PDA

View Full Version : Profielwerkstuk over gitaar > Hulp nodig



sweet
1 oktober 2002, 12:08
Zoals regelmatige bezoekers van de afdeling 'elektrische gitaren' op dit forum misschien al weten maak ik samen met een jongen uit mijn klas een profielwerkstuk over de gitaar.
We behandelen de natuurkundige (werking en bouw) en de ANW-aspecten (geschiedenis en invloed).
Maar nu zijn we met natuurkunde tegen het volgende opgebotst:
Natuurlijk hoort een onderzoek naar de werking van de klankkast ook bij het werkstuk. Echter weten we niet helemaal hoe we dit moeten gaan aanpakken. We willen bijvoorbeeld het nut van de plankjes onderzoeken (die onderaan het bovenblad), en de grootte van een klankkast. We hebben wel een methode om de geluidsgolven te meten (microfoon & oscilloscoop), maar we weten niet echt hoe we de versterking e.d. moeten verklaring.
Als er iemand zou zijn op dit forum die precies hetzelfde al eens heeft onderzocht, zou dat erg handig zijn ...

Dionyios
1 oktober 2002, 16:16
In het boek 'De Gitaar' staat volgens mij dat van die plankies uitgelegd...

ff naar de bieb gaan...

sickpunk
1 oktober 2002, 20:27
plankjes is toch voor de stevigheid(tegen krom trekken) thanx, ik heb ook weer een idee voor m'n profielwerkstuk;) maar de versterking, komt toch door de lucht, en snaren??? maar.......is wel moeilijk uitteleggen.......lijkt me

guvnor
1 oktober 2002, 21:20
De versterking in een klankkast onstaat doordat de trilling van de lucht in de kast tegen de wanden aankaatst. Op sommige plaatsen is de trilling in een soort evenwicht. De golf wordt zodanig teruggekaatst dat deze perfect gelijk loopt met de heengaande golf. Op dat moment versterkt de teruggekaatste golf de heengaande golf (verdubbeling van de amplitude) en vindt er dus versterking plaats.

Dit gebeurt op talloze plaatsen in een klankkast. De bouwers van de Ovation hebben dit met de computer gesimuleerd en kwamen tot de conclusie dat eigenlijk het klankgat van de gewone gitaar niet op de ideale plek zit. Zij ontwikkelden toen een gitaar met 32 klankgaten in verschillende formaten en op verschillende plekken voor de verschillende golven (toonhoogtes). Ik weet niet meer welk type gitaar dit is, maar ik heb Melissa Etheridge bijvoorbeeld er op zien spelen.

guvnor
1 oktober 2002, 21:26
Oh ja, die plankjes zijn gewoon voor stevigheid. Het bovenblad van een gitaar is maar erg dun en moet ook nog eens de brug vasthouden. Het blad moet dus stevig zijn, maar niet te stevig natuurlijk. Als het blad te stevig is slaat de klank van de gitaar dood. Het blad moet kunnen trillen (maar ook weer niet te veel).

Leen Kap
1 oktober 2002, 22:46
Die "plankjes" heten volgens mij zangbalkjes ofwel bracings in goed engels. De dikte en het model ervan (populair is momenteel scalloped bracing), de hoeveelheid en de plaats aan de achterzijde van het bovenblad bepalen de mate waarin het bovenblad de ruimte heeft om te trillen. Veel dikke balkjes maken dat het erg stijf wordt en de klank dus kort en droog. Weinig dunne balkjes maken een lange zingende toon. Voor de dikte geldt hetzelfde. Door met lengte, hoeveelheid, plaats en dikte te spelen kun je dus de klank van de gitaar beinvloeden. Wil je meer of minder resonantie, moet de gitaar erg luid klinken of een wat meer ingetogen klank hebben. De balkjes zijn dus niet alleen voor de stevigheid alhoewel ik niet uitsluit dat het bovenblad instort en de krachten die de gespannen snaren uitbrengen niet kan dragen als er helemaal geen balkjes zouden zitten.