PDA

View Full Version : effecten



BramVersteeg
5 december 2005, 13:33
Hoi medebassers,
ik heb net wat op de zoekfunctie gezocht maar kwam niet tot een goed antwoord op mijn vraag. Ik speel al een tijdje bas maar heb eigenlijk nog nooit effecten gebruikt. Nu lijkt het me leuk om eens te kijken naar wat leuke effectjes om zo af en toe eens aan te zetten. Mijn bas is op zich veelzijdig genoeg dus ik zie persoonlijk het nut niet zo in van equalizers, compressors etc. Ik zat meer te denken aan een overdrive/distortion, een chorus en misschien een auto wah om eens aan de tand te voelen. Ik wil er geen kapitalen aan uitgeven want ik zal de effecten niet altijd gaan gebruiken maar omdat ik ook weet dat je signaal/geluid zo goed is als de zwakste schakel wil ik ook geen behringer troep. Stevige pedalen met een goede basissound en wat instelmogelijkheden dus, met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ik zou zeggen, brand los...... :)

Bigfoot414
5 december 2005, 14:40
Ik heb er persoonlijk geen ervarimg mee, maar volgens verschillende vakbladen is http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1734&brandID=3 dit wel een bruikbaar pedaal

buuck
5 december 2005, 15:40
ik heb er wel ervaring mee, heb hem nu een paar maanden en het is echt een geweldig ding. die harmonics geval(buizen simulator) is ook heel goed bruikbaar. aardigheidje is, dat als je een btje goedkope bass heb, het pedaal je geluid flink op kan krikken.

BramVersteeg
7 december 2005, 13:32
Ok dan, lijkt me wel een leuk pedaal. Wat doet die 2e knop eigenlijk? Wat vinden jullie van EBS? Ik zie die dingen zo vaak voorbij komen op verkoopsites maar ze zijn wel duur. Zijn die de moeite waard?

Primitive
7 december 2005, 13:38
de auto wah van boss is erg vet die is echt te proberen of hun overdrive klinkt ook altijd erg vet

Wilbert
7 december 2005, 15:57
EBS is erg goed en zijn geld zeer zeker waard. Of het is wat je zoekt is weer een ander verhaal. EHX maakt een lijn eigenzinnige pedalen, net als Emma (noem namen als de discombobulator) die wellicht meer zijn wat je zoekt. Boss vind ik persoonlijk errug slecht op basgebied. De ODB-3 (bass-overdrive) is eigenlijk alleen bruikbaar als gruwelijk lompe distortion, en als je de mix-knop gebruikt klinkt het alsof je twee geluiden hebt (je bas en ruis). Als goedkope en toch goede en bruikbare overdrive zou ik zeker eens zoeken naar een Nobels ODR-B (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=3497). Dat kastje kost weinig en je hebt er een hele vette overdrive mee. Maar goed... wat je voor effecten wilt hebben is erg afhankelijk van je eigen smaak en de rest van je setup. Het enige devies is testen, testen, testen...

Yv
7 december 2005, 16:02
Hey bram !

probeer die pedalen van ashdown ook eens, heb ze zelf nog niet gehoord, maar ze zien er wel stevig uit.. Je bestaande board misschien kan je die ook nog wel gebruiken !

gr. Frank

Pistola Johnny
7 december 2005, 16:13
Hallo,

Zelf heb ik de bass overdrive van boss in mijn bezit, en ben hier heel erg tevreden over. Het kan de muziek die je speelt echt doen ronken, en de bas in je spel blijft verassend goed bewaard.

Wabbie
7 december 2005, 17:15
Hmmm, ben ik dan de enige die ondertussen niet meer zweert bij effecten over de bas. Ik heb zelf een nobels basoverdrive, en het enige wat dat ding toevoegt is extra "pssst" en "grrrrrrrh". Ik heb dan echt grote problemen om door de mix heen te komen. En ik heb toch echt wel een tijdje lopen klooien met dat pedaal. De bassist van mijn rockband( daar speel ik leadgitaar) heeft zo boss me-50b en die heeft ook de neiging om te verzuipen in het band geluid, helemaal als allebij de gitaristen ook distorion aanschoppen.

En bovendien vind ik zelf het cleane bassgeluid vele malen mooier dan zo ranzig vervormt geluid. Ik hou van helderheid in mijn bass. Als ik ranzig laag wil pak ik mijn flying V wel in in B gestemt staat ;)

Maargoed ieder zo zijn eigen ding. Ik geloof dat onze bassist wel aan eht kijken is naar van die dure bassoverdrives, volgens mij ook naar EDS maar dat weet ik niet zeker. Hij leest zo nu en dan het forum, dus misschien dat ie nog langswipt :cool:

sickpunk
7 december 2005, 22:10
Ik heb er persoonlijk geen ervarimg mee, maar volgens verschillende vakbladen is http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1734&brandID=3 dit wel een bruikbaar pedaal

dit is echt een heerlijk ding!!
maar het is niet echt een effect, het is gewoon een hartke voorversterker...
ik ga hem volgende week gebruiken om demo op te nemen, en gebruik hem verder alleen live, door de DI functie... maar uit me hartke versterker haal ik hetzelfde geluid.

Wilbert
8 december 2005, 03:57
Hmmm, ben ik dan de enige die ondertussen niet meer zweert bij effecten over de bas. Ik heb zelf een nobels basoverdrive, en het enige wat dat ding toevoegt is extra "pssst" en "grrrrrrrh". Ik heb dan echt grote problemen om door de mix heen te komen. En ik heb toch echt wel een tijdje lopen klooien met dat pedaal. De bassist van mijn rockband( daar speel ik leadgitaar) heeft zo boss me-50b en die heeft ook de neiging om te verzuipen in het band geluid, helemaal als allebij de gitaristen ook distorion aanschoppen.

En bovendien vind ik zelf het cleane bassgeluid vele malen mooier dan zo ranzig vervormt geluid. Ik hou van helderheid in mijn bass. Als ik ranzig laag wil pak ik mijn flying V wel in in B gestemt staat ;)

Maargoed ieder zo zijn eigen ding. Ik geloof dat onze bassist wel aan eht kijken is naar van die dure bassoverdrives, volgens mij ook naar EDS maar dat weet ik niet zeker. Hij leest zo nu en dan het forum, dus misschien dat ie nog langswipt :cool:
Met een ME-50B verzuip je inderdaad in het bandgeluid, maar heb je die ervaring ook met de Nobels? Enne.. dat Psst en Grrr.. wil je dat eens opnemen?

BramVersteeg
9 december 2005, 00:18
Bedankt voor de reacties :)
@Wabbie: ook ik vind dat er niks gaat boven het geluid van een basgitaar direct in een versterker. Echter lijkt het me leuk om eens te kijken naar de mogelijkheden om eens een effectje toe te voegen hier en daar.
De overdrive zou ik willen gebruiken als classieke overdrive (around the world, niet precies dit geluid maar de functie ervan) maar ook als een overdreven dirstortion. Zouden die hartke en die Boss dat kunnen? Het hoeft overigens niet een pedaal te zijn met 2 gain stages ofzo, ik draai wel aan de knoppen als ik een ander geluid wil. Nou, ik ga eerst maar eens naar de locale muziekzaak om een rijtje EBS uit te proberen voor ik verder ga zeuren ( :wink: ). Misschien kunnen we meer met de bevindingen daarvan.

Marcel2
9 december 2005, 10:02
Het enige effect dat ik af en toe gebruik is een Boss CEB3 Bass Chorus.
Een bruikbaar pedaaltje voor een redelijke prijs (rond de € 85).

Wabbie
9 december 2005, 22:16
Zelfs met een nobels verzoop ik in het bandgeluid. Ik heb zelf geen Me-50B, die heeft de bassist van een van mijn anders bands, waar ik dus gitaar speel. Die verzuipt vrij regelmatig in het bandgeluid, alhoewel hij nu ook een bigg muff heeft en die klinkt een heel stuk beter. Naja, ieder zo zijn eigen voorkeur zullen we maar zeggen :lol:

BramVersteeg
27 december 2005, 18:46
Update :)
Ik ben vandaag naar Nijmegen gegaan om een bezoekje te brengen aan Paul's Bass Matters. Omdat de kerst ook zijn vruchten had afgeworpen in mijn geldreservoir ging ik maar eens op zoek naar een leuk effectje.
Ik heb in eerste instantie wat envelope filters getest en nog wat ander gerei. Op een rijtje:

-Emma discomBOBulator:
Erg veel leuke geluiden uit te toveren. Zeer natuurlijk geluid en een mooie wah.

-MXR Q-nogwatte:
hmmm, erg slappe wah in mijn oren. Meer geflieber dan echt wah.

-Exus (ofzo) Pig Noise:
Leuk ding. Best veel verschillende geluiden maar wat minder levendig en natuurlijk dan de Emma.

-EBS bassIQ:
Wow, wat een diepgang! Monsterlijk......maar te veel voor mij.

Verder nog een gele MXR chorus getest die wel leuk was. Verder niet iets waar ik snel veel geld aan uit zou geven.
Ook nog een Ampeg distortion ingeprikt maar erg snel weer uitgezet. Wat een kut-geluid (IMO).
Aan compressors en eq's wil/ga ik niet beginnen.

Het was even (door de prijs) twijfelen tussen de Emma en de Pig Noise maar het is uiteindelijk de Emma geworden. Ik denk dat ik er anders later spijt van ga krijgen dat ik die niet had gekocht.
Zo even in de band proberen. 8)