PDA

View Full Version : Voor eens en altijd: wat verslijt sneller pre of powertubes?



dejohan
5 december 2005, 15:22
Dat wil ik wel eens weten, want de ene beweert dat pre tubeshet snelste slijten, de andere zegt powertubes.

Ik wil effe een kleine enquëte houden op wat, volgens jou persoonlijke ervaring, het snelste slijt.
Gelieve enkel een antwoord dat op eigen ervaring is gebaseerd, dus niet antwoorden als je het ergens gelezen of gehoord hebt


Het is ook niet de bedoeling dat we een discussie gaan houden, ik wil gewoon een enquête, antwoord gewoon met "pre" of "powertube", om te checken wat de ervaringen zijn, en zo misschien tot een antwoord te komen

Mr.Bluesbreaker
5 december 2005, 15:54
Eindbuis/powertube slijt harder. Punt.
Na 2 jaar giggen, repeteren en hard spelen waren mijn EL34's gaar, die heb ik vervangen. Pre amp tubes kun je rustig 7 jaar laten zitten.

Dude
7 december 2005, 12:58
enkel een antwoord dat op eigen ervaring is gebaseerd, dus niet antwoorden als je het ergens gelezen of gehoord hebt
[/b]

jammer joh lennart... mag je niet antwoorden :D

Negative K3 fan
7 december 2005, 13:30
wat is versleten, de een loopt nog prima op oude nikes van 10 jaar oud en de ander koopt iedere maand nieuwe schoenen

Nocki
7 december 2005, 13:41
:-)

Eindtrapbuizen slijten sneller. al zijn er uitzonderingen met sommige 12ax7 buisjes waar ik niet tevreden mee was na een paar maanden die daarvoor wel goed klonken.

Geronimo
7 december 2005, 15:31
Eindlampen natuurlijk! En waarom mag je het niet van horen zeggen/gelezen hebben? Wat is onzin (sorry hoor topicstarter, ik kon het niet laten) is dat dan. Gaan we wielen opnieuw uit staan vinden.

Iig mijn ervaring is dat eindlampen eerder rot gaan. Ze zijn groter, lomper (waardoor ze meer last hebben van mechanische beslommeringen) worden heter, staan onder grotere elektrische spanningen anyway de uitkomst van deze ankete moge duidelijk zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik voorbuizen wel vaker verwissel om uit te vissen wat beter klinkt. Dat kan ook de reden zijn dat ik weinig gare voorbuizen heb gehad tot nu toe. Eindlampen hebben minder effect op de klank dus die laat ik dan ook zitten tot ze gaan ratelen en huilen...

Scali
7 december 2005, 16:14
Ja, er hoeft geen enquete of discussie te zijn, het is puur een feit dat eindbuizen sneller slijten, wat simpelweg verklaard kan worden aan de hand van natuurkundige wetten (warmte, spanning, vermogen, en dergelijke factoren).

Orpheo
7 december 2005, 16:36
lol, en ik heb weetikveel hoe oude buizen erin zitten... ouwe siemens buizen...en die klinken toppertje. ik weet dus niet wat sneller slijt, sorry.

Braindead
7 december 2005, 18:21
Kan het niet zo zijn dat als je je 100 watt top altijd heel zachtjes hebt staan je preamp buizen eerder versleten zijn? Dit was bij mij namelijk wel het geval, al weet ik de oorzaak niet........

nicoverduin
7 december 2005, 19:23
Kan het niet zo zijn dat als je je 100 watt top altijd heel zachtjes hebt staan je preamp buizen eerder versleten zijn? Dit was bij mij namelijk wel het geval, al weet ik de oorzaak niet........Dat kan......De eerste pre-amp staat altijd op volle toeren te draaien (volume knop komt er meestal pas na). En verder als je 300 jaar op 2 staat te tingelen zou het wel kunnen kloppen..... :-D :-D :-D
Mbt. de enquete:
Moderne eindbuizen .....dan
NOS eindbuizen............dan
Moderne pre-amps.......dan
NOS pre-amps

En mogelijk gaan die nos eindbuizen nog langer mee dan moderne pre-amps

Thijssie
7 december 2005, 19:50
Dat wil ik wel eens weten, want de ene beweert dat pre tubeshet snelste slijten, de andere zegt powertubes.

Hmmmm, waarom is dat eigenlijk belangrijk om te weten?

Buizen zijn versleten of niet en als ze versleten zijn moet je ze vervangen!

Wat boeit het om te weten of je nu eerder je banden of je luchtfilter aan je auto moet vervangen? :???:

nicoverduin
7 december 2005, 20:44
Dat wil ik wel eens weten, want de ene beweert dat pre tubeshet snelste slijten, de andere zegt powertubes.

Hmmmm, waarom is dat eigenlijk belangrijk om te weten?

Buizen zijn versleten of niet en als ze versleten zijn moet je ze vervangen!

Wat boeit het om te weten of je nu eerder je banden of je luchtfilter aan je auto moet vervangen? :???:geld uitsparen voor een monteur die het effe voor je uitmeet... :-D :-D :-D :-D als goed hollander :-D :-D

Thijssie
7 december 2005, 23:10
Wat boeit het om te weten of je nu eerder je banden of je luchtfilter aan je auto moet vervangen? :???:geld uitsparen voor een monteur die het effe voor je uitmeet... :-D :-D :-D :-D als goed hollander :-D :-D

Das wel heel sneu dan; de vraagsteller komt uit Antwerpen :-D :-D :-D

Nicci
7 december 2005, 23:20
de beste hollanders komen uit antwerpen

Frits van Mourik
7 december 2005, 23:51
Helemaal waar...: reeds in de 80-jarige oorlog verkochten Antwerpenaren
kanonnen & kogels aan de Spanjaarden om Amsterdam in puin te schieten... Jottem!

Nocki
8 december 2005, 08:26
Geen geouwehoer over Antwerpen he... het is wel mijn favoriete stad waar ik heel graag en vaak kom!
Nocki

dejohan
8 december 2005, 10:01
Bedankt, de uitleg van Geronimo en Scali mbt de hogere "druk" waaronder eindbuizen werken klinkt echt logisch, zo had ik het nog niet bekeken.


Waarom ik het wil weten: omdat het, na mijn eerste set buizen, voor mij nog niet altijd duidelijk is wanneer die dingen versleten zijn, ik hoor dat na anderhalf jaar spelen mijn versterker fletser klinkt, maar heb geen idee of het nu eind of pre-amp buizen zijn die ik moet vervangen. En om nu ineens alles te gaan vervangen 'om zeker te zijn', daarvoor woon ik misschien een beetje te dicht bij Nederland :wink: (lees ik heb misschien nog wel nederlands genen) .


Over die opmerking van 'eigen ervaring', ja sorry, maar dat is imho toch de meest betrouwbare bron, in gitaarland wordt er naar mijn mening al zo verschrikkelijk veel meegeblaat met elkaar, dat ik het liefste meningen hoor die op ervaring zijn gebaseerd, ipv op van horen zeggen. Want met betrekking tot slijt op buizen heb ik echt al alle mogelijke verhalen gehoord.

Scali
8 december 2005, 10:50
Wat betreft dat spelen op laag volume... Ik weet niet of dat veel uitmaakt. Ik denk dat de gloeidraad de belangrijkste factor is in de 'slijtage'.
En de buizen gloeien altijd als de versterker aanstaat, of je nu speelt of niet. Ze gaan ook niet harder of zachter gloeien als je speelt, of als je het volume regelt.

Verder blijft 'versleten' natuurlijk een heel subjectief begrip. Een nieuwe buis klinkt anders dan een buis die al 5 jaar gebruikt is. Maar de een vindt dat 'versleten', terwijl de ander dat misschien als 'ingespeeld' ervaart, of iets dergelijks.

taylor
8 december 2005, 12:18
nee da's wel zo als je een amp altijd op 10 hebt dan gaan je eindbuizen een stuk sneller er aan.echt kapot misschien niet maar de sound wordt wel gauw doffer etc

pre-amp buizen kunne ook wel kapot gaan, zeker van die goedkopere merken.sovtek bv.

aan de andere kant heb je bv die gast van audio slave met zijn marshall die dus intensief gebruikt wordt die heeft de buizen nog nooit (10+jaar)vervangen teminste als je dat moet geloven van hem......

nicoverduin
8 december 2005, 18:24
Wat betreft dat spelen op laag volume... Ik weet niet of dat veel uitmaakt. Ik denk dat de gloeidraad de belangrijkste factor is in de 'slijtage'.
En de buizen gloeien altijd als de versterker aanstaat, of je nu speelt of niet. Ze gaan ook niet harder of zachter gloeien als je speelt, of als je het volume regelt.

Niet helemaal. Een buis die alleen maar gloeit, maar waarbij geen sprake is van stroom tussen de kathode en anode zal langzamer slijten dan waar daar wel sprake van is. De kathode zal eerder versleten zijn dan de gloeidraden.
Nico