PDA

View Full Version : zwevende stemmingen.



Orpheo
7 december 2005, 21:52
vandaag sprak ik met een andere gitarist, en die stemde zn gitaar niet zoals vele anderen het doen, met flageolettes (5e fret flag. en 7e fret flag. op snaar erboven, behalve tussen de g en b) maar hij stemde het in een open stemming....

wie van jullie doet dat nog meer? ik heb t op mn LP gedaan, met de snaren die ik nog overheb, ghehe, en verrek, losse snaren los zijn niet helemaal gelijk, maar ook niet vals (juist zuiverder, doordat ze valser zijn, vraag niet waarom) maar akkoorden, vooral t D akkoord bv, is veeel veel veel zuiverder! niet meer dat gekloot met die G snaar.

wellicht een tip voor anderen?

oh ja, hij stemde t open op D en C. werkte allebei heel goed.

edit: ik gebruikte de verkeerde term guys, sorry, t moet zijn: zwevende stemming.

amon
8 december 2005, 01:13
Open stemming?

Ik weet niet wat het is, kun je wat uitleg geven voor de leek?

Orpheo
8 december 2005, 09:42
wat t precies is... pff.... t komt er eigenlijk, simpel gezegd op neer, dat je je instrument expres een beetje vals stemt om m juist zuiver te krijgen. veel gitaristen stemmen bv met flageolettes, dan zet je eigenlijk de stemming " vast" en dan knijpt t af en toe behoorlijk, bij mij veel akkoorden waar de G snaar " belangrijk" is, bv t is de tonica, dominant of subdominant.

je kan zwevend ook anders opvatten. normaal stem je t zo, dat de snaren onderling zuiver zijn, dus snaar 1 tegenover snaar 2. nu stem je t zo, dat ze allemaal eenzelfde noot gelijk hebben, dus dat ze allemaal "geijkt" staan op dezelfde noot. t lijkt hetzelfde, maar het is IETS anders....

ik kan t niet beter uitleggen helaas...

taylor
8 december 2005, 11:34
open stemmingen is niks anders dan in een akkoord stemmen zoals je al zei C of D bij slide gebruiken ze vaak open E stemming.

open wil eigenlijk aangeven je stemt op het open basis akkoord dus niet op een barre of iets dergelijks.

sneez0r
8 december 2005, 12:59
Ik begrijp nog steeds niet hoe je je gitaar 'zwevend' stemt.

sneez0r
8 december 2005, 13:00
Ik begrijp nog steeds niet hoe je je gitaar 'zwevend' stemt.

Orpheo
8 december 2005, 15:44
Ik begrijp nog steeds niet hoe je je gitaar 'zwevend' stemt.

nou, t is niet zo lastig. neem constant dezelfde noot, en stem die gelijk op iedere snaar, ipv iedere snaar apart te stemmen op de juiste toon.

het probleem nl bij gitaren is die terts. die is niet rein, zoals de andere kwarten, en dus vals. dat valse kan je erin houden, en vast zetten (reine stemmingen), of zoals "we" normaal doen, gedeeltelijk verspreiden (stemmen met flageoletten, heet gesloten zwevend), of compleet verspreiden, open zwevend heet dat.

als je open zwevend neemt, en je gaat dan kijken of je boventonen kloppen, dan hoor je dat t niet 100% klopt. maar ga je t met noten doen, gefret, dan is t wel zuiver. open zwevend lost je probleem op van je valse G.

taylor
9 december 2005, 10:57
hmm is dat niet net zo als met een piano dat je iets meer die kant op of de andere kant op kan stemmen?(qua tertsen)

volgens mij heb je het over gitaren met een buzzfeiten systeem of niet?daar kan dat namelijk ook me.

heeft veder weing nut lijkt me de gitaar blijft harmonisch een inperfect apparaat dat is eigenlijk wat het ook zo mooi maakt.

Orpheo
9 december 2005, 12:15
hmm is dat niet net zo als met een piano dat je iets meer die kant op of de andere kant op kan stemmen?(qua tertsen)

volgens mij heb je het over gitaren met een buzzfeiten systeem of niet?daar kan dat namelijk ook me.

heeft veder weing nut lijkt me de gitaar blijft harmonisch een inperfect apparaat dat is eigenlijk wat het ook zo mooi maakt.

het is idd harmonisch niet perfect, en das geen enkel instrument. maar hoe je t wendt of keert, die terst is en blijft vals. vandaar dat je t zo stemt. buzz feiten tuning ken ik niet goed.

op een piano heb je vanaf " t midden" ongeveer, per noot 3 snaren. die 3 worden tegelijk aangeslagen, en ze zijn ook niet alle 3 gelijk gestemd. dat compenseert ook weer voor de valsheid.

sneez0r
9 december 2005, 19:24
Ik weet vooral iets van de natuurkundige/wiskundige kant van stemmingen. Je kan het verschil uitrekenen tussen stemmen met harmonics/flageoletten en via frets. We gaan uit van een perfect gebouwde en geïntoneerde gitaar. Stel dat je een harmonic op de 5e fret van je lage E-snaar vergelijkt met een harmonic boven de 7e fret van je A-snaar, dan is

4*F(E) = 3*F(A) => F(A) = (4/3)*F(E) ~ 1,333333....*F(E)

Maar stel dat je stemt door de vijfde fret van je E-snaar in te drukken en die met de open A-snaar te vergelijken, dan geldt:

F(A) = F(E)*2^(5/12) ~ 1,3348...*F(E)

Het verschil is ongeveer 1,95 cents. Het menselijk gehoor kan verschillen vanaf 5 cents waarnemen.

taylor
10 december 2005, 11:15
ja, dat vraag ik me ook af zoiets.

een veder snap eigenlijk ook niet echt wat je daar aan hebt zo'n zuivere elektrische gitaar wat toch veel gespeelt wordt met slide's en bends en dergelijke misschien voor een akkoestisch stuk waar alleen akkoorden in voor komen maar....

of kijk naar hendrix soms behoorlijk tegen het randje maar in totaal klinkt het te gek.

Negative K3 fan
10 december 2005, 13:37
tja ik heb altijd stem ruzie met bepaalde gitaren en ik stem op akkoorden, ik speel bijvoorbeeld een D akkoord (met distortion) en draai net zolang aan de knoppen tot dat ik geen zwevingen meer hoor, is dit nou goed of slecht?

ik weet we;l dat als je hem dan op een D stemt, de A of de E weer vals is.

EVH stemde zijn b snaar standaard ietsje lager zodat hij de A-majeur akkoorden over de hele hals zuiver kon spelen.

Negative K3 fan
10 december 2005, 13:37
tja ik heb altijd stem ruzie met bepaalde gitaren en ik stem op akkoorden, ik speel bijvoorbeeld een D akkoord (met distortion) en draai net zolang aan de knoppen tot dat ik geen zwevingen meer hoor, is dit nou goed of slecht?

ik weet we;l dat als je hem dan op een D stemt, de A of de E weer vals is.

EVH stemde zijn b snaar standaard ietsje lager zodat hij de A-majeur akkoorden over de hele hals zuiver kon spelen.

taylor
11 december 2005, 12:06
ik weet niet ik stem zelf niet zo.

ik stem zelf gewoon 2 snaren per keer een begin met de dunne E en B enzo veder meestal check ik het door een Ead9 te spelen of Emaj.

ik heb niet zoveel last van dat bv een A in open positie anders(vals) klinkt dan een octaaf veder ofzo heb ook nog nooit een stem apparaat gehad dus het is meer op gehoor misschien dat het daar aan ligt weet niet hoor...