PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Standard Honey Burst



Bobbel
4 december 2005, 18:21
toch weer ff een test...

Bobbel
4 december 2005, 18:22
Ey,

Dit is een vervolg op mijn vorige topic. Sorry admin, maar mijn vorige topic is een beetje overgenomen door twee individuen.

Het gaat dus om een Gibson Les Paul Standard Honey Burst met 50's neck. Ik wilde eerst een 60's neck, maar ik dacht het is toch voor beide wennen dus maakt het niet veel uit.

Ik heb er een in een winkel zien hangen voor 2300 euro. Is dit een nette prijs voor een Les Paul die al een tijdje in de winkel staat en die op de achterkant van de body wat kleine deukjes heeft en waarvan het serie nummer zo slecht is gedrukt in de fabriek waardoor het niet te lezen valt?

Het gaat om deze:

http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/gibson_std.jpg

Of is het dan slimmer om een 'nieuwere' met 60's neck bij Musik-Produktiv te kopen voor 2500 euro?

Alvast bedankt!

Orpheo
4 december 2005, 18:35
nee, geen van je plannen is imo slim. ik zou naar marktplaats gaan, en daar kijken naar mooie les pauls in deze kleur.

mag ik je een tip meegeven? bij max guitars hangt een les paul standard honeyburst premium top (i.e.: ubergeile top). voor nog geen 2100 euro. begin jaren 90, in goede conditie (zeg, 8/10 ). ik zou daar eens kijken als ik jou was. heel mooie en topklinkende en spelende gitaar. ik zou daar zelf niets meer kopen, tenzij ze een HEEL mooie gitaar daar te koop hebben.....

andere tip: kijk naar de les paul standard faded. die heeft een laklaag die al wat worn is, en speelt imo lekkerder, en t hout (schijnt) daardoor beter te kunnen resoneren. heel goeie gitaren overigens. ook in jou kleur te krijgen.

Roque
4 december 2005, 18:37
Mooie Les paul 8-)
Ik vind €2300 best wel veel, kosten ze zo duur nieuw :o
En onderhandelen over de prijs zal ik altijd doen, of er nu deukjes in zitten
of niet :razz:

Jeanken
4 december 2005, 18:41
Voor een 1600EUR zou je een zo goed als mint LP Standard moeten vinden okazie, waarom nieuw kopen als hij daar zelfs al gebruikssporen toont?

Mr.Bluesbreaker
4 december 2005, 18:42
2300 tweedehands?
Ik betaalde 2000 nieuw. nog steeds geen koopje, maar ik zou dus never nooit 2300 betalen. Voor 1600 heb je een tweedehandse op marktplaats!

Ik heb hem sinds 2003 en we zijn nog steeds onafscheidelijk! :wink:

http://interval1.rendered.startpda.net/6650001-6700000/6696189_500_500_h21v.jpeg

Orpheo
4 december 2005, 18:44
nee, geen van je plannen is imo slim. ik zou naar marktplaats gaan, en daar kijken naar mooie les pauls in deze kleur.

mag ik je een tip meegeven? bij max guitars hangt een les paul standard honeyburst premium top (i.e.: ubergeile top). voor nog geen 2100 euro. begin jaren 90, in goede conditie (zeg, 8/10 ). ik zou daar eens kijken als ik jou was. heel mooie en topklinkende en spelende gitaar. ik zou daar zelf niets meer kopen, tenzij ze een HEEL mooie gitaar daar te koop hebben.....

andere tip: kijk naar de les paul standard faded. die heeft een laklaag die al wat worn is, en speelt imo lekkerder, en t hout (schijnt) daardoor beter te kunnen resoneren. heel goeie gitaren overigens. ook in jou kleur te krijgen.

Bobbel
4 december 2005, 18:47
2300 tweedehands?
Ik betaalde 2000 nieuw. nog steeds geen koopje, maar ik zou dus never nooit 2300 betalen. Voor 1600 heb je een tweedehandse op marktplaats!

Ik heb hem sinds 2003 en we zijn nog steeds onafscheidelijk! :wink:

http://interval1.rendered.startpda.net/6650001-6700000/6696189_500_500_h21v.jpeg

hij is niet tweedehands, maar ligt er gewoon al een tijdje... en ik weet niet hoe het komt, maar ik wil altijd alles nieuw en als eerste eigenaar... misschien moet ik ff over die drempel heen...

en die bij maxguitars is idd mooi, maar ik vind plaintop mooier...

Jeanken
4 december 2005, 18:56
Oja Bobbel, ik heb je een mailtje gestuurd maar denk dat ik er niet heb ingezet dat het van mij komt..
Nuja, bij deze weet je het dus, het is op je gewone mail omdat PM nogal vaak laat afweten.

Orpheo
4 december 2005, 19:01
2300 tweedehands?
Ik betaalde 2000 nieuw. nog steeds geen koopje, maar ik zou dus never nooit 2300 betalen. Voor 1600 heb je een tweedehandse op marktplaats!

Ik heb hem sinds 2003 en we zijn nog steeds onafscheidelijk! :wink:

http://interval1.rendered.startpda.net/6650001-6700000/6696189_500_500_h21v.jpeg

hij is niet tweedehands, maar ligt er gewoon al een tijdje... en ik weet niet hoe het komt, maar ik wil altijd alles nieuw en als eerste eigenaar... misschien moet ik ff over die drempel heen...

en die bij maxguitars is idd mooi, maar ik vind plaintop mooier...

neem dan die '81er les paul standard! of is die teveel " rood"? die 81er is echt ubervet. kheb er eens op gespeeld. en die blaast je echt van je sokken gewoon.

Bobbel
4 december 2005, 19:11
maar de lp moet niet blazen, maar lekker schel kunnen en een sprankelige distortion hebben...

--> Jeanken

bedankt voor je mail, maar de link doet het niet...

You are not authorized to view this page krijg ik te zien...

Orpheo
4 december 2005, 19:17
maar de lp moet niet blazen, maar lekker schel kunnen en een sprankelige distortion hebben...

--> Jeanken

bedankt voor je mail, maar de link doet het niet...

You are not authorized to view this page krijg ik te zien...

in dit geval kan ie dat ook op de brugpup prachtig (hoewel een LP dat minder goed kan dan bv een strat; houtsoorten he! ). deze LP heeft een esdoorn nek, en is dus an sich al wat scheller dan een normale lp.

hij is heel strak, scheurend scherp (dus niet dat je denk van " FUCK! mn vullingen trillen eruit!!" ja vanwege t volume ofzo : D ) en opde hals is ie veel rollender, dikker, vetter.

Bobbel
4 december 2005, 19:18
oh en nog ff een vraag, hebben oudere les paul standards ook die burstbucker pickups? want die vind ik juist mooi klinken...

Jeanken
4 december 2005, 19:32
Ja, sorry, 'kan de pagina niet vinden' , hier hetzelfde.
Als hij morgen niet werkt zal ik eens mailen voor een foto.

Orpheo
4 december 2005, 19:35
oh en nog ff een vraag, hebben oudere les paul standards ook die burstbucker pickups? want die vind ik juist mooi klinken...

die 81er heeft pafs zover ik weet. als je m koopt zou ik ze direct vervangen (niet door die toko laten doen!!!!) door seymours, of, als je t geld hebt, burstbuckers. ik zou er zelf de JB en jazz indoen; goeie pups, en de jb kan lekker schel zijn als je wilt.

Jeanken
4 december 2005, 19:36
LP Standard heeft pas van 2002 Burstbuckers dacht ik.

Bobbel
4 december 2005, 19:38
ok dan onthoud ik dat even... en zijn ze duur los? want mochten ze er niet inzitten dan knal ik ze erg gelijk in...

Orpheo
4 december 2005, 19:45
ok dan onthoud ik dat even... en zijn ze duur los? want mochten ze er niet inzitten dan knal ik ze erg gelijk in...

per stuk: 150 euro nieuw. tweedehands tussen de 50 euro en 100 euro.

met andere woorden: is dat setje van seymour duncan dan toch neit handiger? :D

ieme
4 december 2005, 23:04
tip:

Koop de lp historic 58 van Ben de Leeuw op gitaarmarkt voor 2150, die is van een vriend van me geweest en is heel erg goed!

Mr.Bluesbreaker
4 december 2005, 23:22
LP Standard heeft pas van 2002 Burstbuckers dacht ik.

Dat zeggen ze inderdaad op hun site, alleen ze zijn in de praktijk niet altijd ff consequent. Mijn LP standaard (2001) heeft dus wel burstbuckers. Snap er ook geen hout van. Niet dat ik het erg vind verder. :-D

Luke-wannabe
4 december 2005, 23:59
oh en nog ff een vraag, hebben oudere les paul standards ook die burstbucker pickups? want die vind ik juist mooi klinken...

die 81er heeft pafs zover ik weet. als je m koopt zou ik ze direct vervangen (niet door die toko laten doen!!!!) door seymours, of, als je t geld hebt, burstbuckers. ik zou er zelf de JB en jazz indoen; goeie pups, en de jb kan lekker schel zijn als je wilt.


Waarom zou je in een gibson andere elementen gooien? Dat kun je net zo goed een epi kopen en daar die sd's in gooien. Lijkt me een beetje vaag. Je koopt toch een gibson om de sound?? Ja ook wel een beetje om de looks, maar ik denk dat sound toch een grotere rol speelt.. :-?

Orpheo
5 december 2005, 00:50
oh en nog ff een vraag, hebben oudere les paul standards ook die burstbucker pickups? want die vind ik juist mooi klinken...

die 81er heeft pafs zover ik weet. als je m koopt zou ik ze direct vervangen (niet door die toko laten doen!!!!) door seymours, of, als je t geld hebt, burstbuckers. ik zou er zelf de JB en jazz indoen; goeie pups, en de jb kan lekker schel zijn als je wilt.


Waarom zou je in een gibson andere elementen gooien? Dat kun je net zo goed een epi kopen en daar die sd's in gooien. Lijkt me een beetje vaag. Je koopt toch een gibson om de sound?? Ja ook wel een beetje om de looks, maar ik denk dat sound toch een grotere rol speelt.. :-?

ja, maar wellicht wil je dat je LP een andere sound heeft? ik heb in mijn gibson les paul ook gibsonelementen gehad, maar ik vond t niet lekker klinken, dus andere pups erin. done.

ik kan voor die sound heus wel een jackson vinden, die produceert mijn sound met gemak, ware t niet dat ik alleen les paul speel, omdat ik juist lp's zo mooi vind.

Bobbel
5 december 2005, 15:40
ik ben niet helemaal normaal met gitaren... een maat van me en ik zijn juist van mening dat het uiterlijk op 1 komt en de sound op 2 en de bespeelbaarheid op 3... ik vind de sound van een telecaster heel mooi, maar de gitaar zelf niet en zal er dus nooit 1 kopen... klinkt krom, maar voor mij is het 'recht'...

Floris1984
5 december 2005, 15:51
ik ben niet helemaal normaal met gitaren... een maat van me en ik zijn juist van mening dat het uiterlijk op 1 komt en de sound op 2 en de bespeelbaarheid op 3... ik vind de sound van een telecaster heel mooi, maar de gitaar zelf niet en zal er dus nooit 1 kopen... klinkt krom, maar voor mij is het 'recht'...

Bij mij komen bespeelbaarheid, sound en looks alledrie op gedeelde 1e plaats. Maar als er bij een gitaar bv een uitschieter bij bespeelbaarheid is, dan mag hij wat minder mooi zijn e.d.

Zo heeft mijn LP een best ranzige kleuren combi, maar dat wordt goed gemaakt door de sound en bespeelbaarheid.

Maarja zo heeft iedereen zijn voorkeuren, en vaak is het nog zo dat je ineens verliefd wordt op een gitaar, en je opeens afwijkt van al je voorkeuren die je eerst had.

Droffie
7 december 2005, 15:57
2002 LP's heeft burstbucker...Bluesbreaker, de LP op je foto's is geen nieuwe Standard. Dat ie wel BB's heeft is mooi meegenomen.

@ Bobbel, de nieuwe Standards ,2002 and up, zijn een flinke verbetering tov de oudere std's.
Tevens is de BB pup ook een behoorlijke verbetering.
Mijn tip, ga voor de nieuwe std. 2300 Euro idd een hoop geld maar dat kosten ze nou eenmaal.

glacius
7 december 2005, 17:02
dat is geen honey burst ! ik heb een honey burst en dat ziet er compleet anders uit, volges mij is dat zon tobacco

Ritch
7 december 2005, 17:04
Voor dat zelfde geld kan je je custommade axe naar jou wensen laten bouwen! :o Ik zou het wel weten!!!

Droffie
7 december 2005, 17:22
@bobbel: heeft de gitaar een zwarte achterkant? zo ja, een tobacco burst.
Overigens als ik je verhaal goed begrijp heeft die gitaar buckle rash. Betaal geen 2300,- Euro, hij is gewoon niet nieuw.

Orpheo
7 december 2005, 17:23
dat is geen honey burst ! ik heb een honey burst en dat ziet er compleet anders uit, volges mij is dat zon tobacco

tobaccoburst is zwart/rood/orangje, dit is meer bruinig/oranje naar orangje/gelig... dit is ook volgens de gibsonsite honeyburst.

Droffie
7 december 2005, 17:26
Voor dat zelfde geld kan je je custommade axe naar jou wensen laten bouwen! :o Ik zou het wel weten!!!

En wat nou als je een Gibson wilt en geen custombuild gitaar die nergens naar klinkt? :D

Ritch
7 december 2005, 17:29
Voor dat zelfde geld kan je je custommade axe naar jou wensen laten bouwen! :o Ik zou het wel weten!!!

En wat nou als je een Gibson wilt en geen custombuild gitaar die nergens naar klinkt? :D

Bord voor je hoofd?

Ritch
7 december 2005, 17:30
Voor dat zelfde geld kan je je custommade axe naar jou wensen laten bouwen! :o Ik zou het wel weten!!!

En wat nou als je een Gibson wilt en geen custombuild gitaar die nergens naar klinkt? :D

2x :-?

Bobbel
7 december 2005, 17:45
ik zou geen custom willen doe mij dan maar een merk gitaar... zoals die gibson of een vette Fender...

jah jongens vergis je niet, maar Fender blijft mijn merk... :wink:

glacius
7 december 2005, 19:14
2300 euro is veel te duur, een vriend van me heeft een gibson les paul standard root beer staan met een erg geile flame top (ja ik heb last van GAS als ik deze gitaar zie)

is 2ehands maar helemaal als nieuw nog, geen krasje..

ik meen dat hij er iets van 1700 of 1800 voor wil hebben ..

Punt
7 december 2005, 21:40
Importeer een Gibson Customshop R7, dan heb je de m.i. de meeste waar voor je geld.

Droffie
7 december 2005, 23:32
Voor dat zelfde geld kan je je custommade axe naar jou wensen laten bouwen! :o Ik zou het wel weten!!!

En wat nou als je een Gibson wilt en geen custombuild gitaar die nergens naar klinkt? :D

Bord voor je hoofd?

Serieus. Als je echt een Les Paul geluid wilt en probeert een custom bouwer voor onder de 2300,- een kopie laat bouwen, denk je dat hij dan identiek aan een LP klinkt? Lijkt me niet.

Daarnaast, hoeveel denk je dat een goed gebouwde custom gitaar kost als die hetzelfde qua specs moet zijn als een LP? Lijkt me een interessante vraag...

Bobbel
8 december 2005, 00:46
als ie precies hetzelfde is natuurlijk netzo veel :wink:

en misschien nog wel meer voor het handwerk... dus ik denk dat hij meer kost...

Ricky trodat
8 december 2005, 01:44
Ik heb drie maanden geleden een gibson les paul standard gekocht.

Nieuw voor EUR 2350.

50's neck, honeyburst tigerstripe.

Bij Sacksioni Guitarshop.

Bij deze herziende les pauls zit er niet echt een verschil tussen de 50's en 60's neck. Een klein verschilletje.

Ik heb daar ook op een Gibson Les Paul 59 Standard gespeelt. Nou daar zit pas een dikke neck op. Wel een veel betere gitaar. Veel voller geluid. Maarja........... kan niet alles hebben.

Droffie
8 december 2005, 09:05
Ik heb daar ook op een Gibson Les Paul 59 Standard gespeelt. Nou daar zit pas een dikke neck op. Wel een veel betere gitaar. Veel voller geluid. Maarja........... kan niet alles hebben.

Dat valt dus wel mee. Enige verschil is de long tenon dus qua geluid zal je verbetering hebben. Constructie en materialen is verder het zelfde. Veel beter zijn de Historics niet.
Een maat van mij heeft een '57 RI goldtop, beter dan mijn Std klinkt hij niet.

Punt
8 december 2005, 18:27
Ik heb daar ook op een Gibson Les Paul 59 Standard gespeelt. Nou daar zit pas een dikke neck op. Wel een veel betere gitaar. Veel voller geluid. Maarja........... kan niet alles hebben.

Dat valt dus wel mee. Enige verschil is de long tenon dus qua geluid zal je verbetering hebben. Constructie en materialen is verder het zelfde. Veel beter zijn de Historics niet.
Een maat van mij heeft een '57 RI goldtop, beter dan mijn Std klinkt hij niet.

Het hout van de R9 is beter of zal ik anders zeggen...
Alle Historics die ik heb gehad klonken beter (naar mijn mening) dan standards.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

De constructie van de Historics is iets anders, b.v. de hoek van de nek en de bolilng van de body, de dikte van de pikcup ringen daardoor, etc

Overigens heeft de R7 over het algemeen een veel dikkere nek dan de R9.

Orpheo
8 december 2005, 18:37
Ik heb daar ook op een Gibson Les Paul 59 Standard gespeelt. Nou daar zit pas een dikke neck op. Wel een veel betere gitaar. Veel voller geluid. Maarja........... kan niet alles hebben.

Dat valt dus wel mee. Enige verschil is de long tenon dus qua geluid zal je verbetering hebben. Constructie en materialen is verder het zelfde. Veel beter zijn de Historics niet.
Een maat van mij heeft een '57 RI goldtop, beter dan mijn Std klinkt hij niet.

Het hout van de R9 is beter of zal ik anders zeggen...
Alle Historics die ik heb gehad klonken beter (naar mijn mening) dan standards.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

De constructie van de Historics is iets anders, b.v. de hoek van de nek en de bolilng van de body, de dikte van de pikcup ringen daardoor, etc

Overigens heeft de R7 over het algemeen een veel dikkere nek dan de R9.

valt heus wel mee hoor. ik heb ergens gelezen dat t hout gewoon van een grote stapel komt, en dat de "normale" usa's met machines worden gemaakt, en de customshop/historics " volledig" met de hand. b.s. als je t mij vraagt, ik heb afgelopen week een classic naast een R9 gehouden, en ik vond de classic veel vetter in tone en feel dan de R9. de R9 was imo beetje waxachtig, plasticllike, en de classic was gewoon no bullshit, subtiele vlam tegenover een dik zebrapad, en t geluid was gewoon puur, rauw, krachtig, in your face, en de R9 was imo braaf.

wtf? een 5000 euro dure LP?? een les paul moet niet braaf klinken, daar heeft god stratocasters voor uitgevonden :evil:

Ricky trodat
12 december 2005, 23:07
Nou ze kiezen de planken dus echt wel uit.

Oke het zal je soms verbazen wat er zich bij bep. dure gitaren onder de lak zit, maar bij een historic is het echt wel te zien. Alleen al aan de houtstructuur.

Dat geld ook voor een standaard tigerstripe en een premium +.

Bij een tigerstripe zijn de lijnen in het houd veel wilder, ongecontroleerder en zitten er toch bepaalde oneffenheden in de structuur.

Bij een premium zijn de lijnen veel rustiger. Je vindt hier ook bijna geen oneffenheden in de plank.

Als je dus zegt dat het dus natte vingerwerk is, welke een historic wordt en welke niet, ben ik het daar niet mee eens.

Natuurlijk zijn beide gitaren wel van hetzelfde materiaal gemaakt. Dus het imense prijsverschil kan ik niet echt verklaren. Waarschijnlijk een puur marketingverhaal.