PDA

View Full Version : Power supply



Lock en Load
7 december 2005, 14:52
Ik ben geinteresseerd in een 1HE rack power supply. Ik wou een T-Racks Dinopower van Thomann gaan kopen. Maar nu staat er een Furman PL-8E-II op gitaarmarkt voor halve prijs van de Dinopower. Ik ken de verschillen, een daarvan is dat de Dinopower voltage regulatie heeft.

Maar ik speel nu dus alleen op mijn kamer en ik verwacht wel in een bandje te gaan spelen. Nou vroeg ik mij dus af of ik die voltage regulatie wel echt nodig heb?

srv-man
7 december 2005, 15:09
:roll: Daar gaan we weer.

Gezien je aspiraties denk ik dat jij het wel nodig hebt. Voltages wisselt namelijk altijd en dat zul je in je overige toekomstige(top)apparatuur terug horen. :wink: Kopen die Dino.

kokeleko
9 december 2005, 11:17
Ik ben nog geen oefenruimte, kroeg en of podium tegengekomen waar constant 230 uit de muur komt.

Het is verschrikkelijk, zo'n regulator is goud waard, sja er staat géén Furman op, maakt mij persoonlijk niks uit, al waren ze van Aldi of Liedel.

srv-man
9 december 2005, 11:48
Dan plak je er toch gewoon een Furman sticker en logo op. :-D

Het zit je wel dwars, hè Ko :wink: (Aldi en Lidl zijn juist cult toch)

peter_heijnen
9 december 2005, 11:53
Ik heb nog nooit met zo'n ding gewerkt, ook omdat ik mijn spul graag zo compact mogelijk hou.
Maar toch, ik ben even nieuwsgierig, wat is het verschil met en zonder.
Met andere woorden: wat gebeurt er als je eerst met speelt en na een tijdje haal je dat ding ertussen uit?

peter_heijnen
12 december 2005, 17:52
Ok ik zal mijn vraag anders stellen: wie gebruikt er zo'n powersupply/regulator, maar vooral ook .....waarom?

Wat zou er allemaal kunnen gebeuren als je dat ding niet zou gebruiken, of wat is er beter nu je dat ding wel gebruikt?

Ben erg benieuwd.

BeeJee
12 december 2005, 18:33
Peter, ik ben ook erg benieuwd. Het meeste dat ik tot nu toe in stroom heb geinvesteerd is een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging...

vester86
12 december 2005, 23:39
voornaamste reden: je geluid is altijd hetzelfde. ander voltage heeft (zeker bij buizen) nogal grote invloed op de klank (bias-spanning o.a.) en als de aangeleverde spanning (van 230 volt) erg zakt of stijgt heeft dat invloed op de bias-spanning, en dus op het geluid...

peter_heijnen
13 december 2005, 10:41
ok vester86,

klinkt logisch, maar wat gebeurt er dan allemaal als de spanning zakt, en wat als 'tie stijgt? Hoe klinkt dat, en hoeveel last heb je daarvan?

jeroenb
16 december 2005, 17:38
mmz ik heb er ook nog wel een vraag over
als de stroom hoger is maakt hij hem dan lager??
dat lijkt me mogelijk
maar als de stroom lager is
kan hij het dan ook zeg maar opvoeren??
want als ik dit allemaal goed begrijp maakt hij altijd contsant de zelfde watts , of praat ik nu onzin:P

vester86
20 december 2005, 00:41
@peter: hoe het apparaat intern werkt weet ik niet, maar wat er aan stroom uitkomt is ALTIJD dezelfde spanning. dus of de ingangsspanning nou 215 of 240 volt is, er komt altijd dezelfde spanning uit (220 of 230 volt) je hoort er niks van, dat is nu juist de grap, want als spanning zakt of stijgt veranderd het geluid van je amp
stroom kun je inderdaad opvoeren, vermogen voor en na transformatie is altijd gelijk, dus bij een lagere spanning heb je een hogere stroom (ampere) lopen en andersom.

vester86
20 december 2005, 00:43
add: U1 x I1 = U2 x I2 = P

U = spanning in volt
I = stroom in ampere
P= vermogen in Watt
U1 is ingangsspanning, U2 is uitgangsspanning, I1 is ingangsstroom, I2 is uitgangsstroom

peter_heijnen
20 december 2005, 10:59
Dank je vester86.
Maar nog steeds vraag ik mij af: HOE klinkt het als mijn versterker meer of minder spanning krijgt, HOE herken ik dat, en HOE veel last heb ik daar van?
Stel ik laat mijn amp goed opwarmen, speel zelf goed in en ga dan een uurtje spelen in een toko met onregelmatige spanning. Wat verbetert er als ik na dat uur wel een regulator ga gebruiken?
En is onregelmatige spanning uit de muur normaal, of komt dat alleen voor in verouderde stadsdelen of zo?

vester86
20 december 2005, 12:28
bij mij tegenover (gewoon een supernormale rijtjeshuizenwijk in vught) is nu een bouwput, daar worden 5 woningen gebouwd, en he tlicht in mijn kamer gaat de hele tijd aan en uit zeg maar. niet helemaal, maar je ziet het licht duidelijk even inzakken....
bij een te lage spanning gaat je amp koud klinken, bij een te hoge branden de buizen sneller op. maar je hoort het vooral als je geluid niet constant is zeg maar. als je steeds het idee hebt dat ie op de ene plek een stuk minder of een stuk beter klinkt dan op de andere plek. dat kan aan de akoestiek liggen, maar ook misschien dus aan de stroomtoevoer

vester86
20 december 2005, 12:30
even nog een toevoeging (weer ja :-p )
met een stroomregulator heb je dus altijd precies dezelfde spanning op je versterker staan. de versterker klinkt dus altijd hetzelfde, en alleen een andere akoestiek heeft dan invloed op je geluid.

op festivals, waar grote generatoren staan, is zo'n powerregulator onmisbaar, vaak filteren ze ook allerlei troep uit je signaal e.d. waardoor je een veel schoner stroomsignaal overhoud. en ook beveiligd zo'n stroomregulator tegen overspanning e.d.