PDA

View Full Version : Wie bepaalt eigenlijk die



Dirk_Hendrik
1 oktober 2002, 18:24
Toen ik nog een klein Dirkje was liep ik bij De Plug naar binnen en kocht daar mijn eerste Phasertje. Voornamelijk omdat dat een beetje op een Chorus leek en een stuk beter te betalen was. Op het moment dat ik dat ding een jaar later weer inruilde hanteerden ze daar de vuistregel dat ze voor een gewoon, niet bijzonder pedaaltje, 60 Gulden inruil gaven. Vrij realistisch. Zo'n ding kostte nieuw een gulden of 120 dus afgetrapt en wel de helft.

Einde inleiding.

Als ik nu rondkijk op de marktplaatsen en ebay's kom ik eigenlijk bijna alleen maar pedalen tegen tegen dit soort bedragen in Euro's voor dingen die allesbehalve "collectable" zijn. Verder rondkijkend naar meer gewild spul kom ik exorbitant hoge prijzen tegen waarvan ik me alleen maar kan afvragen of de verkoper die imbeciele prijzen heeft bedacht of dat dat nog marktwerking heet. Als elke verkoper tenslotte maar met bizarre prijzen loopt (als kudde achter elkaar aan)gaat de "consument" vanzelf denken dat dat blijkbaar gangbaar is en begint het te betalen. Was dat nou nog marktwerking of pure verlakkerij.

een tweetal voorbeeldjes:
Op het moment dat originele TS808-en op ebay amerika vraagprijsjes tot 400 dollar kregen kwam de eerste marktplaats of gitaarmarkt vogel voorbij dat ze "in Amerika" al voor 600 dollar en hoger gingen. Zijn er serieus mensen zo knettergek dat ze 400 dollar/euro neerleggen voor een tubescreamer.

En dus nog 1:
Op dit moment (althans gisteren eigenlijk) stond er, wederom op marktplaats, een TS9 voor 50 Euro. Lijkt me een mooie prijs. Op dit moment staat er daar nog een maar dan voor 200 Euro (verkoper is wel een aardige gast) maar toch, waar komt die exorbitante prijs vandaan? Geen marktwerking in elk geval.





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-10-01 18:26 ]</font>

guvnor
1 oktober 2002, 21:02
Tja, wat moet je daar op zeggen...?? Sinds men ontdekt heeft dat er jaren geleden een aantal apparaten zijn geproduceerd die een heel mooi geluid produceerden wil iedereen ze hebben. Niet nadenkende meelopers hebben beslist dat alles wat ouder is dan zijzelf goed is en daarom veel geld waard. Domino-effect... Vintage is een toverwoord geworden en lijkt nu te staan voor alles wat oud is.

Dat dergelijke termen misbruikt worden is niets nieuws. Dat had je vroeger ook men termen als HiFi en High End. De commercie ontdekte die termen en in no-time stond er in dikke letters HiFi op de goedkoopste Supertech zooi. Nu staat HiFi dus eigenlijk nergens meer voor.

Kijk maar op marktplaats.nl. Overal staat Vintage of Mint Condition. Die termen staan ergens voor, maar de verkoper weet vaak niet wat het inhoudt. Let maar op; Near Mint of bijna Mint... Zoiets bestaat dus niet, maar het wordt wel gebruikt. Staat interessant en is dus goed voor de verkoop. Is dus ook een reden wat meer te vragen...

Is dit leuk? Nee, maar je doet er niets aan. Je kunt mensen waarschuwen voor deze onzin maar ze blijven toch wel meelopen.

PeArLjAm
1 oktober 2002, 21:08
Op 2002-10-01 18:24, schreef Dirk_Hendrik:

Op dit moment (althans gisteren eigenlijk) stond er, wederom op marktplaats, een TS9 voor 50 Euro. Lijkt me een mooie prijs. Op dit moment staat er daar nog een maar dan voor 200 Euro (verkoper is wel een aardige gast) maar toch, waar komt die exorbitante prijs vandaan? Geen marktwerking in elk geval.


Die ts9 van 200 euro is een originele dus geen reissue zoals vele dat wel zijn op die veilingsites. Maar ja ik vind het ook achterlijk duur inderdaad.

Dirk_Hendrik
1 oktober 2002, 22:41
Ik kocht vorige week een TS9 non-reissue voor 25 euro. Het battrijklepje onbreekt dat wel. Dat noem ik spotgoedkoop (en ik was dus heel blij :razz: ). 200 Euro voor een non-reissue ts9 vind ik voor dit moment ophypen. TS9's zijn hun geld waard maar nog niet zoveel geld...

Harry
2 oktober 2002, 09:25
ik heb een originele MXR flanger, een paar jaar geleden is me daar nog 200 gulden voor geboden, maar nu is ie opnieuw uitgebracht. Volgens mij is dat ouwe bakkie van mij dan niet veel meer waard, en terecht denk ik.

taylor
2 oktober 2002, 12:25
nou dat weet ik nog net zo is niet.

collectors willen toch liever het origineel het gaat ook niet zo zeer om de sound bij hun maar om het hebben ervan(voor de verzameling).

michielv
2 oktober 2002, 13:02
Een paar jaar terug was ik in Parijs bij de Cash Converters (hebben ze daar ook) en daar snapten ze echt nix van spullen. Kwam goed uit want ze hadden daar twee distortions, een vage plastic wannabee en een compleet afgetrapte MXR Distortion+ (mooie dingen zijn dat :smile:. De MXR had ik een week eerder voor 175 piek 2e hands gezien, hier wastie 65 gulden (omgerekend). De plastic-fantastic was tegen de 90 gulden (was waarschijnlijk meer dan nieuwwaarde maar goed) maar dat was dus omdat die er nog zo goed uit zag...

Dus je kunt nog wel eens mazzel hebben, zolang je maar weet wat je in handen hebt.

Ic3gl0vE
2 oktober 2002, 17:54
tja.. als je er plezier aan beleeft om mensen af te zetten en mensen zijn zo dom om erin te trappen..

"te koop echte fender van het type squier, dit model is zo speciaal dat de naam zelfs op de headstock staat. taxatiewaarde onschatbaar maar ik doe 'm nu voor slechts 900 eurotjes weg"

:wink:

taylor
4 oktober 2002, 22:25
nou tussen dat vintage spul zit genoeg nep spul.

zeker voor van die wannabe collectors die trapen daar zo in.

ik ken al iemand die is voor 1 (vintage)gitaar iets van ƒ6000,00(guldens)heeft betaald voor 1 imitatie :smile:

Dirk_Hendrik
18 oktober 2002, 13:38
Ik trap mijn topicje nog even omhoog. Check deze "ophyper":
http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=muziek&amp;u=effecten&amp;ID=9185&amp;av=&amp;fv= &amp;fo=&amp;rv=15&amp;pv=&amp;zoek=&amp;oudei=0&amp;ref=&amp;style=

Mitch
18 oktober 2002, 19:50
Goh, nog niet eens op geboden, gek is dat.

Mitch
18 oktober 2002, 20:01
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&amp;md=details&amp;id=3523

Dit vind ik dan weer een grensgeval. Opgeknapt 'antiek', maar voor een knappe prijs. Maar die aanhef: in prijs verlaagd !
Ha ha ha ! Reken maar dat er nu een 'run' op komt ! Slechte reclame.