PDA

View Full Version : gitaar versterking



poll
7 december 2005, 13:51
Hallo,
Ik doe de PA van een band en ik vroeg het volgende af: Is de klank degelijk als ik de electrische gitaar (+bas) versterk met enkel een actieve d.i. box ?
Zo nee, kan ik dan de electrische gitaar met één microfoon versterken?

Harry
7 december 2005, 13:58
de bas kan eventueel met een di, maar een gitaarversterker nooit. Misschien wel met een modelling amp, maar een mooie buizenversterker heeft een microfoon nodig.

Lord Abortion
7 december 2005, 14:02
DI zal inderdaad niet gaan voor de elektrische gitaar, tenzij je DI ook een amp modeller is (V-Amp of POD oid.). Eén micro moet volstaan per gitarist normaal, tenzij ze in stereo of wet-dry-wet spelen, maar dat komt quasi niet voor.

Butcher
8 december 2005, 00:04
Ik heb een Tech21 SansAmp op m'n pedalboard zitten. Dit is een DI met amp-simulator. Soms wandel ik gigs binnen waar ze geen versterkers op het podium willen hebben, en dit ding is ideaal. Ik hoor mezelf dan via de monitors. Ik heb een tijdje met een rackmount PODxt Pro Amp Modeler, maar die zijn te gebruiker onvriendelijk op een podium. Line6 heeft nu een pedalboard versie van dit ding, maar daar heb ik vooralsnog geen ervaring mee.

Wat de digitale versterkers betreft: blijf ervan af. Behalve dat deze dingen kut klinken hebben ze veel electriciteit nodig. Zodra er te veel stroom op het podium gebruikt word zijn deze krengen de eerste die gaan clippen.

zjanke
8 december 2005, 08:33
THD hotplate. DI functie, maar dan tussen de eindtrap en de speakers. werkt perfect 8-)

Gear
8 december 2005, 08:41
Gitaar altijd via een microfoon behalve als de gitarist via een speaker- simulator speelt, Bas is ook wat afhankelijk van de bassist wat die wil, over het algemeen kan dit via een D.I. en van de D.I. weer naar de bas-amp. :strat:

duckman
8 december 2005, 08:54
Ik heb een Tech21 SansAmp op m'n pedalboard zitten. Dit is een DI met amp-simulator. Soms wandel ik gigs binnen waar ze geen versterkers op het podium willen hebben, en dit ding is ideaal. Ik hoor mezelf dan via de monitors. Ik heb een tijdje met een rackmount PODxt Pro Amp Modeler, maar die zijn te gebruiker onvriendelijk op een podium. Line6 heeft nu een pedalboard versie van dit ding, maar daar heb ik vooralsnog geen ervaring mee.

Wat de digitale versterkers betreft: blijf ervan af. Behalve dat deze dingen kut klinken hebben ze veel electriciteit nodig. Zodra er te veel stroom op het podium gebruikt word zijn deze krengen de eerste die gaan clippen.

hoi,

mag ik vragen wat zij als reden opgeven dat je geen versterker op het podium mag plaatsen?

thanks.

mazzel,
Arjan

Nocki
8 december 2005, 09:10
Het blijft een eeuwig gevecht. de geluidsmensen die het makkelijk willen komen al gauw aan met een kabeltje. gitaristen willen altijd graag een mic ervoor

een verkeerd geplaatste mic klinkt vaak slechter dan een kabeltje en vaak wordt er maar weinig moeite gedaan om het goed te krijgen... dus wat is wijsheid....

Nocki

Gear
8 december 2005, 09:33
Een slecht geplaatste microfoon klinkt m.i. nog altijd beter dan een kabeltje. En ik ga zelf altijd luisteren in de zaal hoe mijn gitaar klinkt. Met dank aan onze toetsenist. (speel niet draadloos) :strat:

Nocki
8 december 2005, 10:15
Leuk hier zie je dus het verschil...

Zelf speel ik wel draadloos en hou van een geluid met vrij veel lage tonen. (clean) soms lijkt het wel alsof ik op een strat staat te spelen... dus meestal kan ik wel nog wat veranderen maar de meeste geuids mensen zijn erg slecht in het regelen van het geluid. gelukig hebben we ondertussen met de band een eigen goede geluids mens die weet wat we willen!

Nocki

jw009
8 december 2005, 10:15
Soms wandel ik gigs binnen waar ze geen versterkers op het podium willen hebben



WTF!! dat gaat toch nergens meer over?

bert k
8 december 2005, 11:12
Nou, dat ken ik wel. Niet bij gewone optredens, maar wel bij theater of musical dingen. Vaak staat de hele zooi dan heftig in de weg voor het decor.
Maar als er een amp staat, dan zeker met een microfoon werken.

vester86
8 december 2005, 14:03
ik werk zelf nogal eens in theaters, heb al aantal maal gitaren op het podium gehad. jan rietman & Band lost dat nog het beste op, een VOX AD120VT achter op het podium, onder een decorstuk, met de speakers naar achteren gericht. geluidsmensen hebben nergens last van en de gitarist (en zaal) heeft toch goed geluid (over de monitoren)
ook zou je, in theaters, de gitaarversterker in de colissen kunnen zetten, dus het geluid dwars over het podium.. en zo hard hoeft het nu ook niet als het niet anders kan ;-) (ja, ik speel zelf ook over een buizenamp)

Butcher
8 december 2005, 16:01
hoi,

mag ik vragen wat zij als reden opgeven dat je geen versterker op het podium mag plaatsen?

thanks.

mazzel,
Arjan

Ze willen dat er geen sound van het podium naar het publiek gaat, omdat ze dat niet kunnen regelen. Alles komt uit de P.A. Ik neem in zulke gevallen twee monitors mee. Eentje, samen met een equalizer, voor mijn gitaar en de andere voor de rest van de band.

Off-topic: ik heb optredens gezien waar de gitaristen zelfs geen pedalen op het podium hebben. Hun gitaartech zit achter het podium op pedalen te drukken, inclusief wah's en whammy's. Marty Friedman en Dimebag zijn goede voorbeelden hiervan.

Butcher
8 december 2005, 16:03
hoi,

mag ik vragen wat zij als reden opgeven dat je geen versterker op het podium mag plaatsen?

thanks.

mazzel,
Arjan

Ze willen dat er geen sound van het podium naar het publiek gaat, omdat ze dat niet kunnen regelen. Alles komt uit de P.A. Ik neem in zulke gevallen twee monitors mee. Eentje, samen met een equalizer, voor mijn gitaar en de andere voor de rest van de band.

Off-topic: ik heb optredens gezien waar de gitaristen zelfs geen pedalen op het podium hebben. Hun gitaartech zit achter het podium op pedalen te drukken, inclusief wah's en whammy's. Marty Friedman en Dimebag zijn goede voorbeelden hiervan.

Butcher
8 december 2005, 16:03
hoi,

mag ik vragen wat zij als reden opgeven dat je geen versterker op het podium mag plaatsen?

thanks.

mazzel,
Arjan

Ze willen dat er geen sound van het podium naar het publiek gaat, omdat ze dat niet kunnen regelen. Alles komt uit de P.A. Ik neem in zulke gevallen twee monitors mee. Eentje, samen met een equalizer, voor mijn gitaar en de andere voor de rest van de band.

Off-topic: ik heb optredens gezien waar de gitaristen zelfs geen pedalen op het podium hebben. Hun gitaartech zit achter het podium op pedalen te drukken, inclusief wah's en whammy's. Marty Friedman en Dimebag zijn goede voorbeelden hiervan.

De Beer
9 december 2005, 13:22
Da's voor de geluidsman ideaal ja, maar dat is dan meer voor de zalen.

Veel show bands gaan ook die kant op.
Rammstein bijvoorbeeld, daar staat een berg decor en geen amp te bekennen.

Lenny krevits, heeft een hele rits (gouden)dummy's on stage maar daar komt geen noot uit, de gitaar tech heeft off stage al het spul staan. en dat is vaak niet van het merk waar ze door ge-endorced worden

alles via in-ears.

Butcher
9 december 2005, 15:07
Da's voor de geluidsman ideaal ja, maar dat is dan meer voor de zalen.

alles via in-ears.

Weet je, het hangt van de gig af. Als ik met mijn eigen band sta te knallen, wil ik mijn tone en sound hebben, dus ik heb m'n versterkers achter me staan. Einde verhaal. Maar als ik achter iemand anders speel, en niet de focus van attentie ben, interesseert het me echt geen kloot wat m'n sound is. Zolang ik maar gedokt word.

In-ears zijn cool zolang er een tweede geluidsman speciaal voor het podium is.

frekie
9 december 2005, 17:05
Ik heb dus ook ooit zo'n Line6 POD gekocht en net als iedereen ben ik daar op uitgekeken :-D Ik ken een gitarist/zanger van een top100 rockband die dat heeft geprobeerd alleen met de POD zo de PA in maar hij is er ook op terug gekomen.
Misschien 2 amps kopen: Marshall stack voor als jij de baas bent :-D en een klein 20 W buizen combootje voor als je slaafje bent...