PDA

View Full Version : lichte en zware gitaren



Gnoompje
1 oktober 2002, 18:36
Ik wil m'n eerste elektrische gitaar aanschaffen na jaren klassiek gitaar te hebben gespeeld. Na een bezoekje aan de plaatselijke muziekwinkel weet ik welke gitaar ik het mooist vind klinken in mijn prijsklasse, maar het valt mij op dat deze gitaar zo zwaar is. Volgens de verkoper kan ik er beter eentje kopen die ook lekker draagt, want anders speel ik er niet op. Daar zit natuurlijk wat in, maar aan de andere kant denk ik: wen je niet aan zo'n zwaar ding? Ik ben nu natuurlijk een lichte (want klassieke) gitaar gewend. Suggesties?

Swan
1 oktober 2002, 19:01
"gitaar ik het mooist vind klinken in mijn prijsklasse, maar het valt mij op dat deze gitaar zo zwaar is"

n zwaardere gitaar klinkt vaak beter, afhankelijk van t geluid dat je wilt :wink:
hij zal toch niet te zwaar zijn om te spelen ?

hoofd
1 oktober 2002, 19:18
Zware gitaren vind ikzelf juist lekkerder spelen dan lichte gitaren. Je hebt dan meer het gevoel dat je echt iets bespeeld zeg maar. Okay, vaagheid. Maar als je je gitaar gewoon niet te hoog hangt dan valt het allemaal wel mee. En niet springen en zwaaien ermee, krijg je allemaal striemen op je schouder en rug.
Btw, over welke gitaar heb je 't?

Fenisi
1 oktober 2002, 21:31
mijn epi les paul is echt een stuk beton.. en je went er zo aan hoor.. vin hem helemaal niet meer zwaar en de sustain en het geluid is alleen maar mooier.. :smile:

guvnor
1 oktober 2002, 21:40
Een goeie band om hem aan te hangen scheelt ook een hele hoop...

Ik hou ook het meest van een zware gitaar. Ik hou van een goeie sustain en met zo'n zware gitaar voel de power van zo'n beestje...

maarten
1 oktober 2002, 23:42
geloof me, t went wel....

mn eerste gitaar was echt looodzwaar, maar had ik nooit door. Pas toen ik een nieuwe kocht de lichter was viel het me op.. en als ik weer een tijdje op de oude speel merk je dr niets meer van.

pimmetje
2 oktober 2002, 00:11
't moet idd wel heel zwaar worden wil 't niet wennen (1x met een dubbelhals gehad, maar verder nooit).

Je moet gewoon echt afgaan op het geluid en hoe die speelt. Daar gaat 't uiteindelijk om.

Harry
2 oktober 2002, 09:14
effe no offence enzo hoor, maar als je je zelf Gnoompje noemt ben je misschien niet zo heel erg groot. Dan lijkt het me dat een Les Paul redelijk zwaar kan zijn, een Strat of noem ze maar op kan toch ook goed zijn?

rePUNKtative
2 oktober 2002, 09:23
Lichte gitaren eh?:

- Catalyst
- Ibanez S-serie
- Gibson SG

Dat zijn een beetje de lichte gitaren, ik ken er iig niet meer :smile:

Raffel
2 oktober 2002, 10:14
prs is ook lichter dan je denkt


Ik zit hier met mun 7-snaar maar die weegt toch wel veeeeeeel...

Marc Oblivian
2 oktober 2002, 12:03
Zwaar????????
Jeezushee, we hebben het hier niet tientallen kilo's toch?
En dat van: als 'ie te zwaar is speel je er niet op is ook je reinste onzin: je rug/schouders kunnen toch wel een kilo of 5 houden?????
Anders kunnen we het concept rugzak enzo ook wel afschaffen.

rePUNKtative
2 oktober 2002, 12:18
ok, stel, je hebt een optreden en je staat te rennen en te springen met je zware LP.... Heb je daar dan echt geen last van?? :smile:

Kweet trouwens niet wat je lichamelijke situatie is hoor, kan best dat je twee meter breed bent en alleen al door te blazen een LP een meter de lucht in laat vliegen :smile:

pimmetje
2 oktober 2002, 12:35
Op 2002-10-02 09:14, schreef Harry:
effe no offence enzo hoor, maar als je je zelf Gnoompje noemt ben je misschien niet zo heel erg groot. Dan lijkt het me dat een Les Paul redelijk zwaar kan zijn, een Strat of noem ze maar op kan toch ook goed zijn?

Als je de gitaar een beetje te zwaar is, valt daar aan te wennen. Dat gelul van die verkoper van "dan ga je er niet op spelen" geloof ik echt helemaal niets van.

Ik weet wel zeker dat als jij 't geluid van een Les Paul helemaal 't einde vindt, je het niet naar je zin gaat hebben als je gitaar klinkt als een strat (omdat 't er dan ook een is). Volgens mij ga je eerder niet spelen omdat 't geluid of de bespeelbaarheid je niet aanstaat dan omdat 't apparaat een kilo'tje zwaarder is.

Anders Destium
2 oktober 2002, 12:40
Als je wel een erg mooi geluid wilt en een lichte gitaar kom je al snel uit bij gitaren als de Ibanez S-serie, dat is een hele prettige gitaar om op te spelen met een verrassend goed geluid (hij klinkt zwaarder dan hij is...)

Rutger
2 oktober 2002, 13:02
Ik ben nog niet zolang geleden overgegaan van akoestisch op electrisch. Dat gewicht went al gauw. Waar ik vooral aan moest wennen was dat ik het idee had nauwelijks wat tussen mijn vingers te hebben. De body is veel dunner en je hebt weinig steun, maar daar wen je op den duur aan. Je gitaar hoger hangen en staand spelen scheelt al een stuk.

Maar je moet gewoon de gitaar kopen die jouw geluid heeft, de rest komt vanzelf wel.

Harry
2 oktober 2002, 13:40
Op 2002-10-02 12:03, schreef Marc Oblivian:
Zwaar????????
Jeezushee, we hebben het hier niet tientallen kilo's toch?
En dat van: als 'ie te zwaar is speel je er niet op is ook je reinste onzin: je rug/schouders kunnen toch wel een kilo of 5 houden?????
Anders kunnen we het concept rugzak enzo ook wel afschaffen.


lijkt mij een persoonlijke kwestie, dat kun je niet voor iemand anders beslissen...

Noctiis
2 oktober 2002, 13:46
ik vind een LP Custom ook wel erg zwaar, maar ik sta altijd vrij heftig te headbangen op het podium enzo

Harry
2 oktober 2002, 13:59
Op 2002-10-02 13:46, schreef Noctiis:
ik vind een LP Custom ook wel erg zwaar, maar ik sta altijd vrij heftig te headbangen op het podium enzo


ik heb zelf ook weinig last van mijn LP Custom, maar als al een beetje moe ben voel ik het wel aan mijn schouder na afloop van een optreden.

Noctiis
2 oktober 2002, 14:02
ligt er ook erg aan wat voor muziek je speelt denk ik...
maar als ik een blastbeat hoor dan kan ik niet anders dan mee headbangen hehe :smile:

Braindead
2 oktober 2002, 14:52
Een goed voorbeeld dat een goede gitaar niet zwaar hoeft te zijn: de MusicMan John Petrucci. Geweldige gitaar qua speelcomfort maar ook oneindige vette sound. Probeer die eens zou ik zeggen.
Trouwens ik vind het wel degelijk iets om bij de aankoop rekening mee te houden. Al zal de een iets minder snel last hebben van een "te zware" gitaar dan een ander.

Fenisi
2 oktober 2002, 15:08
En nog een oplossing als je moe word ga je zitten.. ik bedoel het word zijn eerste gitaar dan heeft ie niet direct vette optredens neem ik aan met springwerk en alles.. dus koop gerust die zwaardere gitaar.. heb zelf een les paul custom en.. ben er heel snel aan gewend.. maar.. dat had ik al gezegd.. :grin: