PDA

View Full Version : Het grote "welke volgorde" topic



Pagina's : 1 2 [3] 4

HaroldA
16 december 2008, 20:10
Wil graag de DS1 als booster gaan gebruiken. Is dit aan te sluiten in de effects loop aan de achterzijde, zodat ik gewoon m'n gitaar voor in de input plug?

Hoe vind je dat klinken? Als het goed klinkt dan is het goed en als het niet goed klilnkt moet je iets anders doen. ;)

Laer
16 december 2008, 20:13
Hoe kan dit anders dan?

Gewoon JCM input -> TU2 -> DS1 -> gitaar?

Mitch
16 december 2008, 21:19
Ik heb mn sig ff aangepast. De micro amp staat aan het eind om de drives/distortions die ik voor slag gebruik te boosten voor solos.

Hm, dan denk ik gewoon in plaats van de Crunch Box zodat -ie bij zijn broertjes op Marktplaats kan staan :D

MarkV
16 december 2008, 21:25
Hoe kan dit anders dan?

Gewoon JCM input -> TU2 -> DS1 -> gitaar?

:???:

Het kan toch niet veel simpeler? Zijn maar 2 combi's mogelijk die eigenlijk geen verschil uitmaken....

mmrizio
16 december 2008, 22:10
Tuner > MT-2 > BF-2 > GE-7 > NS-2 -> DD-5

Het kan zijn dat je flanger het beter doet voor je MT-2, maar dat moet je zelf uitproberen.

En voor ik vergeet: gooi de MT-2 weg! (verbouwen mag ook ;))

Ik ga voor: NS2-in > NS2-send --> Tuner --> MT2 --> GE7 --> BF2 --> NS2-return > NS2-out --> DD5

Maurice

Ibanez666
16 december 2008, 23:48
Hm, dan denk ik gewoon in plaats van de Crunch Box zodat -ie bij zijn broertjes op Marktplaats kan staan :D


haha, ik dacht al zoiets...ik ga ns ff schuiven, 5 OD/Dist is misschien wel wat veel :)

classicrooock
17 december 2008, 18:32
oke,ik krijg voor mijn kerstmis een boss ns-2 en een boss me-2(metalzone)
hoe moet ik deze nu aan sluiten? via fx loop gedoe of gitaar-me2-ns2-versterker? ik heb een jvm van amp.

Nitefly7
18 december 2008, 15:23
...ik durf het bijna niet te vragen, maar... mag ik even :) (wie kent'm nog.. ?) ?

voor het gemak zet ik mijn wah vaak als 1e in de keten, maar ik heb nu 'n handige Gator Pedal Tote, die al mijn pedalen + wah in 1 keer kan vervoeren..

nu was mijn vraag of iemand ervaring had met de wah als pedaal, NIET achteraan... ik zie bijv. dat Scott Henderson en Mike Landau (toch wel 2 inspiratiemannetjes) hun wah achter OD, fuzz e.d. zetten, maar VOOR modulatie (landau) of de wah zelfs als laatste pedaal in hun keten gebruiken (Henderson)..

iemand anders hier ook ervaring mee, dus als laatste of enkel na je drivepedalen?
ik heb de wah wel eens achter drivepedalen gezet, je krijgt dan een meer uitgesproken sweep, of meer en langere 'kwaaak'... maar qua logica en qua klank vond ik 't vooraan als filter (net als 'n phaser e.d.) altijd het best klinken...

laat maar horen!

oh over de rest ben ik 't wel ongeveer eens:

(Picture wah?)
Jetter Gain Stage Blue
Ibanez SD-9
(Wah?)
Korg Pitchblack
MXR Phase90 (mod)
(Wah?)
Arion SCH-1 (pending D-H mod)
Boss DD-5 mod

plaatstechnisch wil ik wel graag 2 pedalen achter de wah zetten, delay VOOR de wah lijkt me helemaal niks namelijk..

hole
18 december 2008, 15:39
Hoe kan dit anders dan?

Gewoon JCM input -> TU2 -> DS1 -> gitaar?

Ik denk dat je met

Gitaar => DS1=>TU2=>JCM

meer succes hebt..Gitaren zijn niet zo geschikt als versterker :seriousf:

Nielsje
18 december 2008, 15:41
De voornaamste reden waarom wah's vaak na fuzzes werden geplaatst is vanwege het feit dat True Bypass fuzzen pas de laatste jaren 'echt' opkomen. Daarvoor had je altijd de simple schakeling met een spdt schakelaar (en dan wel of geen buffer in je wah circuit) wat er voor zorgde dat je signaal werd uitgekleed. Fuzzjes hebben gewoon een hoog-ohmig signaal nodig, dus meteen vanuit de gitaar, de fuzz in.

Zelf heb ik ook wel eens een paar drives voor en na m'n wah gehad, kijken wat het beste beviel. En alhoewel het wel leuk spelen is, vond ik het uiteindelijk toch niet bruikbaar om m'n drives voor m'n wah te hebben.

Rik van der Meulen
18 december 2008, 19:15
Ik heb nu een Boss TU-2, Boss CE-5 en een Line 6 Echo Park.
Binnenkort komt er nog een Vox Wah Wah bij.

Mijn vraag dus; Op welke volgorde moet ik deze pedalen zetten?
Ik ga binnen kort namelijk m'n pedal board maken,
dus wel ff handig dat ik weet waar wat moet staan! ;)

Alvast bedankt!

rickert
18 december 2008, 19:16
Ik denk dat ik zou doen: Wah Tuner Chorus Echo

Mitch
18 december 2008, 23:48
Ik weet niet, volgens mij ga ik hier toch maar een keer een gesloten FAQ van maken want niemand leest hier ook maar ene reet van, het is gewoon het Grote Vraag-maar-raak-voor-een-knaak-topic.

HaroldA
18 december 2008, 23:55
Ik weet niet, volgens mij ga ik hier toch maar een keer een gesloten FAQ van maken want niemand leest hier ook maar ene reet van, het is gewoon het Grote Vraag-maar-raak-voor-een-knaak-topic.

Gelijk heb je. Ik heb mezelf ook al een aantal keer gequote en heb besloten dat niet meer te doen (tenzij ik in een chagrijnige bui ben en zin heb iemand op z'n eigen luiheid te wijzen ;)).

Nitefly7
19 december 2008, 01:09
De voornaamste reden waarom wah's vaak na fuzzes werden geplaatst is vanwege het feit dat True Bypass fuzzen pas de laatste jaren 'echt' opkomen. Daarvoor had je altijd de simple schakeling met een spdt schakelaar (en dan wel of geen buffer in je wah circuit) wat er voor zorgde dat je signaal werd uitgekleed. Fuzzjes hebben gewoon een hoog-ohmig signaal nodig, dus meteen vanuit de gitaar, de fuzz in.

Zelf heb ik ook wel eens een paar drives voor en na m'n wah gehad, kijken wat het beste beviel. En alhoewel het wel leuk spelen is, vond ik het uiteindelijk toch niet bruikbaar om m'n drives voor m'n wah te hebben.

kijk, eindelijk advies dat hout snijdt !
ik was al bang dat ik in de lijn van : wat doe ik met pic wah, SD-9 en SCH-1 ... ? zat...

ik heb m'n wah nu achter m'n drive pedalen gezet en de wah heeft nu meer uitgesproken wah-kenmerken... ik kan niet zeggen dat ik dit een wereld van verschil vind, of echt 'beter', maar voorlopig denk ik dat ik wel 'n paar maandjes vooruit kan met deze opties; klinkt weer eens wat frisser en anders...
heb wel meteen mijn phaser VOOR mijn drives gezet, en dat werkt toch net iets lekkerder voor funk..

volgorde nu :
Phase90 mod ('K's 90')
Pitchblack
Gain Stage Blue
SD-9
(misschien een octavia, ottava magus o.i.d....)
RMC3 (ik denk de hele tijd dat ik nog 'n Pic wah heb..)
SCH-1
DD-5

gewoon phaser(filter)->tuner->OD-DS-> wah (ander filter)->mod->delay...

rock on!

alleen misschien even SD-9 ergens laten modden, die tone-knob vind ik niet zo heel fijn na 12uur, heel erg scooped en geen laag meer....
pedalen weer lekker resale-waardevermindering-gat laten vallen; board met alleen maar mods.. behalve die Jetter en Pitchblack..

Nitefly7
19 december 2008, 01:10
Ik weet niet, volgens mij ga ik hier toch maar een keer een gesloten FAQ van maken want niemand leest hier ook maar ene reet van, het is gewoon het Grote Vraag-maar-raak-voor-een-knaak-topic.

misschien nog niet eens zo'n slecht idee... maar zo'n vraag als de mijne lijkt dan ook weer zo noob'y :)

mod-overweging; ga je nutteloze topics wegkeilen, of nutteloze posts afbranden... ?

Ibanez666
19 december 2008, 09:37
Ok, ik heb nu een nieuwe amp die in tegenstelling tot mijn Basman wel een (twee zelfs) effect loop heeft. Ik heb hier dus totaal geen ervaring mee. Wat is aan te raden? Zie sig..

Deze amp: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117312

Nitefly7
19 december 2008, 10:36
Ok, ik heb nu een nieuwe amp die in tegenstelling tot mijn Basman wel een (twee zelfs) effect loop heeft. Ik heb hier dus totaal geen ervaring mee. Wat is aan te raden? Zie sig..

Deze amp: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117312

korte antwoord: thread lezen
langer antwoord: filters + distortion/overdrive voor de amp (OC-2 dus ook, is beter voor tracking) en modulatie/delay in loop (DD-7)
eventueel je Micro Amp ook in de loop, dan heb je een extra clean boost/gain boost die je voortrap niet over z'n nek jaagt...

Ibanez666
19 december 2008, 10:39
korte antwoord: thread lezen
langer antwoord: filters + distortion/overdrive voor de amp (OC-2 dus ook, is beter voor tracking) en modulatie/delay in loop (DD-7)
eventueel je Micro Amp ook in de loop, dan heb je een extra clean boost/gain boost die je voortrap niet over z'n nek jaagt...


Dat wordt dan wel een hoop gedoe met extra kabels neem ik aan? Nu heb ik alles ervoor en twee kabels is dan genoeg.

Thijssie
19 december 2008, 12:24
Ik weet niet, volgens mij ga ik hier toch maar een keer een gesloten FAQ van maken want niemand leest hier ook maar ene reet van, het is gewoon het Grote Vraag-maar-raak-voor-een-knaak-topic.
Helemaal mee eens..., en met een FAQ van 50 pagina's schiet je aardig je doel voorbij.

Als ik modder-eter zou zijn, had ik per definitie alle postings met vragen zonder melding verwijderd uit een FAQ onderwerp.... En off-topic postings als deze, trouwens ook :chicken:

HaroldA
19 december 2008, 12:27
Helemaal mee eens..., en met een FAQ van 50 pagina's schiet je aardig je doel voorbij.

Als ik modder-eter zou zijn, had ik per definitie alle postings met vragen zonder melding verwijderd uit een FAQ onderwerp.... En off-topic postings als deze, trouwens ook :chicken:

Wat je op andere fora vaak ziet is dat als een topic te lang wordt, het topic gesloten wordt en een nieuw topic geopend wordt met een samenvatting van de vorige.

Goed voorbeeld is http://gathering.tweakers.net/ en dan zoiets als een GSM topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1249227/0

hole
19 december 2008, 13:00
Ja, dat werkt echt goed inderdaad.

(Zolang we hier maar niet zo gaan reageren op nieuwe leden met "noob" vragen als daar :mad:)

P.S. Heej: nog een Kruikenzeiker!

HaroldA
19 december 2008, 13:12
P.S. Heej: nog een Kruikenzeiker!

Hoho: ik WOON in Tilburg maar ben zeker geen native! :stop:

Nitefly7
19 december 2008, 13:20
Dat wordt dan wel een hoop gedoe met extra kabels neem ik aan? Nu heb ik alles ervoor en twee kabels is dan genoeg.

dat is het relatieve nadeel van 't gebruik van je fx-loop..
vaak wordt dit verholpen doordat de fx-loop voor rackspul wordt gebruikt..

in feite zijn het 2 extra kabels naar je amp toe, is geen groot gedoe; en kan ook via 'n pedalsnake, of gewoon kabels samenpakken met gaffa o.i.d..

het voordeel is wel dat delays in de loop, zeker bij gebruik van preamp distortion, veel beter en subtieler voor 'n solosound kunnen zijn..
de clean boost IN de loop is ook 'n favoriet van veel mensen; je krijgt dan een soort extra master voor je amp..

Ibanez666
19 december 2008, 13:35
dat is het relatieve nadeel van 't gebruik van je fx-loop..
vaak wordt dit verholpen doordat de fx-loop voor rackspul wordt gebruikt..

in feite zijn het 2 extra kabels naar je amp toe, is geen groot gedoe; en kan ook via 'n pedalsnake, of gewoon kabels samenpakken met gaffa o.i.d..

het voordeel is wel dat delays in de loop, zeker bij gebruik van preamp distortion, veel beter en subtieler voor 'n solosound kunnen zijn..
de clean boost IN de loop is ook 'n favoriet van veel mensen; je krijgt dan een soort extra master voor je amp..


Thnx, zal er eens over gaan brainstormen. Er zitten trouwens al wel 2 masters op deze amp. Een voor clean en een voor drive

sanderr
20 december 2008, 20:53
even een vaagje. ik heb een boss bsb-60 pedal board met daarin:
De Boss PSM-5 Power Supply (zodat alle pedalen aan elkaar geschakeld zijn)
De Boss TU2 Tuner
De Boss Super Overdrive SD-1
De Boss DS1 Distortion
De Boss GE-7 Graphic Equalizer
De Boss Digital Delay DD3

nu wil ik graag een wah kopen en op mijn set aansluiten. wie kan mij helpen om aan te geven op welke plek die wah dan buiten mijn bak zou moeten komen? ik vermoed zelf nog voor de power suplly.maar weet het niet zeker

thanks

Denniel
21 december 2008, 14:10
nu wil ik graag een wah kopen en op mijn set aansluiten. wie kan mij helpen om aan te geven op welke plek die wah dan buiten mijn bak zou moeten komen? ik vermoed zelf nog voor de power suplly.maar weet het niet zeker

thanks

Volgens mij heb je gelijk en moet je hem gewoon voor je powersuply hangen. Dat geeft in de meeste gevallen het gewenste effect! :satisfie:

Mitch
21 december 2008, 16:27
Zo, deze is ontkleefd. Er staat nu een gesloten FAQ bovenaan met een link naar dit topic voor als er nog vragen zijn. Let wel: lees eerst goed die FAQ, alle meest voor de hand liggende zaken (al dan niet beginnersvragen) staan erin. Pas als je er dan nog niet uitkomt hier posten...

Nitefly7
21 december 2008, 18:19
nu wil ik graag een wah kopen en op mijn set aansluiten. wie kan mij helpen om aan te geven op welke plek die wah dan buiten mijn bak zou moeten komen? ik vermoed zelf nog voor de power suplly.maar weet het niet zeker

thanks

Één pagina terug stel ik een 'andere wah'-vraag, daar had je iets anders uit kunnen opmaken; vrijwel iedereen zet z'n wah vooraan in de keten, maar als je'm ACHTER je drives/distortions zet, wordt je wah-filter nog eens extra benadrukt en krijg je een typische 'kwaak', die ik net iets frisser vind klinken dan eerst... geen groot verschil, maar wel een leuke variatie...!

Herman
30 december 2008, 23:20
Zouden jullie eens naar mijn rijtje kunnen kijken en eventueel tips of opmerkingen geven?

Gitaar -> Loop * -> Whammy -> Fuzz factory -> dunlop wah * -> Dt 10 -> Ts-9 -> amp

Fx loop: -> loop * EHX nano phaser -> DD6 * -> RC-20xl -> return fx


Tussen de sterretjes zit dus in een loop. Iets waar ik zelf over twijfel: De tuner misschien in de dry-out van de whammy? daar kan bv een tuner op toch?

Nielsje
30 december 2008, 23:24
Zou ik niet doen, dan kan je niet stemmen op het moment dat het eerste loopje 'uit' staat'. Persoonlijk zou ik de phaser uit de FX-loop halen, en voor je tubescreamer zetten.

Volgorde van whammy-ff-wah is ook discutabel, maar gewoon erg smaak afhankelijk.

Herman
30 december 2008, 23:29
Die eerste loop vind ik ook vrij lastig. De Fuzzfactory, wahmmy en wah zijn alle drie pedalen die toch redelijk vooraan moeten.

Ik dacht dat whammy in principe als eerste ging. En dan de fuzzfactory (die zat met gebufferde pedalen toch? En daar valt als ik 't goed begrijp de wah onder?) en dan wah.

Please, do correct me if i'm wrong.

Nielsje
30 december 2008, 23:43
Die eerste loop vind ik ook vrij lastig. De Fuzzfactory, wahmmy en wah zijn alle drie pedalen die toch redelijk vooraan moeten.

Ik dacht dat whammy in principe als eerste ging. En dan de fuzzfactory (die zat met gebufferde pedalen toch? En daar valt als ik 't goed begrijp de wah onder?) en dan wah.

Please, do correct me if i'm wrong.

Je hebt wel gelijk, fuzz pedalen doen het beter met een niet gebufferd signaal. En weet niet of de Whammy wel TB is. De wah is overigens simpel om te bouwen tot een TB pedaal. Ik zou de fuzz voor de whammy plaatsen. Nou ja...eigenlijk zou ik de whammy helemaal niet plaatsen :D

Nitefly7
30 december 2008, 23:51
wat is de logica/filosofie achter de 1e loop ? snel aan/uit schakelen ? of tonesuck voorkomen?

gitaar -> loop * -> DT-10 -> whammy ->* klaar ! (vooraan vanwege tracking en gitaar -> tb-loop -> andere pedalen..

vervolgens Fuzz Factory, wah, TS9 - > amp..

eventueel kun je de DT-10 ook meteen tussen gitaar tb-looper en fuzz factory zetten, maar op zich heb je op deze manier:
gitaar-> looper -> fuzz factory, wah en TS9, zonder gekke tonesuck van whammy en evt. langer-dan-nodig kabelweg met de DT-10...

zie ik nou goed dat je een loop(er) in de fx-loop hebt.. ?
kun je die phaser, delay en loop recorder niet achter elkaar plaatsen?


Zouden jullie eens naar mijn rijtje kunnen kijken en eventueel tips of opmerkingen geven?

Gitaar -> Loop * -> Whammy -> Fuzz factory -> dunlop wah * -> Dt 10 -> Ts-9 -> amp

Fx loop: -> loop * EHX nano phaser -> DD6 * -> RC-20xl -> return fx


Tussen de sterretjes zit dus in een loop. Iets waar ik zelf over twijfel: De tuner misschien in de dry-out van de whammy? daar kan bv een tuner op toch?

Mitch
31 december 2008, 12:12
Ik dacht dat die laatste versie van de Whammy wel TB was, maar zo niet dan moet je die zeker niet voor de FF zetten, wordt -ie erg dun van.
De logica van een RC20 in de loop ontgaat mij ook een beetje, tenzij de loop serieel is en je geen last hebt van volumeverschillen. Maar dan nog zou vóór de pre amp logischer zijn.
Dunlop wah is niet true bypass inderdaad.

Chris Winsemius
31 december 2008, 13:00
Ook maar eens wat vragen:

m'n pedalen-collectie begint redelijk te groeien en ik wil over 'n tijdje 'n board maken met de "must have effekten". Goeie wah moet er nog komen of gebouwd worden, misschien nog die nieuwe Dunlop Hendrix Fuzz er bij (of 'n gemodde clone).

Phasers: script logo Phase 90. oude Small Clone (moet nog gefixed worden) en Ibanez PhaseTone II (707)
Overdrives: oude TS9, RAT, D_H GoosterBooster, D_H modded Ibanez MetalCharger (nu uk-crunch!),CMW prototype booster, DigiFnark Slechte Aap (handig ivm. pa-out voor non-amp-gigs)
Delays: Ibanez DE7, EH MMD
Chorussen: CE-1, CE-2 en Ibanez SC9
Tuner: Peterson strobosdinges

Zelf zit ik iig. aan dit te denken:

tuner > phaser > overdrive(s) > delay qua minimum-plankje

tuner > wah > fuzz > phaser > overdrive > delay > chorus qua groter plankje

Is dit "ok" en/of hebben jullie nog tips? Die Fuzz/Wah is voor het Hendrix-gebeuren dus die moeten zo direct mogelijk vanaf de gitaar ingestuurd worden, huidige tuner is truebypass en 'n eventuele toekomstige ook.

Moet ook nog kijken naar de volume-drops bij de phasers en de CE-1.

bvD!!!

JeroenSchaaf
31 december 2008, 13:03
Hey ook een vraagje wat betreft volgorde van mijn nieuwe pedalboardje:

dit zijn de pedalen :
- Ernie Ball Wah
- Fulltone OCD v2
- Mi Audio Crunchbox
- TC Electronics Nova Delay
- Boss Tu-2
- BBE Mind Bender
- EHX Stereo Pulsar
- EHX Nano Boost

- Digitek Bud Monkey ( eventueel )

Welke volgorde zouden jullie doen, ik gooi nooit wat in de loop!

Nielsje
31 december 2008, 13:11
@ Chris:

Fuzz voor de wah, en de chorus voor de delay

@ Joene:

euh... heb je de FAQ gelezen? Daar straat precies in beschreven wat een goeie volgorde is.

JeroenSchaaf
31 december 2008, 13:17
Ochja nooit aan gedacht, zal eens doorlezen "dohhh":dontgeti::cheerup:

JeroenSchaaf
31 december 2008, 13:22
Zo net even snel doorgelezen,

Voor mij een logische volgorde is ( zo heb ik het ook op me andere pedalboard ) :

Boss Tu-2
Ernie Ball Wah
Fulltone OCD
Mi Audio Crunchbox
( eventueel hier ergens de Bad Monkey )
EHX Nano Boost
EHX Pulsar
BBE Mind bender
Tc Nova Delay

versterker.

Iemand hier nog tips voor, ik wil straks nog even proberen hoe het klinkt als de boost helemaal als laatste komt.

Mitch
31 december 2008, 13:31
Ik weet niet wat die mind bender is verder, mar ik zou dan je boost na de tremolo zetten.

@Chris, wah plaatsing hangt wat mij betreft met goeie fuzzfaces ervan af of er een goeie output stage op de wah zit. Als die erop zit, dan wah vóór de fuzz, klinkt erg goed. Qua overzichtelijkheid/zelf modden is de BYOC fuzzface een aanrader, wordt standaard geleverd met zowel germanium als silicon trannies. De BYOC wah vond ik iets minder. Teese/RMC rules...

JeroenSchaaf
31 december 2008, 13:40
Ik weet niet wat die mind bender is verder, mar ik zou dan je boost na de tremolo zetten.
.
Owke das inderdaad een goeie!

mensen nog meer tips?

Mind bender is een Chorus Vibrato in een.

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/0/6/4/477064.jpg

Herman
31 december 2008, 16:23
Ik dacht dat die laatste versie van de Whammy wel TB was, maar zo niet dan moet je die zeker niet voor de FF zetten, wordt -ie erg dun van.
De logica van een RC20 in de loop ontgaat mij ook een beetje, tenzij de loop serieel is en je geen last hebt van volumeverschillen. Maar dan nog zou vóór de pre amp logischer zijn.
Dunlop wah is niet true bypass inderdaad.

Ik vermoed dat de Whammy niet true bypass is, ik hoor bij dit pedaal in elk geval duidelijk wat signaal verlies (dit was ook de reden om een true-bypass looper te bestellen). Maar ik kan zo wel even testen wat het beste resultaat geeft, whammy -> FF of andersom.

Wat betreft die RC20, die moet wel degelijk in de Fx-loop, en dan helemaal achteraan. Als je daar nog effecten achter zet, en je die dan gebruikt terwijl een loop af gespeelt wordt, word de loop bewerkt met dat effect (als er een delay achter zou staan, zou hij bijv. niet alleen je normale gitaar siginaal delayen, maar ook je loop).

Waarom ik hem niet in de true-bypass loop zou zetten: dan zit je al snel met volume verschillen, dus die laat ik gewoon in het signaal staan. Dan is m'n volume tenminste constant.

@Nielsje betreft phaser,

Hmm, je hebt me aan het twijfelen gemaakt. In de Fx-loop heb je veel meer "effect". Maar als je hem er voor ligt is ie iets subtieler, wat ook wel weer wat heeft. Twijfel...

Mitch
31 december 2008, 17:43
Ik snap er niks meer van :D
Phaser in de loop méér effect? Ik ervaar dat precies andersom, zeker met drive. En als die whammy tone suck geeft en je 'm in een TB loop hebt: logisch, maar waarom dan de rest van de keten ook weer in die loop?
Heel onlogische keten heb je zo. Ik denk dat je die Fuzzfactory niet meer terugkent als je die tonesucker ervóór weghaalt.

Herman
31 december 2008, 18:59
Kijk, dit is precies de reden dat ik hier min lijstje toch maar even gepost heb! :)

De reden dat ik die andere pedalen in principe er ook in heb hangen, is dat ik ze nog wel eens in combinatie gebruik. En zo kan ik dus lekker snel schakelen. En ik dacht dus ook dat het verder weinig uit maakte aangezien ik eerst sowieso die volgorde van plan was aan te houden. Dus zegmaar dat volgens mijn theorie (wat gerust wel eens de verkeerde kan zijn dus ;)) dat wanneer de loop aan staat de keten "klopt",maar wanneer ie uit staat ook.

Wat zou jij dan doen?

Brand los!

*en zoals die phaser, ik denk dat ik snap waarom hij vaak voor de amp word gegooit, maar ik vind 'm persoonlijk in Fx-loop een soort van.. bruter oid. Ik ga daar de komende paar uurtjes nog eens even flink mee spelen.

Mitch
31 december 2008, 19:03
Wat gebruik je zoal in combinatie? Whammy met fuzzfactory? Of Fuzzfactory en wah? Daar zou ik 't van af laten hangen, maar die Whammy schreeuwt wel om een TB loop inderdaad. Of een TB job natuurlijk ;)

Herman
31 december 2008, 19:17
In grote hoeveelheid whammy+ fuzzfactory. Zo nu en dan FF + wah en soms ook whammy + wah.

Maar het belangrijkst is dan toch echt whammy + FuzzFactory.

Qua tonesuck is het eigenlijk alleen de Whammy die ik zelf duidelijk verneem. En ietsjes als ik m'n complete bak er tussen heb liggen, maar goed. Ik ben geen studio muzikant en kan leuk doen wat ik er mee wil. Qua schakelen zou het alleen mooi uit komen als t bij elkaar zat. Zoniet, geen heel groot drama, maar het zou zeker fijn zijn. :)

Mitch
31 december 2008, 19:31
Dan is het een idee om de Whammy en wah TB te laten maken en dan het geheel in een TB loop om 't toch nog in zijn gehel te kunnen schakelen.

Herman
31 december 2008, 19:55
Met tuner en Ts9 er bij in? Tuner zou kunnen, dan moet ik alleen 2x klikken ipv 1x. Dat is het punt niet. Maar de ts hangik er dan niet in (die heb ik eigelijk 98% van de tijd aan staan).

Laer
2 januari 2009, 14:34
Welke volgorde kan ik het best gebruiken bij het volgende;

Boss TU2 (tuner)
Boss DS1 (booster voor de overdrive van m'n versterker)
Digitech Grunge (wordt niet veel gebruikt)
Boss FDR1 (liefst voor clean)

Danku.

HaroldA
2 januari 2009, 14:39
Welke volgorde kan ik het best gebruiken bij het volgende

Wat had je zelf in gedachte na je de FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381) gelezen had?

Laer
2 januari 2009, 14:47
Even snel doorgelezen. Had eerst gitaar -> tu2 -> ds1 -> digi grunge. Dit ging goed vond ik zelf.

Heb er nu een fdr1 bij en weet niet goed waar ik deze moet plaatsen omdat ik deze als clean wil gebruiken, na de ds1 of juist ervoor?

hole
2 januari 2009, 15:07
Even snel doorgelezen. Had eerst gitaar -> tu2 -> ds1 -> digi grunge. Dit ging goed vond ik zelf.

Heb er nu een fdr1 bij en weet niet goed waar ik deze moet plaatsen omdat ik deze als clean wil gebruiken, na de ds1 of juist ervoor?

Wat klinkt het beste? Dat is dan de beste volgorde. Als je de FDR1 voor clean wil gebruiken denk ik niet dat het veel uitmaakt of je die vóór of ná de DS1 zet, die zal wel uitgeschakeld zijn als de FDR1 in gebruik is...toch?

Trouwens, wat voor versterker heb je. De klank van de FDR1 wordt natuurlijk ontzettend beinvloed door het clean van je versterker.

sanderr
7 januari 2009, 13:04
ff een korte vraag:

een wah kan het best helemaal vooraan in de ketting toch?

en een chirus helemaal als laatste achterin heb ik begrepen, Daar staat nu mijn Delay. is het dan beter om hem voor of na mijn digital delay te plaatsen?

HaroldA
7 januari 2009, 13:09
en een chirus helemaal als laatste achterin heb ik begrepen, Daar staat nu mijn Delay. is het dan beter om hem voor of na mijn digital delay te plaatsen?

Wat had je zelf in gedachte na je de FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381) gelezen had?

sanderr
7 januari 2009, 13:15
Wat had je zelf in gedachte na je de FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381) gelezen had?

Aha! thanks! (zal voortaan wat beter zoeken:D)

mel-aers
7 januari 2009, 17:22
Ik heb een clean volume booster en een delay pedaal in de FX chain zitten.

Welke combi is het beste eerst de booster dan de delay ?

Ik heb hier al eens rond gekeken maar niets bruikbaars vinden.

Nitefly7
7 januari 2009, 17:47
Ik heb een clean volume booster en een delay pedaal in de FX chain zitten.

Welke combi is het beste eerst de booster dan de delay ?

Ik heb hier al eens rond gekeken maar niets bruikbaars vinden.




Wat had je zelf in gedachte na je de FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381) gelezen had?

HaroldAling heeft je vraag al enigszins beantwoord...

mijn antwoord:
je hebt 2 pedalen, dus je kan beredeneren (of simpelweg: luisteren) wat booster->delay, dan wel delay->booster doet..
whichever one sounds best, zou 't moeten zijn voor jou..

oftewel:


.......
welke van deze (TWEE!) mogelijkheden had je zelf in gedachten nadat je de FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381) gelezen had?

Mitch
7 januari 2009, 18:42
Het maakt soms weinig uit, maar sommige delays gaan oversturen als ze een boost voor zich hebben staan. Ander ding dat je in de gaten moet houden is dat een boost en delay soms extra ruis/bijgeluiden kunnen geven als ze op dezelfde voeding staan.

Maar goed, zoals gezegd: voor dit soort simpele vragen is de Volgorde FAQ opgesteld. Hier graag alleen specifieke vragen.

HaroldA
7 januari 2009, 23:06
HaroldAling heeft je vraag al enigszins beantwoord...

Crap. Ik was een smiley vergeten! ;)

2350
18 januari 2009, 21:43
Korte vraag waarop ik het antwoord in de FAQ niet vond; waar zet je een EQ, in theorie, in de keten? Niet als boost maar echt als EQ.

Nitefly7
18 januari 2009, 22:10
Korte vraag waarop ik het antwoord in de FAQ niet vond; waar zet je een EQ, in theorie, in de keten? Niet als boost maar echt als EQ.

strikvraag..!

maar met wat kunst- en vliegwerk wel te beredeneren..

wat doet een eq? frequenties van hetgeen ervoor komt filteren (dwz frequenties benadrukken/afzwakken/weghalen/toevoegen), wat invloed heeft op hetgeen erna komt..

EQ als boost betekent niet meer dan alles TOT AAN de EQ, met de hoeveelheid volume of toegevoegde/weggehaalde frequenties etc, veranderen..

afhankelijk van je andere pedalen, bijv. de mid hump van een tubescreamer compenseren (EQ ná de TS), of je gitaar geluid filteren om DAT geluid te oversturen (EQ voor de TS)... etc...

bij een chorus of ander modulatieding doe je hetzelfde, frequenties weghalen/accentueren van 't geluid waar je mee werkt..

EQ-pedalen zijn -arguably- de meest gecompliceerde maar uiteindelijk meest waardevolle pedaaltjes in ieders arsenaal...! (en als ik niet zo lui was én ruimte had voor 'n extra pedaal, zou ik er echt eentje terug pakken... ;) )

Mitch
18 januari 2009, 23:03
Een EQ is ook maar een filter ;) Verder wat broeder Nachtvlieg zegt.

2350
19 januari 2009, 21:16
Hee, filters staan wel in de FAQ!

Dank U!

TimmU
21 januari 2009, 15:01
Zo , HIERNA (http://www.youtube.com/watch?v=29YMpQtXbrw) kan dit topic dicht!

checkmatehardcore
26 januari 2009, 16:04
Ook ik heb een vraag over volgorde:

Ik heb een Peavey 5150 met een BBE 862 Sonic Maximiser in de FX Loop. Nu heb ik er een Boss NS-2 (noise surppressor) bijgekocht - hoe sluit ik die aan op het geheel? Alvast bedankt!

Thomas

Demoi-crazy
30 april 2009, 20:12
Hey,

Ik heb het forum al afgezocht en misschien staat het er niet op of misschien heb ik er over gekeken maar ik heb een vraagje... Ik vraag me af hoe ik mijn apperatuur moet schakelen. Dus zowel de volgorde van de pedalen als de aansluiting op de versterker.

Mijn gear :
* Gibson Les Paul Std
* Marshall JVM 410 (aparte footswitch voor de 4 kanalen)
* Boss Tuner pedaal
* Boss Fuzz pedaal
* Boss Noise supressor
* Boss equalizer
* Boss Supershifter
* Dunlop Crybaby
* Ernie Ball volumepedaal

Kunnen jullie wat licht in de duisternis brengen voor mij!

Thx

Nitefly7
30 april 2009, 23:20
hai, niet om je af te vallen/aan te vallen, maar:

waarom heb je deze -zeer aardige- collectie met apparatuur, (in 1 keer? of steeds apart) aangeschaft, als je niet helemaal begrijpt wat ieder pedaal doet en hoe elk pedaal reageert op het andere?
vooral die PS-5 en GE-7 bevatten samen een wereld van de meest uiteenlopende/flexibele gitaar-gereedschappen, deze zul je met veel try/error en veel geëxperimenteer pas werkelijk doorgronden (en ze dan ook nooit meer wegdoen, tenzij je ruimte wil besparen...)

maar vanwege Koninginnedag en omdat ik 't al een tijdje niet meer heb gedaan, hier mijn suggestie:

A:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )
* Ernie Ball volumepedaal

* Noise supressor in de FX-loop van je JVM, en eventueel de Equalizer in de loop van de noise supressor..

B:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )
* Ernie Ball volumepedaal (achteraan werkt het als een 'eindvolume' voor je fuzz/equalizer 'geluid'..

*Noise supressor het raam uit, tenzij je echt op Yngwie-gain/volume stand speelt...

C:
* Volumepedaal (vooraan werkt het als een soort 'gitaar-volumeknop')
* crybaby
* Supershifter
* Fuzz
* equalizer

D:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )

* Ernie Ball volumepedaal in de loop van je JVM (Volumepedaal werkt als een grote 'mastervolume' die je overall sound (+ de gainstand en je mate van preamp-distortion/overdrive) enkel harder/zachter maakt..)

* Noise supressor op Marktplaats/Gitaarmarkt..


Hey,

Ik heb het forum al afgezocht en misschien staat het er niet op of misschien heb ik er over gekeken maar ik heb een vraagje... Ik vraag me af hoe ik mijn apperatuur moet schakelen. Dus zowel de volgorde van de pedalen als de aansluiting op de versterker.

Mijn gear :
* Gibson Les Paul Std
* Marshall JVM 410 (aparte footswitch voor de 4 kanalen)
* Boss Tuner pedaal
* Boss Fuzz pedaal
* Boss Noise supressor
* Boss equalizer
* Boss Supershifter
* Dunlop Crybaby
* Ernie Ball volumepedaal

Kunnen jullie wat licht in de duisternis brengen voor mij!

Thx

Demoi-crazy
2 mei 2009, 09:35
Hey bedankt voor de info...

Ik speel met mijn band al heel lang gewoon met mijn gitaar, amp en met een crybaby.
Nu wil ik mijn sound wat gaan uitbreiden en heb ik enkele effecten getest... Ik heb gewoon geen flauw idee hoe je deze nu best schakelt....
Dus ja, ik ben nu niet zo'n technisch onderlegd gitarist ben maar daarom zijn deze fora der of niet?

Nog een bijkomend vraagje.... Als ik op kanaal OD2 in de rode stand (dus echt superveel gain) dan heb ik ruis in overvloed.... Zou de Noise supressor dit tegengaan ook al zit de bediening van de ampkanalen op een aparte footswitch?

Nitefly7
2 mei 2009, 17:58
Hey bedankt voor de info...

Ik speel met mijn band al heel lang gewoon met mijn gitaar, amp en met een crybaby.
Nu wil ik mijn sound wat gaan uitbreiden en heb ik enkele effecten getest... Ik heb gewoon geen flauw idee hoe je deze nu best schakelt....
Dus ja, ik ben nu niet zo'n technisch onderlegd gitarist ben maar daarom zijn deze fora der of niet?

Nog een bijkomend vraagje.... Als ik op kanaal OD2 in de rode stand (dus echt superveel gain) dan heb ik ruis in overvloed.... Zou de Noise supressor dit tegengaan ook al zit de bediening van de ampkanalen op een aparte footswitch?

heb je deze nu ook al allemaal gekocht? Als je niet zo technisch onderlegd bent, waarom koop je dan een aantal van duurdere effecten, die (stuk voor stuk) ook een behoorlijk steile leercurve hebben? (alleen die supershifter kost je al een paar weken om 'm echt lekker te begrijpen/gebruiken..)

deze fora zijn inderdaad bedoeld om te leren, maar sommige mensen (waaronder ik) vinden het wel interessant (misschien uit jaloezie?) dat sommige mensen een godsvermogen aan -speciale/niche- pedalen uitgeven, zonder dat ze per pedaal kunnen aangeven wat ze ermee kunnen doen..

natuurlijk is het altijd leuk om een pedaal te kopen, en je te laten verrassen/inspiratie opdoen door zo'n ding..
inderdaad 2 opties: 'geluid in je hoofd' zoeken, en daar een pedaal bij kopen (1 ), of 'pedaal kopen en kijken wat het verandert' (2)..
optie 2 is echter niet iets om te doen met een vijftal pedalen, waarvan 3 heel erg verschillende dingen doen..

tot zover mijn gezeur; on-topic! ->

iets als een noise supressor is eigenlijk een 'pleister', dus als je gain echt te noisy geluid veroorzaakt.. probeer eens je volume wat harder te zetten en met je gain te 'spelen'..
als dat nog te hard staat (heeft de JVM geen ingebouwde gate o.i.d. ?), dan zou ik de NS-2 in de fx-loop van je JVM zetten..
de noise suppresor werkt namelijk zo: input -> 'noise supressor circuit' -> output.. dit betekent dus dat je hetgeen 'noise' maakt, in het noise supress-circuit zet.. in dit geval maakt je voorversterker/eindversterker (fx-loop is niks anders dan een 'punt' tussen je preamp/poweramp) het lawaai..

de BEDIENING van je ampkanalen heeft niks te maken met een extra noise-bron.. je schakelt de versterker gewoon niet via het paneel, maar via een soort relais tussen foot-switch en amp..

gitaar -> preamp -> noise supressor -> power amp
footswitch -> schakelcircuit -> amp
er gaat dus ook geen geluid door je footswitch...

misschien een wedervraag: waarom heb je specifiek de equalizer, supershifter en fuzz gekocht om 'nieuwe' geluiden te krijgen? het zijn 3 uiterst krachtige pedalen, maar zijn niet meteen 'geschikt' om huis-tuin-keuken covers te spelen (hoewel die JVM al een monstermachine is...)

Demoi-crazy
4 mei 2009, 17:06
Ik ga proberen op een beetje te antwoorden op uw reactie...

Ik heb nog niet alle effecten zelf aangekocht.
Momenteel heb ik de wah, volumepedaal, de Fuzz en de supershifter. De andere pedalen gebruik ik van een vriend om er zo mee te leren werken en als ze me aanstaan later zelf aan te schaffen. Jammer genoeg groeit het geld ook niet op mijn rug...

De Fuzz heb ik kado gekregen dus zelf niet gekozen. Ik gebruik deze ook zo goed als niet, ik heb genoeg aan de verschillende kanalen op de amp.

Ik wil met de effecten vooral wat meer in onze nummers steken. We spelen geen covers.

Nitefly7
4 mei 2009, 19:20
de supershifter heb je gekocht neem ik aan? wat dacht je ermee te kunnen dan?

het is inderdaad geen aanval van mij, maar ik ben gewoon benieuwd waarom je niet eerst 'gewoon' wat overdrive pedalen, of chorus- of delay's zou proberen.... ?

om een voorbeeld te geven, ik speel al bijna 20 jaar gitaar, waarvan al bijna 15 met effecten e.d. en ik heb pas afgelopen jaar de GE-7 (eq) en PS-5 (supershifter) gekocht/geprobeerd... ik heb er echt avonden mee lopen oefenen voordat ik ze 'in de vingers' had, en vond ze erg waardevol..
helaas is het board nu vol, en heb ik ze moeten wegdoen...


Ik ga proberen op een beetje te antwoorden op uw reactie...

Ik heb nog niet alle effecten zelf aangekocht.
Momenteel heb ik de wah, volumepedaal, de Fuzz en de supershifter. De andere pedalen gebruik ik van een vriend om er zo mee te leren werken en als ze me aanstaan later zelf aan te schaffen. Jammer genoeg groeit het geld ook niet op mijn rug...

De Fuzz heb ik kado gekregen dus zelf niet gekozen. Ik gebruik deze ook zo goed als niet, ik heb genoeg aan de verschillende kanalen op de amp.

Ik wil met de effecten vooral wat meer in onze nummers steken. We spelen geen covers.

MichaelSS
9 mei 2009, 16:15
Ook ik zou graag de volgorde willen weten van mijn pedalen.

Wah
Volumepedaal
Digital Delay
Chorus
Flanger
Digital reverb
Tuner *korg dt-10*

hugo123
9 mei 2009, 17:19
Ik zou:

tuner
wah
chorus
flanger
digital delay
digital reverb
volumepedaal

maar als je je distortion uit je amp haalt dan zou ik de modulatie effecten in de loop doen, en ook de delay en reverb, en dan kun je hangt ervanaf wat je met je volumepedaal wilt hem ook in de loop zetten, of pre distortion.

MichaelSS
9 mei 2009, 19:49
Ik haal inderdaad de overdrive uit mijn versterker. Uit jouwn reactie kan ik dus opmaken dat alles in de Send-return kan.

Met het volume pedaal wil ik het volume kunnen regelen. Deze kan dus ook in de loop?

Ik heb altijd met multi-effecten gewerkt dus dit is compleet nieuw voor mij.

Nitefly7
9 mei 2009, 23:12
Ik haal inderdaad de overdrive uit mijn versterker. Uit jouwn reactie kan ik dus opmaken dat alles in de Send-return kan.
Met het volume pedaal wil ik het volume kunnen regelen. Deze kan dus ook in de loop?

Ik heb altijd met multi-effecten gewerkt dus dit is compleet nieuw voor mij.

volumepedaal plaatsing is afhankelijk van je luiheid/wensen:
vooraan: pedaal = volumeknop van gitaar (regelt dus hoeveelheid 'gitaar' die je preamp/distortion/overdrive-trap raakt..)
achteraan: pedaal = regelaar die het volume TOT de versterkeringang regelt
fx-loop ('send-return'): volumeregelaar/mastervolume, dus regelt volume van je 'hele geluid' (TOT je eindtrap uiteraard..)

zelf vind ik 'n volumepedaal achteraan of in de loop 't fijnst
zolang ze voor de delay staan

overigens had je de volgorde van je effecten al een x-aantal keer in deze thread kunnen lezen, het is een redelijk standaard collectie (.....)

mijn suggestie desalniettemin:

(1)
gitaar -> tuner ->wah ->chorus -> flanger
(modulaties als chorus/flanger VOOR de amp maakt dat ze wat 'viezer' klinken, wat ik persoonlijk wel 'lekker basic' en lekker vind klinken)
FX-loop:
Volumepedaal->digital delay->digital reverb

(2)
gitaar/tuner/wah/flanger
fx-loop:
chorus- volumepedaal- delay -reverb

stef3452
10 mei 2009, 23:17
goeieavond iedereen,

forums zijn geweldig. als newbie had ik graag geweten wat de beste volgorde is van mijn effectenpedalen. ik speel met mijn telecaster door een fender hotrod. een heel eerlijke klank met redelijk wat attack. no nonsense dus :-)

Boss GE-7 Graphic EQ
TU-2 Tuner pedal
Boss DS-1 Distortion
Ibanez Digital Delay
Tubescreamer
Pro Co Rat Distortion
Ibanez Compressor CP-5
Boss DD-6 Digital Delay
Boss PSM-5 power supply

Wat deze laatste pedaal betreft: kan deze alle pedalen voeden en
de pedalen die mss in de effects loop horen (de delays) daar inzetten?

Nog vraagje over Boss DD-6: je kan met de tap functie
zelf je tempo bepalen, had ik vernomen. Maar kan je die pedaal dan tijdens een nummer ook uitschakelen of zit hij dan vast in die tap-mode?

ik lees graag jullie antwoord

mvg

Mitch
10 mei 2009, 23:52
Ondanks dat broeder Nitefly nooit te beroerd is om een dergelijke vraag beeldschermvullend te beantwoorden wil ik je vooral ook wijzen op de Volgorde FAQ bovenaan dit subforum. Dit topic is vooral bedoeld voor specifieke situaties en hun mogelijke oplossingen.
En welkom op het forum overigens!

Nitefly7
11 mei 2009, 00:13
no-nonsense én een hele hoop pedalen?

niet om je als newbie af te vallen, maar deze pedalen staan toch écht heel vaak in deze thread beschreven, even zoeken dus...!

1 kleine suggestie misschien: je kan 1 delay misschien buiten je loop, vóór je amp laten staan, en de ander in je fx-loop van de amp stoppen..
of voor wat meer lekkere variatie, beide delays in je fx-loop..

PSM-5 kan je pedalen voeden, afhankelijk van de adapter die je op de DC-input aansluit (de PSM-5 levert zelf geen stroom, maar is een verdeeldoos/masterswitch in-een)

ook kun je de pedalen die in je fx-loop gaan niet meteen aansluiten, omdat de PSM-5 'inline' staat met je andere pedalen..
wat wel gaat is dit: fx loop send -> PSM-5 input + delays in de loop, PSM-5 output -> fx loop return...
het nut hiervan is echter klein..
ik zou die PSM gebruiken als master aan/uit schakelaar voor al je pedalen behalve de delay's..

tap tempo = regelen van delaytijd met je voet, bij de DD-6 moet je volgens mij 'doorstappen' om tap tempo aan te geven, en een andere mate van druk zetten op het pedaal als je'm aan/uit zet..
je kan 'm dus uit/aan zetten als je tap tempo hebt, maar het vergt wat gewenning.. (Mijn DD-5 heeft gewoon een aansluiting voor een los tap tempo pedaaltje..)


goeieavond iedereen,

forums zijn geweldig. als newbie had ik graag geweten wat de beste volgorde is van mijn effectenpedalen. ik speel met mijn telecaster door een fender hotrod. een heel eerlijke klank met redelijk wat attack. no nonsense dus :-)

Boss GE-7 Graphic EQ
TU-2 Tuner pedal
Boss DS-1 Distortion
Ibanez Digital Delay
Tubescreamer
Pro Co Rat Distortion
Ibanez Compressor CP-5
Boss DD-6 Digital Delay
Boss PSM-5 power supply

Wat deze laatste pedaal betreft: kan deze alle pedalen voeden en
de pedalen die mss in de effects loop horen (de delays) daar inzetten?

Nog vraagje over Boss DD-6: je kan met de tap functie
zelf je tempo bepalen, had ik vernomen. Maar kan je die pedaal dan tijdens een nummer ook uitschakelen of zit hij dan vast in die tap-mode?

ik lees graag jullie antwoord

mvg

Nitefly7
11 mei 2009, 00:13
Ondanks dat broeder Nitefly nooit te beroerd is om een dergelijke vraag beeldschermvullend te beantwoorden wil ik je vooral ook wijzen op de Volgorde FAQ bovenaan dit subforum. Dit topic is vooral bedoeld voor specifieke situaties en hun mogelijke oplossingen.
En welkom op het forum overigens!


...ouch, you got me :ok:

Trocar
11 mei 2009, 01:02
tap tempo = regelen van delaytijd met je voet, bij de DD-6 moet je volgens mij 'doorstappen' om tap tempo aan te geven, en een andere mate van druk zetten op het pedaal als je'm aan/uit zet..

Niet helemaal, je moet de DD-6 2 sec. ingedrukt houden om in (en uit) "tap tempo-instellen" te komen.

Voor Stef3452: Ja dat kan.

Je houdt het pedaal 2 sec. ingedrukt om in de tap-delay modus te komen (lampje wordt groen). Je kunt dan het nieuwe tempo intappen - dit heeft meteen effect op de delaytijd die je hoort.
Als je het goede tempo hebt, hou je het pedaal weer 2 sec. ingedrukt om de instelling op te slaan. Je kunt dan het effect aan en uit zetten, de instelling blijft bewaard totdat je een nieuw tempo intapt (nadat je weer 2 sec. het pedaal hebt ingehouden) of aan de tempoknop draait.
Op de boss-site (http://www.bosscorp.co.jp/products/en/_support/om.cfm?ln=en&dsp=0&iStcd=4&iCncd=83) zijn handleidingen te vinden met meer info.

stef3452
11 mei 2009, 09:23
bedankt voor jullie reacties dat apprecieer ik echt. en idd ik had al de helft van de informatie kunnen vinden bovenaan de thread. mijn excuses hiervoor.

in mijn geval: TU-2 Tuner -> Compressor -> Ge-7 EQ -> Tubescreamer -> Rat ->
Delay

wat die Boss PSM-5 power supply betreft: aangezien ik een adapter heb om al m'n andere pedalen te voeden, is het dan belangrijk dat die op een bepaalde plaats komt in de loop (vooraan, achteraan, in het midden) of doet dat er niet toe?

bedankt voor de DD-6 tip. wist ik niet.

schizo910
11 mei 2009, 10:14
bedankt voor jullie reacties dat apprecieer ik echt. en idd ik had al de helft van de informatie kunnen vinden bovenaan de thread. mijn excuses hiervoor.

in mijn geval: TU-2 Tuner -> Compressor -> Ge-7 EQ -> Tubescreamer -> Rat ->
Delay

wat die Boss PSM-5 power supply betreft: aangezien ik een adapter heb om al m'n andere pedalen te voeden, is het dan belangrijk dat die op een bepaalde plaats komt in de loop (vooraan, achteraan, in het midden) of doet dat er niet toe?

bedankt voor de DD-6 tip. wist ik niet.

Qua voeding is het verstandig om de pedalen in de loop en vóór de amp te scheiden van elkaar, verder is het eigenlijk altijd een kwestie van uit proberen.

RolandT
23 juni 2009, 23:22
Graag jullie advies...

eerste vraag over de volgorde, na het lezen van de FAQ dacht ik aan dit:

gitaar -> vibe (univibe kopie) -> fuzz (Keeley) => 3 distortions => delay ->

tweede vraag gaat over de volgorde van de 3 distortions in de keten:

=> Eternity (Hi gain) -> KoT -> TIM (low gain) =>

wat denken jullie?

Nielsje
23 juni 2009, 23:34
Nee.. .ik zou juist de lowgain pedalen eerst doen, dan pas de highgainers.
Zo kan je eventueel nog stacken, andersom werkt niet.

Tenzij je dat nooit doet, dan zou ik ze gewoon logisch plaatsen op je pedalboard (qua bereikbaarheid e.d.).

peter_heijnen
24 juni 2009, 09:03
Je kunt lowgainers echt wel achter zetten ook als je wil stacken. Het hangt wel af van de combi, met het ene pedaal zal het wel matchen en met een ander niet, gewoon uitproberen dus.

Noctiis
24 juni 2009, 09:21
Ik ben ook aan het experimenteren met effecten en ik heb ook een vraag over de volgorde, excuses voor mijn ignorantie als beginneling met fx ;)

Ik heb de volgende pedalen:
Noisegate, chorus, delay, flanger, tuner.

Wat zou de meest logische volgorde zijn? Ik gebruik met name het distortion kanaal van mijn amp, mocht dat van invloed zijn.

Vriendelijk bedankt!

Farether
24 juni 2009, 09:39
Ik zou zelf gaan voor tuner>chorus>flanger> delay>noisegate
hoe de chorus flanger en delay staan maakt volgens mij niet zo uit want het zijn allemaal modulatiepedalen. dat kan je het beste zelf uitproberen wat er gebeurt als je ze tegelijkertijd aanzet.

Noctiis
24 juni 2009, 09:57
Thanks, ga het proberen :)
Zou die noisegate niet beter op het begin moeten, anders kapt ie de delay toch af?

Rude Perception
24 juni 2009, 11:38
Thanks, ga het proberen :)
Zou die noisegate niet beter op het begin moeten, anders kapt ie de delay toch af?

Om bijgeluidjes van de flanger en chorus eruit te halen zou ik hem in ieder geval na die 2 apparaten zetten. Wat betreft de delay heb je misschien gelijk, maar sowieso niet zolang je nog doorspeelt natuurlijk. Hij zal misschien alleen minder mooi uitsterven wanneer je stopt met spelen en je delay door laat gaan. Gewoon even testen zou ik zeggen.

HaroldA
24 juni 2009, 11:50
Ik heb de volgende pedalen:
Noisegate, chorus, delay, flanger, tuner.

Wat zou de meest logische volgorde zijn? Ik gebruik met name het distortion kanaal van mijn amp, mocht dat van invloed zijn.

Noisegate heeft alleen maar nut als je 'm achter je drive zet, dus in de FX loop van je versterker. Als je die niet hebt zie ik het nut niet zo in van de noisegate...

Voor de rest: delay achteraan en tuner vooraan. Chorus en flanger kun je zelf een beetje mee experimenteren.

Noctiis
24 juni 2009, 12:26
Hm, noisegate werkt tot nu toe uitstekend gewoon voorin de amp. Ik had vroeger een Fireball die pas met een noisegate voorin de amp bruikbaar was. In de fx loop werkte ook prima maar ik vond het geen significant verschil. Gelukkig ben ik van dat onding af en mijn huidige amp maakt al een stuk minder lawaai, de noisegate is ook meer macht der gewoonte dan absoluut noodzakelijk zoals dat bij de Fireball was :p

Vergeten te vermelden dat de fx pedalen pas over een aantal dagen hier zullen zijn, experimenten kan nog niet dus meer voorbereidings-fase :)

Maar na wat meer research kan je idd de noisegate het beste in de fx loop, of helemaal achteraan de pedalen-ketting zetten. Misschien een luie reden, maar ik wil graag alle pedalen voorin de amp hebben, kwa kabels wordt het echt een ramp als ik ook nog 2 kabels naar de fx loop moet gaan gebruiken. Bedankt iig allemaal, er komt een hoop kijken bij gitaarspelen, haha. Soms zou ik wel gewoon een gitaar, kabel en amp willen, en that's it ;)

HaroldA
24 juni 2009, 13:08
Maar na wat meer research kan je idd de noisegate het beste in de fx loop, of helemaal achteraan de pedalen-ketting zetten.

Ja, maar altijd voor je tijd gebaseerde effecten (reverb en delay). Als de NG niet echt nodig is zou ik 'm niet gebruiken. Ben je toch weer 1 pedaal dichter bij je utopie! :rockon:

Noctiis
24 juni 2009, 13:39
hehe, good one. Zal het proberen!

Noctiis
27 juni 2009, 15:11
Even een praktische vraag waarop ik nog geen antwoord heb gevonden:

Ik heb nu:
gitaar > wireless > tuner > amp input

En in de effectloop:
flanger > chorus > noisegate > delay

Hier komt nog een footswitch pedal bij. Dit levert in totaal 4 kabels op die tussen amp en pedalboard lopen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit geen zooitje wordt? ;) Bestaan er duo-kabels? Is het verstandig om gewoon 4 (stereo)kabels te kopen van dezelfde lengte en die aan elkaar vast te tapen/tiewraps te gebruiken? Overzichtelijkheid is mijn droom, erg he?

Mitch
27 juni 2009, 15:15
Nog niet gezocht op multikabel of snake zeker? :D

HaroldA
27 juni 2009, 15:15
flanger > chorus > delay > noisegate

Kun je niet beter je delay na je noisegate zetten?

En ja: er bestaan multikabels (oa pedalsnake), maar daar heb ik helaas geen ervaring mee...

Noctiis
27 juni 2009, 15:19
Haha, ik kom net de multicable snakes tegen, bedankt voor de tips! En idd foutje, noisegate komt voor de delay. ik zal mijn post even aanpassen.

petpas
30 juli 2009, 12:21
Ik heb een klein vraagje. Waar zet de de tuner in je chain? Ik heb m nu na mn delay staan maar zie hier veel foto's waar de tuner voor bijv de wah als eerste in de chain gezet wordt.

Wat is handig??

rhcp_schipper
30 juli 2009, 12:24
Ik heb een klein vraagje. Waar zet de de tuner in je chain? Ik heb m nu na mn delay staan maar zie hier veel foto's waar de tuner voor bijv de wah als eerste in de chain gezet wordt.

Wat is handig??


Volgens mij maakt het niet heel erg veel uit. Maar volgens mij zetten de meeste mensen hun tuners als 1 van de eerste in de chain.

Correct me if i'm wrong

almarvk
30 juli 2009, 12:25
Ik heb 'm juist als laatste staan. Weet ook niet of dat verstandig is...

HaroldA
30 juli 2009, 12:29
Volgens mij maakt het niet heel erg veel uit. Maar volgens mij zetten de meeste mensen hun tuners als 1 van de eerste in de chain.

Pitch shifters, chorus, phasers, e.d. kunnen de toonhoogte van je signaal aanpassen. Als de delay(of galm) van een andere snaar door het signaal heen komt kan je tuner ook wel eens in de problemen komen.

Daarom lijkt het me niet verstandig om je tuner na die apparaten te zetten en heb ik 'm het liefst zo ver mogelijk vooraan in de keten.

FruscianteFan
30 juli 2009, 12:31
Ik heb een klein vraagje. Waar zet de de tuner in je chain? Ik heb m nu na mn delay staan maar zie hier veel foto's waar de tuner voor bijv de wah als eerste in de chain gezet wordt.

Wat is handig??
Na je delay is niet zo praktisch, omdat je dan de delay uit moet zetten als je gaat stemmen. Je kunt je voorstellen dat het bevorderlijk is voor het stemmen als het signaal steeds herhaald wordt.

Ik heb mijn tuner vooraan staan omdat hij dan het meest directe signaal van de gitaar krijgt, maar dit is absoluut niet noodzakelijk. Ik zou hem wel altijd voor je delay houden en voor elk effect dat invloed heeft op je toonhoogte (chorus, pitch vibrato, whammy etc).

JeroenSchaaf
30 juli 2009, 12:32
ik heb hem direct na de wah staan maar als het kon als eerste in de keten.

( ik kan nu makkelijk via de wah me kabel aansluiten. )

petpas
30 juli 2009, 13:40
bedankt voor de antwoorden. ik heb m nu voorin de chain gezet vlak na de wah ivm makkelijker inpluggen van de gitaarkabel :strat:

almarvk
30 juli 2009, 13:48
Pitch shifters, chorus, phasers, e.d. kunnen de toonhoogte van je signaal aanpassen. Als de delay(of galm) van een andere snaar door het signaal heen komt kan je tuner ook wel eens in de problemen komen.

Daarom lijkt het me niet verstandig om je tuner na die apparaten te zetten en heb ik 'm het liefst zo ver mogelijk vooraan in de keten.

Dat snap ik, maar m'n tuner werkt toch niet lekker als ik pedalen aan heb staan. Ik gebruik 'm dus alleen als de rest uit staat. Heeft het dan nog steeds een merkbaar (nadelig) effect?

HaroldA
30 juli 2009, 14:00
Dat snap ik, maar m'n tuner werkt toch niet lekker als ik pedalen aan heb staan. Ik gebruik 'm dus alleen als de rest uit staat. Heeft het dan nog steeds een merkbaar (nadelig) effect?

Tijdens een nummer kun je dan nooit ff snel 1 snaartje stemmen zonder al je pedalen uit te zetten...

almarvk
30 juli 2009, 14:11
Met mijn tuner kan ik sowieso niet even snel stemmen :D

Kim Wilson
30 juli 2009, 14:12
Tuurlijk wel, je hebt toch een bypass uitgang?

almarvk
30 juli 2009, 14:27
Jawel, daar staat ie ook op, maar er zitten voor mij geen rust momentjes in de nummers. Ik zal dus altijd voor of na een nummer moeten stemmen. En daarnaast onstemd mijn gitaar niet zo snel. Maar dat was nog steeds niet mijn vraag :D

Mitch
30 juli 2009, 15:12
Het maakt geen drol uit en dat staa ook al meerdere malen vermeld hier hoor.
Ik heb de laatste posts uit het Pedalboards topic hiernaartoe verplaatst, vriendelijk verzoek aan iedereen om een beetje on topic te blijven en af en toe even binnen een subforum te zoeken. Bijvoorbeeld op 'tuner' of 'volgorde', kom je er vanzelf ;)

tom123
5 september 2009, 12:10
Ik heb nu een t-rex tremster gekocht en weet niet waar ik die tussen zou
moeten doen.

dit is de volgorde van mijn pedalboard.

Amp.

Roommate - vererb
reptile -delay
the twister -chorus/flanger
mercury box - distortion
t-rex overdrive -overdrive
dr.swamp - distortion/overdrive
tube screamer - drive
micro vibe - vibe
wahpad + wah
Boss tu-2 - tuner

Guitar.

duss, waar voelt het tremolo pedaal zich thuis?

dodeboboeror
5 september 2009, 12:17
Probeer het eens met de zoekfunctie



http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381


;)

tom123
5 september 2009, 12:22
bij de link staat geen tremolo pedaal bij.

even voor de duidenlijkheid.
ik gebruik geen effectloop.

Mitch
5 september 2009, 13:04
Topics samengevoegd, volgende keer beter zoeken aub!

Tremolo is niet meer of minder dan wisselend volume, maakt eigenlijk geen drol uit waar je 'm zet. Of je moet heel fanatiek zijn en tremolo tegleijk willen gebruiken met flinke overdrive, dan maakt de volgorde wel uit.
Tremolo vóór de drive: wisselet naast het volume ook de hoeveelheid drive.
Tremolo na de drive: fluctueert alleen het volume.
Delay/chorus/reverb en tremolo zul je niet dagelijks tegelijk gebruiken neem ik aan en zo ja: probeer het even uit. Niets leuker dan dat soort dingen op je gemak uitproberen en testen. In ieder geval leuker dan hier rondhangen :D

tom123
5 september 2009, 13:09
Ik denk dat ik hem tussen de chorus en de overdrive in zet.
dus tussen the twister en de mercury box.
dan heb ik toch geen drive verlies als ik het goed begrijp .

Mitch
5 september 2009, 13:16
Dat begrijp je helemaal goed.

Ritch
8 september 2009, 22:58
Hey mensen, ook ik ben redelijk leek op het gebied van effectloops en volgordes. In het kader van een nieuwe aankoop - de Boss DD-20 Gigadelay - zou ik graag advies aan jullie willen vragen. De bestaande situatie:

Gitaar > Wah > Boost > Chorus > Tuner > Amp
Daarnaast heb ik nog een multieffect in de parallelle effectloop (dacht ik zo)

Waar de f%^& plaats ik de DD-20? Ik zou het liefst 'm op m'n pedalboard doen, aangezien ik anders ook nog extra (lange) kabels nodig heb om de delay helemaal naar 't voren van het podium te halen. (Het multieffect ligt namelijk bovenop de amp.) Een laatste ding: heeft het kiezen van bepaalde opties ook gevolgen voor het stereo-effect van de DD-20?

Nielsje
8 september 2009, 23:03
Staat wel in de FAQ :D

Ritch
8 september 2009, 23:08
Staat wel in de FAQ :D

Ik vraag alleen maar 1 minuut van je leven.

Nielsje
8 september 2009, 23:23
Ik vraag alleen maar 1 minuut van je leven.

start de tijd!

Een delay werkt het beste aan het einde van je keten, althans, dat is afhankelijk van je smaak natuurlijk. Waarschijnlijk wil je eerste je signaal 'vormen' (drive, vibe, compressor) en daarna dit signaal laten echoën. Haal je de delay naar voren in je signaal keten, dan wordt het gewoon een brei.

Of jij je delay liever voor je amp hebt staan, of in de effect-loop, is gewoon smaak. Ik heb niet zoveel ervaring met de DD-20 dat ik daar een advies voor kan geven. Moet je dus even proberen.
Wel zou ik, mocht je stereo outputs gebruiken, je tuner vóór je delay zetten. Op het moment dat je namelijk stemt, is dan alles stil. Heb je je tuner ná de delay, op kanaal 1 van het stereo kanaal, dan is je dry signal wel stil, maar hoor je nog lekker je stemgedrag delayen..

stop de tijd!

Het is niet dat ik het niet wil uitleggen, maar dit soort dingen staan daarin gewoon uitgelegd, omdat de vraag vaker langs komt.. ;)

Ritch
9 september 2009, 10:46
Okay, desalniettemin bedankt!

speedmusic
4 oktober 2009, 11:17
Na een aantal onderwerpen te hebben gelezen waaronder ook de faq. Zou ik graag willen weten of de volgorde zoals ik hem nu op papier heb staan ook een goed uitgangspunt is of dat er een betere is.

Even een stukje over het tot stand komen van mijn pedalboard, tot op heden heb ik altijd gebruik gemaakt van een Intellifex Ltd. icm een Mesa Boogie tri-axis en class 2:90.

Aangezien ik niet meer in een band speel ben ik op zoek gegaan naar een paar leuke speeltjes voor thuis gebruik dit icm een financiele meevaller heeft mij doen besluiten de volgende pedalen aan te kopen:

Trem vibe:
Lovepedal - Pickle Vibe
Phaser:
MXR - Phase 90 (script-reissue)
Fuzz:
Analogman - Sunface
Plum Crazy - Fuzzy Lady
Overdrive:
Luther - overdrive (GMD)
Analogman - KOT v4 (2x high gain)
Delay:
MXR - Carbon Copy
Reverb:
Malekko - Spring Chicken
Wah:
Vox V847
Compressor:
Barber - Tonepress

De volgorde welke ik nu op het oog heb ziet er als volgt uit:
Het blauwe pedaal is een Lehle 1@3:
http://farm3.static.flickr.com/2446/3978883723_21f962e41c.jpg

Comfortably Daniel
4 oktober 2009, 11:52
Ik zou zowieso de Tone Press meteen na je gitaar zetten...dus voor de Lehle.

speedmusic
4 oktober 2009, 12:10
Volgens faq MOET de compressor na de Wah, dit zou dan betekenen dat ik beide pedalen helemaal vooraan moet zetten?
Waarom zou je iets voor de Lehle zetten? Dit is een true bypass switcher.

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de voorkeursplaatsing van een wah aan het einde van je keten is, maar dat zal ik wel verkeerd hebben

Nielsje
4 oktober 2009, 14:31
Niets 'MOET', maar ik vind je voorkeur wel bijzonder...
Maar, als jij dat fijn vindt klinken, wie zijn wij dan?

speedmusic
4 oktober 2009, 19:57
Hoi Nielsje, hoe bedoel je mijn voorkeur?
Zoals ik al schrijf in mijn vorige post heb ik de pedalen nog niet, ze zijn onderweg.
Dus ik heb nog geen pedalen en al helemaal geen voorkeur, wel ben ik op zoek naar het meest ideale startpunt om mijn pedalen in volgorde te plaatsen.
Vanuit dat startpunt zal ik zeker mijn eigen voorkeuren gaan uitzoeken.

Comfartably Daniel laat zijn mening horen en ik zou graag zijn motivatie weten, zeker omdat ik niet begrijp waarom je iets voor de Lehle zou plaatsen. Dus ik zou graag zijn motivatie weten, daar steek ik weer wat van op.
Met name omdat deze niet overeenkomt met de FAQ, aangezien de faq als sticky is neergezet ga ik er vanuit dat het toch een soort richtlijn is, vandaar dat ik het woord MOET gebruik. (niet omdat het mijn eigen mening is want die heb ik in deze nog niet)

the sure thing
4 oktober 2009, 20:14
... ik vind je volgorde eigenlijk prima zo. Het enige nadeel KAN ZIJN dat als je de Lehle alles laat bypassen, je geen buffer in je signaal hebt. En als je dan ook nog eens lange snoeren gebruikt, KAN (!) het zo zijn dat je wat toonverlies hebt.

Ikzelf heb een lange tijd met exact dezelfde manier gewerkt: Lehle 3@1 en alle pedalen in de loop. Dat was heerlijk met "1 druk op de knop" alles aan of uit zetten. Lekker hoor!

speedmusic
5 oktober 2009, 14:56
Zo dacht ik er ook over als eerste opzet, maar ja ik ben op het gebied van pedalen nog een echte leek, dus kan mij voorstellen dat een andere opstelling de voorkeur heeft.

Nitefly7
5 oktober 2009, 20:38
volgorde vind ik op zich prima, als je maar weet waarom je de Wah en de Comp op DIE plek (achteraan de keten) zet..!
de delay en reverb zou ik wel als laatste in je keten zetten..
een comp (maar dat staat ook in de sticky) is een multi-inzetbaar geval, maar kan heel anders reageren als je 'm a) na je gitaar, b) achter je drives c) achteraan je keten, zet...

om de zoveel maanden zet ik mijn wah ook achter m'n drives en modulaties (ik zou hem eigenlijk wel VOOR m'n delay en reverb zetten..), maar ik vind het dan altijd te veel 'over the top'..ik vind 'n wah vooraan (na tuner en phaser) toch nog altijd 't fijnst voor mijn setup...

ik vind m'n wah VOOR de drives, met de ingebouwde gainboost, lekker om te laten oversturen door m'n boost en drive..
maar als ik het geluid van boost en drive, nog meer boost met mijn wah, ACHTER de pedalen, dan vind ik het weer te viezig klinken..
zonder gainboost kan het prima, maar ik vind de wah-filter dan te uitgesproken..



Na een aantal onderwerpen te hebben gelezen waaronder ook de faq. Zou ik graag willen weten of de volgorde zoals ik hem nu op papier heb staan ook een goed uitgangspunt is of dat er een betere is.

Even een stukje over het tot stand komen van mijn pedalboard, tot op heden heb ik altijd gebruik gemaakt van een Intellifex Ltd. icm een Mesa Boogie tri-axis en class 2:90.

Aangezien ik niet meer in een band speel ben ik op zoek gegaan naar een paar leuke speeltjes voor thuis gebruik dit icm een financiele meevaller heeft mij doen besluiten de volgende pedalen aan te kopen:

Trem vibe:
Lovepedal - Pickle Vibe
Phaser:
MXR - Phase 90 (script-reissue)
Fuzz:
Analogman - Sunface
Plum Crazy - Fuzzy Lady
Overdrive:
Luther - overdrive (GMD)
Analogman - KOT v4 (2x high gain)
Delay:
MXR - Carbon Copy
Reverb:
Malekko - Spring Chicken
Wah:
Vox V847
Compressor:
Barber - Tonepress

De volgorde welke ik nu op het oog heb ziet er als volgt uit:
Het blauwe pedaal is een Lehle 1@3:
http://farm3.static.flickr.com/2446/3978883723_21f962e41c.jpg

soup
22 december 2009, 23:07
Kan iemand mij helpen?

Ik gebruik deze 3 pedalen: fulltone OCD, EHX small clone en een Maxon Delay.

Als ik clean speel heb ik graag een klein beetje chorus om mijn clean wat aangenamer te laten klinken. Wanneer ik nu mijn ocd icm de chorus gebruik klinkt de versterker 1. minder luid 2. doffer en ben ik er niks meer mee.

Nu zou ik graag weten wat de juiste volgorde zou moeten zijn (Gitaar -> OCD -> Chorus -> Delay => ??? of moet ik gebruik maken van de FX loop) en of het misschien handig is dat ik een loop creëer waardoor ik met een A/B pedaaltje (??) mijn chorus kan uitzetten en mijn OCD aan?

Eigenlijk wil ik het niet zo omslachtig maken want die chorus zou het geluid niet zo hard mogen beïnvloeden dus kan ik gerust 1 sec wachten en deze zelf uitzetten maar omdat hij heel mijn distorted geluid om zeep helpt is dit niet mogelijk.

Mijn delay staat trouwens altijd aan.



Edit: wat ik nu wel jammer vind is, als ik de distortion van mijn amp zelf gebruik en dan met mijn delay en chorus er voor dan klinkt deze imho 'hemels'. Jammer genoeg is het een gedeelde gain en kan ik hem niet clean krijgen, dus bummer.

soup
25 december 2009, 12:20
Hmm, kan mijn post niet meer aanpassen maar ik heb mijn chorus helemaal op het einde geplaatst en nu valt het niet meer zo hard op.

ThaBluesBreaker
27 december 2009, 23:19
Ik heb de FAQ over volgorde pedalen het stukje over effect loops gelezen, maar ik kan me er toch nog geen beeld bij voorstellen.

Er staat bv:

Er zijn twee soorten FX loops: serieel en parallel. Bij serieel plaats je het effect letterlijk tussen de pre en power amp. Bij een parallelle loop prik je de effecten in naast een 'droog' signaal dat sowieso nog tussen de pre en power amp blijft lopen.

Ik begrijp niet hoe je een effect tussen je pre en power amp kunt zetten? Dus eigenlijk een effect in je versterker zelf plaatsen, qua signaal dan he haha :seriousf:

Het enige wat ik nu kan inbeelden is, gitaar --> effecten --> versteker --> geluid

Maar als ik dat lees kan het dus ook":

gitaar --> effecten --> versterker/effecten/versterker --> geluid


Of snap ik hier nou iets niet erg? Ik hoop trouwens niet dat dit een hele domme vraag is :dontgeti:

FruscianteFan
27 december 2009, 23:33
Dat is het idee van een fx-loop, ja. Je hebt dan een extra uitgang en ingang op je versterker, juist zodat je tussen je pre-amp en eindversterker nog effecten kunt plaatsen.

ThaBluesBreaker
27 december 2009, 23:57
Ah okay, dat zit neit op mijn VOX AC15 zo te zien, helaas.

Midwolda
27 december 2009, 23:58
Deze dingen:
http://img96.imageshack.us/img96/4091/fxloops.jpg

Mitch
28 december 2009, 11:23
Alleen zit dat bij 'normale' versterkers aan de achterkant ;) En inderdaad, op je AC15(CC of H1TV) zit dat niet, dat zit bij de nieuwe Voxjes alleen op de AC30CC en de AC50CP.
Een versterker is, heel sterk vereenvoudigd, op te delen in twee stukken: de voorversterker en de eindversterker. In de voorversterker wordt een begin gemaakt met het opkrikken van het kleine stroompje dat via je instrumentkabel vanuit je elementen komt aangeslopen. En er wordt al een behoorlijk stuk van de klank gemaakt. In de meeste amps komt ook, afhankelijk van de stand van de regelaars, de overdrive hier vandaan. Je 'scheur' geluid dus. Dat is in feite versterking na versterking na versterking waardoor uiteindelijk een scheur geluid ontstaat.
Als je dan toch met delay wil werken is het meestal aan te raden om die na al die versterking te plaatsen anders krijg je ook veel vervorming in de herhalingen van de delay en dat klinkt meestal niet zo best. Let wel, uitzonderingen daargelaten maar dat staat ook in de FAQ.
De eindversterking gooit dat hele signaal in zijn geheel nog eens flink omhoog, waarna het daarna via een kleine omweg bij de speakers terecht komt en jij ook daadwerkelijk herrie te horen krijgt.
Niet dat een eindtrap niet kan oversturen, maar voor gemiddeld gebruik en zeker op huiskamer/repetitieniveau en bij een beetje vermogende amp ook de meeste optredens zal er bar weinig oversturing komen uit de eindtrap.

De effects loop hangt hier dus letterlijk tussen.

ThaBluesBreaker
28 december 2009, 22:49
Okay, dus op de AC15 bijvoorbeeld: Zit een master volume knop en een top boost knop. De mastervolume is dus in feite van de pre amp en de top boost van die ander als ik het goed begrijp.

Wat ik wel heb is dat extra top boost voor meer distortion zorgt, de master volume krikt enkel volume maar niet dostorted. Ik sna het denk ik :D

Mitch
29 december 2009, 10:11
Okay, dus op de AC15 bijvoorbeeld: Zit een master volume knop en een top boost knop. De mastervolume is dus in feite van de pre amp en de top boost van die ander als ik het goed begrijp.

Precies andersom dus.


Wat ik wel heb is dat extra top boost voor meer distortion zorgt, de master volume krikt enkel volume maar niet dostorted. Ik sna het denk ik :D
Zo wel ja ;)

dimitri
21 april 2010, 22:24
Ik heb een Fender hotrod deluxe amp.

Als effecten: Boss volume pedal, Fender Tuner, Boss SD-1, Boss EQ, MXR micro amp, EHX #1 delay, T-REX Tremelo, Boss Chorus, footswitch amp

HOE kan ik deze best aansluiten op mijn amp? Want ik kom niet uit dat FX-Loop gedoe.

Wil er iemand helpen aub?

Felanovic
21 april 2010, 22:40
http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI&feature=related

check het filmpje rond 3:00 ! Gitaristen van de band Periphery.

Iemand een ervaring met een dergelijke set-up !

guitar -> compressor -> noisegate -> overdrive -> noisegate -> amp

Ik ben benieuwd. Hij zegt in het filmpje dat de compressor "tegen de gates vecht". Weet iemand het nut van een dubbele noisegate met een overdrive ertussen? Ik speel nu met een enkele noisegate.

grt

Meneer I.
22 april 2010, 08:40
Wat mij opviel bij een zelfbouw noisegate is dat ik het liefst twee instellingen heb. Een voor clean sounds en een voor overdrive. Wellicht heeft deze gitarist het zo opgelost???

dimitri
22 april 2010, 16:52
Ik heb een Fender hotrod deluxe amp.

Als effecten: Boss volume pedal, Fender Tuner, Boss SD-1, Boss EQ, MXR micro amp, EHX #1 delay, T-REX Tremelo, Boss Chorus, footswitch amp

HOE kan ik deze best aansluiten op mijn amp? Want ik kom niet uit dat FX-Loop gedoe.

Wil er iemand helpen aub?

Niemand? Ik heb er nog steeds geen idee van :-)

Fragedallic
22 april 2010, 23:17
Ik heb een Fender hotrod deluxe amp.

Als effecten: Boss volume pedal, Fender Tuner, Boss SD-1, Boss EQ, MXR micro amp, EHX #1 delay, T-REX Tremelo, Boss Chorus, footswitch amp

HOE kan ik deze best aansluiten op mijn amp? Want ik kom niet uit dat FX-Loop gedoe.

Wil er iemand helpen aub?


als het goed is heb je een preamp in en out. Das je fx-loop.
kabel van je preamp out naar je modulatie ( delay,tremelo, chorus), vervolgens weer teug naar je preamp in.
wellicht MXR micro-amp als laatste in je fx-loop als signaal op-pepper.

volume pedal, tuner, eq, distortion voorin.
gewoon proberen en je oren gebruiken.
kwestie van trial and error. :ok:

peter_heijnen
26 april 2010, 13:47
Weet iemand het nut van een dubbele noisegate met een overdrive ertussen? Ik speel nu met een enkele noisegate.
Je moet het niet zien als een dubbele noisegate met od ertussen maar als een noisegate die de compressor gate en een gate die de overdrive gate. Met alleen een gate na de compressor gate je de od niet en met alleen een gate na de od moet je een gate stand maken voor zowel od zonder als od met compressor.

Met twee gates heb je meer en gerichtere controle.

HaroldA
26 april 2010, 13:51
Met twee gates heb je meer en gerichtere controle.

Wat ik altijd heel graag doe is een "insert" maken in je overdrive pedaal zodat je gate alleen in de keten zit als je OD aan staat. :ok:

peter_heijnen
26 april 2010, 13:52
Ja dat is sowieso de mooiste oplossing.

wireman
4 augustus 2010, 21:44
Gasten en dames,

Ik ben de trotse bezitter van een setup Strat - Bassman '59 reissue LTD. Daartussen heb ik wat lawaaige rotzooi zitten :soinnocent:.. Ik lees veel over volgorde, maar kom er op een of andere manier toch niet helemaal uit :dontgeti:.
Mijn setup zoals ie nu is:
strat - :strat:
BK Butler Tube Driver -
MXR phase 90 script -
EH memory toy -
Proco Rat (komt binnenkort bij het zooitje)
Dunlop cry babs -
Boss CE-5 -
Boss sd2 met daaraan een footswitch voor LEAD-CRUNCH schakeling.
de SD2 gaat dan naar mn amp.

iemand ideeen of dit anders moet?

Fragedallic
5 augustus 2010, 21:47
geen foto's.... geen advies :soinnocent:

geintjuh.....kom je er niet helemaal uit omdat de sound not worthy klinkt of omdat je door de bomen/alle bestaande threats hierover, het bos niet meer ziet :)

ok, een poging:

Dunlop cry babs -
MXR phase 90 script -
BK Butler Tube Driver -
Boss sd2
Proco Rat (komt binnenkort bij het zooitje)
Boss CE-5 -
EH memory toy -

Mitch
5 augustus 2010, 21:55
Gasten en dames,

Ik ben de trotse bezitter van een setup Strat - Bassman '59 reissue LTD. Daartussen heb ik wat lawaaige rotzooi zitten :soinnocent:.. Ik lees veel over volgorde, maar kom er op een of andere manier toch niet helemaal uit :dontgeti:.
Mijn setup zoals ie nu is:
strat - :strat:
BK Butler Tube Driver -
MXR phase 90 script -
EH memory toy -
Proco Rat (komt binnenkort bij het zooitje)
Dunlop cry babs -
Boss CE-5 -
Boss sd2 met daaraan een footswitch voor LEAD-CRUNCH schakeling.
de SD2 gaat dan naar mn amp.

iemand ideeen of dit anders moet?

De Rat lag op tafel ja :D

Normaal gesproken:
wah
Phase90
SD2
BK Tubedriver
Rat
CE5
Toy

Mis ik alleen nog een tuner en een flanger...

wireman
6 augustus 2010, 12:05
Ben ik vergeten te noemen..

Ik heb een TU3 van Boss gekocht. Ik wilde een Korg aanschaffen, maar die lullo's bij feedback hebben deze lullo omgeluld..

De Electric mistress is nog niet gelukt.. Ik had een nieuwe gekocht, maar die heb ik, zoals je weet, terug gebracht. Ik zoek nu een '70 Mistress en die zijn zeldzaam.. Ik dacht dat ik er een had gescoord, maar die is net onder mn neus weggekaapt. You win some, You lose some.

Ik denk dat de tuner voor de Wah moet? De flanger komt nog wel.

wireman
6 augustus 2010, 12:33
geen foto's.... geen advies :soinnocent:

geintjuh.....kom je er niet helemaal uit omdat de sound not worthy klinkt of omdat je door de bomen/alle bestaande threats hierover, het bos niet meer ziet :)

ok, een poging:

Dunlop cry babs -
MXR phase 90 script -
BK Butler Tube Driver -
Boss sd2
Proco Rat (komt binnenkort bij het zooitje)
Boss CE-5 -
EH memory toy -

Inderdaad.. door de bomen het bos niet meer zien. Ik ben al niet zo'n technisch hoogstandje dus het is allemaal abacadabra voor mij, hoewel ik me steeds meer ga verdiepen. Wat betreft de sound heb je helemaal gelijk. Het is het allemaal net niet.. Ik heb nu een LAVA bekabelings-systeem voor tussen mn board. Ik ben dus op zoek naar een definitieve setup. Tot nu toe dank voor de reactie.

wireman
6 augustus 2010, 12:34
de rat lag op tafel ja :d

normaal gesproken:
Wah
phase90
sd2
bk tubedriver
rat
ce5
toy

mis ik alleen nog een tuner en een flanger...

there's a rat in my kitchen...

Fragedallic
6 augustus 2010, 14:04
Inderdaad.. door de bomen het bos niet meer zien. Ik ben al niet zo'n technisch hoogstandje dus het is allemaal abacadabra voor mij, hoewel ik me steeds meer ga verdiepen. Wat betreft de sound heb je helemaal gelijk. Het is het allemaal net niet.. Ik heb nu een LAVA bekabelings-systeem voor tussen mn board. Ik ben dus op zoek naar een definitieve setup. Tot nu toe dank voor de reactie.

your welcome. echt technisch hoef je hiervoor niet te zijn hoor. kwestie van trial en error. basis regels hanteren en vanaf dat punt het onderste uit de kast proberen te halen.
btw, een dikke :ok: voor de Lava cables.

wireman
6 augustus 2010, 15:20
your welcome. echt technisch hoef je hiervoor niet te zijn hoor. kwestie van trial en error. basis regels hanteren en vanaf dat punt het onderste uit de kast proberen te halen.
btw, een dikke :ok: voor de Lava cables.

Het werd me aangeraden boven de George L's Goede adviezen moet je niet in de wind slaan. Ik moet zeggen.. tot nu toe is het echt een waanzinnig goed systeem. De sound is er ook echt beter door geworden.. Vaak moet je echt goed opletten om het verschil te horen. Bij deze kabels is het echt duidelijk hoorbaar.. sweeet!

Izegrim
20 september 2010, 23:08
Wat vinden jullie van deze volgorde? Pedalen staan thuis en de amp in de oefenruimte. Ik heb geen loop in m'n oefenversterker, dus ik wil mijn board thuis organiseren. Versterker is een Engl Fireball + 4x12

gitaar
zender
ontvanger
Turbo Tuner
Ernie Ball wah
iSP Decimator
amp - send
MXR EQ
MXR Carbon Copy delay
amp - return

Izegrim
22 september 2010, 21:08
Wat vinden jullie van deze volgorde? Pedalen staan thuis en de amp in de oefenruimte. Ik heb geen loop in m'n oefenversterker, dus ik wil mijn board thuis organiseren. Versterker is een Engl Fireball + 4x12

gitaar
zender
ontvanger
Turbo Tuner
Ernie Ball wah
iSP Decimator
amp - send
MXR EQ
MXR Carbon Copy delay
amp - return

Ho ho, niet allemaal tegelijk! :crazyhappy:

Mitch
22 september 2010, 22:43
Tja, wat verwacht je dat er wordt gezegd? Vrij normale volgorde. Plaatsing van de noisegate verdient experimentatie, verder geen bijzonderheden, zeker niet als je die EQ en delay zowle in de loop als vóór de pre amp wil gebruiken.

Izegrim
23 september 2010, 00:21
Dank je wel Mitch. Van de Decimator, dat weet ik. Hij zit niet in de loop omdat ik anders wat attack mis. Ik moet hem anders vrij hoog zetten.

Kan ik de wah en tuner eventueel omdraaien? D.w.z. de wah eerst en de tuner daarna? Beide zijn TB. De X2 wireless werkt als buffer.

Mitch
23 september 2010, 08:21
Al zet je de tuner achteraan, da's geen enkel probleem. Die wah zul je toch niet constant aan hebben staan, dus even snel de tuner aantrappen is dan geen punt.

jaguwar
18 november 2010, 13:59
laat ons deze kwestie voor eens en voor altijd de wereld uit helpen :)

op mijn gigboardje heb ik een TU-3, een wah en een fuzz (en een phaser en tremolo) zitten. wat kan ik best vooraan steken? de wah, zodat hij goed reageert op mijn gitaarsignaal? de tuner, zodat ik altijd deftig kan stemmen? maar krijg ik dan geen onzuiverheden in mijn wah door de buffer van deTU-3? kan ik dan beter die buffer gebruiken aan het einde van mijn keten?

zou het zelf ook wel kunnen proberen maar ik heb enkel mijn boardje bij de hand nu en geen amp. ben trouwens nog aan het wachten op een A/B box, misschien kan die een deel van het probleem oplossen. maar dan kan ik de buffer van de TU-3 weer niet gebruiken...

Nielsje
18 november 2010, 14:03
kom eerst maar eens met wat meer informatie.
Maar anders zou ik gaan voor:

- fuzz (merk, type?)
- wah (merk, type?)
- TU3 boss
- phaser (merk, type?)
- tremolo (merk, type?)

Zie volgorde FAQ.

jaguwar
18 november 2010, 14:07
kom eerst maar eens met wat meer informatie.
Maar anders zou ik gaan voor:

- fuzz (merk, type?)
- wah (merk, type?)
- TU3 boss
- phaser (merk, type?)
- tremolo (merk, type?)

Zie volgorde FAQ.

heb ik net zitten bekijken, staat veel nuttige info in idd. heb al wel gemerkt dat mijn danofuzz (ben op zoek naar een andere, betaalbare maar kwalitatief betere) niet goed reageert wanneer ik mijn gitaarvolume terug draai (gitaarsignaal verliest dan plots heel wat hoog ook) dus die moet niet per se vooraan. wah is crybaby, phase 90 phaser en dano tremolo. en dan ben ik alleen nog mijn tubescreamer vergeten :)

dus misschien liever: wah -> A/B box -> tuner / ts9 -> danofuzz -> phase 90 -> danotrem?

Nitefly7
18 november 2010, 22:50
ok: voor eens en altijd uit de wereld:

je TU-3, wah of je fuzz vooraan,
eventueel je phaser nog voor de wah, en je tremolo in ieder geval erachter..

klaar !

maar goed, zoals het devies in deze thread is: eerst proberen, dan vragen, en vooral goed zoeken;
er is al heeeel veel te vinden over het voordeel/nadeel van een tuner in je keten vooraan/achteraan
net zoveel over de plek van je wah vs. een phaser
of een fuzz vs. je wah....

mijn tip: gewoon net als ik een clip-on tuner gebruiken: lekker snel, accuraat én ongebuffered/true bypass..! (ben je ook meteen van de volgorde-kwestie af)


laat ons deze kwestie voor eens en voor altijd de wereld uit helpen :)

op mijn gigboardje heb ik een TU-3, een wah en een fuzz (en een phaser en tremolo) zitten. wat kan ik best vooraan steken? de wah, zodat hij goed reageert op mijn gitaarsignaal? de tuner, zodat ik altijd deftig kan stemmen? maar krijg ik dan geen onzuiverheden in mijn wah door de buffer van deTU-3? kan ik dan beter die buffer gebruiken aan het einde van mijn keten?

zou het zelf ook wel kunnen proberen maar ik heb enkel mijn boardje bij de hand nu en geen amp. ben trouwens nog aan het wachten op een A/B box, misschien kan die een deel van het probleem oplossen. maar dan kan ik de buffer van de TU-3 weer niet gebruiken...

Nitefly7
18 november 2010, 22:55
heb ik net zitten bekijken, staat veel nuttige info in idd. heb al wel gemerkt dat mijn danofuzz (ben op zoek naar een andere, betaalbare maar kwalitatief betere) niet goed reageert wanneer ik mijn gitaarvolume terug draai (gitaarsignaal verliest dan plots heel wat hoog ook) dus die moet niet per se vooraan. wah is crybaby, phase 90 phaser en dano tremolo. en dan ben ik alleen nog mijn tubescreamer vergeten :)

dus misschien liever: wah -> A/B box -> tuner / ts9 -> danofuzz -> phase 90 -> danotrem?

een fuzz is meestal niet echt 'subtiel' of ' gevoelig' voor je gitaarvolume, maar reageert er vaak wel op een manier op die anders is dan een overdrive of distortion...

een fuzz reageert anders als je 'm voor/achter je wah zet, speel daar ook eens mee..

ik probeer je zoveel mogelijk te vertellen zonder je een volgorde te geven, maar hier is iets wat zou kunnen

tuner of phaser of wah->tuner of phaser of wah>
->fuzz of wah of phaser>>fuzz of wah of phaser>ts-9>danotrem ..!

Matthijs24
8 december 2010, 20:35
Hallo Hallo,

Ik gebruik een Boss DS-1 voor distortion en een Boss FBM-1 Bassman voor de boost. Bij de boost is dus de gain bijna dicht en het level helemaal omhoog. Die gebruik ik voor een mooie overdrive van de amp en de distortion spreekt voor zich, ook met de level helemaal open. Maar nu heb ik door dat als ik de Boss FBM-1 aanzet en daarna de DS-1 aan, het geluid zachter word. Wat raar is omdat het level bij allebei voluit staat. Terwijl het eerder harder zou moeten gaan. Nu staat de FBM-1 als laatst, de DS-1 ervoor. Zoals het stond aangegeven. Solo boost later dan de drive. Maar als ik ze omdraai, dan heb ik het probleem van het zachtere geluid niet. In tegendeel, dan gaat hij juist harder als ik de DS-1 na de FBM-1 aankick. Is het duidelijk wat ik bedoel? Want dat zou toch niet zo moeten zijn?

Matthijs24
8 december 2010, 20:45
Laat maar. Sorry Sorry, mijn fout:sssh:

carbon_hill
8 december 2010, 23:39
Ik heb even aan vraag over de FX loop : Als je alleen het cleane kanaal van je versterker gebruikt, maakt het dan nog uit of je je delay/reverb aansluit via de FX loop of niet? ik heb dit nog nooit gedaan namelijk

Nielsje
9 december 2010, 12:40
Probeer het eens, zou ik zeggen.
Als je alleen clean speelt, dan is het verschil minder groot dan wanneer je ook de drive geluiden van je amp gebruikt. Toch zal er (natuurlijk afhankelijk van je amp) wel een verschil te horen zijn, je delay komt immers na je pre-amp, die al een deel van je geluid vervormt.

Wellicht vind je in fx-loop mooier, maar misschien vind je het ook net wat te steriel worden dan (ook afhankelijk van je delay natuurlijk).

snowbal100
5 september 2011, 23:04
Hey,
Ik heb een vraag over wat de beste volgorde is voor mijn pedalen.
Dit zijn mijn pedalen:
Vox wah 847
Mxr dyna comp
Ibanez ts9
Mxr badass distortion '78
Big muff usa pi electro harmonix
Mxr analog chorus
Boss mt-2
Boss tu-2 tuner
Diamond memory lane jr
Digitech grunge
Electro harmonix holy grail plus
Mxr boost linedriver mc401
Mxr noise clamp
Zouden jullie me verder kunnen helpen met de goeie volgorde van mijn pedalen??

HaroldA
5 september 2011, 23:07
Zouden jullie me verder kunnen helpen met de goeie volgorde van mijn pedalen??

FAQ al gelezen?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117381-FAQ-volgorde-van-pedalen

YannickH
14 oktober 2011, 13:41
ik ben bezig aan men pedaalboard maar ik kom er niet uit.
wat ik gebruik:
-boss TU2
-boss NS2(noise supressor)
-dimebagg crybaby
-ibanez TS9 tubescreamer
-digitech digi delay
-EH smallstone
deze volgorde heb ik nu:
gitaar -> TU2 -> crybaby-> NS2, NS2send naar de TS9 dan terug naar de return en dan de output naar de smallstone -> digitech delay.
is deze volgorde wel goed?
alvast bedankt

Nielsje
14 oktober 2011, 13:49
smaak technisch gezien zou ik de smallstone voor je drive zetten, maar verder is het prima hoor.

Heb je die NS2 echt nodig met een TS9?

YannickH
14 oktober 2011, 13:53
smaak technisch gezien zou ik de smallstone voor je drive zetten, maar verder is het prima hoor.

Heb je die NS2 echt nodig met een TS9?

ja di NS2 heb ik echt nodig. anders krijg je zo'n geruis dat het niet meer gezond is:p

jules
14 oktober 2011, 14:18
maakt de volgorde op een multieffect ook uit?? zoals mijn m13 bijvoorbeeld?

Nielsje
14 oktober 2011, 14:29
Ja, maar wat had je dan verwacht?
Tuurlijk maakt de volgorde uit. Als je er even over nadenkt wat er met je signaal gebeurt.

Bijvoorbeeld, distortion en delay. Het maakt of je geluid eerst verstoord, en daarna de delay erover zet, of eerst de delay en dan de distortion. Probeer het eens.

Soms heb ik het idee dat mensen eerst maar vragen, voordat ze überhaupt zelf eens iets proberen.

jules
14 oktober 2011, 15:09
hoho beetje dimmen he, ik mag het toch wel vragen dit is een forum hier stel je vragen, en ik had deze vraag toch niet zo raar

lindstrom
14 oktober 2011, 15:19
hoho beetje dimmen he

zozo jij durft!

Ik ben het anders best wel met Nielsje eens.. proberen voorkomt een hoop vragen.

Nielsje
14 oktober 2011, 15:27
hoho beetje dimmen he, ik mag het toch wel vragen dit is een forum hier stel je vragen, en ik had deze vraag toch niet zo raar

Hoho beetje dimmen?! Wie denk je dat je bent, m'n vader?!
M'n reactie geeft antwoord op de vraag en zet je zelf aan het denken.
Blijkbaar wil je een politiek correct antwoord wat helemaal gepolijst is? Als je wat meer posts van me leest, dan zal je er achter komen dat ik hier nog helemaal niet los ga..

Anyway, je zoekt het maar uit.

jules
14 oktober 2011, 15:29
niks met durven te maken, maar bedoel het is wel een gerechtvaardigde vraag, het gaat altijd over de losse effecten volgorde, en op veel multi-effecten kun je d volgorde niet zelf bepalen, op een m13 toevallig wel vandaar dat ik het zo vraag, ik bedoel tuurlijk zoek ik de meeste dingen op voordat ik ze vraag. maar is de bedoeling van een forum niet juist om veel te vragen en te posten in plaats van zo weinig mogelijk? bijvoorbeeld chorus in het begin van een chain en daarachter de distortion, dan heb ik het idee dat ik bijvoorbeeld de chorus niet meer goed hoor, terwijl veel mensen juist zeggen dat die in het begin van de chain moet?

Nielsje
14 oktober 2011, 15:31
bijvoorbeeld chorus in het begin van een chain en daarachter de distortion, dan heb ik het idee dat ik bijvoorbeeld de chorus niet meer goed hoor, terwijl veel mensen juist zeggen dat die in het begin van de chain moet?

Zie, je hebt de volgorde FAQ niet gelezen.
Daarin staat dat 'tijdsgebaseerde' effecten na je drives moeten.
Staat gewoon in de eerste post.

HaroldA
14 oktober 2011, 15:32
bijvoorbeeld chorus in het begin van een chain en daarachter de distortion, dan heb ik het idee dat ik bijvoorbeeld de chorus niet meer goed hoor, terwijl veel mensen juist zeggen dat die in het begin van de chain moet?

En staat dat niet 100% duidelijk uitgelegd in de sticky FAQ?


De korte versie:
Sommige fuzzes verdragen geen gebufferde pedalen vóór zich en moeten vooraan in de keten (fuzzface-achtigen, tonebenders, fuzzfactory).
Tuner liefst redelijk vooraan
Wah/filter/phaser
Compressor (moet ná de wah, beide ingeschakeld klinkt namelijk niet als de comp eerst komt. Kan wel evt. ná de drives als je 'm meer als solo boost wil gebruiken)
Drives/fuzzes

Achteraan, al dan niet in loop:
solo-boost
chorus
delay
reverb

Edit: wat Nielsje zei.

jules
14 oktober 2011, 15:33
tuurlijk nielsje ik heb veel van je post gelezen en ben absoluut blij met je antwoord, maar ik vond je wel erg fel uit de hoek kwam met je: Soms heb ik het idee dat mensen eerst maar vragen, voordat ze überhaupt zelf eens iets proberen.

vandaar dat ik zo reageer, misschien iets te fel, maar tis niet zo dat ik niks geprobeerd heb hoor meer iets dat ik me afvroeg.

Nielsje
14 oktober 2011, 15:41
Ach so, die opmerking is niet direct alleen naar jou bedoeld.
Als je er op gaat letten, zal je zien dat veel dezelfde vragen heel vaak worden gesteld. Het forum bevat veel informatie, maar soms lijkt het echt alsof mensen niet willen zoeken. Nou is de zoekfunctie hier niet de vriendelijkste (het is erger geweest), maar zelfs de FAQ's bevatten een bom aan info.

Gevolg van veel dezelfde vragen is dat mensen met veel kennis op een gegeven niet veel zin meer hebben om reacties te geven, waardoor relatieve 'newbies' antwoorden gaan geven. Dat is niet erg, maar veelal zijn het niet de beste adviezen. Zo kan ik mij nog goed heugen dat er een periode was waarin door een aantal mensen in elk amp-topic een Blackstar werd aangeraden..

jules
14 oktober 2011, 15:48
hahaha ja je hebt gelijk. sorry

Nielsje
14 oktober 2011, 15:50
Je hoeft je naar mij toe niet te excuseren hoor, het is altijd lastig (in ieder geval voor mij) om op een forum geschreven tekst juist te interpreteren.

Succes met volgordes uitzoeken :)

Venlonaer
16 oktober 2011, 17:46
Even een vraag.

ik heb hier nu:

MXR Badass Distortion
MXR Carbon Copy Delay
MXR Phase 90
MXR 6-band Equalizer
Turbo Tuner

Als ik mij goed ingelezen heb, is dit dan een goede volgorde?:

Gitaar -> Tuner -> Equalizer -> Phase 90 -> Badass Distorion -> Carbon Delay -> Amp

Mitch
16 oktober 2011, 19:23
Ik zou die MXR's even omdraaien, verder perfect.

Saf
16 oktober 2011, 19:39
Boss DS1 - Danelectro frensh fries - danelectro Daddy o - Danelectra fab tone. De DS1 is er voor de killheiden lamme distortiongeluiden. De dadd o voor de overdrive en de fabtone om alles en iedereen weg te blazen. De auto wah is er alleen om als de fabtone en de Boss aanstaan (nauwelijks invloed de boss op de fabtone) je de heleboel ongeneerd hard kunt laten gillen.

Venlonaer
16 oktober 2011, 22:16
Ik zou die MXR's even omdraaien, verder perfect.

Alle 4 bedoel je?:???:

Nielsje
16 oktober 2011, 22:23
Alle 4 bedoel je?:???:

Hap! Hap!

:D

bass blom
16 oktober 2011, 22:26
Alle 4 bedoel je?:???:

ja als ze omgekeerd liggen trap je nooit mis.

Venlonaer
17 oktober 2011, 00:02
Zucht en ik maar denken dat je hier nog eens een serieus antwoord kon krijgen...:(

tomdiedom
17 oktober 2011, 00:05
Volgorde is prima, zoals al gezegd wordt, maar je kan ook zelf wat verder gaan rommelen. Eq voor of achter drive maakt uit, en sommige mensen vinden phaser beter voor de drive klinken en andere erna mooier. Delay achteraan is bijna standaard, maar kan dus ook anders.
Maar zoals gezegd, prima maar je kan alles dus ook door elkaar gooien, wat jij wil pon.

HaroldA
17 oktober 2011, 00:08
Ik zou de eq voor de delay zetten en als solo boost gebruiken.

wormke
9 november 2011, 20:13
oeps, had de vraag al in mijn jcm topic gesteld, maar zie dat er een topic apart voor is... dus nogmaals...

Ben na al die jaren nu pas begonnen met analoge, losse effecten. Dus moet nog beetje zoeken. Ondertussen er al een deel terug tussen uit gegooid.
En ja, ik heb de faq gelezen, zelfs zeer aandachtig, maar realiseer je ook dat als iemand met vakkennis iets gaat uitleggen, het soms moeilijk te volgen valt voor iemand die er niet zoveel kennis van heeft. ;)

Nu staan ze zo;

Gitaar -->
tuner --via bypass-->
volumepedaal -->
ts9 -->
wah -->
Jcm.

in de loop;

Send -->
Chorus -->
EQ -->
Return.

dit alles aangestuurd door een voeding van fame.

klopt deze volgorde zo een beetje?
Heb nu nog een compressor besteld, en had al gelezen dat deze na de wah moest komen?


Greeetzzzzz

M.H.Huiting
9 november 2011, 22:23
Zo zou het kunnen. Ik heb zelf mijn drive pedalen voor mijn volume pedaal. Op deze manier komt er altijd het 'volle' signaal van mijn gitaar in de drives. Mijn wah heb ik trouwens voor mijn drives.... Je moet denk ik gewoon luisteren hoe je alles zelf vind klinken.
Zo heb ik een micro pog ook voor m'n drives terwijl ik genoeg mensen heb gezien die m er juist na zetten.

wormke
9 november 2011, 22:28
ts gebruik ik eigenlijk zelden... eerste kanaal staat zo afgesteld dat het bij kalme aanslag clean klinkt, en bij volle aanslag net dat gekarteld randje heeft. ts gebruik ik enkel voor heel milde solo's...

ik heb vooral het gevoel dat ik zeer weinig bass krijg, maar denk dat dit combinatie versterker + cab is...

wormke
9 november 2011, 23:32
...maar misschien ligt dit aan de voeding?

heb me een pedalboard besteld ook, iets heel simpel, de behringer pb10, maar vraag me ondertussen al af of ik niet beter direct iets beters had besteld, maar ken er niet genoeg van om direct veel geld gaan uit te geven...

Meneer I.
9 november 2011, 23:37
wormke,

ik zou persoonlijk de volgende volgorde doen:

gitaar>tuner>wah>compressor>volumepedal>ts9>jcm

dus de filters voor de drives en het volumepedaal werkt als gainboost voor de ts9, maar doe wat je oren bevallen!

wormke
10 november 2011, 11:28
ga ik zeker eens proberen!

wormke
11 november 2011, 15:33
sorry, toch nog even een vraagje. Heb een acoustic simulator ook. Maar die klonk niet echt zuiver. Waar zet ik deze het beste?

Nielsje
11 november 2011, 15:34
Uit, want het dingen die voor geen meter klinken.

FruscianteFan
11 november 2011, 15:40
Ligt aan of je eventueel effecten wilt combineren met je acoustic simulator. Het is hoe dan ook een must om het 'akoestische' geluid niet naar je gitaarversterker te sturen, maar naar een PA/allrange ofzo.

wormke
12 november 2011, 00:32
ja dat zit er niet in... uit dus ;)

FndErr
23 november 2011, 11:24
Hey mensen!

Ben al een tijdje aan het zoeken naar een goede volgorde voor mijn pedalen en welke wel of niet in de effect loop.
Ben wel benieuwd naar jullie mening!

Pedalen zijn;
Ibanez WH-10
Brunetti Mercury Box
Ibanez TS-9
Boss OS-2
Boss DD-7
MXR Phase 90
Boss TU-3
Boss FV-50

Boss GE-7 eq gebruik ik nog helemaal voorin de ketting om het volume van mijn tele op het zelfde volume te krijgen dan mijn strat(actief).

HaroldA
23 november 2011, 11:26
Pedalen zijn;
Ibanez WH-10
Brunetti Mercury Box
Ibanez TS-9
Boss OS-2
Boss DD-7
MXR Phase 90
Boss TU-3
Boss FV-50

Welke volgorde heb je nu?

FndErr
23 november 2011, 11:30
Welke volgorde heb je nu?

Boss GE-7 -> Ibanez WH-10 -> Boss FV-50(Boss TU-3 op tuner aansluiting) -> Brunetti Mercury Box -> Ibanez TS-9 -> Boss OS-2 -> Boss DD-7 -> MXR Phase 90

Heb momenteel niks in de effects loop van de amp.

HaroldA
23 november 2011, 11:34
Boss GE-7 -> Ibanez WH-10 -> Boss FV-50(Boss TU-3 op tuner aansluiting) -> Brunetti Mercury Box -> Ibanez TS-9 -> Boss OS-2 -> Boss DD-7 -> MXR Phase 90

Heb momenteel niks in de effects loop van de amp.

1) "Boss TU-3 op tuner aansluiting" zou ik niet doen, de FV-50 heeft een passieve uitgang voor de tuner, dus daar raak je in theorie de helft van je signaal kwijt... De buffer van de GE-7 compenseert dat wel een beetje, maar die staat daar ook alleen maar als (onnodige) booster als ik je goed begrijp.

2) Phaser zou ik voor je drives zetten, achteraan vind ik 'm veel te overdreven.

3) Ik zou te allen tijde de DD7 als laatste effect gebruiken. Zie de faq voor de uitleg.


Voor de rest ziet het er wel goed uit, of ja, zoals ik het zou doen ;)

FndErr
23 november 2011, 11:42
1) "Boss TU-3 op tuner aansluiting" zou ik niet doen, de FV-50 heeft een passieve uitgang voor de tuner, dus daar raak je in theorie de helft van je signaal kwijt... De buffer van de GE-7 compenseert dat wel een beetje, maar die staat daar ook alleen maar als (onnodige) booster als ik je goed begrijp.

2) Phaser zou ik voor je drives zetten, achteraan vind ik 'm veel te overdreven.

3) Ik zou te allen tijde de DD7 als laatste effect gebruiken. Zie de faq voor de uitleg.


Voor de rest ziet het er wel goed uit, of ja, zoals ik het zou doen ;)

Ok thanks! De eq heb ik echt als buffer voor mijn tele. Mijn strat heeft een veel harder input volume omdat die actief is. Dus als ik snel moet schakelen van tele naar strat en ik gebruik de eq niet, is het volume verschil tussen gitaar en de pedalen te groot.

En verder niks in de effectsloop van de amp? Heb nog nooit iets in de effectsloop gehad omdat ik er weinig ervaring mee heb.

HaroldA
23 november 2011, 11:50
Ok thanks! De eq heb ik echt als buffer voor mijn tele. Mijn strat heeft een veel harder input volume omdat die actief is. Dus als ik snel moet schakelen van tele naar strat en ik gebruik de eq niet, is het volume verschil tussen gitaar en de pedalen te groot.

Tijd voor betere/hardere elementen in je tele?


En verder niks in de effectsloop van de amp? Heb nog nooit iets in de effectsloop gehad omdat ik er weinig ervaring mee heb.

Same here. Als er iets in je loop zou moeten zitten dan de DD-7. Mocht de GE-7 niet meer nodig zijn kun je die voor de DD-7 plaatsen als solo-boost.

Kost je wel 2 extra kabels en de bijkomende moeite en signaalverlies.

JohnLord
23 november 2011, 12:50
Van belang is natuurlijk ook of je, ondanks dat je al twee drive-pedalen gebruikt, de drive van de amp ook nog gebruikt. In dat geval zeker je delay in de loop plaatsen, omdat die nu eenmaal indien mogelijk achteraan moet.

HaroldA
23 november 2011, 13:50
In dat geval zeker je delay in de loop plaatsen, omdat die nu eenmaal indien mogelijk achteraan moet.

Nope, doe ik ook niet. Niet alle delays doen het goed voor je oversturende amp en het gaat er ook om wat voor soort geluid je zoekt, maar ik ben zeer tevreden met mijn delay voor m'n preamp.

(reverb moet trouwens nog later dan delay :sssh:)

Henri H
23 november 2011, 16:28
Zolang de gain v.d. amp niet te hoog staat, of indien je juist op zoek bent naar een "rommelige" delay-sound, kun je een delay prima vóór de amp plaatsen, en dus niet in de FX-loop.
Die GE-7 kun je idd gebruiken voor solo boosts, ook als je hem gebruikt vóór de preamp (edit: cleane preamp).
En wat het volume verschil tussen je Tele en Strat betreft, wat Harold zegt, of misschien de PU's van de Tele hoger afstellen, en/of die van de Strat lager.

Edit: Ik heb gisteren trouwens op advies van o.a. Harold, mijn phaser vóór m'n overdrives geplaatst, maar dat ga ik dus weer terugdraaien, vind het minder mooi klinken.

steph
26 november 2011, 18:59
Edit: Ik heb gisteren trouwens op advies van o.a. Harold, mijn phaser vóór m'n overdrives geplaatst, maar dat ga ik dus weer terugdraaien, vind het minder mooi klinken.

Helemaal mee eens, vindt een phaser ná overdrives ook dikker/beter klinken...
Daarbuiten, wordt evt. ruis niet verder doorversterkt, en phaser heeft (in mijn oren) meer dynamiek. Eigenlijk (zit er mischien wel helemaal naast hoor, vergeef het me maarrr), wordt meestal op een overdrive ook de tonerange beperkter gezet dan een phaser optimaal werkt...

apekop
26 november 2011, 23:39
Ik vind een phaser na een overdrive ook beter klinken. Klinkt strakker, duidelijker en je hoort de phaser sweep beter/extremer. Voor de overdrive wordt het wat rommeliger en ongedefinieerder.

HaroldA
27 november 2011, 22:58
Het is puur persoonlijke voorkeur. Ik ken ook iemand die z'n drive voor z'n wah zet. Net als phasers na drives vind ik die extreme sweeps helemaal niks.

HaroldA
15 december 2011, 15:20
Ik heb sinds kort een Boss PS-5 Super Pitch Shifter. Na wat testen blijkt hij het beste te tracken als hij in het begin van de keten te staan. Vreemd genoeg klinkt de harmonizer beter voor m'n drive, en de shifter na m'n drive.

Wat zijn jullie ervaringen met een pitch shifter/octaver/harmonizer? Er staat niets over in de FAQ.

keithfan
22 december 2011, 19:10
waar kan je t best een leslie sumulator neerzetten: in de loop of gewoon tussen je gitaar en versterker? en bij die laatste: in welke volgorde dan?

emiliano
22 december 2011, 19:27
ik wilde graag even jullie mening weten ivm mijn pedalenvolgorde:

1 volumepedaal
2 Boss tu-3
3 mrx dyna comp
4 ehx double muff
5 Boss BD-2
6 Boss OS-2
7 red witch pentavocal tremolo
8 Line 6 DL4
9 Boss DD-7

Is dit een goede volgorde?

HaroldA
23 december 2011, 11:12
ik wilde graag even jullie mening weten ivm mijn pedalenvolgorde:

1 volumepedaal
2 Boss tu-3
3 mrx dyna comp
4 ehx double muff
5 Boss BD-2
6 Boss OS-2
7 red witch pentavocal tremolo
8 Line 6 DL4
9 Boss DD-7

Is dit een goede volgorde?

Ziet er goed uit. Misschien volumepedaal en stemapparaat omwisselen?

DemolitionColorScheme
23 december 2011, 11:58
Ziet er goed uit. Misschien volumepedaal en stemapparaat omwisselen?
Ligt natuurlijk wel aan de impedance van z'n volume pedal. :)

ANLS
23 december 2011, 23:58
Ik ben momenteel bezig met een pedalenbord te bouwen, en daar wou ik graag alle in- en uitgangen inbouwen. Zodat ik enkel maar kabels aan de buitenkant moet pluggen en kan spelen.
Naast de een 220v in, ook een uitgang voor de bediening van mijn footswitch en gitaar in en effecten uit.

Nu was ik aan het denken of dat wel een goed idee is. Is het niet beter dat ik een reverbpedaal in mijn fx koppel ipv gewoon achter al mijn effecten? En dus nog een extra in en uit maak ?
En indien het beter is in de fx, mag ik dan niet gewoon heel het zootje in de fx steken ?
Ik kan het zelf nog niet testen want heb nog geen reverbpedaal...

snessiram
25 december 2011, 11:32
Ik kwam gisteren toevallig voorbij onderstaand filmpje. Misschien interessant om visueel een basis-idee te krijgen van hoe je je pedalen kan plaatsen...


http://www.youtube.com/watch?v=t80uF_GJPR4

ANLS
28 december 2011, 13:56
Ik kom er niet uit. Ik wil de de pedaaltjes als volgt schakelen:

gitaar > tuner > wah > NS2 input > NS2 output > amp in > loop out > tremolo > NS2 return > NS2 send > loop in

Maar dat kom ik dit tegen:

http://www.mcquain.com/lespaul/Miscellaneous/NS-2_FX-Loop.jpg

:???:

Tankman
28 december 2011, 14:39
Ik kom er niet uit. Ik wil de de pedaaltjes als volgt schakelen:

gitaar > tuner > wah > NS2 input > NS2 output > amp in > loop out > tremolo > NS2 return > NS2 send > loop in

Maar dat kom ik dit tegen:

http://www.mcquain.com/lespaul/Miscellaneous/NS-2_FX-Loop.jpg

:???:

Vergeet het plaatje. Wat jij noem is de juiste manier Zo heb ik het ook. Ik zou alleen de tremolo tussen de NS-2 Send and the Loop in doen.

ANLS
28 december 2011, 16:30
OK ik heb het dus geprobeerd, maar de gain in mijn versterker doet het nu precies niet meer :???: Maakt niet uit welk kanaal ik kies, ik heb overal hetzelfde geluid...

pietrka
28 december 2011, 17:34
gitaar > tuner > wah > NS2 input > NS2 output > amp in > loop out > tremolo > NS2 return > NS2 send > loop in.
Wat doet zo'n noise suppressor eigenlijk? behalve een beetje ruis en brom weghalen? Ik zou proberen te zoeken naar de oorzaak van de ruis en brom waar je last van hebt. Dat scheelt weer een heleboel kabeltjes en pedaaltjes die weer extra ruis en brom kunnen veroorzaken....

ANLS
28 december 2011, 18:11
De reden waarom ik die NS kocht, was niet om brom en ruis weg te krijgen, maar om afgekapte gedempte stukken te kunnen spelen. De NS die ingebouwd is in mijn versterker is niet zo goed en soms te abrupt, waardoor het stokt in de speakers.
Heb bovenstaande schakeling ook geprobeerd, de tremolo voor de NS, maar dan werkt het effect van de tremolo zelfs niet meer.. Heel vreemd, ik heb 30 x nagekeken welke kabel ik verkeerd zou gestoken hebben, maar vind niets abnormaals...

pietrka
28 december 2011, 18:47
gitaar > tuner > NS2 input > NS2 output > amp
én NS2 send > wah > tremolo > NS2 return >
Als ik het plaatje goed bekijk zou ik het zo doen....
Dan heb je de loop van je versterker niet nodig

pietrka
28 december 2011, 18:56
wat ook kan volgens mij is:
gitaar > tuner > amp
FXloop out > NS2 input > NS2 output > FXloop in
én NS2 send > wah > tremolo > NS2 return >

ANLS
29 december 2011, 01:33
Straks even proberen. Kan iemand me eigenlijk zeggen wat het verschil is tussen de in-uit en send-return op de NS2 ?

snessiram
29 december 2011, 13:17
Om de manual te quoten (inclusief grammaticale fout):

The NS-2 can detect the instrument signal separately from the noise comes from each effect unit connected between the SEND and RETURN. This makes it possible to reduce the noise of each effect unit wether it is turned on or off.

ANLS
29 december 2011, 17:17
wat ook kan volgens mij is:
gitaar > tuner > amp
FXloop out > NS2 input > NS2 output > FXloop in
én NS2 send > wah > tremolo > NS2 return >

Heb het kunnen oplossen:

gitaar > tuner > wah > amp in > loop uit > NS2 IN < NS2 UIT > loop in
en
NS2 send > tremolo > NS2 return.

Hetzelfde dus maar de wah vlak achter de tuner :zz:

A-20V
11 juni 2012, 21:14
Hoi allemaal,

Dan heb ik ook een vraagje ik ben bekend met de juiste volgordes met of zonder effectsloop maar dit is een specifiek gevalletje waarvan ik niet zeker weet of ik het moet doen.

Ik ben al een tijd op zoek naar een mooi effect om mijn solo's beter uit te laten komen ik heb dus een ml-2 distortion en een Roland GP-19 maar die gebruik ik nooit tegelijkertijd omdat ik de ml-2 er niet op aan kan sluiten, (op de roland, ik kan alleen de tuner op de floorboard aansluiten).
Maar nu ik een effectsloop op mijn versterker heb is dit een ander verhaal denk ik.

Wat ik wil doen is het volgende:

Ik sluit mijn ml-2 aan op mijn cleane kanaal van mijn valvestate combo(met daarvoor ps-5 en daarachter mijn Equalizer en tu-2 tuner).
En dan wil ik mijn GP-16 dus in de fx-loop zetten via de send & return, dan stel ik mijn favoriete effecten op de roland clean in dus ik verwijder alle distortion die ik oorspronkelijk bij de effecten geprogrammeerd heb omdat ik die gewoon niet mooi vind.
Als ik dan over ga naar een solo trap ik de gp-16 aan.
Zal wel even een oplossing moeten zoeken om hem te muten in de slagpartijen (maar volgens mij zit een een mute switch op het floorboard "C switch")

Dit moet goed komen toch?
Zou wel handig zijn want het scheelt een uitgave aan een effect wat ik misschien zelf al in huis heb.

Alvast bedankt voor de hulp :)

JohnLord
11 juni 2012, 21:29
Het zal aan mij liggen (story of my life) maar ik begrijp het niet zo...

EBOUE
11 juni 2012, 21:50
Ik ook niet echt..

wel eens gedacht aan een cleanboostpedaal, zodat als je een goede disto hebt, die gewoon wat luider gaat? IN elk geval begrijp ik dat dit een van je problemen/vragen is.

A-20V
11 juni 2012, 23:52
Ik kan natuurlijk mijn equalizer gebruiken als booster dus dat is het probleem niet.
Ik wil alleen mijn solo's vetter maken met shifting, delay en dat soort effecten.
Dus simpel gezegd kan ik de gp-16 in mijn fx loop doen achter op mijn versterker?

kokeleko
12 juni 2012, 08:05
Ik kan natuurlijk mijn equalizer gebruiken als booster dus dat is het probleem niet.
Ik wil alleen mijn solo's vetter maken met shifting, delay en dat soort effecten.
Dus simpel gezegd kan ik de gp-16 in mijn fx loop doen achter op mijn versterker?

Over het algemeen genomen is een fx loop daarvoor gemaakt, hij komt dan niet achter de versterker maar tussen pre en power-amp van je versterkert.

HaroldA
26 juni 2012, 20:27
Iemand nog tips voor een MicroPOG? Zo ver mogelijk vooraan?

Huidige keten: tuner > wah > phaser > overdrive > booster > delay

Sjtevel
18 oktober 2012, 02:13
Ik ben bezig met het samenstellen van een pedalenplankje, echter ik weet niet precies hoe ik hem moet schakelen. Kan iemand mij hiermee helpen?

Dit is wat ik heb:
Line 6 relay G30 ontvanger
Dunlop DVP1
Dunlop crybaby bass wah
Markbass super booster
Digitech bass squeeze
Digitech bass driver
Digitech DF-7

Ik had 2 chains in gedachten:

Relay G30 > DVP1 > Crybaby > booster > driver > DF-7 > squeeze > amp

Relay G30 > booster > driver > DF-7 > squeeze > DVP1 > Crybaby > amp

Ik heb een lichte voorkeur voor de tweede optie, omdat dit me een hoop kabel scheelt. Heb ik de chain een beetje fatsoenlijk neergezet, of moet hij toch anders?

Is het trouwens ook mogelijk om alleen de input van een pedaltuner te gebruiken zonder een kabel in de output? Ik wilde namelijk in de toekomst namelijk een pedaltuner op de tuner uitgang zetten van de DVP1 en dan kan ik daar nu rekening mee houden met het plaatsen van de effecten op het pedalboard.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

HaroldA
18 oktober 2012, 10:06
Ik ben bezig met het samenstellen van een pedalenplankje, echter ik weet niet precies hoe ik hem moet schakelen. Kan iemand mij hiermee helpen?

Dit is wat ik heb:
Line 6 relay G30 ontvanger
Dunlop DVP1
Dunlop crybaby bass wah
Markbass super booster
Digitech bass squeeze
Digitech bass driver
Digitech DF-7

Ik had 2 chains in gedachten:

Relay G30 > DVP1 > Crybaby > booster > driver > DF-7 > squeeze > amp

Relay G30 > booster > driver > DF-7 > squeeze > DVP1 > Crybaby > amp

Zo te lezen heb je een basgitaar?

* Booster voor overdrive: gain boost. Andersom: volume boost.
* Volume pedaal voor drive: gain + volume regelen. Na de drive: volume regelen.
* Compressie achteraan: boost en drive levert weinig volume op, alleen maar meer compressie.


Ik heb een lichte voorkeur voor de tweede optie, omdat dit me een hoop kabel scheelt. Heb ik de chain een beetje fatsoenlijk neergezet, of moet hij toch anders?

Jij bent degene die er over speelt dus jij maakt de keuze's! Als jij het zo fijn vind staat het perfect :ok:


Is het trouwens ook mogelijk om alleen de input van een pedaltuner te gebruiken zonder een kabel in de output? Ik wilde namelijk in de toekomst namelijk een pedaltuner op de tuner uitgang zetten van de DVP1 en dan kan ik daar nu rekening mee houden met het plaatsen van de effecten op het pedalboard.

Nooit, maar dan ook nooit(!) je signaal passief splitten: kost je nogal wat "tone".

Sjtevel
19 oktober 2012, 14:50
Ok, maar is dan is tuner uitgang van de dvp1 een nutteloos ding?

HaroldA
11 januari 2013, 19:49
Ok, maar is dan is tuner uitgang van de dvp1 een nutteloos ding?

Mooie mogelijkheid om dit leuke topic omhoog te bumpen: ja! ;)

wormke
7 juni 2015, 01:28
Ga ik ook nog eens een vraagje stellen, want effecten zijn nooit echt mijn ding geweest...

Welke volgorde gebruik ik nu best? En welke moeten in de send/return?

Dit zijn de effecten die ik gebruik;

Boss;
Tuner
harmonist
flanger
chorus
noise compressor sustainer
cry baby
volume pedaal
ts9
mega distortion

beruk
7 juni 2015, 09:59
Tuner-volume-cry baby-compressor-ts9-mega distortion-flanger-chorus-harmonist. Zoiets?

https://www.youtube.com/watch?v=8aHo1TPeiIg

wormke
7 juni 2015, 10:51
maar wat moet er dan in de send en return?

Bernardduur
7 juni 2015, 11:39
welke versterker?

En WIL je dingen in de FX loop stoppen? (extra kabels, etc)

wormke
7 juni 2015, 11:59
Jcm900... tijd zat? I wish...

Bernardduur
8 juni 2015, 09:13
Aha!

Ik zou het eens uitproberen wat lekker klinkt! Ik kan bijna niet zonder. Vooral een flange of delay in de FX loop vind ik heerlijk...... digitale delay dan, mijn analoge delay gaat gewoon voor de amp!!

Het is wel weer een gedoe met twee extra kabels, dus het ligt een beetje aan jou OF je dat wel wilt!

In jou geval zou ik bv de chorus en flanger in de loop zetten, misschien zelfs ook wel het volume pedaal (ligt eraan hoe je die gebruikt; in de FX loop fungeert het meer als een master volume!)