PDA

View Full Version : 12AX7 > 12AT7



guitartheo
7 december 2005, 20:53
Hallo
dit is m'n eerste post op dit (leerzame) forum ik vroeg me af of ik langs deze weg tot een oplossing kom , namelijk ik ben in bezit van een fender tonemaster waarvan het drive kanaal beter kan(denk ik) de vervorming word snel te modderig (teveel compressie) als er snel gepeeld word vloeien de noten in elkaar over .oplosingen die ik zelf bedacht had zijn V2preamp buis vervangen van 12AX7 > 12AT7 of grid weertanden verhogen (zijn 1.5k),
Heeft iemand van jullie een idee mischien ?

Groeten Theo

Nocki
7 december 2005, 21:12
je zou de eerste buis (V1) kunnen vervangen voor een die minder gauw over zn nek gaat. 12au7 of 12at7 idd. dat doet al een hoop!

Nocki

PeeVee
8 december 2005, 22:39
of grid weertanden verhogen (zijn 1.5k)
Van de eindbuizen bedoel je? Wat voor effect hoop je daarmee te bereiken?

Negative K3 fan
9 december 2005, 16:30
het lijkt me niet dat dat wat oplost, afgaande op verhalen die ik op internet heb gelezen (geen eigen ervaring dus) zou ik dan eerder gaan kijken naar cathode bypass caps in de eerste gain stages, of de coupling caps.

guitartheo
9 december 2005, 21:34
Ik dacht dat de oorzaak was dat de eind buizen teveel voor hun kiezen kregen (vervorming was ook niet goed)
maar ik moet de oorzaak denk ik nu in preamp buisje v2 (gain channel)zoeken , krijg mischien teveel signaal van v1? ,ga nu eerst de suggestie van Nocki proberen (12at7 in v1 is besteld) of de cathode weerstand hoger (een cathode bypass cap filtert toch laag af?) ik wil het cleane kanaal liever te veel niet veranderen (is perfect)

Wat ik al gedaan heb en waar die al veel beter van is geworden is een cap(0,002uF) over de plaat weerstand V2 (teveel hoog wegfilteren) solderen
Grid weerstanden direct op de buisvoet solderen (zaten op het board)(suggestie op een fender forum)
verder nog een grotere bas tonecap ,en een modificatie van een vorige eigenaar (een coupling cap was wegehaald) ongedaan maken.

P.S.Ik ben nog redelijk onervaren met buizen techniek (speel er tot voor kort alleen maar over) Bedankt voor jullie reacties iig

Theo

Negative K3 fan
10 december 2005, 13:18
Ik dacht dat de oorzaak was dat de eind buizen teveel voor hun kiezen kregen (vervorming was ook niet goed)
maar ik moet de oorzaak denk ik nu in preamp buisje v2 (gain channel)zoeken , krijg mischien teveel signaal van v1? ,ga nu eerst de suggestie van Nocki proberen (12at7 in v1 is besteld)
ik weet niet of een 12at7 wel het gewenste resultaat op zal leveren, de versterker is immers ontworpen voor een 12ax7, een soort van symptoonbestrijding zou je het kunnen noemen


of de cathode weerstand hoger (een cathode bypass cap filtert toch laag af?) ik wil het cleane kanaal liever te veel niet veranderen (is perfect)
cathode bypass cap geeft de hoge tonen ahw een boost, maar als je de cap groot genoeg neemt, pakt hij het hele frequentie gebied van de gitaar, dus als hij te groot is komt er te veel bas mee en kan het modderig worden


Wat ik al gedaan heb en waar die al veel beter van is geworden is een cap(0,002uF) over de plaat weerstand V2 (teveel hoog wegfilteren) solderen
Grid weerstanden direct op de buisvoet solderen (zaten op het board)(suggestie op een fender forum)
leuk dat je al aan het knutselen bent, ik neem aan dat het hier gaat om de stuurroosterweerstanden in de voorversterker?


verder nog een grotere bas tonecap ,en een modificatie van een vorige eigenaar (een coupling cap was wegehaald) ongedaan maken.
coupling cap weggehaald :o


P.S.Ik ben nog redelijk onervaren met buizen techniek (speel er tot voor kort alleen maar over) Bedankt voor jullie reacties iig

Theo

np