PDA

View Full Version : Floyd Rose Tremolo probleem...... kan iemand helpen



JarnoJ
9 december 2005, 19:37
Ik heb een probleempje met mijn Ibanez GRG 270
Er zit een floyd Rose systeem op en ik heb net weer mn snaren vervangen, nou dat was niet zo'n probleem maar het stemmen nu...pfff
die tremolo blijft omhoog gaan en ik blijf aan het stemmen, er zullen waarschijnlijk hele makkelijke trucjes voor zijn maar wie kan mij die vertellen.

sheryla
8 september 2006, 13:43
dit antwoord levert vast niets op maar je bent niet de enige met dit probleem:S. heb zelf een ibanez grg170dx en woensdag de snaren vervangen en er gebeurt precies hetzelfde als ik m probeer te stemmen. Heb m vanochtend maar naar een winkel hier in de buurt gebracht en ze gaan t fixen voor 22,50 (hoop dat dat een goeie prijs is en niet wordt afgezet ofzo)

olaf reijnders
8 september 2006, 13:49
Die goedkope FR klonen van Ibanez zijn k*t. Pas vanaf die op de RG550 zitten zijn goed. Daaronder zijn ze allemaal van pispottenstaal gemaakt.

Wormaap
8 september 2006, 13:50
Dat is volkomen normaal...
Dat je tremolo omhoogkomt bij het stemmen is inherent aan't design van'n Floyd Rose-achtige.

Uitleg:
De brug 'zweeft' en wordt overeindgehouden door de balans tussen de spanning van de veren in't body en de spanning van de snaren.
Als je nieuwe snaren stemt, verhoog je de spanning op de snaren, en komt de brug dus naar voren / naar boven.
Als je 1 snaar omhoogstemt, kantelt je brug lichtjes naar voren, waardoor de andere snaren losser komen te zitten.
Vandaar dat't meestal gewoon lang kost om'n Floyd-gitaar te stemmen, maar da's verder geen probleem :)

@Sheryla: Je wordt dus wel genaaid, tenzij je van snaardikte bent verandert, dan is't hooguit wat aan de dure kant. 22.50 voor alleen stemmen is bullshit ;)

armageddon
8 september 2006, 13:56
Gewoon 'inklemmen'. Dus ik bedoel de oude schoolmethode om getallen te gokken.

Stem gewoon op en neer van E naar e en dan weer terug, en op gegeven moment is het allemaal jofel. Daarnaast heb je ook nog de finetuners.

dickie
8 september 2006, 14:54
Die goedkope FR klonen van Ibanez zijn k*t. Pas vanaf die op de RG550 zitten zijn goed. Daaronder zijn ze allemaal van pispottenstaal gemaakt.
Nou, ik heb anders genoeg ervaring met ruktremolo's op de dure Ibanez gitaren...

Mijn tip: ga voor een oude Ibanez (begin 90-er jaren) betere tremolo's hebben ze nooit meer gemaakt.

Het grote probleem van de huidige tremolo's is te zacht materiaal dat ze gebruiken voor de meskanten van de tremolo. (die meskanten moeten scherp zijn om goed te kunnen functioneren/in balans terug te komen.)

AART
8 september 2006, 17:16
als je in de buurt van arnhem woont fix ik het voor nop, is heel simpel te verhelpen probleem, hefet met afstellen te maken, dit ligt niet aan de mindere tremolo's op goedkope ibanez modellen.

je moet de veren in de cavity aandraaien en opnieuw intoneren, waarschijnlijk heb je er dikkere snaren opgelegd.

AART
8 september 2006, 17:19
Nou, ik heb anders genoeg ervaring met ruktremolo's op de dure Ibanez gitaren...

Mijn tip: ga voor een oude Ibanez (begin 90-er jaren) betere tremolo's hebben ze nooit meer gemaakt.

Het grote probleem van de huidige tremolo's is te zacht materiaal dat ze gebruiken voor de meskanten van de tremolo. (die meskanten moeten scherp zijn om goed te kunnen functioneren/in balans terug te komen.)


heb aan den lijve ondervonden dat dit redelijke bullshit is, een nieuwe edge pro is even stemvast en slijtvast als een oude edge, heb zelf een gitaar met edge pro en twee met edge gehad, en een uit dezelfde periode met lo trs, en vooral de laatste zoog, dus niet alle tremolo's uit die periode zijn goed, koop nooit een gitaar met lo trs trem.

dickie
8 september 2006, 17:26
heb aan den lijve ondervonden dat dit redelijke bullshit is, een nieuwe edge pro is even stemvast en slijtvast als een oude edge, heb zelf een gitaar met edge pro en twee met edge gehad, en een uit dezelfde periode met lo trs, en vooral de laatste zoog, dus niet alle tremolo's uit die periode zijn goed, koop nooit een gitaar met lo trs trem.

Dan geef mij maar een verklaring voor de zoveelste gitaar die ik hier op de werkbank heb gehad met botte meskanten - laatst nog een van de Prestige series na amper twee weken waren er letterlijk stukjes metaal afgebrokkeld van de meskanten!

fred dons
8 september 2006, 17:35
maar terug naar het onderwerp, als je op een floyd (van welk merk dan ook) de snaren vervangt moet je dat per snaar doen, dus niet alle snaren er af en dan nieuwe er op maar 1 voor 1 zodat de balans redelijk gelijk blijft
dan is hij veel sneller op stemming en mits je dezelfde dikte gebruikt komt hij ook niet naar voren

sheryla
8 september 2006, 20:42
hij heeft t goed afgesteld ofzo en er een extra veer bijgedaan waardoor ik nu 25,50 moest betalen.
Maar kom ik thuis en wil ik spelen hoor ik een xtra trilling ofzo als ik de snaren indruk, dus ik trug. Zegt die man dat hij het alleen maar zijn taak was om de tremelo af te stellen en dat hij dacht dat ik het zo lekker vond spelen de snaren zo laag(wat natuurlijk bullshit is). Dus ok ik weer naar huis, sluit me gitaar aan op me versterker en wat een kutgeluid:S komt eruit. Akoestisch klinkt het ok maar ingeplugged, blijkt hij de dikste snaren hoger te hebben gestemd.
Nou ik weet t wel, naar die winkel ga ik dus niet meer he. Service is egt nergens te bekennen.

#Chris#
10 oktober 2006, 01:36
Op mijn jackson ke3 heb ik ook een nieuwe setje snaren gezet (lekker dik, houd ik van) maar ik krijg ze echt niet in E gestemd zonder dat ze zeer hoog boven mijn frets zweven (wat zeer kut is).. Daar baal ik een beetje van, ik kan nu alleen nog in C spelen om de tremelo een beetje op normale hoogte te hebben.. mijn setje snaren is 0.11 - 0.49
Is er een oplossing voor dit probleem?

Gr chris

iwamoto
10 oktober 2006, 01:42
Op mijn jackson ke3 heb ik ook een nieuwe setje snaren gezet (lekker dik, houd ik van) maar ik krijg ze echt niet in E gestemd zonder dat ze zeer hoog boven mijn frets zweven (wat zeer kut is).. Daar baal ik een beetje van, ik kan nu alleen nog in C spelen om de tremelo een beetje op normale hoogte te hebben.. mijn setje snaren is 0.11 - 0.49
Is er een oplossing voor dit probleem?

Gr chris
ik ben ook maar een beunhaas hoor, maar je moet het zo zien, je heb je veerspanning wat voor problemen kan zorgen (als je 5 veren hebt gaat dat idd niet lekker) en je brug hoogte zelf (die 2 scharnier punten) die je ook kan verstellen, heb je met deze 2 al gexperimenteerd?

Nickname
10 oktober 2006, 09:29
Ben ik nou de enige hier die gewoon het probleem snapt? Het is gewoon hoogstwaarschijnlijk dat je dikkere snaren hebt gekocht dan die er op lagen. Je bent dus afgezet voor 25,50! Een ander (dunner) setje snaren en je was klaar geweest. Nu heeft ie hem voor je afgesteld op de dikkere set snaren.. maar dat wil niet zeggen dat ie dan perfect gestemd is.. nieuwe snaren rekken sowieso wat uit :chicken:

Mauser
10 oktober 2006, 14:58
Ik deed het zo:

- Eerst 1 voor 1 alle snaren vervangen
- 6e snaar stemmen, 5e snaar stemmen, 6e, 5e, 4e, 6e, 5e, 4e, 3e etc.
- Achterkant openschroeven
- Veren een klein beetje losser of strakker draaien (ligt er natuurlijk aan)
- Weer op dezelfde manier stemmen
- Weer veren losser of strakker draaien
- Stemmen


En zo ga ik door tot ik de juiste stemming heb, EN m'n brug recht staat

Dan is het alleen nog een kwestie van de nut vastzetten en fine tunen. De volgende dag wel ff opnieuw stemmen ivm de spanning.

jerome
10 oktober 2006, 20:16
Op mijn jackson ke3 heb ik ook een nieuwe setje snaren gezet (lekker dik, houd ik van) maar ik krijg ze echt niet in E gestemd zonder dat ze zeer hoog boven mijn frets zweven (wat zeer kut is).. Daar baal ik een beetje van, ik kan nu alleen nog in C spelen om de tremelo een beetje op normale hoogte te hebben.. mijn setje snaren is 0.11 - 0.49
Is er een oplossing voor dit probleem?

Gr chris

Hoi chris,

Een zwevende tremelobrug moet in principe evenwijdig aan de gitaar staan én in evenwicht zijn.
Als je dikkere snaren erop zet zal de kracht op je brug dus groter worden en zal je de veerspanning dus ook moeten verhogen om de brug in evenwicht te houden.
In jouw geval is de brug waarschijnlijk niet meer in evenwicht en naar voren gekanteld waardoor de snaren hoger komen te liggen.

Dus je moet dan veerspanning aan de achterkant van je gitaar iets omhoogdraaien en opnieuw stemmen.
Eventueel deze handelingen herhalen net zolang tot dat de gitaar gestemd staat en de brug evenwijdig staat
(Kijk ook eens hoe Mauser het hierboven uitlegd)