PDA

View Full Version : Hey



combo
9 december 2005, 22:52
Vraagje

Een goeie riff,

hoe zoek je dat, speel je in een mode om iets te zoeken, of gewoon blindelings op gevoel...

en, op vlak van metal, is er een veel voorkomende progressie, hoe schrijf je iets in de stijl van Metallica, zoeken op gehoor ?

hoofd
9 december 2005, 23:21
als je nou begint met wat liedjes na te spelen die je tof vindt, dan krijg je vanzelf wel een idee wat een gebruikelijke progressie is, of hoe een riff in elkaar steekt. Hoe men riffs verzint is voor iedereen anders, maar met gewoon een beetje een slag in de rondte pielen kom je al een heel eind :wink:

JER00N
10 december 2005, 01:59
Bij metal zoals Metallica zijn palm-mutes ook erg belangrijk :)

Jax
10 december 2005, 08:37
Gewoon proberen :)

Mauser
10 december 2005, 10:32
Bij metal zoals Metallica zijn palm-mutes ook erg belangrijk :)

Eigenlijk bij elke metal wel :)

Maar inderdaad, als je nummers in de stijl van Metallica wil verzinnen, gewoo eerst wat nummers van Metallica leren :) Nummers als Creeping Death en Master of Puppets zijn goed om mee te beginnen :) Seek & Destroy trouwens ook wel.

Ik was zelf laatst inspiratieloos, en kon geen enkele death metal riff verzinnen die een beetje klonk :( Toen ben ik gaan oefenen met nummers van Cannibal Corpse, Aborted, Deeds of Flesh, Internal Suffering en voila, ik heb weer inspiratie :lol:

combo
10 december 2005, 23:23
Master Of Puppets, Creeping, For Whom The Bell, Seek, Call Of Ktulu, kan die allemaal spelen, ben Metallicafan...

Maar mijn vraag is meer: speel je dat in patroon of ga je gewoon wat zitten kloten tot je iets hebt, willekeurig. Met patroon bedoel, probeer eens in die mode, of in die scale... etc

moretel
11 december 2005, 00:19
Vraagje

Een goeie riff,

hoe zoek je dat, speel je in een mode

Het is meer van een mood eigenlijk waarin je verkeerd,
eventueel een beetje jammen op een drumcomputertje,
al spelend kom je tot leuke riffjes etc.
En in modes denk je dan al helemaal niet, laat je oren het werk doen.
Die vingers volgen vanzelf wel.

taylor
11 december 2005, 12:20
de beste ideeen onstaan volgens mij gewoon spontaan niet alleen in metal maar alle stijlen. tot een compleet nummer afwerken dus met kop en staart dan heb je soms wat analyse nodig.

Mauser
11 december 2005, 21:17
Master Of Puppets, Creeping, For Whom The Bell, Seek, Call Of Ktulu, kan die allemaal spelen, ben Metallicafan...

Maar mijn vraag is meer: speel je dat in patroon of ga je gewoon wat zitten kloten tot je iets hebt, willekeurig. Met patroon bedoel, probeer eens in die mode, of in die scale... etc

Nou, ik heb meer iets van "Dat nummer lijkt me vet gaaf om te spelen" en dan zoek ik er tabs van op :) Sinds ik ben begonnen met het spelen van Brutal death metal, heb ik besloten om het echt op te bouwen, en te beginnen met de makkelijkste nummers :) Dat kan ik echt iedereen aanraden, welke stijl diegene ook wilt spelen :)

combo
13 december 2005, 21:21
Ok, goed, maar nadat je dan toch iets gevonden heby, op gevoel, dus niks op modi geredeneerd, je hebt eindelijk die megariff...

Wat doe je dan, kijken in welke toonaard het ligt en er verder rond bouwen ?

Tennek
13 december 2005, 21:26
Ok, goed, maar nadat je dan toch iets gevonden heby, op gevoel, dus niks op modi geredeneerd, je hebt eindelijk die megariff...

Wat doe je dan, kijken in welke toonaard het ligt en er verder rond bouwen ?

jah dat wil ik ook wel es weten :D

Das Schaap
13 december 2005, 22:12
Ok, goed, maar nadat je dan toch iets gevonden heby, op gevoel, dus niks op modi geredeneerd, je hebt eindelijk die megariff...

Wat doe je dan, kijken in welke toonaard het ligt en er verder rond bouwen ?
Meeste mensen blijven dan toch die riff spelen en vaak komt er vanzelf meer omheen.

Zelfde als leren soleren over akkoorden, je hebt eerst leidtonen en daar ga je vanzelf meer en meer omheen spelen.