PDA

View Full Version : personalisen van een les paul personal



fred dons
5 december 2005, 07:24
Ik mocht vorige week even heel snel (Jan heeft niet zoveel geduld :wink: ) de les paul personal van Jan akkerman personaliseren
en dit is het geworden
http://img233.imageshack.us/img233/8786/akkerman003.th.jpg (http://img233.imageshack.us/my.php?image=akkerman003.jpg)
http://img233.imageshack.us/img233/9558/akkerman004.th.jpg (http://img233.imageshack.us/my.php?image=akkerman004.jpg)

Dirk W
5 december 2005, 07:31
hoe zag ie eruit voordat je eraan begon?
Dirk

fred dons
5 december 2005, 08:06
ik heb alleen de kop gedaan en de nek gelakt (kop was zwart met alleen gibson logo)
deze gitaar heeft nogal een historie, hij is begonnen als een normale les paul personal met 2 laag ohmige single coil achtige pups, plain top en een microfoon ingang boven de toggle switch
in de jaren 70 is hij naar Hamer gestuurd voor wat customizing (nek vervangen), hij is daarna na galama geweest en Heinz (top vervangen voor een flame top) er zijn onderweg ook 3 pafs uit een sg in gezet en alle hardware is verder vervangen
ik kreeg hem vorig jaar even onderhanden toen de kop was afgebroken om hem opnieuw te lakken, alleen had ik daar toen maar 3 dagen de tijd voor en was het altijd al de bedoeling dat ik nog een keer terug zou krijgen om hem goed te lakken en de inlay te maken
en nu kreeg ik dus wel bijna een hele week om dit te doen :-D (lees 2 dagen in het weekend om dat ik door de weeks geen tijd heb :cry: )

ijzerbroot1
5 december 2005, 08:07
mooi gedaan die kop! letterlijk.....petje af hoor.

Jax
5 december 2005, 08:07
Damn, dat is best wel een eer! Ziet er goed uit!

Franc
5 december 2005, 10:36
De inlay is prachtig, maar de gitaar zelf :-?

Wat een lillek ding.... :o

fred dons
5 december 2005, 10:50
de Personal is qua shape ook niet mijn favoriet, de body is groter dan de standaard les paul en de cutaway is ook wat "botter" (hij is ook behoorlijk zwaar)
hij is volgens mij ook maar 1 jaar in productie geweest

charlotte
5 december 2005, 13:17
Hoi Fred, :cool:
Met 1 woord : WOW , echt gaaf. 8-)

Wat de LP Personal betreft, ik citeer uit het boek "50 years of Gibson Les Paul";

Les Paul himself was altijd al gecharmeerd van low impedance pickups.
In 1969 bracht Gibson de personal uit, naar het voorbeeld van een Les Paul, die door Les Paul himself was gemodificeerd.
Dit bestond uit, idd de microfoon socket, low impedance pick-ups,uitgebreide controls , met meer de gedachte om voor opnames de kwaliteiten van de gitaar te kunnen verbeteren.
Ook was er een 11 standen schakelaar ,waar de hoge frequenties mee getuned konden worden, en ook een fase/uit fase schakeling was aanwezig.
Door de low impedance pick-ups was er een speciale aansluitkabel nodig,
waar een ingebouwde spoel in zat, die het low impedance signaal omhoog bracht naar high impedance, zodat er wel op een gewone high impedance versterker gespeeld kon worden.
Later bracht gibson ook nog speciale schakelbare (low of high impedance)versterkers uit, die op deze gitaar aansloten.
Een andere bekende speler van deze gitaar was Terry Kath van Chicago.
De gitaar is slechts kort in produktie geweest.

groetjes Charlotte. :wink:

fred dons
5 december 2005, 14:07
bedankt Charlotte, ik kon nog wel herinneren dat er ooit veel meer knopjes opgezeten hebben maar de details wist ik mij niet meer te herinneren
:D
op deze gitaar is alleen nog de achterkant van de body + de trussrod cover nog origineel (niet op de foto) de rest is allemaal al een keer vervangen, het schijnt dat Jan (net zoals de overige LP spelers) niet zo gecharmeerd was van de vele opties :wink:

Orpheo
7 december 2005, 16:56
eigenlijk zou gibson dit als de JA sig uit moeten brengen ipv die FUCKIN lelijke priest-sigs....

marekoo
7 december 2005, 20:36
Kunst met `n grooooote K
weet je al wat jan er zelf van vind?

echt prachtig

marco

Javaca
7 december 2005, 22:20
Nice :)

Mattia
7 december 2005, 23:15
Wow! Geweldig!

Is dat een Stetsbar trem die erop zit? Hoe bevalt dat ding eigenljk (als je er een beetje mee hebt kunnen spelen, tenminste). Lijkt me wel een mooi systeem, eigenlijk. Alleen best wel duur.

fred dons
8 december 2005, 12:59
stetsbar bevalt prima, jammer dat hij inderdaad duur en nogal lelijk is :D
ik heb hem op een les paul en een sg geprobeerd en beiden gingen er in klank op vooruit tov stoptail (die ik over het algemeen en met name akoustisch, nogal "banjo" vind klinken)
hij is ook zeer stabiel

jan is in gesprek met o/a Heritage over een signature die op dit model gebaseerd zou zijn (de mensen bij heritage hebben toen zij in dienst waren van gibson ook zijn personal gebouwd)

en hij was blij met zijn inleg 8)

ieme
12 juni 2006, 13:44
he is dit de personal die wim heins uit sneek gereviseerd heeft?

fred dons
12 juni 2006, 13:57
wim, paul hamer, marcus van engelen, galama en nog wat bouwers hebben hem inmiddels onder handen gehad (de neck is al een keer of 6 gebroken geweest, en ik geloof dat hij recent weer naar Wim is gegaan voor een headstock break)

ieme
12 juni 2006, 15:13
hmm.. staat een stuk over de personal van Jan op Wim zijn site. ik bedoelde meer is dat DIE personal of heeft hij er meer van?

fred dons
12 juni 2006, 15:21
nee hij heeft er maar 1 (gelukkig, dat ding is meer kapot dan dat hij er op speelt, maar hij is er zo blij mee dat hij met een aantal fabrikanten in gesprek is voor een serie van dit model )

fred dons
12 juni 2006, 15:25
ik zie dat Heins inmiddels ook een "personal" model maakt

nickbongers
12 juni 2006, 15:42
die headstock is prachtig. zou je mss geen tutorial willen schrijven voor gitaarnet? er duiken de laatste tijd zoveel mooie zelfbouwers (handleidingen) op. zoiets zou een hele mooie toevoeging zijn.

fred dons
12 juni 2006, 15:51
aan deze was niet veel te beschrijven maar hier kun je wat foto's vinden van een andere gitaar die ik gedaan heb en dan kun je de individuele stappen zien
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&st=0&album=1785293&ktw=86cad236381bfe4829632d0955f1d9e4&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

dhr. Steef Stevens
19 december 2007, 13:25
Ik heb een Personal (mint) en het is een werkelijk fabelachtige gitaar, vette neck, de elementen zijn zeer clean en met een q-tron als pre-amp zeer dynamisch. Pat Martino speelde er ook op (en een L5-s met laag ohm). Er zijn er 143 van gemaakt. Ze hebben de neck volledig gelijk aan de oude pre1970 Customs en zijn fabelachtig afgewerkt. Het loopt zoals iedere massieve gibson erg aan en het fretwerk mag vervangen worden. Echter geeft dit de gitaar ook wel weer een persoonlijkheid.

{Mod} Spam verwijderd{/mod}

Mr.Fingers
19 december 2007, 13:33
Extreem nutteloze bump om toch maar te spammen :mad: :???:

Wickerman
19 december 2007, 13:51
SPAM !

+10 tekens mf

Orpheo
19 december 2007, 14:23
stetsbar bevalt prima, jammer dat hij inderdaad duur en nogal lelijk is :D
ik heb hem op een les paul en een sg geprobeerd en beiden gingen er in klank op vooruit tov stoptail (die ik over het algemeen en met name akoustisch, nogal "banjo" vind klinken)
hij is ook zeer stabiel

jan is in gesprek met o/a Heritage over een signature die op dit model gebaseerd zou zijn (de mensen bij heritage hebben toen zij in dienst waren van gibson ook zijn personal gebouwd)

en hij was blij met zijn inleg 8)

hoe diep kan je duiken met een stetsbar?

dhr. Steef Stevens
19 december 2007, 15:31
En dan speel ik nog beter ook!! haha, ps Denk niet dat Heritage er slim aan doet Jan binnen te halen, al zijn signatures zijn voorbestemd te mislukken.
Niet gek overigens.

Geinig te vermelden dat er nog steeds mensen zijn die zijn oude gitaren voor veel te veel geld kopen!! en verkopen!!

Over de Personal, Het is een gelijke gitaar aan de L5-s t/m 1974, de laatste heeft een maple neck (3p. en ebben) en een maple top. Klinken wat feller en ook wel dynamischer .Denk dat dat de wens was van Jan, maar met een kortere schaal(Personal heeft Les Paul schaal), L-5s een grotere (mijn voorkeur, veel meer dynamiek).

Orpheo
19 december 2007, 16:20
En dan speel ik nog beter ook!! haha, ps Denk niet dat Heritage er slim aan doet Jan binnen te halen, al zijn signatures zijn voorbestemd te mislukken.
Niet gek overigens.

Geinig te vermelden dat er nog steeds mensen zijn die zijn oude gitaren voor veel te veel geld kopen!! en verkopen!!

Over de Personal, Het is een gelijke gitaar aan de L5-s t/m 1974, de laatste heeft een maple neck (3p. en ebben) en een maple top. Klinken wat feller en ook wel dynamischer .Denk dat dat de wens was van Jan, maar met een kortere schaal(Personal heeft Les Paul schaal), L-5s een grotere (mijn voorkeur, veel meer dynamiek).

zucht... gelijk weer die dooddoener 'jaloezie'. flauwekul. Je mag gewoon niet je eigen waar aanprijzen of iets proberen te verkopen, of voor iemand anders zo extreem reclame maken. Dit is dus gewoon spam. De ouwe signatures van jan waren inderdaad gedoemd te mislukken, omdat het zulke experimentele gitaren waren. als de gitaar van heritage een echt toffe LP is, met toffe inleg, leuke tops en kleurtjes etc etc, word ie heus wel verkocht.

Mr.Fingers
19 december 2007, 16:57
Probeer gitaarmarkt eens hé. En laat dit topic gewoon rusten

dhr. Steef Stevens
19 december 2007, 17:07
Les Paul is alleen te koop voor kenners, mensen die kunnen spelen en verzamelaars die hem koesteren, hij staat dus niet te koop, zoals dat ampje van je. En PS de framusjes waren geen futuristische gitaren, maar kwalitatief gewoon mindere gitaren. PS Jan Akkerman is een zeer goede gitarist maar hij heeft nog nooit (op die met stochelo en team na) 1 goede plaat opgenomen.
En no offense, ik gun Eef eerder een endorsement, die is echt goed en heeft geen complex. en reclame maken voor echte gitaarbouwers uit Nederland (dus geen prefab haar etc) met eigen ideeen lijkt me alleen maar goed voor deze site. Ik ga me maar uitschrijven. Volgens mij niemand hier die ook daadwerkelijk een en ander van gitaren weet of er op kan spelen.

Azrael
19 december 2007, 17:09
Prachtig gedaan, maar wie wel er in godsnaam zijn eigen kop op zijn gitaar....... :satisfie:

Luke-wannabe
19 december 2007, 17:18
Les Paul is alleen te koop voor kenners, mensen die kunnen spelen en verzamelaars die hem koesteren, hij staat dus niet te koop, zoals dat ampje van je. En PS de framusjes waren geen futuristische gitaren, maar kwalitatief gewoon mindere gitaren. PS Jan Akkerman is een zeer goede gitarist maar hij heeft nog nooit (op die met stochelo en team na) 1 goede plaat opgenomen.
En no offense, ik gun Eef eerder een endorsement, die is echt goed en heeft geen complex. en reclame maken voor echte gitaarbouwers uit Nederland (dus geen prefab haar etc) met eigen ideeen lijkt me alleen maar goed voor deze site. Ik ga me maar uitschrijven. Volgens mij niemand hier die ook daadwerkelijk een en ander van gitaren weet of er op kan spelen.
Dit zijn de leukste :seriousf:

Mr.Fingers
19 december 2007, 17:24
Mja, er zullen altijd betere gitaristen zijn dan jezelf, maar wij snoeven teminste niet zo... Like I give a fuck dat je een "personal" Les Paul hebt. Ik speel op een stomme epiphone Dot, EN IK BEN ER VERDOMME FIER OP! Schrijf jezelf maar snel uit ja, aan verwaande kakkers die op alles en iedereen neerkijken (op gewone akkoordenspelers of mensen met maar een gewone "straight-out-the-factory" fender of squier spelen) hebben we hier ABSOLUUT NIET NODIG!!! :mad:




Sorry mods, moest er eventjes uit


P.S. Dhr... Hoe verwaand kan je zijn


@Luke: Heb zelf ooit op een framus bespeeld, en afgezien van de 40 jaar oude snaren die eroplagen, was dit het meest zaligmakende instrument ooit (was een Framus Golden Television uit 1964 denk ik)

@Steef: Je statement dat Framus slechte gitaren zijn laat heel veel van je "kunde" merken, het is daarom dat je 1000+ € betaald voor een framus in redelijke staat. Sorry dat er geen gibson op staat, of dat het door een of andere dure customshop is gemaakt

Orgasmocaster
19 december 2007, 17:25
Ik ga me maar uitschrijven. Volgens mij niemand hier die ook daadwerkelijk een en ander van gitaren weet of er op kan spelen.

Inderdaad, ik krijg gelijk de indruk dat jij veel te goed bent voor dit forum, je kunt maar beter uitschrijven.. je bent toch veel te druk als top gitarist en internationaal beroemdheid...

oh wacht es even.. jij bent de steef die sfeervolle achtergrond muziek maakt op uw bedrijfsfeest, receptie of verjaardag!

Pleur toch op HALVEZOOL!!!

moet je maar niet met je volledige naam inschrijven...sukkel!:

Het Stevens-Tipker gitaarduo bestaat uit de gitaristen Steef Stevens en Johan Tipker. Zij verzorgen graag de (achtergrond) muziek op uw (bedrijfs) feest, zakelijke meeting, receptie of verjaardag.

GibsonDC
19 december 2007, 17:27
Ik heb een Personal (mint) en het is een werkelijk fabelachtige gitaar, vette neck, de elementen zijn zeer clean en met een q-tron als pre-amp zeer dynamisch. Pat Martino speelde er ook op (en een L5-s met laag ohm). Er zijn er 143 van gemaakt. Ze hebben de neck volledig gelijk aan de oude pre1970 Customs en zijn fabelachtig afgewerkt. Het loopt zoals iedere massieve gibson erg aan en het fretwerk mag vervangen worden. Echter geeft dit de gitaar ook wel weer een persoonlijkheid. Binnenkort meer op mijn site (gaat januari-eind de lucht in!!!! ZE KOMT BINNENKORT wellicht TE KOOP!!!!!! Geen koopje maar ook niet te gek!!


Als je hem zo geweldig vind waarom verkoop je hem dan?? Sorry dat ik het zeg, maar ik vind je nogal heel erg betweterig overkomen.

Mr.Fingers
19 december 2007, 17:37
Subliem Orgasmocaster, werkelijk SUBLIEM!




Halvezool --> Pfffffffffffffrt :seriousf:

Orgasmocaster
19 december 2007, 17:43
Subliem Orgasmocaster, werkelijk SUBLIEM!




Halvezool --> Pfffffffffffffrt :seriousf:

hehehehe, mijn Nederlandse scheldwoorden vocabulaire is een beetje gedateerd inderdaad..

hassent
19 december 2007, 20:47
Dit kan m'n avond in één klap weer helemaal goed maken!!! Heerlijk :seriousf:.

The red Strat.
19 december 2007, 20:56
Mja, er zullen altijd betere gitaristen zijn dan jezelf, maar wij snoeven teminste niet zo... Like I give a fuck dat je een "personal" Les Paul hebt. Ik speel op een stomme epiphone Dot, EN IK BEN ER VERDOMME FIER OP! Schrijf jezelf maar snel uit ja, aan verwaande kakkers die op alles en iedereen neerkijken (op gewone akkoordenspelers of mensen met maar een gewone "straight-out-the-factory" fender of squier spelen) hebben we hier ABSOLUUT NIET NODIG!!! :mad:




Sorry mods, moest er eventjes uit


P.S. Dhr... Hoe verwaand kan je zijn


@Luke: Heb zelf ooit op een framus bespeeld, en afgezien van de 40 jaar oude snaren die eroplagen, was dit het meest zaligmakende instrument ooit (was een Framus Golden Television uit 1964 denk ik)

@Steef: Je statement dat Framus slechte gitaren zijn laat heel veel van je "kunde" merken, het is daarom dat je 1000+ € betaald voor een framus in redelijke staat. Sorry dat er geen gibson op staat, of dat het door een of andere dure customshop is gemaakt
+1505484

ik vraag me af of die vent nog door de deur kan met z'n dikke nek...
hij kan z'n 'personal' in z'n kont schuiven wat mij betreft, wat een arrogante roetlul.

AvU
19 december 2007, 20:57
Groeten thuis steef :stop: !

Ontopic:

Wow dat heb je netjes gedaan die inlay!!

JelmerOnGuitar
20 december 2007, 16:04
Wauw, mooi gedaan man!

fred dons
20 december 2007, 16:40
zenks, het houd je van de straat he ;)

F*R*E*A*K
20 december 2007, 17:36
Zou het kunnen dat dat dezelfde gitaar is als uit dit filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U

Orpheo
20 december 2007, 18:08
Zou het kunnen dat dat dezelfde gitaar is als uit dit filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U
geloof ik niet. het clipje is ouder dan de gitaar zelf geloof ik. en de personal had low impendance-pickups, en dit zijn gewone humbuckers.

G.G.
20 december 2007, 18:14
hehehehe, mijn Nederlandse scheldwoorden vocabulaire is een beetje gedateerd inderdaad..

Nee joh. da's hip, wij noemen het retro.

heel erg in op dit moment:

Doerak, boefje, schavuit, schurkje, kontgat, vuile fallus.


Nuttige bijdrage heb ik verder helaas niet.

Azrael
20 december 2007, 18:20
Nee joh. da's hip, wij noemen het retro.

heel erg in op dit moment:

Doerak, boefje, schavuit, schurkje, kontgat, vuile fallus.


Nuttige bijdrage heb ik verder helaas niet.

Niet vergeten om 'fnarkje" toe te voegen aan dat rijtje.


Jezus, mijn handen zijn echt nog bevroren dit tikt voor geen meter :satisfie:

BamBuFan1
20 december 2007, 18:58
Prachtig gedaan, maar wie wel er in godsnaam zijn eigen kop op zijn gitaar....... :satisfie:

Prof. Dr. Ir. J. Akkerman(s) natuurlijk! (http://www.youtube.com/watch?v=qjgmUbwchqI)

fred dons
21 december 2007, 08:38
geloof ik niet. het clipje is ouder dan de gitaar zelf geloof ik. en de personal had low impendance-pickups, en dit zijn gewone humbuckers.

tis hem wel, de pups waren al heel vroeg vervangen