PDA

View Full Version : Hoe maak je een les paul stemvaster?



ieme
4 december 2005, 22:31
(Locking) tuners?
Grafiet of tusque topkam?
Met een potlood in de gleufjes zodat de snaar niet klemt?
Andere snaren misschien?
En ontstemmen dikke snaren minder snel dan dunne?

andere suggesties?

Harry
4 december 2005, 22:37
ik heb een doodgewone ouwe Custom, en ik heb geen last van ontstemmen. Zijn de mechanieken wel goed?

Orpheo
4 december 2005, 22:39
ik heb een doodgewone ouwe Custom, en ik heb geen last van ontstemmen. Zijn de mechanieken wel goed?

+1

andere topkam van bv tusque kan idd helpen, dan is grafiet in topkam niet meer nodig, andere snaren zal niet helpen denk ik. ik vermoed dat t ook kan liggen hoe je de LP besnaart. minder windingen om tunerpeg resulteert in mijn ervaring vaak, in minder snel ontstemmen.

Mr.Bluesbreaker
4 december 2005, 23:01
Voordat je een andere topkam erop zet, kijk eerst of de snaren wel lekker door de topkam lopen. Misschien een open deur, maar vaak zijn topkammen niet goed uitgevijld voor 0.11 of zelfs 0.10.
Dan merk je bij het bijstemmen en opdrukken van snaren dat er een lichte tik komt, de snaar schiet dan door de topkam heen omdat ie inet goed past in de uitsparing.

Is dit in orde, dan zou ik inderdaad denken aan een andere topkam. Mijn ervaring is dat Graptech topkammen zeer goed zijn. PRS levert ze geloof ik standaard op hun modellen, en mijn Stratocaster is ook een heel stuk beter geworden. Invloed op toon? Ik mag dan niet het beste gehoor meer hebben, (en ben niet eens oud) maar een set vintage beugeldopjes tegenover schaller straplocks hebben een even grote invloed op mijn sound.

ieme
4 december 2005, 23:05
Voordat je een andere topkam erop zet, kijk eerst of de snaren wel lekker door de topkam lopen. Misschien een open deur, maar vaak zijn topkammen niet goed uitgevijld voor 0.11 of zelfs 0.10.
Dan merk je bij het bijstemmen en opdrukken van snaren dat er een lichte tik komt, de snaar schiet dan door de topkam heen omdat ie inet goed past in de uitsparing.

Is dit in orde, dan zou ik inderdaad denken aan een andere topkam. Mijn ervaring is dat Graptech topkammen zeer goed zijn. PRS levert ze geloof ik standaard op hun modellen, en mijn Stratocaster is ook een heel stuk beter geworden. Invloed op toon? Ik mag dan niet het beste gehoor meer hebben, (en ben niet eens oud) maar een set vintage beugeldopjes tegenover schaller straplocks hebben een even grote invloed op mijn sound.

tnx bouke

Bouke
4 december 2005, 23:57
dankje Erik :D

Bouke

ieme
5 december 2005, 00:02
dankje Erik :D

Bouke

sorry

ieme
5 december 2005, 00:05
ik heb voor andere tuners zitten kijken, er zitten nu kluson deluxe op. als ik over wil stappen op bijvoorbeeld grover dan moet ik volgens mij de gaten groter maken of niet?

ieme

FruscianteFan
5 december 2005, 08:45
Invloed op toon? Ik mag dan niet het beste gehoor meer hebben, (en ben niet eens oud) maar een set vintage beugeldopjes tegenover schaller straplocks hebben een even grote invloed op mijn sound.Ik mag dan geen ervaring hebben met grafieten topkammen, ik geloof niet dat je het verschil niet kan horen. Het lijkt me vergelijkbaar met het vervangen van brugzadels (van cheap-ass Squier dingen naar graphtesch) en dat veschil is ook duidelijk hoorbaar (meer 'ploink', fellere attack, metaliger en zelfs een beetje twang).

kokeleko
5 december 2005, 08:52
Nieuwe snaren heel goed oprekken, net zo lang tot er geen beweging meer in zit.

Je moet ook rustiger spelen Ieme. :D

BLOK182
5 december 2005, 09:56
ik heb een doodgewone ouwe Custom, en ik heb geen last van ontstemmen. Zijn de mechanieken wel goed?
+ 1 en ik speel der niet op als een mietje :-D

Bins
5 december 2005, 10:17
Invloed op toon? Ik mag dan niet het beste gehoor meer hebben, (en ben niet eens oud) maar een set vintage beugeldopjes tegenover schaller straplocks hebben een even grote invloed op mijn sound.Ik mag dan geen ervaring hebben met grafieten topkammen, ik geloof niet dat je het verschil niet kan horen. Het lijkt me vergelijkbaar met het vervangen van brugzadels (van cheap-ass Squier dingen naar graphtesch) en dat veschil is ook duidelijk hoorbaar (meer 'ploink', fellere attack, metaliger en zelfs een beetje twang).

Nou, ik heb een grafieten topkam op mn olp gezet (haha, laten zetten natuurlijk) en qua tone hoor je imo echt geen verschil. Wat je wel merkt is stemvastheid. Budget gitaren staan erom bekend dat ze vaak ontstemmen, maar met een grafieten topkam en gewone grover tuners had ik echt nergens last van.
Maar een Gibson LP zou imo niet (snel) mogen ontstemmen, weet je zeker dat alles in orde ermee is ieme?

Mr.Bluesbreaker
5 december 2005, 10:25
.

tnx bouke[/quote]

tnx (p)ieme(l)? :wink:

ieme
5 december 2005, 10:28
.

tnx bouke

tnx (p)ieme(l)? :wink:[/quote]

lache giere brulle op maandag ochtend

Mr.Bluesbreaker
5 december 2005, 10:41
:lol:
nee valt toch wat tegen.

Maar over welke gitaar heb je het, je oude junior of een andere Les Paul?
Ik zag het dus ook gewoon op mijn LP standard (2001) en eigenlijk is het van de gekke dat een gitaar van 2000+ (nieuw) met zulke problemen zit.

Scali
5 december 2005, 11:08
Vraag is ook: wanneer ontstemt de gitaar?
Ik heb zelf een Epiphone met de goedkope standaardtuners erop, en de standaard plastic topkam (die ik wel zelf ingevijld heb, en bij iedere snaarverwisseling met een potloodje behandel), en heb normaal gesproken geen problemen met stemvastheid (mits er goede snaren op zitten, de huidige Darco's zijn niet zo fijn, volgens mij slippen die knopen een beetje).
Ik heb wel gemerkt dat de mahonie-hals een stuk gevoeliger is voor temperatuur, vochtigheid ed dan de (veel dunnere) esdoorn-hals op m'n Ibanez RG.
Als dat het probleem ook is met jouw gitaar, dan doe je daar weinig aan. Mahonie is nou eenmaal niet zo enorm stijf.

piezo
5 december 2005, 11:45
Mensen, voordat je gaat denken aan topkam vervangen of andere drastische dingen:
- Zijn de sleufjes in de topkam wel schoon?
- Wikkel je de snaren wel op de goede wijze om de mechanieken?

Agent_Smith
5 december 2005, 12:28
Mensen, voordat je gaat denken aan topkam vervangen of andere drastische dingen:
- Zijn de sleufjes in de topkam wel schoon?
- Wikkel je de snaren wel op de goede wijze om de mechanieken?

Precies! Goed wikkelen om het mechaniek is heel belangrijk.
Wat verder ook goed werkt is een druppeltje baby-olie (jaja, heus waar :P ) op de topkam.

taylor
5 december 2005, 12:43
of andere gitaar eentje met locking het liefst :)

is misschien esthetisch niet verantwoord voor jullie maar een floyd doet wonderen.

dan maar een lelijke gitaar die werkt dan eentje die je 30X moet tunen per optreden .