzo zijn er waarschijnlijk betere dingen. Ik denk dat je voor jezelf goed de prioriteiten op een rijtje moet zetten, inclusief de noodzaak van het stereo spelen (al weet ik wel hoe vet stereo is!)

MaBeCo
10 december 2005, 14:46
het heeft inderdaad niets te maken met "noodzaak" alleen met de kick van het stereo spelen.

peter_heijnen
10 december 2005, 15:49
2e boogie!

Helter Skelter
10 december 2005, 16:04
Probeer eens een Rivera TBR-M: een 19" stereo Rackamp met 2 volledig gescheiden en instelbare ampsecties (60 watts) en 1 van de beste cleans die je kan krijgen, echt perfect voor jouw setup!

ze zijn trouwens niet zo duur ook, een goede 2ehands heb je al vanaf een eurootje of 7/8 honderd

http://www.jingle-shop.com/sale/amp-room/rivera/tbr-1.jpg

Han S
10 december 2005, 17:04
Maar een gitaar is in principe mono, het enige wat je kunt doen is stereo effecten gebruiken zoals een stereo chorus.

Als je een kamerbreed geluid wilt zou je met je twee amps en een eenvoudige delay klaar zijn, je stelt je delay af op tussen de 30 en 50 miliseconde,stuurt je gitaarsignaal direct naar amp 1 en de uitgang van de delay (100% wet) naar amp 2.

Superbreed stereo.

Jeroenvanhulsteijn
10 december 2005, 17:53
MaBeCo zal op z'n G-System vast wel ergens een stereo effectje hebben zitten voor de kamerbrede ervaringen :)

Maar ik neem aan dat een stereo (buizen) eindversterker en 2 losse speakerkasten ook volstaat. Wellicht van Mesa of mss Peavey (er staat geloof ik een 120/120 eindversterker ergens aangeboden). Je hebt van Mesa ook van die slave versterkertjes. Rivera heeft ze geloof ik ook.

bluegate
10 december 2005, 21:51
Waarom zou je de voorversterker niet gebruiken?
De kun je in een Loop hangen van de G-system. 8-)
Hiermee kun je de vervorming uit je top/comba halen
en de eindversterker gebruiken om het wereldkundig te maken.
Indien je 2 verschillende tops/combo's gebruikt kun je ook nog
kiezen welke voorversterker je neemt per preset.

Ik zou gewoon houden wat je hebt en beter integreren die hap! :wink:

strattie
11 december 2005, 00:21
+1

strattie
11 december 2005, 00:22
+1

piezo
11 december 2005, 13:01
Als je met 2 (verschillende) combo's een stereo systeem opzet blijf je licht en flexibel, want je kunt de keuze maken of je je volledige stereo opzet gaat gebruiken of alleen een enkel combootje (en welke dan) meesleept.

Andere overwegingen:
Stereo is leuk, maar in hoeveel kroegen heb je voldoende podiumruimte om de kasten een paar meter uit elkaar te zetten. En vindt de evt. andere gitarist dat ook zo fijn?
Wordt de PA doorversterking in de meeste kleinere zalen niet nog altijd mono gedaan?

Negative K3 fan
11 december 2005, 14:27
Maar een gitaar is in principe mono, het enige wat je kunt doen is stereo effecten gebruiken zoals een stereo chorus.

Als je een kamerbreed geluid wilt zou je met je twee amps en een eenvoudige delay klaar zijn, je stelt je delay af op tussen de 30 en 50 miliseconde,stuurt je gitaarsignaal direct naar amp 1 en de uitgang van de delay (100% wet) naar amp 2.

Superbreed stereo.

ik zou het zelf doen met een stereo chorus, met mix/wet voluit en depth en speed op het laagst, je hoeft je boxen niet eens ver uit elkaar te zetten voor een ontzettend breed geluid, lijkt me supervet met een brute distortion!

Negative K3 fan
11 december 2005, 14:28
Maar een gitaar is in principe mono, het enige wat je kunt doen is stereo effecten gebruiken zoals een stereo chorus.

Als je een kamerbreed geluid wilt zou je met je twee amps en een eenvoudige delay klaar zijn, je stelt je delay af op tussen de 30 en 50 miliseconde,stuurt je gitaarsignaal direct naar amp 1 en de uitgang van de delay (100% wet) naar amp 2.

Superbreed stereo.

ik zou het zelf doen met een stereo chorus, met mix/wet voluit en depth en speed op het laagst, je hoeft je boxen niet eens ver uit elkaar te zetten voor een ontzettend breed geluid, lijkt me supervet met een brute distortion!

Han S
11 december 2005, 15:05
Maar een gitaar is in principe mono, het enige wat je kunt doen is stereo effecten gebruiken zoals een stereo chorus.

Als je een kamerbreed geluid wilt zou je met je twee amps en een eenvoudige delay klaar zijn, je stelt je delay af op tussen de 30 en 50 miliseconde,stuurt je gitaarsignaal direct naar amp 1 en de uitgang van de delay (100% wet) naar amp 2.

Superbreed stereo.

ik zou het zelf doen met een stereo chorus, met mix/wet voluit en depth en speed op het laagst, je hoeft je boxen niet eens ver uit elkaar te zetten voor een ontzettend breed geluid, lijkt me supervet met een brute distortion!

Accoord, maar als je een strak geluid wilt zonder de zwevingen van chorus is een delay de manier.

DaveItUp
11 december 2005, 19:49
Waarom 2 dezelfde combo's? Ongeveer het "domste" wat je kunt doen als je met 2 amps speelt.

Vlieg
11 december 2005, 21:06
Dit is wat ik zelf uitgeprobeerd heb. De methode heb ik afgekeken van Larry Carlton. Hij gebruikt andere spullen maar het principe is hetzelfde.
Ik heb een microfoon geplaatst voor de speaker. De microfoon is aangesloten op een mixer met een ingebouwde stereo versterker. De G-Force is ook aangesloten op de mixer. De stereo uitgang vd G-Force op de main stereo ingang vd mixer en de FX out vd mixer op de mono ingang vd G-Force. Dit betekent dus dat de G-Force helemaal niet is aangesloten op de gitaarversterker. Ik heb deze methode niet live uitgeprobeerd maar gewoon thuis en werkt best ok. Je hebt in ieder geval geen speakersimulator nodig. Hoe je dit het beste aanpakt als je live speelt moet ik nog even bedenken. Larry Carlton gebruikt overigens een Mackie VLZ 1604 mixer waarbij het signaal gestuurd wordt naar twee JBL powered speakers. Je hebt in ieder geval aan een versterker genoeg.

Firebird
14 december 2005, 16:16
DaveItUp: waarom is 2 dezelfde versterkers gebruiken voor stereo het 'domste' wat je kunt doen in jouw ogen?

Ik speel de laatste 2 jaar ook stereo, ik gebruik 2 Fender 75's met daartussen een Boss DC-2 (Dimension C) Chorus.
Wat ik het voordeel vind van stereo spelen is dat je als enige gitarist (in een band) een lekker vet geluid kan neerzetten. Of de zaal nou groot is (dan zet je ze wat uitelkaar) of klein is (dan zet je ze bovenop elkaar).

Als je ze uit elkaar zet is het stereo-beeld (vast n verkeerd woord) natuurlijk veel breder, maar ook al zet je ze op elkaar... je hoort het echt wel. N vollere sound. Ik ben er iig helemaal gek op!!

MaBeCo
14 december 2005, 20:47
Als ik het allemaal goed heb begrepen ( en daar kan ik het wel mee eens zijn ) is het voordeel van stereo spelen met 2 verschillende versterkers het feit dat je dan gebruik kan maken van de verschillende sounds van je 2 versterkers. Heb het gisteren uitgeprobeerd en het klonk heerlijk. Het blijft wel een enorm gesjouw, voor mezelf echter erg lekker om tussen die 2 versterkers te staan en een tokkel akkoord te spelen met een stereo chorus uit het G-system. Ook is het mogelijk om clean te spelen met de Koch en vervuild via de Mesa Boogie. Voordeel van de channel switcher in mijn G-system.

MaBeCo
14 december 2005, 20:48
Als ik het allemaal goed heb begrepen ( en daar kan ik het wel mee eens zijn ) is het voordeel van stereo spelen met 2 verschillende versterkers het feit dat je dan gebruik kan maken van de verschillende sounds van je 2 versterkers. Heb het gisteren uitgeprobeerd en het klonk heerlijk. Het blijft wel een enorm gesjouw, voor mezelf echter erg lekker om tussen die 2 versterkers te staan en een tokkel akkoord te spelen met een stereo chorus uit het G-system. Ook is het mogelijk om clean te spelen met de Koch en vervuild via de Mesa Boogie. Voordeel van de channel switcher in mijn G-system.

MaBeCo
14 december 2005, 20:48
Als ik het allemaal goed heb begrepen ( en daar kan ik het wel mee eens zijn ) is het voordeel van stereo spelen met 2 verschillende versterkers het feit dat je dan gebruik kan maken van de verschillende sounds van je 2 versterkers. Heb het gisteren uitgeprobeerd en het klonk heerlijk. Het blijft wel een enorm gesjouw, voor mezelf echter erg lekker om tussen die 2 versterkers te staan en een tokkel akkoord te spelen met een stereo chorus uit het G-system. Ook is het mogelijk om clean te spelen met de Koch en vervuild via de Mesa Boogie. Voordeel van de channel switcher in mijn G-system.

bluegate
15 december 2005, 09:21
Yep, helemaal goed. :lol:

Je zou kunnen kijken naar kleinere versterkers, maar ik zou niet 2
dezelfde nemen.
Het enige voordeel daarvan is dat de eindtrappen gelijk zijn.
Maar je zit dan met 2 hetzelfde klinkende voorversterkers.
Als je nog een loop en een mixer overhebt kun je een combi maken
van de 2 voorversterkers samen.
Krijg je helemaal een geluid waar je U tegen zegt (mits in fase!)

Heb ik wel eens uitgelegd aan iemand op het HRI forum, maar een hoop
mensen zijn gewoon niet creatief met de spullen die ze hebben.
Zolang je signaaluitgangen op signaalingangen aansluit en
speakeruitgangen naar speaker kun je klooien wat je wilt. 8-)

thisafternoon
15 december 2005, 10:16
2 Hiwatt combo's... duur grapje overigens, maar klinkt wel!!!

Wat ook kan is inderdaad 19" Maar dan ben je ook veel kwijt voor een goeie voor en eindversterker.

Ik heb nog 2 12" Bag Ends te koop, ideaal voor een compacte stereo setup. Speakers klinken echt waanzinnig... Je mist idd alleen de druk van 4x12".
Mijn Hiwatt uit 75 klinkt gewoon een stuk minder op de marshallkast dan op de Bag Ends...

piezo
15 december 2005, 11:36
Als je nog een loop en een mixer overhebt kun je een combi maken van de 2 voorversterkers samen. Krijg je helemaal een geluid waar je U tegen zegt (mits in fase!)

Ik gebruik graag 2 verschillende Koch combo's, een KC50 DLX - voor romige EL84 scheur - en een Classictone voor clean. Indien gewenst, gaat het signaal van de loop-out van de KC50 naar een multiFX (mono in) en in "stereo" terug naar KC50 en Classictone. Daarmee kan ik het geluid van de KC50 preamp ook verdelen over 2 eindtrappen.

Jouw truuk van het mengen van de pre-amps ga ik ook nog eens proberen, hetzij door beide inputs van de MultiFX te gebruiken of beide signalen via de mengtafel te leiden. In het laatste geval ben ik natuurlijk helemaal flexibel.

Vraag: zet je doorgaans beide pre-amps op clean c.q. scheur of zet je er ook wel één op clean en de andere op scheur?

(Ik kan het helaas niet meteen proberen, KC50 beetje opgeblazen en nog niet laten repareren :( )

bluegate
15 december 2005, 13:32
Da's juist het mooie van experimenteren... Wat jij wilt!
Combineer en probeer, als het maar lekker klinkt.
- Clean & Crunch
- Crunch & Lead
- Clean & Lead
- Clean & Clean
- Crunch & Crunch
- Lead & Lead

Op de meeste CD's hoor je een geluid dat is opgebouwd uit meerdere
versterkers en verschillende speakerkasten.