PDA

View Full Version : Nieuwe singecoils voor Vintage (merk) Strat?



ajverbeek
5 december 2005, 10:13
Mijn gitaar is een twee jaar oude Vintage (merk) strat. Eenvoudige gitaar (ongeveer 250 euri) maar hé, ik ben een beginner :) . Nu vroeg ik me af of het zinvol is andere singlecoils erin te (laten) plaatsen om zo het geluid te verbeteren. Moet qua prijs natuurlijk wel in verhouding staan tot de bescheiden waarde van deze gitaar. Is upgraden zinvol, of is dat zo duur dat ik dan beter (ooit) een andere gitaar kan kopen? Als 't wel zinvol is, aan welke singecoils moet ik dan denken? Dank voor het meedenken!

Mr.Bluesbreaker
5 december 2005, 10:50
Ik denk dat, zeker als je begint, eerst voor jezelf moet bepalen wat je inet bevalt aan je huidige karakter van de elementen. Natuurlijk is het leuk om dingen te upgraden, maar als je er lukraak pickups ingooit die niet al teveel kosten (rekening gehouden met de waarde van je gitaar) dan zou je best wel eens voor een teleurstelling komen te staan. Als je een beetje weet wat je wel en niet wil kunnen we je denk ik makkelijker verder helpen. Speeddemon heeft veel ervaring met tientallen elementen, al weet ik niet zeker of dat ook voor strats geld.

Wat voor strat-geluid vind je echt perfect? Zijn er gitaristen of gitaren die je gehoord hebt waarvan je vind dat je die sound ook zou willen?
Bedenk ook dat houtsoorten van invloed zijn op je uiteindelijke geluid. Crap multiplex zal nooit zo mooi resoneren als essen bijvoorbeeld.

Gebruik verder even de zoekmachine op "pickups" en "strat", dan krijg je alle ellenlange verhalen die mensen eerder schreven in hun zoektocht naar het beste setje elementen voor hun strat.