PDA

View Full Version : Hoe heet dat?



Saz
4 december 2005, 20:23
Ik wilde weten hoe het heet als je een bepaalde functie aanzet op je versterker dat als je de snaren ook maar eventjes aanraakt er al geluid uitkomt. Een beetje een rauw geluid, vaak gebruikt bij "ruige" nummers :P nou ben ik vergeten hoe dat heet, dus weet iemand het? en hoe stel je dat precies in?
(ik ben newbie, en net begonnen :-D )
alvast bedankt

Gerbren
18 december 2005, 14:13
uhm, volgens mij bedoel je een 'natuurlijke flageolet', of een 'kunstmatige flageolet'( engels natural harmonic, artificial harmonic).
de natuurlijke onstaat door met je fretvinger zacht op de snaar te drukken, op de 12e fret. na het aanslaan van deze noot, je vinger snel van de snaar afhalen zodat je de toon niet kilt.

de kunstmatige is het zelfde verhaal, alleen kan deze dan ook op bijv. de 14e fret. nu ga je met je fretvinger naar de 2e fret, en met je plectrumhand(wijsvinger) druk je zacht op de 14e fret. nu heb je dus je plectrum met je duim+middelvinger vast. dan sla je de snaar aan, en na het aanslaan verwijder je je wijsvinger(plectrumhand) van de snaar. dan is de flageolet dus 2 tonen omhoog, want immers 14-2=12. dus zit je eigelijk weer op t zelfde als met de natuurlijke, alleen dan 2 tonen hoger..
hoop dat je er iets van begrijpt. anders moet je eens google'n met de engelse termen. genoeg filmpjes/tekst met duidelijke uitleg:P

DarknessAwaits
18 december 2005, 14:30
Ik denk dat hij distortion of overdrive bedoelt.

nicoverduin
18 december 2005, 16:37
Ik denk dat hij distortion of overdrive bedoelt.lijkt mij ook.

Bins
18 december 2005, 17:18
Dit topic is toch pas ook al langs geweest? Volgens mij van dezelfde topicstarter.. Of ben ik aan het aftakelen?

AART
18 december 2005, 19:49
tis darom ook van 4 dec.

en het was distortion.

jacky
18 december 2005, 21:49
Feedback
Occilatie
Vaatwasser van de buren

:-D