PDA

View Full Version : nieuwe topkam??



Orpheo
8 december 2005, 23:46
Ik kreeg net een ideetje voor een nieuwe topkam. waarom is er geen topkam die gemaakt is van pokhout? een gitaar van pok is onzinnig, dan heb je een gitaar van tegen de 45 kilo, maar een topkam is logisch. het is knetterhard (echt hard, ik heb geharde RVS zaagbladen zich kapot zien bijten op pok, en alsnog hielp t geen drol), het olied zichzelf, en het als het droog is, gaat het niet vervormen...

het zou de ideale topkam zijn...

Mattia
8 december 2005, 23:59
Pokhout is toch Lignum Vitae? Heb 't een paar keer gezien, bij bassen volgens mij. Lijkt me ook wel wat, in principe, en zou prima te doen moeten zijn. Alleen...is het makkelijk 'lost' in te plakken? Dat is het voordeel (vind ik) van graphite en bot, druppeltje titebond houd 't goed genoeg vast, maar laat zo weer los.

Orpheo
9 december 2005, 00:12
Pokhout is toch Lignum Vitae? Heb 't een paar keer gezien, bij bassen volgens mij. Lijkt me ook wel wat, in principe, en zou prima te doen moeten zijn. Alleen...is het makkelijk 'lost' in te plakken? Dat is het voordeel (vind ik) van graphite en bot, druppeltje titebond houd 't goed genoeg vast, maar laat zo weer los.

hmm, heb je een punt. volgens mij plakt het totaal niet....dus titebond zou t op zn plek moeten houden. maar is dat echt nodig? ik denk van niet. als t strak op de hals zit, op mn les paul zit t bv heel strak, dan blijft t wel op zn plek vanwege de snaardruk....

maar ik zal er verder over nadenken, en t wellicht gebruiken voor mn zelfbouw.

Orpheo
9 december 2005, 00:13
Pokhout is toch Lignum Vitae? Heb 't een paar keer gezien, bij bassen volgens mij. Lijkt me ook wel wat, in principe, en zou prima te doen moeten zijn. Alleen...is het makkelijk 'lost' in te plakken? Dat is het voordeel (vind ik) van graphite en bot, druppeltje titebond houd 't goed genoeg vast, maar laat zo weer los.

hmm, heb je een punt. volgens mij plakt het totaal niet....dus titebond zou t op zn plek moeten houden. maar is dat echt nodig? ik denk van niet. als t strak op de hals zit, op mn les paul zit t bv heel strak, dan blijft t wel op zn plek vanwege de snaardruk....

maar ik zal er verder over nadenken, en t wellicht gebruiken voor mn zelfbouw.

Jerre
9 december 2005, 01:07
Misschien domme opmerking, maar als geharde RVS zaagbladen zich kapot werken op dit hout, hoe ga je er dan de nodige gleufjes in maken ?

Orpheo
9 december 2005, 01:17
Misschien domme opmerking, maar als geharde RVS zaagbladen zich kapot werken op dit hout, hoe ga je er dan de nodige gleufjes in maken ?

de truc was de bladen te koelen, en veel meer dan normaal.en met de hand zagegn en vijlen. electrische aparatuur is niet opgewassen tegen pok ofzo... ik denk de combi van hardheid en temperatuur die te hoog wordt ofzo..

jorrit
9 december 2005, 13:22
plus dat mensen te snel er doorheen willen...

harrie-beton
9 december 2005, 15:43
misschien zit ik fout hoor maar ik heb altijd geleerd dat een topkam ZACHT moet zijn omdat de snaren anders te snel kapot slijten.

Negative K3 fan
9 december 2005, 16:28
ja precies, bepaaldee arch tops hebben ook ebben houten bruggen, dus waarom moet het per sé zó hard zijn??

Mattia
9 december 2005, 17:03
Uh, been is absoluut niet 'zacht'. Snaren zullen niet snel slijten als de groeven mooi egaal, precies groot genoeg zijn. De meesten zullen echt eerder de snaren vervangen, dan er zo hard op spelen dat er echt slijtage komt. En het aantal archtops met een houten brug is maar een fractie van het aantal gitaren met harder brug en topkammateriaal. Electrische gitaren: vaak zelfs metaal (locking nut), of een zero fret (ook metaal), bijna altijd metalen bruggen. Akoestische gitaren: als ze goedkoop zijn, plastic, wat snel slijt, en op alle vlakken wat minder klinkt. Wat beter, been, wat beduidend harder is.

Verschillende materialen geven een andere klank. Pokhout is 'self-lubricating', wat het in wezen een houten versie van een graphite nut zou maken, best ideaal (wellicht) voor een gitaar met trem.

Punt is wel dat het materiaal niet moet 'dempen', vibraties op moet nemen. Plastic is daar slecht in, hout...varieert nogal. De meesten willen ook niet al teveel verschil tussen open noten en gefrette noten, dus dat speelt ook weer mee.