PDA

View Full Version : Talkbox



Dirk W
7 december 2005, 16:35
Hey! mijn eerste topic op de werkbank! :D
Ik ben van plan een talkbox te bouwen. Dat is een effect waarbij je het geluid door een (tuin)slang heenleidt dmv een driver, deze slang in je mond doet. En dan kun je praten met het geluid van je gitaar.
Misschien moet je het gezien hebben. Ik ben erg blij als iemand een makkelijkere uitleg van weet.

In ieder geval. De vader van een vriendin van me had zon ding staan (zelf gemaakt) en ik vond het altijd geweldig. Nu heb ik gisteravond een driver gekregen. Dat is zegmaar het belangrijkste onderdeel. Het pompt als het ware het geluid door de buis heen. Hij had er nog eentje over. Dus ik ben weer even zoet.

Ik wil hem alleen wel iets ingewikkelder maken (er is niet veel kunst aan om hem alleen na te maken :-? ). Ik dacht aan een footswitch waarmee je de talkbox aan en uit kunt zetten.
Om er degelijk geluid uit te krijgen sluit je je gitaar aan op je versterker en sluit je de talkbox aan op de "line out" of hoe dat ook heet. Ik zat te denken om een footswitch te maken (met de talkbox erin). Als je de switch aanhebt gaat het geluid van de versterker naar de talkbox (en eventueel daarna naar een microfoon). Als je hem uit hebt gaat het geluid weer terug naar je versterker.
Hier vond ik een schematische tekening van hoe het in elkaar zit/ (bron (http://www.blamepro.com/talkboxG.htm))
http://www.blamepro.com/gifs/talkbox.gif

Hier nog maar wat plaatjes anders wordt het zo saai. Dit is dus de driver.
http://img212.imageshack.us/img212/927/17ja2.jpg
http://img212.imageshack.us/img212/5637/27dr.jpg
http://img212.imageshack.us/img212/1451/37id.jpg
De twee connectie puntjes zijn de + en de - die je dus aansluit op de jack.
Ik moet nog een degelijke kabel vinden enzo. Mijn eerste taak lijkt me een geschikt doosje vinden, hierin de jacks en de switch monteren. En vooral: zorgen dat de slang er goed uitkomt en goed vervangbaar is (hij had op een heel degelijke manier er een tuinslang op aangesloten die heel makkelijk eraf te halen was. Ik ben alleen vergeten hoe dat precies zat :razz:

in ieder geval. heeft iemand meer ideeen over hoe ik dit kan maken of waar ik meer informatie kan vinden. Ik zal de komende anderhalve week erg weinig doen omdat ik het heeel druk heb (school + band).
Daarna zal ik wel aan de slag gaan. Ik vind altijd van mezelf dat ik snel werk. Maar cosmetische interesses sneuvelen daar wel onder :lol:
Dirk

Enterprice
7 december 2005, 17:06
Gewoon maar wat info http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_wrapper&wrap=talkbox_mcejas

MjS
7 december 2005, 19:48
Als je de line-out wil gebruiken zal je een eindversterker in je talkbox moeten inbouwen. Normaal gesproken gebruikt een talkbox de eindversterker van je amp (=onpraktisch). De Rocktron Banshee heeft een ingebouwde voor en eindversterker.

Vonk
7 december 2005, 22:14
De driver ziet er wel vet uit, net een kernreactor of zoiets.
Zonde om in een doosje te verstoppen.

bert k
7 december 2005, 23:02
Haha, zo ziet iedere hoge tonen driver eruit, elke beetje forse PA box heeft wel zoiets.
Zoek idd een stevige eindversterker voor het ding. Weet je het vermogen?

Dirk W
8 december 2005, 00:10
het vermogen is 2 tot 150 watt.
Dirk

H.Manback
8 december 2005, 00:41
Voor een voorbeeld van een talkbox, denk aan Foo Fighters - Generator (correct me if I'm wrong), dat rare geluid wat ie maakt gelijk aan het begin.

Gaaf project zeg, veel ingewikkelder als ik dacht eerlijk gezegd. Maar wat ie dus eigenlijk doet is je mond als klankkast gebruiken via die tuinslang terug naar een microfoon?!? Ik dacht altijd dat die tuinslang gewoon naar een holle bak ging ofzo.. :oops:

Enterprice
8 december 2005, 08:45
Het geluid van de Driver gaat via het slangetje naar de mond die je door, al dan niet, de meest gekke bekken trekkend eigenlijk als klankkast gebruikt.
Dat wordt weer opgevangen door een microfoon en ziedaar, het gorgel effect is geboren.
Peter Framton deed het goed op het nummer Do you feel like I do.
Eigenlijk wilde ik al jaren geleden zo'n ding bouwen maar op de een of ander manier nooit van gekomen.

H.Manback
8 december 2005, 10:57
Ik had nog even zitten zoeken naar talkbox dingen, en volgens mij wil je er niet te veel vermogen in zetten, aangezien je anders de vullingen uit je tanden rammelt :o

Ik las dat 2 tot 5 Watt al zat is. Met 2 Watt als mooie waarde al...

Dirk W
8 december 2005, 13:43
met 2 wat krijg je er denk ik niet eens genoeg signaal uit om het tot de microfoon te dragen.
en ik heb geen vullingen :D
Dirk

Dirk W
8 december 2005, 13:47
met 2 wat krijg je er denk ik niet eens genoeg signaal uit om het tot de microfoon te dragen.
en ik heb geen vullingen :D
Dirk

birt
8 december 2005, 16:26
met 2 wat krijg je er denk ik niet eens genoeg signaal uit om het tot de microfoon te dragen.
en ik heb geen vullingen :D
Dirk
daar twijfel ik nogal sterk aan

mayniac
8 december 2005, 17:40
met 2 wat krijg je er denk ik niet eens genoeg signaal uit om het tot de microfoon te dragen.

Waarom niet? Als je er een 4x12 cabinet mee aan kunt sturen...

MjS
8 december 2005, 18:52
Dirk: realiseer je wel even dat 20 watt half zo luid is als 200 watt. En 2 watt half zo luid als 20. Dus 2 watt is 0,5 x 0,5 = 0,25 keer zo luid als 200 watt. 25% van het volume van 200 watt, dat is best hard nog, denk je ook niet? Bovendien gaat bijna alle geluidsdruk in die smalle slang, en wordt dus naar je mond gefocussed.

Dirk W
8 december 2005, 20:08
Hmm, nee ik denk dat ik geen vullingen heb, Mijn broers en zussen ook niet. Maar misschien heb ik nu het verkeerde beeld voor me.
En ik wist niet dat 2 watt een vierde was van 200 watt. Hoe zit dat dan? Haal je het niet door de war met decibel?
Dirk

Frits van Mourik
8 december 2005, 23:39
Pazzop!!
Zo'n driver kan niet tegen lage tonen.
Die moet je absoluut uit je signaal filteren!

mayniac
9 december 2005, 00:25
Pazzop!!
Zo'n driver kan niet tegen lage tonen.
Die moet je absoluut uit je signaal filteren!

Doe je dat niet met die condensator ?

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/talkbxsc.gif

H.Manback
9 december 2005, 02:10
Hmm, nee ik denk dat ik geen vullingen heb, Mijn broers en zussen ook niet. Maar misschien heb ik nu het verkeerde beeld voor me.
En ik wist niet dat 2 watt een vierde was van 200 watt. Hoe zit dat dan? Haal je het niet door de war met decibel?
Dirk

Watts werken op dezelfde schaal als decibellen als we het over volume hebben (niet qua puur vermogen in Joules, maar wel voor volume, want dat is, duh, decibel :wink:).

Ik weet niet hoeveel vermogen je van plan was er door heen te sturen, maar ik denk dat je niet alleen voor vullingen bang moet zijn, denk eerder aan een levenslang abonnement op kukident :wink:

bert k
9 december 2005, 11:05
Dat schemaatje zou je dus eigenlijk in het luidsprekersnoer van je amp moeten zetten.

H.Manback
9 december 2005, 15:02
Ja, ik snapte er eerst geen reet van, maar het enige wat het eigenlijk doet is een andere speaker schakelen aan je versterker, die dan vervolgens door een slang het geluid in je mond blaast, en die wordt als klankkast gebruikt met je gewone microfoon voor je mond.

Dus je zet eigenlijk even je versterker 'uit' om over de PA te spelen zeg maar.

Ik heb helemaal zin om er een soort van effect van te maken die je gewoon in je effect keten kan zetten, maar ik denk dat dat plan even in de ijskast gaat aangezien dat betekent dat je een versterker er in moet bouwen etc. etc.

bert k
9 december 2005, 15:07
Ja, plus een microfoon en een PA om er iets van te horen...

Dirk W
9 december 2005, 15:16
Watts werken op dezelfde schaal als decibellen als we het over volume hebben (niet qua puur vermogen in Joules, maar wel voor volume, want dat is, duh, decibel :wink:).


Ja, heel erg leuk allemaal. Maar de inductie en dus voltage (vanuit de mic) wordt bepaald door het vermogen dat dan nog over is bij de mic.

En dan nog klopt je bewering dat een 99% weghalen van het vermogen zou leiden tot 3/4 volume verlies niet. Je deelt het vermogen door 10^2 en dus gaat er 2 x 10 = 20 decibel vanaf. En dat is wel erg veel.
10 keer zoveel geluid geeft precies 10 extra decibel.
2 keer zoveel geluid geeft ongeveer 3 extra decibel.

Dirk

Dirk W
9 december 2005, 15:17
Watts werken op dezelfde schaal als decibellen als we het over volume hebben (niet qua puur vermogen in Joules, maar wel voor volume, want dat is, duh, decibel :wink:).


Ja, heel erg leuk allemaal. Maar de inductie en dus voltage (vanuit de mic) wordt bepaald door het vermogen dat dan nog over is bij de mic.

En dan nog klopt je bewering dat een 99% weghalen van het vermogen zou leiden tot 3/4 volume verlies niet. Je deelt het vermogen door 10^2 en dus gaat er 2 x 10 = 20 decibel vanaf. En dat is wel erg veel.
10 keer zoveel geluid geeft precies 10 extra decibel.
2 keer zoveel geluid geeft ongeveer 3 extra decibel.

Dirk

birt
9 december 2005, 15:28
Ja, ik snapte er eerst geen reet van, maar het enige wat het eigenlijk doet is een andere speaker schakelen aan je versterker, die dan vervolgens door een slang het geluid in je mond blaast, en die wordt als klankkast gebruikt met je gewone microfoon voor je mond.

Dus je zet eigenlijk even je versterker 'uit' om over de PA te spelen zeg maar.

Ik heb helemaal zin om er een soort van effect van te maken die je gewoon in je effect keten kan zetten, maar ik denk dat dat plan even in de ijskast gaat aangezien dat betekent dat je een versterker er in moet bouwen etc. etc.

je kan er wel eentje bouwen die in je effectloop zit hè. dan maak je een klein ampje voor de driver ingebouwd in de talkbox en laat je ook je micro terug in de talkbox komen zodat die dan naar je eindversterker gaat. moet mogelijk zijn volgens mij

H.Manback
9 december 2005, 16:21
...
Ja, heel erg leuk allemaal. Maar de inductie en dus voltage (vanuit de mic) wordt bepaald door het vermogen dat dan nog over is bij de mic.

En dan nog klopt je bewering dat een 99% weghalen van het vermogen zou leiden tot 3/4 volume verlies niet. Je deelt het vermogen door 10^2 en dus gaat er 2 x 10 = 20 decibel vanaf. En dat is wel erg veel.
10 keer zoveel geluid geeft precies 10 extra decibel.
2 keer zoveel geluid geeft ongeveer 3 extra decibel.

Dirk

Sorry, daar zat ik inderdaad niet goed met de vermogen en decibel kwestie... zat denk ik niet goed op te letten ofzo :???: want ooit is hier wel eens geroepen dat 10 keer zoveel watt half zo luid, maar dat is helemaal niet zo.

Je hebt het bijna goed met je berekening, alleen is het 6 decibel voor 2 keer zoveel geluid.

Dat betekent alleen NIET dat je niet genoeg hebt aan 2 watt hoor volgens mij. Je kan wel zeggen dat de inductie en volume bij de mic wordt bepaald door dat vermogen, maar dan vergeet je even dat die mic niet direct aan de speakers hangt... Er zit nog een PA systeem tussen, want anders zou je wel erg hard moeten schreeuwen in die microfoon...

Dat is toch wel wat je wil doen? Gewoon een talkbox maken die je speaker signaal onderschept?

Dirk W
9 december 2005, 20:37
ja idd. Verder lijkt het me idd wel een leuk idee een soort voorversterkertje in te bouwen in de talkbox, dat zou het een stuk makkelijker maken (het gebruik dan).
Ik denk dat ik het zo ga doen als op het plaatje staat. Normaal gesproken denk ik niet dat ik het in een optreden ga gebruiken ofzo. Misschien later als ik er echt goed in ben geworden.
In ieder geval gaat er dus een line out van mn versterker naar mn talkbox. Het geluid is dan prima te horen.
En als ik de versterker wat zachter zet voldoet de driver prima. Bedankt voor de tip over de lage tonen uitfilteren trouwens.
In geval van optreden zou ik eerst mn gitaar op een versterker aansluiten. die weer aansluiten op de talkbox. Met een footswitch regelen of het geluid naar de talkbox gaat of naar de "out" van de talkbox. De out gaat dan naar de PA en als ik ga talkboxen gaat hij via een mic naar de PA.
Een beetje een wazige verhaal ben ik bang. Is het duidelijk? anders kan ik nog een keer proberen en kijken of ik het dan duidelijker zeg.
Dirk

H.Manback
10 december 2005, 02:40
Nou ja in principe, als je gewoon je speaker signaal wil onderscheppen (dus eigenlijk schakelen tussen je normale speaker(s) en de talkbox), dan hoef je ook niet met een voorversterker te gaan knoeien.
Als je het al niet in optredens wil gebruiken voorlopig dan heb je alle tijd om je versterker in te stellen op het juiste volume enzo, of mis ik nog wat?

Robbert
10 december 2005, 09:38
Stomme vraag, maar gebruikt zo'n talkbox de behuizing als klankkast?

mayniac
10 december 2005, 09:55
Neeeeee..... volgens mij is het hier nu toch onderhand al wel duidelijk uitgelegd? :-?

In ieder geval:
Het geluid uit de driver wordt via de tuinslang naar je mond geleid. Je mond fungeert dus als klankkast. Door je mond te bewegen verandert de klankkast en dus de toon.
Omdat het volume dat uit je mond komt niet veel hoger is dan gewoon spreken, moet dit versterkt worden. Dit kan met een microfoon en de PA, maar je kunt ook een klein versterkertje achter de microfoon hangen en het signaal terug leiden naar je versterker......

Robbert
10 december 2005, 10:06
Neeeeee..... volgens mij is het hier nu toch onderhand al wel duidelijk uitgelegd? :-?

In ieder geval:
Het geluid uit de driver wordt via de tuinslang naar je mond geleid. Je mond fungeert dus als klankkast. Door je mond te bewegen verandert de klankkast en dus de toon.
Omdat het volume dat uit je mond komt niet veel hoger is dan gewoon spreken, moet dit versterkt worden. Dit kan met een microfoon en de PA, maar je kunt ook een klein versterkertje achter de microfoon hangen en het signaal terug leiden naar je versterker......

Die speaker is toch zijn volledige vermogen in de dat boxje aan het loslaten. Dat het dan door een stukje tuinslang naar je mond wordt geleid, vind ik (redelijk belangrijke) bijzaak. :D

Robbert
10 december 2005, 10:06
Neeeeee..... volgens mij is het hier nu toch onderhand al wel duidelijk uitgelegd? :-?

In ieder geval:
Het geluid uit de driver wordt via de tuinslang naar je mond geleid. Je mond fungeert dus als klankkast. Door je mond te bewegen verandert de klankkast en dus de toon.
Omdat het volume dat uit je mond komt niet veel hoger is dan gewoon spreken, moet dit versterkt worden. Dit kan met een microfoon en de PA, maar je kunt ook een klein versterkertje achter de microfoon hangen en het signaal terug leiden naar je versterker......

Die speaker is toch zijn volledige vermogen in de dat boxje aan het loslaten. Dat het dan door een stukje tuinslang naar je mond wordt geleid, vind ik (redelijk belangrijke) bijzaak. :D

bert k
10 december 2005, 13:42
Nee, geen bijzaak :-? Dat 'boxje' is gewoon een hoge tonen luidspreker. Al het geluid gaat de slang in. Die slang is het belangrijkste van het hele effect. Het speciale geluid komt uit je mond.

Frits van Mourik
10 december 2005, 23:21
Ik weet niet hoeveel vermogen je van plan was er door heen te sturen, maar ik denk dat je niet alleen voor vullingen bang moet zijn, denk eerder aan een levenslang abonnement op kukident :wink:

Onzin.

H.Manback
11 december 2005, 01:57
:???: mag er ook nog een uitleg bij? Je gaat me toch niet vertellen dat je nergens last van hebt als je bijvoorbeeld 100 watt aan vermogen je mond in laat blazen :???:

birt
11 december 2005, 12:49
:???: mag er ook nog een uitleg bij? Je gaat me toch niet vertellen dat je nergens last van hebt als je bijvoorbeeld 100 watt aan vermogen je mond in laat blazen :???:


zoals eerder al gezegd ga je dat ding echt niet achter je gitaarvertserker hangen. hoogstens achter de preamp (dus in de effectloop) met eventueel een klein powerampje erbij. als je bij een 100watt head speakers gaat schakelen gaat je amp (buizen dan) het niet lang uithouden.

een talkbox heeft een vertserkertje nodig dat de driver (hote tonen speaker) kan aandrijven met je gitaargeluid. dit kan de preamp van je amp zijn met een circuitje erbij om de speaker aan te drijven. het geluid gaat dan naar je mond die als veranderlike klankkast dienst doet. bij je mond hou je een micro om het geluid weer op te pikken die dan weer versterkt wordt via micropreamp van een geluidstafel in de PA of een losse preamp die dan naar de poweramp van je gitaaramp gaat.

heel veel gedoe voor 1effectje dus. maar wel leuk.
luister naar peter frampton, scorpions (the zoo), bon jovi en zovele anderen die ervan gebruik maken.

bert k
11 december 2005, 16:10
:???: mag er ook nog een uitleg bij? Je gaat me toch niet vertellen dat je nergens last van hebt als je bijvoorbeeld 100 watt aan vermogen je mond in laat blazen :???:
Nee, daar heb je niks van, echt niet. Het zijn namelijk vooral hoge tonen die erdoor gaan. Als het nou bas was, zou het een ander verhaal zijn.

Trouwens, ga maar een s met doppen in je oren en je bek wijdopen voor een blazende Marshall hangen. Doet niet zoveel, vrees ik...

Dirk W
11 december 2005, 21:49
Ik ken dus al iemand (degene van wie ik deze driver kreeg) die al zon apperaatje heeft gemaakt. Hij heeft nergens last van. Hij kan het alleen niet zo goed (oei ik hoop dat hij niet meeleest :-D). Nou moet je niet denken dat ik het wel goed kan hoor. Ik zit om de minuut het kwijl om het buisje heen weg te vegen. Maar toch. Een ander leuk effectje is om je mond dicht te doen en dan je neus dicht te knijpen en dan weer open etc etc. Je hoort zelf geen verschil maar mensen om je heen wel.
Heel bizar.
Maar voordat ik ermee ga optreden zal ik er wel ff goed in moeten worden.
Dirk

Frits van Mourik
12 december 2005, 00:54
:???: mag er ook nog een uitleg bij? Je gaat me toch niet vertellen dat je nergens last van hebt als je bijvoorbeeld 100 watt aan vermogen je mond in laat blazen :???:

Pfff... daar gaat'ie dan:
Om te beginnen is het rendement van de beste middentoondriver zo'n 15 % .
Van die 100 W blijft er dus 15 W aan geluidsenergie over.
Die energie moet zich vervolgens door twee meter plastic slang (=demping) wurmen om vervolgens schade aan te richten...

We gaan verder: toen mijn tandarts mij een kies moest trekken, moest'ie 'm in 4-ren zagen en deel voor deel eruit wrikken.
Stel, dat 'ie dat met alleen luchtdruk zou willen doen, hoeveel Bar zou hij dan nodig hebben? 100 Bar? 1000 wellicht?

De voor ons waarneembare geluiden veroorzaken een luchtdruk van tussen de 20 microPascal (gehoordrempel) en de 200 Pascal (pijngrens).
En nou komt 't: De theoretisch maximaal te bereiken geluidsdruk is 100.000 Pascal; gelijk aan 1 Bar luchtdruk.
Ergo: de luchtdruk in je mondholte blijft zelfs bij de grootst te genereren geluidsdruk echt zielig klein...

Ik heb in 't verleden heel wat geëxperimenteerd met het fenomeen talkbox en het beste resultaat had ik met de volgende keten:
-gitaar->50 W gitaarversterker met basknop op "uit"->bipolaire condensatorin serie met:->100 W midrangedriver-> tuinslang over de driverthroath-> slang in m'n gemene muil- >diezelfde muil voor een SM57(Han S., sorry...)-> die SM 57 in de PA.

Uùùùôôáááwwwehhhúúí, enzovoorts!! :wink:

H.Manback
12 december 2005, 01:35
Ok ik snap m, ik had inderdaad even niet goed door dat het om een kleine driver gaat en dat een hoop in die slang verloren gaat.

En ik was natuurlijk niet serieus over een kunstgebit :wink: bedoelde het meer als illustratie van hoe ongemakkelijk ik dacht dat het zou zijn.

Maar zoals je het in de keten hebt, gebruik je dus wel gewoon je eindversterker toch? Niet het preamp signaal oid toch?

Het kan uiteraard ook zoals birt het vertelt met een kleine versterker, maar de 'normale' werking van zo'n ding is toch gewoon aansluiten als een normale speaker?

Enterprice
12 december 2005, 10:28
Zomaar wat info http://www.jimdunlop.com/products/electronics/heil/manuals/ht1_manual.pdf

dejohan
12 december 2005, 12:50
Ja ik dacht ook niet dat watt logaritmisch was. Maar het zou kunnen.

Dirk W
14 december 2005, 07:16
nee het is gewoon stroom x voltage. Maar bedankt voor de info, hier heb ikw at aan! :D
Dirk

X-Rated
14 december 2005, 22:27
Ff Binas erbij gepakt, misschien heeft men er iets aan:

Geluid(druk)niveau Lp = 10 log (I / I0) in dB

Inensiteit volgens kwadratenwet I = Pbron / 4 Pi R²

I0 = 10^-12 W/m²

paulbekkers
17 september 2007, 15:27
Om dit aloude topic weer even nieuw leven in te blazen:

Ik zit erover te denken om zelf ook iets talkboxerigs in elkaar te zetten.
Uiteraard heb ik het internet (incl. dit forum) gebruikt om zoveel mogelijk info te verzamelen. Met mijn (beperkte) technische kennis wil ik dit relatief simpele project tackelen.

Conrad heeft deze driver, die volgens mij wel voldoet aan de eisen:
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_area&p_load_area=1312023&zhmmh_area_kz=8B

nr. 349

Ik ga het in stappen bouwen, waarbij ik steeds de werking check. Na wat eenvoudige assemblage checken wat hij doet als speaker aan mijn kleine oefenampje. Daarna alle connecties netjes in orde maken.

Iemand nog die uit ervaring enkele tips kwijt wil?

Ik neem aan dat de line-uitgang van mijn GT5 niet genoeg is om de driver van geluid te voorzien?

bert k
17 september 2007, 16:44
Nee, daar moet een versterkertje voor. Ik kan de link naar Conrad niet openen, maar hoeveel Watt is dat ding? Weet je meteen wat voor versterkertje.

paulbekkers
17 september 2007, 17:27
Nee, daar moet een versterkertje voor. Ik kan de link naar Conrad niet openen, maar hoeveel Watt is dat ding? Weet je meteen wat voor versterkertje.

Ik heb idd net ff die link aangepast. Zou nou iig op een pagina uit moeten komen.

Dat ding is 50W. Het kan neem ik aan geen kwaad dat ding aan mijn oefenversterkertje (ik dacht 15W) te hangen om te kijken of er genoeg geluid uit komt?

bert k
17 september 2007, 17:29
Lijkt me een prima plan.

paulbekkers
20 september 2007, 22:59
Okeeeeej dan!

Concept talkbox is af!

Stap 1: tekenen voor pakketje met de horn driver.
Stap 2: spul uitpakken en horn driver aansluiten op oefenamp met volumes op 0.
Stap 3: Spelen over clean kanaal -> klinkt licht distorted, maar dat kan ook liggen aan de bijgeluiden (gerammel) van de horn driver (waarschijnlijk de reden dat iedereen de driver in een behuizing doet die goed geïsoleerd is.
Stap 4: Nog even op laag volume checken met distortion.
Stap 5: De 15uF condensator aansluiten op + pool.
Stap 6: nogmaals checken op hetzelfde volume -> niet echt een merkbaar verschil. ietsjes minder kraak van de driver.
Stap 7: Checken of er iets uitkomt met aansluiten op Behringer Ultragain (mic-voorversterker) of GT-5. Niet dus, te laag volume.
Stap 8,9,10: Met de driver langs 4 doe-het-zelf zaken. Alleen de Karwei had een doorzichtige slang. Bij de Gamma een rubber slof gehaald. Met behulp van het good-old duct-tape vastgemaakt aan de aansluiting aan de rubber slang. De rubber slof past heel mooi om de aansluiting op de driver. Ik kan dan zelfs de driver (1,5 kg) optillen aan de slang, dus de aansluiting is purrrrrrima.

Stap 11: SPEUL'n! (zoals de locals in Enschede dat zeggen). Ding doet het prima. Op het cleane kanaal komt er een aardig clean geluid uit de slang. Met distortion klinkt het zoals een talkbox hoort te klinken.

Het viel me mee hoe makkelijk het was om het geheel werkend te maken. Ik ben wel ff aan het nadenken wat ik zal doe om het geheel praktischer te maken. Ik ga het geheel sowieso in een behuizing zetten, met de driver in schuim vast om bijgeluiden te vermijden.

Het liefst wil ik de scheur van mijn versterker gebruiken, maar dan moet ik in de behuizing mét de driver een versterker zetten (ik gok dat tussen de 5 en 10 watt voldoende is). Ik zal ook een switch in de behuizing monteren om hem achter de output van de GT-5 te kunnen zetten en dan doorlussen naar de return van de versterker (ik gebruik de GT-5 met de welbekende 4-kabel-methode), zodat ik in de off-stand gewoon de versterker gebruik.

Iemand tips voor een kleine versterker?
Misschien computerspeakers openwrikken (mits ze voldoende vermogen hebben).

Of een 12 of 18 watt versterkermodule van Conrad (zie www.conrad.nl->electronica&meten->versterker-/hifi-bouwpakketten).

paulbekkers
22 oktober 2007, 12:05
Ff voor de veiligheid:

Als ik een 8 ohms driver gebruik voor mijn homemade talkbox, dan is het niet verstandig om die aan te sluiten op een oefenversterkertje die normaal gesproken een 4 ohms speaker aanstuurt, toch? (wat zou er trouwens theoretisch gebeuren? blaas ik eerder die driver op, of eerder het kutversterkertje?).

Als ik die driver geschikt wil maken voor een oefenversterkertje die een 4 ohms speaker aanstuurt, moet ik dan een weerstand gebruiken? Zo ja, een 8 ohms weerstand? Als dat al helemaal klopt, hoe moet ik die dan aansluiten?

birt
22 oktober 2007, 12:44
als dat oefenampje een transistorbakje is zal je met een 8ohm load op een 4ohm uitgang het vermogen halveren. omgekeerd doe je best niet.

paulbekkers
22 oktober 2007, 12:59
als dat oefenampje een transistorbakje is zal je met een 8ohm load op een 4ohm uitgang het vermogen halveren. omgekeerd doe je best niet.

...wat ik er niet bij verteld heb, is dat mijn driver niets meer doet. ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik hem kapot geblazen heb. Maar als ik jouw verhaal goed begrijp, zou dat moeilijker moeten gaan met een transistorbakje die normaal 4 ohm aandrijft, dan met één die normaal 8 ohm aandrijft?

En hoe kan ik een eventueel nieuwe poging beter beveiligen?

bert k
22 oktober 2007, 13:28
Kan je niet beveiligen. 8 ohm driver aan een 4 ohm transistoramp gaat gewoon niet stuk.

paulbekkers
22 oktober 2007, 13:44
Kan je niet beveiligen. 8 ohm driver aan een 4 ohm transistoramp gaat gewoon niet stuk.

Wat is er dan gebeurd? Moet ik dat kreng openschroeven om te kijken wat er loos is? Er valt toch niet veel te zien in zo'n ding?

Ik heb er ter beveiliging tegen te lage tonen een condensator bij gehangen, maar dat maakt verder qua vermogen geen drol uit, als het goed is.

birt
22 oktober 2007, 14:25
om te weten of de driver nog werkt maak je hem los van het circuit en hou je even een 9V batterij tegen de aansluitingen. normaal hoor je dan wel wat.

paulbekkers
22 oktober 2007, 16:26
om te weten of de driver nog werkt maak je hem los van het circuit en hou je even een 9V batterij tegen de aansluitingen. normaal hoor je dan wel wat.
Zojuist geprobeerd, maar niets te horen.
Mag ik dan aannemen dat er iets goed stuk is?

Zo ja, moet ik Conrad dan maar eens even bellen om te checken of dat wel de bedoeling is?

paulbekkers
24 oktober 2007, 13:45
Is het dan misschien zo dat ik met dat 20watt transistorverterkertje er teveel vermogen in geblazen heb?

Technische spec. driver: Vermogen 50 W/sin • Impedantie 8 Ω • Overdrachtsbereik 500 - 12.000 Hz • Gemiddelde geluidsniveau 1 W/1 m - 95 dB

bert k
24 oktober 2007, 13:47
Het enige wat ik zo kan verzinnen is dat er teveel laag door de driver ging. Was die condensator goed gekozen?

paulbekkers
24 oktober 2007, 14:20
condensator was 15uF.

f = 1/(2*Pi*R*C) voor een hoog-doorlaat filter, toch?

komt voor een 15uF condensator uit op een filterfrequentie van zo'n 1300 Hz.

Dus da's ruim boven de benedenfreq. van de driver.

bert k
24 oktober 2007, 14:39
Dit moet een deskundige maar bevestigen, maar die 1300 is een 'vanaf'-frequentie. Een enkele condensator is een (dacht ik) 3 db per oktaaf filter, dus bij zo'n 300 hz is het nog maar 6 db zachter. Kan genoeg zijn, zeker als je er wat veel bas in draait.

paulbekkers
24 oktober 2007, 14:51
Dit moet een deskundige maar bevestigen, maar die 1300 is een 'vanaf'-frequentie. Een enkele condensator is een (dacht ik) 3 db per oktaaf filter, dus bij zo'n 300 hz is het nog maar 6 db zachter. Kan genoeg zijn, zeker als je er wat veel bas in draait.

Dus, wat zou een veiliger condensator zijn?
Met een condensator van 3,9uF zit ik op een frequentie van 5000 Hz.

Hoe gaat dat met dat oktaaf ook alweer?

OJJVZ
28 oktober 2007, 16:51
kijk ook eens hier :D
is niet super,m aar wel leuk om mee aan te klooien
jij-buis talkbox (http://www.youtube.com/watch?v=9EIQxwotn3k)

paulbekkers
8 november 2007, 21:17
Zo!

Een nieuwe horn driver van Conrad gekregen (aardige jongens).
Heb me even hernieuwd ingelezen, berekeningen gemaakt en condensatoren aangeschaft.

Ik heb nu een condensator van 8,2 uF op de +pool gezet.
Dit geeft een 6 dB/oktaaf hoogdoorlaat filter. Dat wil zeggen dat het -3dB punt op zo'n 2400 Hz ligt.

6 dB per oktaaf, dus op 1200 Hz een verzwakking van 9 dB.
Op 600 Hz dus een verzwakking 15dB.

De minimumfrequentie van de driver is 500Hz.

Als ik het nu niet goed beveiligd heb, dan weet ik het ook niet meer. ;)