PDA

View Full Version : 100 watt -> 50 watt



the feable
9 december 2005, 22:57
Heej ik heb sinds kort een nieuwe versterker, een 100 wat top met vier el34 eindbuizen. Nu heeft iemand mij verteld dat je als je 2 van de 4 buizen verwijdert het 50 watt wordt. Dit zou ik wel erg fijn vinden om dat ik dan de versterker meer op kan jagen met minder volume. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Jerre
10 december 2005, 00:00
Ik heb altijd gedacht dat als je 2 van de 4 eindbuizen uit trok dat je naar 25 watt ging ...

Orpheo
10 december 2005, 01:46
Ik heb altijd gedacht dat als je 2 van de 4 eindbuizen uit trok dat je naar 25 watt ging ...

ik ben geen volledige expert (NegK3Fan is dat meer dan ik bv) maar dat ligt aan de manier waarop die buizen geschakeld zijn, en welke buis t is, maar vaak is t wel 50 watt hoor. iig, qua maximum. een buis, el34 iig, kan maximaal 20 tot 25 watt " leveren", dus 2 buizen zullen 40 tot 50 watt leveren.

kijk bv naar een 50w buizenbak; heeft ook 2 buizen.

H.Manback
10 december 2005, 02:32
Van 4 naar 2 buizen is inderdaad een halvering van het vermogen. Maar ga nu alsjeblieft niet lukraak buizen er uit trekken :D

Belangrijke dingen zijn, andere impedanties voor je speaker(s), en weten welke je er uit moet trekken (maar die had je zelf denk ik al wel bedacht :wink:).

Wat je er in de praktijk van zal merken... is waarschijnlijk maar subtiel aangezien het verschil tussen 100 en 50 W ongeveer op de grens van merkbaar ligt. Maar dat merk je wel als je het probeert lijkt me, heb het nooit zelf gehoord.

harrie-beton
10 december 2005, 08:37
en dan zijn er nog powersoakers. Dat zijn kastjes die het luidspreker signaal opslurpen waardoor de 4 buizen lekker hard hun werk doen maar het volume toch beheersbaar blijft. Hij zet het overige vermogen om in warmte geloof ik.

Thijssie
10 december 2005, 08:55
Heej ik heb sinds kort een nieuwe versterker, een 100 wat top met vier el34 eindbuizen. Nu heeft iemand mij verteld dat je als je 2 van de 4 buizen verwijdert het 50 watt wordt. Dit zou ik wel erg fijn vinden om dat ik dan de versterker meer op kan jagen met minder volume. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Door 2 buizen te trekken, halveer je het vermogen. Informeer wel ff of het bij jou versterker ook echt kan en er geen schade wordt aangericht.

Stel je niet te veel voor van het verschil tussen 100 en 50w, want zo veel is dat niet.

Kim Wilson
10 december 2005, 10:04
Waarom koopt iedereen altijd van die waanzinnig zware versterkers, om hem vervolgens op halve kracht te laten draaien? Koop gewoon direct een (mijn :-D ) 50 Watt amp...

zjanke
10 december 2005, 10:08
Of de mijne, zit er mooi tussenin :D

Dude
10 december 2005, 10:35
ik ben geen volledige expert (NegK3Fan is dat meer dan ik bv)


nee dat is die niet, ik vind het nog steeds jammer dat zoveel mensen dat denken. NegK3Fan is iemand die teveel tijd heeft en blijkbaar dingen die hij leest goed kan onthouden.

Allemaal info van andere forums en internet niet gebaseerd op eigen ervaringen.

Dus... ach ja

mayniac
10 december 2005, 10:58
nee dat is die niet, ik vind het nog steeds jammer dat zoveel mensen dat denken. NegK3Fan is iemand die teveel tijd heeft en blijkbaar dingen die hij leest goed kan onthouden.

Allemaal info van andere forums en internet niet gebaseerd op eigen ervaringen.

Kerel, hou nou eens op met je gezeur.....
Dan mag je blijkbaar ook niet geloven in de dingen die je in theorie boeken leest op school, want dat heb je niet zelf bedacht? :-? :-? :evil:

Squier4ever
10 december 2005, 11:00
psies,

ik heb ook heel veel van het forum geleerd en leer onderhand elke dag wel iets bij over deze onderwerpen, maar Negk3 weet er dus WEL veel van af.

De manier hoe hij aan deze kennis komt doet daar IMO niet toe.

Nicci
10 december 2005, 11:09
Waarom koopt iedereen altijd van die waanzinnig zware versterkers, om hem vervolgens op halve kracht te laten draaien? Koop gewoon direct een (mijn :-D ) 50 Watt amp...

die opmerking had ik ook willen maken . . . behalve dan dat mijn versterker niet te koop is.

Wabbie
10 december 2005, 11:13
Waarom koopt iedereen altijd van die waanzinnig zware versterkers, om hem vervolgens op halve kracht te laten draaien? Koop gewoon direct een (mijn :-D ) 50 Watt amp...

die opmerking had ik ook willen maken . . . behalve dan dat mijn versterker niet te koop is.

Tjas ach, hebben jullie een punt. Maar mijn Koch powertone klonk zoveel beter dan de 50w buizenamps die ik ernaast testte dat ik het toch niet kon laten. Naja, dan maar de boel hard zetten en oordoppen indoen :cool:

piezo
10 december 2005, 11:37
Een alternatief is een schakelaar om de buizen van penthode naar triode om te schakelen. Dan heb je ook meteen een andere klank.
Die schakeling zit o.a. op mijn Koch KC50.
Vraag me alleen niet hoe het moet.

Negative K3 fan
10 december 2005, 12:59
ik ben geen volledige expert (NegK3Fan is dat meer dan ik bv)


nee dat is die niet, ik vind het nog steeds jammer dat zoveel mensen dat denken. NegK3Fan is iemand die teveel tijd heeft en blijkbaar dingen die hij leest goed kan onthouden.

Allemaal info van andere forums en internet niet gebaseerd op eigen ervaringen.

Dus... ach ja

:)

Negative K3 fan
10 december 2005, 12:59
ik ben geen volledige expert (NegK3Fan is dat meer dan ik bv)


nee dat is die niet, ik vind het nog steeds jammer dat zoveel mensen dat denken. NegK3Fan is iemand die teveel tijd heeft en blijkbaar dingen die hij leest goed kan onthouden.

Allemaal info van andere forums en internet niet gebaseerd op eigen ervaringen.

Dus... ach ja

:)

Negative K3 fan
10 december 2005, 13:04
Ik heb altijd gedacht dat als je 2 van de 4 eindbuizen uit trok dat je naar 25 watt ging ...

ik ben geen volledige expert (NegK3Fan is dat meer dan ik bv) maar dat ligt aan de manier waarop die buizen geschakeld zijn, en welke buis t is,
Klopt, het principe is juist, de manier van schakelen gaat weer over bias, class a of a/b (of nog hoger), impedanties en andere factoren


maar vaak is t wel 50 watt hoor. iig, qua maximum. een buis, el34 iig, kan maximaal 20 tot 25 watt " leveren", dus 2 buizen zullen 40 tot 50 watt leveren.
In principe onjuist, maar in de praktijk komt het hier vaak op neer. In de meeste gitaarversterkers met een balans el34 eindtrap zie je vaak dat de eindtrap op deze manier is gebiast, dwz een maximaal vermogen naar de speakers van ongeveer 25 watt 'per' el34, ze werken in dit geval in paren, dus je kunt beter spreken van ongeveer 50 watt per paar, al is het wat kort door de bocht


kijk bv naar een 50w buizenbak; heeft ook 2 buizen.

inderdaad

Negative K3 fan
10 december 2005, 13:04
dubbel

deedee
10 december 2005, 23:35
kijk bv naar een 50w buizenbak; heeft ook 2 buizen.

inderdaad

nope....
mijn 50 watt buizen versterker heeft 4 buizen

Orpheo
10 december 2005, 23:47
kijk bv naar een 50w buizenbak; heeft ook 2 buizen.

inderdaad

nope....
mijn 50 watt buizen versterker heeft 4 buizen

jij hebt de dsl 401 he? die heeft zover ik weet 4xel84. de tsl 601 heeft bv weer 2xel34, met ook 40 watt. waarschijnlijk is t dat. dat el84's minder power kunnen genereren (beetje verkeerde term, maar so be it) en dat er dan meer buizen nodig zijn.

Mr.Bluesbreaker
11 december 2005, 00:50
Klopt als een bus. Mijn oude Bedrock 651 was een 50 watter met 4 stuks eindbuizen, EL84. Mijn huidige TSL60 top heeft 2 stuks EL34 eindbuizen, en geeft 60 watt. Een Vox AC30 heeft (toch?) 4 stuks EL84, en geeft 30 watt in class A.

Lekker verwarrend he! En het wordt nog veel leuker als je weet dat die Vox ze beide de pan in hakt in volume :wink:

Conclusie: de ene EL34 geeft gewoon meer als de andere, en das met heel veel type buizen zo. Er is niet een standaard richtlijn van EL34 = altijd 25 watt oid.

Negative K3 fan
11 december 2005, 14:25
kijk bv naar een 50w buizenbak; heeft ook 2 buizen.

inderdaad

nope....
mijn 50 watt buizen versterker heeft 4 buizen

haha ja natuurlijk, had ik een beetje doorheen gelezen, natuurlijk bestaan er ook 50 watters met 10 buizen of een 120 watter met 2 buizen, maargoed :)


kijk eens naar het verschil kwa grootte tussen een 6l6/el34 en een el84, dan zie je het eigenlijk al meteeen wel.

casper innosence
12 december 2005, 17:31
een EL34 en een 6L6 schelen ook al wat in grote (tenminste op het eerste gezicht) een EL34 lijkt wel wat langer en dunner te zijn en de 6L6 meer korter en dikker..

starscream
12 december 2005, 23:13
dude wat ben je toch een ongeloofelijk sukkel...damn




wordt ik nu gebannend? ik hoop het..