PDA

View Full Version : Standaard voor Gibson Les Paul



Archie
9 december 2005, 22:14
Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een Gibon LP.

Mooie gitaar alleen de lak is zeer kwetsbaar. Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat sommige standaards, met name die met zachte rubberen polstering de lak kunnen beschadigen. Het rubber vreet op een gegeven moment de lak aan.

Vraag is dus: Hebben jullie ook deze ervaringen en zo nee wat voor een standaard gebruiken jullie dan. Dan kan ik een van die types kopen.

Ik sleep nu het ding in- en uit de koffer en daar word ik ook niet vrolijk van.

Alvast bedankt voor de reacties!

Peter

Harry
9 december 2005, 22:44
ik heb er nog nooit van gehoord. Ik heb verschillende standaards en ik geloof niet dat ik daar beschadigingen door krijg.
Maar het kan me ook niet schelen, dus erg kritisch ben ik er niet op.

Neals
9 december 2005, 22:45
Ik heb die spookverhalen ook gehoord, ik weet echter niet wat er van waar is. Is het misschien verstandig om contact op te nemen met Gibson?

Dirk W
9 december 2005, 23:43
mijn gibson lp zat onder de deuken en de lak liet overal los. Behalve op de plekken waar de standaard zit. ik heb een boston standaard.

Wormaap
9 december 2005, 23:55
De zwarte kleurstof van het rubber van de stands kan nitrocelluloselak intrekken, waardoor die zwart uitslaat.

Orpheo
10 december 2005, 01:26
De zwarte kleurstof van het rubber van de stands kan nitrocelluloselak intrekken, waardoor die zwart uitslaat.

klopt idd als een bus. ik heb voor mn LP een willekeurige standaard. zwarte strepen, barsten in lak, etc etc, maken me niet uit, zolang er maar niets met de binding of hout gebeurd. ik houd wel van een weathered gitaartje.

Punt
10 december 2005, 01:42
Ik had van die standaards waarbij de achterkant van de body tegen een rubberachtig materiaal leunde, de nek was vrij. Dat gaf een afdruk in de lak. Heb ik opgelost door er zo'n stukje tape dat ook gebruikt wordt om je pedalen op een pedalboard te kleven (zelfklevend klitteband) over dat rubbertje te plakken.

Wormaap
10 december 2005, 03:30
Voor m'n Dean doe ik gewoon washandjes om de rubberen pootjes heen. Die is dan wel niet nitro-gefinisht, maar geolied, en ik heb geen flauw idee hoe dat reageert met dat rubber, dus better to be safe than sorry ;)

wietse
10 december 2005, 06:40
De zwarte kleurstof van het rubber van de stands kan nitrocelluloselak intrekken, waardoor die zwart uitslaat.

als dat alles is, de standaards met van dat gelige rubber die zijn gevaarlijk voor nitro lak , daar zit een stof in die nitro lak aantast als de gitaar lang in de standaard staat, werkt dan bijna als afbijt de lak komt dan los te zitten op de plaatsen waar hij de standaarrd raakt.
dat zwarte rubber is geheel ongevaarlijk van dat intrekken in de lak had ik nog niet gehoord.

Mattia
10 december 2005, 08:41
Nitro lak reageert nogal duidelijk op vinyl. Daar zitten weekmakers in die de lak op die plekken zowat oplost. Rubber kan de zaak ook verkleuren. Hier wat Frank Ford (een van de beste gitaar reparateurs ter wereld) erover zegt:

http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Vinyl/vinyl.html

Een ge-oliede gitaar moet er geen problemen mee hebben, en import/verre oosten gitaren die stuk voor stuk polyurethaan of polyester gelakt zijn ook niet. Er worden tegenwordig stukken minder gitaren met nitro gelakt.

Archie
10 december 2005, 13:18
Thanks voor de tips.

Ben blij dat er wel een standaard te vinden moet zijn, rubber en geen vinyl en liefst ook wat ouder omdat hij dan alle weekmakers uitgeademd zou hebben...

Ik ga vanmiddag even op zoek!

hadv
10 december 2005, 20:46
inderdaad kunnen de weekmakers de lak beschadigen. gewoon een oud t-shirt er over heen werkt prima :-D

Tupelo
10 december 2005, 20:53
Is dat nog actueel ja? Weet dat je vroeger van die gitaarstandards had met een rubbere oranje massa om de boel te bekleden. Dat had nogal de neiging kaugom te worden. Uiteindelijk erg vervelend als dat op je gitaar zat. :(

screamindemon
10 december 2005, 22:09
De zwarte kleurstof van het rubber van de stands kan nitrocelluloselak intrekken, waardoor die zwart uitslaat.

yep.

Floris1984
11 december 2005, 13:42
Ik heb zo'n hanger voor mijn gitaar voor aan de muur. Daar is helaas inderdaad de lak van de gitaar gegaan.
Het zal bij mij dan wel extra snel gegaan zijn met de inwerking van het rubber omdat de druk van het rubber op de lak extra groot is.
Wel zonde, dus koop in iedergeval niet zo'n ding voor aan de muur.

vester86
11 december 2005, 14:20
zo'n muurhaak aanschaffen, heb je nergens last van...