PDA

View Full Version : Het grote "welke volgorde" topic



Pagina's : 1 2 3 [4]

wormke
8 juni 2015, 11:29
Kijk, daar kan ik weer iets mee. Ik heb gewoon niet echt een idee wat in de loop hoort en wat niet. Kabels maakt ni uit, heb ik met hopen liggen. Bedoeling is om mijn 2 pedalboards te scheiden van mekaar.

Bernardduur
8 juni 2015, 13:04
Op zich mag alles in de loop; de functie echter verandert daardoor wel omdat de loop tussen de pre en poweramp zit (normaal gesproken) en sommige pedalen klinken gewoon niet in de loop (zoals mijn Pearl analoge delay; die klinkt voor geen meter in de FX loop).

wormke
8 juni 2015, 19:23
Ok thx. Ja tijd zat, ik wou het...

Mitch
8 juni 2015, 22:37
Niemand nog verwezen naar de FAQ bovenaan dit subforum? Foei!
Aanrader, wormke :)

wormke
9 juni 2015, 10:13
Ah ok thx. Wss overgekeke

Outrage
9 juni 2015, 22:36
Een vraagje over volgorde die ik niet zo snel terugvond in de FAQ. Ik heb een integrated preamp van tc electronic. Ik wil 'm gebruiken om mijn clean signaal wat op te frissen. Dat is lichtjes dof(fer) in mijn (vrij korte) keten: volumepedaal gevolgd door bogner ecstasy en een mi audio. Ik heb hem achteraan geplaatst omdat ik ergens had opgevangen dat zo geen schade toebrengt aan de andere pedalen. Gevolg: clean geluid: opgefrist, geluid uit od, niet meer wat ik ervoor had, leek wat uitgedund en verscherpt, ook al verminderde ik de treble. Kan ik die preamp toch straffeloos vooraan plaatsen? Ik voed 'm met 18v.

MikeD
17 maart 2016, 09:06
okay dan ik nou ook maar even... omdat de korg multi effect me veel te omslachtig is, inmiddels wat bij elkaar gescharreld.
IK zit met name met de vraag of de Phase 45 (zoals in de FAQ staat) dadelijk na de Wah moet; kan me niet voorstellen dat de Distortion blij is met een gefaserd geluid?? Tell me.

IK zit nu als volgt te overwegen
Behringer tuner
Vox tone Bender fuzz (een echte ouwe.. op batterij ....)
Morley Volume/wah/distortion pedaal (geweldig ding.....volgens mij wordt Morley hier te lande ondergewaardeerd....)
Behringer Vintage distortion
MXR Pase 45 (ook een oudje op batterij)
EHX Electric Misstress (chorus/flanger)
T-Rex Ghost tone (= reverb)

of moet de Ghost Tone voor de Electric Mistress?

Onderweg is de Digitecht Trio+. Die gaat sowieso achteraan.
En als ik weer pegels heb wil ik ook een EHX Mel9 . die zullen we maar vooraan in de keten zetten dan? tussen de Tone Bender en de Morley VWD?
Voeding met een Harley Benton PowerPlant (de grote want de Morley vreet te veel milli-amperes voor de kleine..)

Het spul moet op een T Rex Trunk.

Alvast bedankt voor de bijdragen van wijsheden

Braml
17 maart 2016, 11:27
IK zit met name met de vraag of de Phase 45 (zoals in de FAQ staat) dadelijk na de Wah moet; kan me niet voorstellen dat de Distortion blij is met een gefaserd geluid?? Tell me.


Zoals je waarschijnlijk al vaker hebt gehoord: Je bepaalt zelf de pedalenvolgorde, als jij het goed vindt klinken is het goed. Maar volgens mij is zetten de meeste mensen phasers inderdaad na hun drives en voor delays en reverbs.

deefke666
17 maart 2016, 11:31
Inderdaad, laat je oren bepalen waar jouw phaser het best kan staan.
Gewoon een testen voor en na de drives.
Voor mij klonk mijn phaser beter voor de drives dus dat is waar hij is terecht gekomen op mijn plank.
Maar voor jou kan het misschien net andersom zijn.

HaroldA
17 maart 2016, 11:32
Phaser wordt het vaakst voor je drive gezet; net als je wah. Na je drive wordt het meer een flanger-achtig effect.

MikeD
17 maart 2016, 12:55
okay mannen dan zal ik eens beginnen met het volgen van de adviezen en vuistregels....

jutter
24 mei 2016, 11:45
Vraag: ik heb mijn delay en chorus pedalen in de loop. Nu heb ik een tremolo pedaal gekocht. Komt deze ook in de loop? Zo ja, wat is dan de juiste volgorde?

HaroldA
24 mei 2016, 11:53
Vraag: ik heb mijn delay en chorus pedalen in de loop. Nu heb ik een tremolo pedaal gekocht. Komt deze ook in de loop? Zo ja, wat is dan de juiste volgorde?

A) Er is geen "juiste" volgorde, want dat is 100% smaak.
B) Ik zou 'm persoonlijk helemaal achteraan zetten; anders verpest een delay je tremolo-effect door er doorheen te delayen ;)

mountainman
24 mei 2016, 12:01
Ik zou een tremolo niet tegelijk met een delay gebruiken tenzij het een korte slapback delay is. En in dat geval zou ik de tremolo erachter zetten. Maar probeer gewoon lekker alle combinaties uit.

arjanb01
24 mei 2016, 12:19
Ik zou de tremolo niet in de loop gooien maar rechtstreeks van gitaar naar input van je amp. Geeft het mooiste resultaat anders vernaggel je je signaal door hem in de loop te gooien.

deefke666
24 mei 2016, 12:22
Hier net hetzelfde, als laatste in de keten en dan naar de amp input, voor mij ook niet in de loop.

HaroldA
24 mei 2016, 12:22
Ik zou de tremolo niet in de loop gooien maar rechtstreeks van gitaar naar input van je amp. Geeft het mooiste resultaat anders vernaggel je je signaal door hem in de loop te gooien.

Ligt er ook aan met hoeveel gain je speelt; anders krijg je geen volume-sinus, maar een oversturingssinus.

jutter
24 mei 2016, 12:34
BTW, ik gebruik geen od pedalen. Alleen het od-kanaal van de amp zelf.

Joost de Ruig
24 mei 2016, 12:36
Net als je Telebuddy: achteraan en niet in de loop :)

jutter
24 mei 2016, 13:49
Bedankt mannen, ik zal het uit gaan proberen!

jutter
24 mei 2016, 20:23
De chorus en de delay klinken het mooiste in de loop.
De tremolo klinkt het mooiste voor de amp input.
Probleem: nu moet ik met meerdere kabels en een extra adaptor gaan werken. Daar baal ik van want de tremolo is het enigste pedaal wat ik voor de input van de amp heb. Is er nog een andere oplossing?

O ja, Alles voor de input werkt niet lekker aangezien ik de distortion uit de amp zelf haal. I.c.m. de delay klinktdat natuurlijk nergens naar.

Revolver
26 mei 2016, 14:21
Volgens mij is er geen oplossing. Als je de drive uit je amp wil blijven gebruiken moet je concessie's doen. Daarom spelen veel gitaristen ook met drivepedaaltjes al dan niet icm de drive van de versterker, je bent dan veel flexibeler.

Smeigel_12000
22 juni 2016, 11:52
Oke, ook ik heb een volgorde vraag. Het gaat om de volgende pedalen:

- Fazley SP-T (powersupply/tuner)
- EHX Big Muff
- Harley Benton AC-tone
- Mooer shimverb
- boss OD3
- EH-nano LB-1
- EHX stereo electric mistress

Hebben jullie tips voor de volgorde van deze pedalen? Alvast bedankt!

Cheers, Smeigel

Tabula Rasa
22 juni 2016, 11:53
Zou de reverb naar achteren verhuizen

Mitch
23 juni 2016, 10:04
De chorus en de delay klinken het mooiste in de loop.
De tremolo klinkt het mooiste voor de amp input.
Probleem: nu moet ik met meerdere kabels en een extra adaptor gaan werken. Daar baal ik van want de tremolo is het enigste pedaal wat ik voor de input van de amp heb. Is er nog een andere oplossing?

O ja, Alles voor de input werkt niet lekker aangezien ik de distortion uit de amp zelf haal. I.c.m. de delay klinktdat natuurlijk nergens naar.
Nou, natuurlijk.... er zijn genoeg delays die prima klinken voor de input van een overstuurde versterker. Hangt er vanaf: gebruik je de delay zowel met clean als met drive? Welke gebruik je? Een goed heldere digitale delay kan vaak prima uit de voeten vóór de input.



Oke, ook ik heb een volgorde vraag. Het gaat om de volgende pedalen:

- Fazley SP-T (powersupply/tuner)
- EHX Big Muff
- Harley Benton AC-tone
- Mooer shimverb
- boss OD3
- EH-nano LB-1
- EHX stereo electric mistress

Hebben jullie tips voor de volgorde van deze pedalen? Alvast bedankt!

Cheers, Smeigel
Drives meestal vóór de fuzz, dan kun je ze evt nog combineren. Boost achteraan als je volumeboost wil, vooraan als je gainboost wil. Flanger kan zowel vóór als achter, reverb achteraan.
Er is overigens ook een prima sticky in dit subforum over volgorde van pedalen.

telerocker
23 juni 2016, 10:15
Ik gebruik de Maxon AD-9 Pro regelmatig voor de input. Ook op het drivekanaal werkt dat goed.


Sent from my iPhone using Tapatalk

govertm
6 juli 2016, 15:47
Hallo,

Deze vraag zou zomaar al eens gevraagd kunnen zijn maar zou dat nou niet 123 kunnen terugvinden.

Soms hou ik er van mijn modulatiepedalen (chorus, phaser, flanger) voor mijn preamp (distortion) en soms daarna. Hangt een beetje van het nummer af. Nou zijn er van die matrix looper/switchers van bijvoorbeeld soundsculpture en FAMC waarbij je de volgorde makkelijk kan aanpassen. Deze oplossingen zijn mij echter een beetje aan de dure kant....

Ik ben zelf in het bezit van een Vempire GSX6 (link (http://www.vempire-amps.com/content/gsx6)). Deze looper heeft 2 inputs/outputs met 4 loops totaal.
Mijn idee is als volgt: Ik gebruik 2 ABY boxjes en offer 2 loops van mijn GSX6 op. Al mijn modulatie effecten zitten b.v. dan in een Glab M4L. Door de loops te wisselen (nooit alle twee tegelijkertijd aan dus) verplaats ik de M4L van voor naar achter mijn preamp. De audio chain wordt dan:

Voor preamp: Loop 4=aan, Loop 1=uit
Gitaar ---> GSX6 INB-Send4--->ABY1---> M4L--->ABY2--->GSX6 Return4-OUTB--->AMP IN-FXsend--->GSX6 INA-GSX6 OUTA--->FXreturn

Of

Na preamp: Loop 4=uit, Loop 1=aan
Gitaar ---> GSX6 INB-OUTB --->AMP IN-FXsend---> GSX6 INA-Send1--->ABY1---> M4L--->ABY2---> GSX6 Return1-OUTA--->FXreturn

Zou dit kunnen werken of is di een gedoemde constructie om één of andere reden?

BassAgent
28 juli 2016, 22:12
Aight, ik heb binnenkort mn nieuwe Pedaltrain binnen, dus goed moment om even naar de volgorde van mn plank te kijken.

Ik heb staan:
-Dunlop Volume Pedal
-Dunlop JH-1 (hopelijk binnenkort gemod voor bas)
-Korg DT-10
-Boss OC-2
-Boss SD-1 (voor als ik gitaar speel)
-Technophobia Bassscreamer (Tube Screamer voor bas)
-EHX Memory Boy
-BBE Opto Stomp

Jazz Bassje ervoor, Eich erachter en in welke volgorde gaan we dit nu eens zetten?

Sjtevel
29 juli 2016, 01:30
Ha, nu ook al op gitaarnet!

Ik zou doen: tuner, wah, comp, octaver, dirt, delay.

Het volumepedaal is een beetje afhankelijk van hoe je hem gebruikt. Als 'gaincontrol' voor aan, als volumeregeling achteraan.

Brum
24 juli 2017, 16:29
Vraagje aangaande de 'goeie' volgorde. Ik heb recent een DOD280 compressor op de kop getikt en zojuist een Mooer Pure Octave binnen gekregen. Ik wil deze pedalen in deze keten inpassen:

Boss TU2 - Cantrell Cry Baby Wah - Pickle Vibe - Loopmaster (die ook mijn kanalen schakelt), met in de loop een Maxon OD808, CM Plexitone en ISP Decimator - Ibanez FL9 - MXR Carbon Copy (al dan niet in de fx loop, afhankelijk van welke versterker) - MXR Micro Amp

Ik wil de compressor alleen voor m'n semi-clean gebruiken, maar niet alleen als compressor. Hij moet ook een beetje boosten, wat de DOD280 prima kan. Dat doet nu de Micro Amp, maar die wil ik dan alleen gebruiken als volume boost, dus kan met de delay in de fx loop. De vraag is; zet ik de compressor en octaver na tuner en wah en dan de rest? De compressor staat nu in de plaats van de MXR Micro Amp, maar dan slaat ie wel alle andere effecten over. Qua bekabeling past me dat wel beter, anders zal ik echt de boel moeten omgooien. Wat is wijsheid?

the sure thing
24 juli 2017, 20:25
Vraagje aangaande de 'goeie' volgorde. (...)

De vraag is; zet ik de compressor en octaver na tuner en wah en dan de rest?


Antwoord: JA



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
25 juli 2017, 08:01
Oké. Duidelijk. Vroeg me alleen af, als ik de DOD als soort van gainbooster gebruik, met iets wat compressie, of ie dan na de loop zou kunnen staan, echt alleen voor het 'cleane' kanaal van met name m'n 2210. Als vervanger van de MXR Micro Amp. Voor in de keten zetten vind ik namelijk niet zo leuk, want dat zou betekenen dat ik weer wat kabels moet aanpassen en da's geen pretje met Lava Cable.:mad: Maar als voorin de keten echt beter werkt, dan zet ik 'm voorin. Ik neem aan, in dat geval, ook eerst compressor voor de octaver, toch?

Hoewel ik na een rondje testen niet erg enthousiast werd van die Mooer Pure Octave. Jammer dat ze die Tender Octaver niet meer maken, die was eigenlijk toffer... Vandaag nog maar 's verder testen, misschien doe ik iets verkeerd.

Brad
1 maart 2018, 00:12
Ik heb vanmiddag een booster geruild voor een ander pedaaltje. Om de werking ervan te controleren heb ik hem uitgetest op de manier waarop volgens schrijven en zeggen veel mensen hem gebruiken. Om voor een solo het volume hoger te krijgen.
Dus sluit ik hem aan op een Orange micro terror en stel hem aardig vervormd af. Ik druk de booster in en het valt mij op dat het volume niet echt toeneemt maar dat vooral de vervorming en de compressie toeneemt. Hetzelfde als wanneer je een booster voor een distortion of overdrive pedaal zet zeg maar.

Nou maakt het mij niet zoveel uit want ik gebruik toch nooit de vervorming van de versterker zelf. Maar ik vraag me toch af hoe dat nou zit. Ook in gitaarbladen worden boosters en drive pedalen met de gain laag afgesteld aanbevolen voor een volumeboost.

telerocker
1 maart 2018, 03:14
Ik heb vanmiddag een booster geruild voor een ander pedaaltje. Om de werking ervan te controleren heb ik hem uitgetest op de manier waarop volgens schrijven en zeggen veel mensen hem gebruiken. Om voor een solo het volume hoger te krijgen.
Dus sluit ik hem aan op een Orange micro terror en stel hem aardig vervormd af. Ik druk de booster in en het valt mij op dat het volume niet echt toeneemt maar dat vooral de vervorming en de compressie toeneemt. Hetzelfde als wanneer je een booster voor een distortion of overdrive pedaal zet zeg maar.

Nou maakt het mij niet zoveel uit want ik gebruik toch nooit de vervorming van de versterker zelf. Maar ik vraag me toch af hoe dat nou zit. Ook in gitaarbladen worden boosters en drive pedalen met de gain laag afgesteld aanbevolen voor een volumeboost.

Je input krijgt een extra scheut volume van het boostpedaal, dus dan gaat zo'n ampje dat al op scheur staat afgesteld nog meer in de oversturing.

Ik zet mijn EP-booster voor de drivepedalen als ik meer oversturing/pep wil en erachter als ik een volumejump wens. Mijn amps hebben zoveel headroom dat het pedaal als volumeboost voor de amp kan blijven staan (dus achteraan in de chain), maar in de loop kan ook, als volumeboost. Alleen is de effectloop in mijn amp een tonesucker, dus staat ie bij mij ervoor.

Kim Wilson
1 maart 2018, 08:20
Klinkt logisch toch? Als je de headroom op je amp al naar beneden haalt door hem op oversturing in te stellen, krijg je ook met een booster geen enorme volumetoename. Want minder headroom = minder extra volume.

Dutch66
1 maart 2018, 09:02
Oftewel Brad, (aanmerkelijk) minder gain op de Orange zodat je voldoende ruimte (headroom) overhoudt ...

En dan uiteraard de booster na de metalzone ;)

Pepe
1 maart 2018, 09:42
Brad speelt al gitaar sinds de 80's en die zou dit soort basale dingen niet weten?

Kim Wilson
1 maart 2018, 10:00
Daar zeg je wat. Voor iemand met zoveel ervaring van verschillende amps en zo komen er toch wel erg veel beginnersvragen voorbij. Je zou bijna denken dat het een trol is...

Brad
1 maart 2018, 14:22
Brad speelt al gitaar sinds de 80's en die zou dit soort basale dingen niet weten?

Van boosters heb ik nooit zo gebruik gemaakt. Verder gaf ik vanaf een bepaald moment de voorkeur aan oversturing uit pedalen, En in periodes dat ik wel de oversturing gebruikte van de versterker gebruikte ik gewoon de footswitch om tussen clean, crunch en lead te schakelen. Met bijvoorbeeld de Ibanez GX100 kreeg je standaard een fancy footswitch waarmee je die drie geluiden bij de voet had. En volumeverschil tussen clean en lead stelde je gewoon af op de versterker.
Ook met de Kiity Hawk junior pro kon dat. Het valt me op dat tegenwoordig veel op zich goed klinkende versterkers die mogelijkheid niet eens hebben.

En toen de Roland GP8 ten tonele verscheen kon ik alles afstellen en programmeren in het apparaat en was de versterker gewoon stationair clean afgesteld.

Brad
1 maart 2018, 14:34
Oftewel Brad, (aanmerkelijk) minder gain op de Orange zodat je voldoende ruimte (headroom) overhoudt ...

En dan uiteraard de booster na de metalzone ;)

Maar dan hou je geen vervorming meer over. Een schreeuwerig clean geluid met een krakerige buzzing noise die erachteraan komt. Nee niets voor mij die methode. Op die Orange bedoel ik.

Met die metalzone is het niet nodig want die gebruik ik alleen voor lead en stel het volume op lead niveau af op het pedaal zelf.

arjanb01
1 maart 2018, 15:26
Metalzone en leadsounds, jakkes 🙊

Pepe
1 maart 2018, 15:26
Maar dan hou je geen vervorming meer over. .

Maar dat is natuurlijk kwestie van de juiste spullen.
Bij goeie amps (en pedalen) kan je met je gitaarvolume een flink deel van je clipping/compressie regelen.
Dat heet dynamisch.
Hebben we het niet over supermegachunka metal amps, of metal zones, maar Gilmour lead moet te doen zijn.
Dus daar zoek je ook een amp op uit, als je dynamiek belangrijk vindt.
Vind je dat boeien en trap je liever op knopjes, ook goed.

HaroldA
1 maart 2018, 15:35
Metalzone en leadsounds, jakkes ��

Er zijn toch genoeg gave platen opgenomen met een Metalzone. Kwestie van afstellen en de juiste amp.

Kim Wilson
1 maart 2018, 15:42
Er zijn toch genoeg gave platen opgenomen met een Metalzone. Kwestie van afstellen en de juiste amp.
Ja, maar niet iedereen heeft live een 25HE rig met post-processing apparatuur tot z'n beschikking.

tmms
1 maart 2018, 15:49
Heb 'm van Behringer, een bakje clipping diodes met zo lijkt het een compressor standje maximaal ervoor en erachter. De parametrische eq is tof.:ok:

Pepe
1 maart 2018, 16:05
Gaan we het weer over de metalzone hebben?
Die eq heeft een ingebouwde cocked wah, valt er niet uit te draaien.
Vind je een constante cocked wah fijn, is het je ding waarschijnlijk.
Mick Ronson kon daar mee overweg, bij de rest van de mensheid klinkt het als een verkouden Donald Duck.

HaroldA
1 maart 2018, 16:08
Gaan we het weer over de metalzone hebben?
Die eq heeft een ingebouwde cocked wah, valt er niet uit te draaien.
Vind je een constante cocked wah fijn, is het je ding waarschijnlijk.
Mick Ronson kon daar mee overweg, bij de rest van de mensheid klinkt het als een verkouden Donald Duck.

Ja, maar ... tone zit toch in je vingers?

Pepe
1 maart 2018, 16:10
Oja.
Misschien ben ik in de war met cocked ring.

Brad
1 maart 2018, 16:56
Gaan we het weer over de metalzone hebben?
Die eq heeft een ingebouwde cocked wah, valt er niet uit te draaien.
Vind je een constante cocked wah fijn, is het je ding waarschijnlijk.
Mick Ronson kon daar mee overweg, bij de rest van de mensheid klinkt het als een verkouden Donald Duck.

En dat is nou precies wat ik onder andere zo fijn vind aan dat apparaat. Die bite die Ronson ook had.

telerocker
1 maart 2018, 17:45
Oja.
Misschien ben ik in de war met cocked ring.

Ik zie een nieuw product opdoemen: de cockringwah die je met je derde been kunt bedienen. Heb je er nog twee vrij hebt om over je pedalboard te dansen. Gaat dat publiek trekken? Ik denk van wel. :D

cannondale_01
1 maart 2018, 22:09
En dan als supportact van Rockbitch :)