PDA

View Full Version : Ok, kijk hier is na en leg uit (niet heel boeiend hoor)



domie
30 september 2002, 21:01
HIer een link van gitaarmarkt.nl,

er staat een telecaster te koop:
Is best een leuk ding toch?
Ik wou is vragen: Wat zitten ervoor rare elementen op, die ene zit schuin en die andere vind ik al helemaal vaag. (Sorry mensen; heb weinig verstand van telecasters)

en oja, kan je die Tone/Volumeknoppen ook indrukken?

domie
30 september 2002, 21:02
tsou wel leuk zijn als ik de link er bij zou zetten he? :smile:

ok, komt die:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php
ct=elecgit&md=details&id=3173

domie
30 september 2002, 21:03
gvd domme, komt de link niet goed erop

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=3173

signsofzodiac
30 september 2002, 21:08
Die schuine is een standaard single coil, geplaatst als op een Strat. Die andere is een zogenaamde lipstick-pickup (kijk maar naar de vorm). In het zwart noemen ze die ook wel een dog-ear. Hebben een heel specifiek geluid. Maar ik vind dit eigenlijk best wel een hele mooie gitaar die waarschijnlijk te gek klinkt! Voor een impressie van de sound van dit soort elementen zou ik je aanraden naar je dichtsbijzijnde gitaarboer te gaan!

hoofd
30 september 2002, 21:08
Die schuine zit standaard op een telecaster, dat is naast de vorm, een van de kenmerken van een telecaster :smile:. Verder heeft dat andere element gewoon een kapje op, staat mooi (zal ook vast iets met het geluid doen, maar daar zullen wel genoeg mensen antwoord op weten). Niks raars dus eigenlijk (behalve dan dat ie er zo nieuw en ongebruikt bijna uitziet, maar das meer mijn mening :wink:).

Ohja, die volume en tone dingen kan je trouwens niet indrukken (of het moeten push-pull pots zijn met humbuckers vermomd als singlecoils, maar dat lijkt me niet).

signsofzodiac
30 september 2002, 21:09
Dat van die dogear weet ik trouwens niet helemaal zeker :smile:

Neals
30 september 2002, 21:27
mtlhead kan gelijk krijgen, want als men wat technisch is plaatst ge er een hotrail in, en een coiltap, heb je toch een humbucker vernomd als single.

hoofd
30 september 2002, 21:42
sterker nog, mtlhead heeft het bijna! Er zitten al hotraisl in (zowel brug als hals), ik wil nu alleen nog een dingetje om ze naar single-coil te schakelen. Kweenie waarom, ik hou heel erg van humbuckers...maarja, je moet uit zo'n element halen wat je kan he :wink:.

Neals
30 september 2002, 21:49
hmmmz helemaal ideaal, ge kan er toch gewoon een coil tap in zetten???

hoofd
30 september 2002, 21:53
coil tap, moet ik dan niet een extra dingetje op mn gitaar zetten? Want als ik het goed begreep kon je met push-pull pots ook schakelen van double- naar single-coil, en dat dan gewoon 2 keer, (volume en tone pot, er zitten ook 2 elemnten op). Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik was altijd nog van plan om me daarin te verdiepen, maar, net als bij zoveel dingen, kwam het er niet van.

Neals
30 september 2002, 21:55
coil tap komt volgens mij onder de tone, maar weet nou ook niet zoveel van gitaar techniek, maar moet idd met een push/pull dingkie.

Anders Destium
30 september 2002, 22:10
Ik heb een 5-way switch waar je op een stand een hum parallel kan schakelen (dus single coil) en de gitaar met een pushpull potmeter is de potmeter niet meer top, maar dat heeft een lompheidreden...

domie
30 september 2002, 22:39
Hey, maar om even bij het onderwerp te blijven...
Tis toch een pracht van een gitaar of niet?

skabouter
30 september 2002, 22:46
voor een telecaster issie echt mooi, ja ! !
zeker weten. alleen ik hou niet van het tele-uiterlijk ! (maar verder issie wel mooi)

maar wat ik altijd nog ff wou vragen:

hoe kan het dat een telecaster zo`n VET geluid geeft uit 2 miezerige single coiltjes ?

ik vind hem echt vette klinken dan veel gitaren met HUMS.

das toch raar, wie weet hoe dat zit ?

Luca P
30 september 2002, 23:16
Op 2002-09-30 21:09, schreef signsofzodiac:
Dat van die dogear weet ik trouwens niet helemaal zeker


Gibson's P90's worden volgens mij dog ears genoemd.

Kitaarhiero
1 oktober 2002, 10:03
Op 2002-09-30 22:46, schreef skabouter:
voor een telecaster issie echt mooi, ja ! !
zeker weten. alleen ik hou niet van het tele-uiterlijk ! (maar verder issie wel mooi)

maar wat ik altijd nog ff wou vragen:

hoe kan het dat een telecaster zo`n VET geluid geeft uit 2 miezerige single coiltjes ?

ik vind hem echt vette klinken dan veel gitaren met HUMS.

das toch raar, wie weet hoe dat zit ?


Hout

michielv
1 oktober 2002, 12:01
Een dog ear is een P90 met elementhouder eromheen. Er zijn ook P90-s die je zo in de body schroeft (zoals bij een LP) maar dat gaat niet op bijv. hollow bodies enzo.

Enne, een Tele komt chronologisch gezien _VOOR_ de strat :smile: . Het idee om het brug element schuin te plaatsen is al veel ouder. In het gitaarboek van Denyer staat een hele oude jazzgitaat met een dikke single coil die ook schuin staat.
Ik dacht dat dat een Gibson was maar zeker weten doe ik dat niet...

michielv
1 oktober 2002, 12:03
Het vette geluid van de tele komt ook omdat de snaren door de body zitten ipv door een tremolo. En het brugelement is een heel stuk dikker dan een strat element (heeft wel iets van een P90).

signsofzodiac
1 oktober 2002, 21:17
Klopt, p90 is dogear. Maar dat van die lipstick-PU klopt wel.

guvnor
1 oktober 2002, 21:46
Op 2002-10-01 12:03, schreef michielv:
Het vette geluid van de tele komt ook omdat de snaren door de body zitten ipv door een tremolo. En het brugelement is een heel stuk dikker dan een strat element (heeft wel iets van een P90).





...door de body...??? De snaren zitten toch gewoon aan de brug vast? En die brug ligt toch gewoon OP de body...of ben ik nu gek???

hoofd
1 oktober 2002, 21:57
Je bent gek :razz:. Tele's zijn string-thru, snaren door de body dus (uitzonderingen daar gelaten, maar die zijn er weinig).

signsofzodiac
2 oktober 2002, 14:00
De sound wordt door de string-through niet vetter maar juist feller. Er zitten metalen buisjes in als geleiders en daar krijg je juist dat typische geluid van, dat felle "metallic" geluid.

IJzerbroot
2 oktober 2002, 16:46
Is een mooi gitaartje, prijs is ok denk ik....ziet er gelikt uit.