PDA

View Full Version : Buizenvraagje



Kamiess
1 oktober 2002, 21:00
He ik heb vorige week een jcm 900(50w)
gekocht met een anniversery kist eronder.
Nu wil ik weten hoer ik er achter kom of de buizen nog goed zijn want ik weet geen verleden van de amp en dus niet wanneer ze voor het laatst vervangen zijn.
Kun je dat horen of zien aan de gloed als ze warm zijn?????
Graag antwoord want dan kan ik terug naar de winkel.

signsofzodiac
1 oktober 2002, 21:02
Buizen gaan dof klinken als ze versleten raken. Niet meer sprankelend. Hij gaat iets geknepen klinken. Ik geloof dat er ook iets niet klopt bij een blauwe gloed, maar daar kan ik me ook in vergissen.

Kamiess
1 oktober 2002, 21:05
Een blauwe gloed hebben ze niet>rood/oranje maar alleen boven en onder>niet de hele buis.
En dat doffe weet ik niet>heb nog nooit een versterker met nieuwe buizen gehoord(wat ik herrinner)

Swan
1 oktober 2002, 21:05
had eens iets gehoord van dat je dr zachtjes op kan tikken met n pen ofzo en als ze dan veel geluid/geping geven dan zijn ze niet meer goed
maareh...vraag dit nog maar ff na voor de zekerheid

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Swan op 2002-10-01 21:05 ]</font>

Slowhand41
1 oktober 2002, 21:37
Op de site van Feedback staat onderaan de homepage een link naar "redactioneel/leesvoer nodig", klik erop en ga dan naar het artikel "Brandende Buizenvragen" daar wordt één en ander haarfijn uitgelegd.

Greetz, Hans

Dude
1 oktober 2002, 21:53
precies, en op marshallamps.com staan ook aardige tips en trucks

Kamiess
1 oktober 2002, 22:04
Op feedback staat een lichtblauwe gloed is normaal,maar die van mij zijn niet blauw.
Ze zijn rood,maar niet door de hele buis heen.Als ik m aan zet begint helemaal onder in de buis een rood puntje te gloeien

nicoverduin
1 oktober 2002, 22:22
Volgens mij moet er een bias afstelling plaatsvinden. Een rode gloed betekent dat de eindbuizen te heet worden. Het schijnt de de versterker beter klinkt maar dat de buizen zeker ook korter meegaan. Kwestie van waar je van houd afwegen tegen en snel leegstromende portemonnaie.

Kamiess
1 oktober 2002, 22:25
Ja maar hij doet dit als hij al 10 sec aan staat>en wat is bias.

Kamiess
1 oktober 2002, 22:26
Ja maar hij doet dit als hij al 10 sec aan staat>en wat is bias.

Soulman
2 oktober 2002, 08:15
Op 2002-10-01 22:04, schreef Kamiess:
Op feedback staat een lichtblauwe gloed is normaal,maar die van mij zijn niet blauw.
Ze zijn rood,maar niet door de hele buis heen.Als ik m aan zet begint helemaal onder in de buis een rood puntje te gloeien

Da's geen probleem, dat zijn de heaters, de filamenten die de buis opwarmen. De oranje/rode gloed is normaal (blauw evt. ook, maar daar is goeg over te vinden).
Zolang de grijze plaat in het midden van de buis maar geen rode punten heeft.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-10-02 08:17 ]</font>

SteavisSmokin
2 oktober 2002, 13:28
Oranje gloed = goed, als het echt rood is is het niet goed en kan je je versterker het beste naar een versterker reparateur brengen. Iets wat zo ie zo geen slecht idee is voor een algemene check-up, dan weet je zeker dat de versterker 100% oke is en weer een aantal jaar mee kan.