PDA

View Full Version : Fender Dual Showman



Rory
1 oktober 2002, 20:04
Is er iemand die mij kan vertellen hoe deze klinkt..wat de mogelijkheden zijn enz..
het is een DS uit 72 100w

jpb
1 oktober 2002, 21:29
Wat wil je weten? Het is een twin reverb in top+cab vorm. Mischien nog zonder master-volume; zou wel prettig zijn; loeihard, clean, mooie reverb; loodzwaar. Mits in redelijke (en originele) toestand kun je er moeilijk de mist in gaan.

Chiel
2 oktober 2002, 09:12
Het ding heeft twee kanalen met op elk kanaal één paar inputs. Ieder kanaal is voorzien van een bright aan/uit knop. Het eerste kanaal heeft enkel een bas/mid/treb eq. en is lekker dik en rond en deze kun je met een dikke humbucker (hetzij op een hoog volume) een lekker bluesy geluidje laten produceren.
Het tweede kanaal is eigenlijk wat geluid betreft identiek aan het eerste kanaal maar heeft een veel uitgebreidere eq. en heeft als extra een reverb.
Wat geluid betreft kan ik kort zijn. Deze bakken blijven de referentie voor een geweldig dynamisch clean geluid.

De originele heeft een zilver frontpaneel (met de blauwe letters) en een geel/bruin/zilver gespikkeld speakerdoek. Er zijn nogal wat imitaties op de markt en deze kun je vrijwel meteen herkennen aan het ontbreken van de voltageswitch aan de achterzijde of de aanwezigheid van een standby knop aan de voorzijde (deze hoort aan de achterzijde te zitten). Van origine werd deze top met dezelfde speakerkast als de BassMan geleverd nl. de 2x15" met JBL's.
Wanneer je er één wilt aanschaffen, haal dan het frontpaneel van de speakerkast af en kijk of de speakers nog in goede staat zijn. Veel speakers van de originele kasten zijn nl. gereconed en dat kan een afbreuk doen op het oorspronkelijke geluid. Hetzelfde geldt voor de buizen. Deze kun je aan de achterzijde zien hangen, dus kijk goed of deze niet te beroerd gloeien.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van voluit zetten en luisteren of je geen gekke dingen hoort.

Ik heb zelf een Bassman en vroeger heb ik deze altijd i.c.m. een Tubescreamer en een Strat deluxe gebruikt. Werkelijk een geweldig geluid en wat de showman betreft, staat die nog een tandje hoger wat de geluidskwaliteit betreft.

Greetz, Chiel.

jpb
2 oktober 2002, 09:52
Chiel, imitatie-DS? Kun je daar wat meer over vertellen; heb ik nog nooit van gehoord.
N.B. De (rode) voltage-switch zit alleen op z.g. export-modellen; de US-modellen hebben alleen een 117V/60Hz aansluiting (zwart). Vooral oudere fenders hebben daarvoor soms een extra externe trafo om de 220V/50Hz in Nederland aan te kunnen, maar (gelukkig) zijn de meeste sf fenders wel met voltage switch.
Eigenlijk is het enige nadeel de grootte het gewicht van de 2x15 cab, maar als 'ie eenmaal staat dan staat 'ie ook!!!! succes.