PDA

View Full Version : buizenbak forever?



spexx
1 oktober 2002, 19:48
Als je een high-end versterker (hifi installatie)koopt zijn die buizen na een tijdje toe aan vervanging.
Is dit ook het geval voor een buizenversterker voor een gitaar?

BLOK182
1 oktober 2002, 19:51
ja je moet idd de buizen wel eens vervangen. Ik meen eindboven rond de 1,5 jaar en voorversterkerbuizen 2,5 jaar (nou ja, met normaal gebruikt dan he)

signsofzodiac
1 oktober 2002, 21:00
Mmm, heb wel eens gehoord van een frequenter opfrissen van je buizen. Eindbuizen 2 jaar max. en preampbuizen een jaar...

PeArLjAm
1 oktober 2002, 21:04
ja maar dat hangt er maar net vanaf hoe veel je speelt en wat voor volume etc..

signsofzodiac
1 oktober 2002, 21:11
Eh, errug hard (voor zover je een 100 watt buizentop erg hard aan kunt doen :smile: )!

Soulman
2 oktober 2002, 08:47
Op 2002-10-01 21:00, schreef signsofzodiac:
Mmm, heb wel eens gehoord van een frequenter opfrissen van je buizen. Eindbuizen 2 jaar max. en preampbuizen een jaar...

Onzin..
Wanneer je je versterker op slaapkamervolume gebruikt zo'n drie/vier keer per week kunnen je eidbuizen wel 10 jaar mee, voorversterker wel 2x zo lang. Dat wil zeggen wanneer het in eerste instantie goede buizen waren.
Gebruik je je versterker dagelijks voluit (denk hierbij ook aan loadboxes), dan kun je een setje eindbuizen binnen een jaar op gebruiken.
Echter, een buis is als een gloeilamp, voor het zelfde geld houdt hij er al na een paar weken mee op.
Wanneer je vind dat je geluid minder wordt kun je natuurlijk altijd je sound een oppepper geven door er nieuwe buizen in te zetten.

taylor
2 oktober 2002, 12:20
high end hifi buizen versterkers zijn bijna allemaal klasse a dus dat gaat ook wat harder(slijt eerder)

wanna1
2 oktober 2002, 21:21
Voor zover ik weet
pre-amp buizen eens per +- 10 jaar
eind buizen een per 2 a 3 jaar
hoi

freddynl
4 oktober 2002, 23:14
Zolang de versterker niet van zijn plaats komt gaan ze behoorlijk lang mee.
Bij veel vervoer en optreden dus niet.
Toen ik nog frequent optrad was het maximum doorgaans 3/4 tot 1 jaar voor de eindbuizen.
Het vervoer slijt minstens zo hard als gebruik.
Speel je veel op hoog volume verkort je de levensduur nog eens een keer zo snel.

Kortom alle eerdere antwoorden zijn goed :smile:

wanna1
6 oktober 2002, 14:44
hm ik treedt toch regelmatig op en het is vaak een heel end rijden maar ik moet er niet aan denken om ze al na 3/4 tot 1 jaar te vervangen,
als je ze er nieuw in laat zetten moeten ze +- eerst een maand "wennen" en dan zijn ze pas ok. natuurlijk kunnen ze wel onverwachts knappen of smelten dat kan ook wel bij nieuwe buizen