PDA

View Full Version : Het grote "welke volgorde" topic



Pagina's : 1 [2] 3 4

Mitch
29 januari 2008, 19:57
Omdat ik het ook zo heb natuurlijk :D
Nee, 't klinkt lekkerder. Een phaser is ook maar een filter, net als een wah en die zet je ook liever vooraan hè ? Time-based effecten als flanger, chorus en delay klinken na drive meestal lekkerder. Maar goed, de PM7 die ik gehad heb (digitaal) klonk weer beter ná drives, dus het is altijd een kwestie van uitproberen.

hendri
31 januari 2008, 16:06
ik heb de (voorlopig) volgende effecten:

tuner
chorus
distortion
metalzone
wah

als volgorde zat ik te denken aan:

tuner - chorus - distortion-metalzone-wah.

wat wordt er bedoeld met effecten loop en pre amp??

Nielsje
31 januari 2008, 16:08
ik heb de (voorlopig) volgende effecten:

tuner
chorus
distortion
metalzone
wah

als volgorde zat ik te denken aan:

tuner - chorus - distortion-metalzone-wah.

wat wordt er bedoeld met effecten loop en pre amp??

Ik zou doen: Tuner-wah-distortion-chorus, of
Tuner-wah-chorus-distortion.

Welke merken zijn deze effecten van? Zoals het je opvalt, zit je metalzone niet meer in het rijtje. Dat komt, omdat een metalzone alleen, en ook alleen maar, op marktplaats thuis hoort.

Effecten loop en pre-amp -> Zoekfunctie.

hendri
31 januari 2008, 16:15
Ik zou doen: Tuner-wah-distortion-chorus, of
Tuner-wah-chorus-distortion.

Welke merken zijn deze effecten van? Zoals het je opvalt, zit je metalzone niet meer in het rijtje. Dat komt, omdat een metalzone alleen, en ook alleen maar, op marktplaats thuis hoort.

Effecten loop en pre-amp -> Zoekfunctie.

Ok, hahaha.

Tis allemaal (nog) boss...denk nu niet dat ik allemaal boss pedalen wil maar toevallig met testen vond ik ze wel erg mooi klinken. Die metal heb ik via marktplaats. En vind het best wel leuk klinken. Gebruik het alleen maar voor een tweetal nummers van onze band dus hij voldoet wel. de wah is van dunlop

Nielsje
31 januari 2008, 16:24
Ok, hahaha.

Tis allemaal (nog) boss...denk nu niet dat ik allemaal boss pedalen wil maar toevallig met testen vond ik ze wel erg mooi klinken. Die metal heb ik via marktplaats. En vind het best wel leuk klinken. Gebruik het alleen maar voor een tweetal nummers van onze band dus hij voldoet wel. de wah is van dunlop

De ervaring die heel veel mensen hier hebben met de metalzone is vaak dat er live niets van overblijft in de mix. De kans bestaat dat je met al deze boss pedalen (en de standaard niet TB zijnde crybaby) aardig wat tone-suck hebt (hoog verlies). Dit is natuurlijk erg zonde als je van je gitaar + versterker geluid houdt. Er zijn zat opties om dit aan te pakken, zoek maar eens op 'buffer'. Succes!

HaroldA
31 januari 2008, 16:29
De kans bestaat dat je met al deze boss pedalen (en de standaard niet TB zijnde crybaby) aardig wat tone-suck hebt (hoog verlies). Dit is natuurlijk erg zonde als je van je gitaar + versterker geluid houdt. Er zijn zat opties om dit aan te pakken, zoek maar eens op 'buffer'. Succes!
De Boss TU-2 heeft toch een buffer?

Nielsje
31 januari 2008, 16:30
De Boss TU-2 heeft toch een buffer?

snie zo'n beste..
Alle boss pedalen hebben een buffer. Nou ja, de meesten :)

drap
31 januari 2008, 16:53
snie zo'n beste..
Alle boss pedalen hebben een buffer. Nou ja, de meesten :)

Eh... oh ja? :???:

hendri
1 februari 2008, 09:17
Heb een beetje rondgezocht en als ik het goed begrijp bevat een goed volumepedaal ook een buffer die toon verlies voorkomt?

Kim Wilson
1 februari 2008, 09:23
Ik heb 4 Boss pedalen, en ik heb weinig last van tonesuck. Ik heb dan ook een goeie buffer (TU-2). :satisfie:

Nielsje
1 februari 2008, 09:28
Mjah, ik heb de ervaring, dat als je iets van 4 a 5 boss pedalen achter elkaar knalt, je geluid er toch wel minder van wordt. Dat was vroeger dan ook de voornamelijkste reden dat ik nooit boss kocht. Of een multieffect, ik was blijkbaar toen al goed op de hoogte van wat de hype zou worden...:)

Kim Wilson
1 februari 2008, 09:59
Ach, dan wordt je geluid iets zachter. Dan zet je je amp toch weer iets harder? :)

Het stoort mij iig niet zo, het geluid wat er over blijft, is nog steeds erg goed.

Ibanez666
1 februari 2008, 10:31
Ach, dan wordt je geluid iets zachter. Dan zet je je amp toch weer iets harder? :)

Het stoort mij iig niet zo, het geluid wat er over blijft, is nog steeds erg goed.
Bij mij net zo, ik heb dan wel voornamelijk Ibanez pedalen, misschien maakt het iets uit..

Nielsje
1 februari 2008, 10:33
Natuurlijk is dat voor iedereen persoonlijk. De ene hoort het niet, anderen maakt het niets uit, en figuren zoals ik kunnen d'r nachten wakker van blijven (forummen...)

Daarentegen heeft boss natuurlijk wel veel redelijk tot goeie sounds voor een betaalbaar bedrag in hun pedalen.

Hoe zit het trouwens Hans, ga je nog jagen op zo'n dod? (of mxr dist + / micro amp ?)

Kim Wilson
1 februari 2008, 10:36
...

Hoe zit het trouwens Hans, ga je nog jagen op zo'n dod? (of mxr dist + / micro amp ?)
Weet ik nog niet. Daarvoor zou ik de DOD óf op mijn set willen horen, óf in een AB-test met mijn BD-2. Die laatste klinkt namelijk ook erg goed.

Ik heb wel enigszins GAS opgelopen door die Barber. En daar heb ik helemaal geen geld voor. Kutzooi... :sneaky:

bass blom
1 februari 2008, 10:49
ik heb gister voor de lol een compressor/limiter achter multiffect gehangen, lekker smerig.
delay en reverb worden dan lekker opgetrokken in de naklank :D

rickert
6 februari 2008, 01:23
Ik weer eens.

Zvex FuzzFactory
Vox Wah (heeft DH TB gemaakt)
Korg dt10 tuner
Ibanez ts9dx
EHX Little Big Muff
Boss DD6 digital Delay
EHX Holy Grail Reverb

en zeer binnenkort de Ibanez PM7.

Die LBF ruist als een gek midden in de keten trouwens :nervous: . Niet als ik 'm helemaal alleen tussen de gitaar en versterker zet, vaag.

guitargeek3
6 februari 2008, 07:57
Waar plaats je een Boss AC-2 (Acoustic Simulator)?
Vooraan in de modulatie chain (Tussen OD-DS / modulatie)?

Herman
6 februari 2008, 16:26
Ondanks dat ik al van alles geprobeerd heb ben ik er nog niet echt uit welke volgorde het nou word. Maar als jullie de volgende pedalen zouden hebben, welke volgorde zou je het gooien? Er mag gebruik gemaakt worden van effectsloop.

- Korg DT-10 tuner
- Ibanez TS9
- Dunlop Wah
- EHX Double Muff
- Boss DD-6

Waar ik zelf wel al achter was, is dat de TS9 en de wah waarschijnlijk sowieso tussen gitaar en versterker moeten, en de delay sowieso in de effectsloop.

Mitch
6 februari 2008, 17:27
Waar plaats je een Boss AC-2 (Acoustic Simulator)?
Vooraan in de modulatie chain (Tussen OD-DS / modulatie)?
Het is in principe een filter, die wil je lekker vooraan zoda -ie een zo goed mogelijke toon binnen krijgt. Dit is de gekuiste versie, mijn echte mening is drie pagina's terug (of zes, afhankelijk van je aantal-posts-per-pagina instelling) te vinden.

Mitch
6 februari 2008, 17:28
Maar als jullie de volgende pedalen zouden hebben, welke volgorde zou je het gooien?

Waar ik zelf wel al achter was, is dat de TS9 en de wah waarschijnlijk sowieso tussen gitaar en versterker moeten, en de delay sowieso in de effectsloop.

gitaar
- Korg DT-10 tuner
- Dunlop Wah
- Ibanez TS9
- EHX Double Muff
input

loop
- Boss DD-6

Nils47
7 februari 2008, 12:45
Ik gebruik mijn Boss GE-7 Equalizer om mijn "overall sound" vorm te geven ( hij staat dus continu aan), maar is het nu wijsheid om deze in de effectsloop te zetten of niet? Weet iemand dit?

Herman
7 februari 2008, 14:56
gitaar
- Korg DT-10 tuner
- Dunlop Wah
- Ibanez TS9
- EHX Double Muff
input

loop
- Boss DD-6

Bedankt Mitch!

hagfan
17 februari 2008, 11:15
hey mannen

ik lees verschillende dingen hier op het forum

dit zijn mijn pedalen en wat is de beste volgorde ik gebruik geen fx-loop

- T-rex compnova
- T-rex tremster
- Maxon AD 999
- Maxon PT 999
- Maxon OD 808
- Fulltone Fatboost
- HAO Rumble mod
- MXR stereo chorus
- Boss TU2 aan een looper dus niet in het signaal pad

schiet er maar op los

alvast bedank.

Wouter!
20 februari 2008, 22:20
Na de vorige keer weer betere effecten erbij:

Kunnen jullie de nieuwe volgorde bepalen?

Ernie ball VP JR
Crybaby wah
Proco RAT distortion
Korg dt-10 (zoek ik nog!)
Carl martin Red Repeat
MXR Dynacomp
Chorus (nog op zoek)

Bedankt!

Mitch
20 februari 2008, 23:52
hey mannen
dit zijn mijn pedalen en wat is de beste volgorde ik gebruik geen fx-loop
schiet er maar op los

- T-rex compnova
- Maxon PT 999
- Maxon OD 808
- HAO Rumble mod
- Fulltone Fatboost
- MXR stereo chorus
- Maxon AD 999
- T-rex tremster

Mitch
20 februari 2008, 23:54
Na de vorige keer weer betere effecten erbij:

Kunnen jullie de nieuwe volgorde bepalen?
Bedankt!

Ernie ball VP JR
Korg dt-10 (zoek ik nog!)
Crybaby wah
MXR Dynacomp
Proco RAT distortion
Carl martin Red Repeat
Chorus (nog op zoek)

DT10's hebben ze in de winkel ;)

JeroenSchaaf
21 februari 2008, 00:01
en een chorus heb ik nog wel.. ''kuch'' :chicken:

superken_nl
21 februari 2008, 16:53
Hallo lieve mensen,

kunnen jullie mij hierbij helpen?

Ik heb het nu zo aangesloten:

Gitaar
Boss tuner
Boss CS3 compressor
Dunlop Wah JH-1B

Effectoop:
Marshall Supervibe (Chorus)
Ibaneze Digital Delay
DOD FX42 (gebruik ik als Booster)

Ik heb hierover 3 vraagjes:

- Moet de compressor voor of na de wah? en waarom?
- Moet in de loop eerst de delay of chorus? en waarom?
- Maakt het voor de volgorde uit dat ik een hoge output element gebruik(TB-5)?

Groetjes en alvast bedankt voor de reacties! :rockon:

Mitch
21 februari 2008, 20:58
- Moet de compressor voor of na de wah? en waarom?
- Moet in de loop eerst de delay of chorus? en waarom?
- Maakt het voor de volgorde uit dat ik een hoge output element gebruik(TB-5)?

-dat staat al in dit topic uitgelegd
-wat jij wil, standaard is éérst chorus, dan delay
-nee

dirtbag
22 februari 2008, 18:05
mijn lijstje, ik moet hem binnenkort uitbreiden met een EH small stone en een boss super feedbacker

Morley pro series II Wah --> ElectroHarmonix small clone (chorus) --> Boss DS-1 Distortion.

Highway49
25 februari 2008, 12:42
Iemand tips voor mij qua volgorde? Ik heb de volgende boss pedaaltjes:

Overdrive
Chorus Ensemble
Fuzz
Tuner (daar plug ik mn gitaar eerst in neem ik aan...)
Wah Cry Baby

Bedankt!

Mitch
25 februari 2008, 19:31
Die fuzz is ook van Boss?
Zo ja, dan kan het tuner wah drive fuzz chorus worden.

Highway49
27 februari 2008, 00:12
Thnx!

Ja de Fuzz is ook van Boss...ik zit alleen nog erg te twijfelen over wat ik als ritme/riff sound ga kiezen en wat als solo...zoals we nu geoefend hebben met de band heb ik als ritme/riff de overdrive, en gooi ik de fuzz eroverheen voor solo's.

Helaas lukt het me nog niet echt om de Fuzz zodanig in te stellen dat ik 'm voor ritme-gitaar lekker kan gebruiken. Vooral de hogere tonen vallen erg weg (zeker in combinatie met de lage E-snaar) Beetje een tegenvaller, misschien een equalizer in combinatie met de fuzz om de hoge tonen wat op te krikken?

Row
28 februari 2008, 12:47
Hallo allemaal,

Gister ben ik eigenaar geworden van een pedaltrain junior.
Nu wil ik mijn pedaaltjes goed gaan ordenen:
-Proco Rat 2
-Boss CE-5
-Ibanez ts-9 (wil ik als booster gebruiken)
-Ibanez pan delay
-Boss GE-7
-Boss OD-2
-Bosten stage tuner

Alvast erg bedankt voor de moeite!

R.J
2 maart 2008, 02:15
Ik heb eigenlijk een vrij standaard volgorde....

DD3 Delay -> Ch10 Aria Chorus(er is hier ook een boss chorus, maar ik vind deze een mooiere klank voortbrengen) -> BF2 Flanger -> Overlord tube overdrive -> metal muff distortion

de flanger staat bovendien zo afgesteld dat hij in combi met de muff een geluid geeft alsof er een kleine snelle autowah tussen zit, veel depth en langzame rate dus.

Als ik ooit een wah krijg zet ik die tussen de flanger en de overdrive.

Dit alles zit trouwens in een loop die begint en eindigd bij de boss msnogwat masterswitch.

artnaz
2 maart 2008, 15:45
Zouden jullie een compressor voor of na de wah zetten? En waarom?

Ik heb hem nu er voor staan, maar ik hoor eigenlijk geen verschil als ik hem er achter heb.

Mijn keten (nog niet alle pedaaltjes binnen, maar dit wordt de bedoeling):
1. Wireless (X2 Digital Wireless)
2. Buffer (zelfgemaakt)
3a. Volume (Ernie Ball 6180)
3b. Tuner (Peterson Strobostomp, zit aan de extra uitgang van de EB)
4. Compressor (Keeley met 4-knob mod)
5. Wah Wah (MSD Silvermachine Mk.II)

FX-loop:
6. Phaser (nog aan te schaffen, en kijken of ik hem niet voor de pre-amp zet)
7. Octaver (Foxrox Octron)
8. EQ (BYOC, voor solo's)
9. Delay 1 (Ibanez AD9, subtiel afgesteld voor solo's)
10. Delay 2 (TC Nova Delay)

Ander commentaar ook welkom! :)


En dan wilde ik Delay 1 en EQ in een Looper gooien, maar ik zie dat ik dan 10x 9V + 1x 12V nodig heb. En dat redt mijn PP2+ niet... :confused:
Wat ik kan doen is de Nova Delay (12V) via zijn eigen adapter voeden, iets anders via de Strobostomp daisychainen, en de looper maar zonder voeding gebruiken...

Traai
4 maart 2008, 18:12
Hoi iedereen,

we zijn hier ff een nieuw plankje in elkaar aan het steken daarom even jullie raad ivm de volgorde!

Dit zijn ze
Boss Tuner
Boss blues driver
Boss Distortion
Boss Flanger
Proco Rat
EHX Big Muff
EHX Holy Grail
Line 6 Delay Modeler
Dunlop Wah en/of Morley Power Wah (tremonti)

alvast super hartelijk eheel erg bedankt :)

Mitch
4 maart 2008, 21:06
Zouden jullie een compressor voor of na de wah zetten? En waarom?

Ik heb hem nu er voor staan, maar ik hoor eigenlijk geen verschil als ik hem er achter heb.

Zo lang je ze niet tegelijk gebruikt maakt het ook geen drol uit, maar als je dat wel doet kun je beter je comp achter de wah zetten; bij wat squashiere settings klinkt de wah anders ruk.



Mijn keten (nog niet alle pedaaltjes binnen, maar dit wordt de bedoeling):
..
FX-loop:
6. Phaser (nog aan te schaffen, en kijken of ik hem niet voor de pre-amp zet)
7. Octaver (Foxrox Octron)
8. EQ (BYOC, voor solo's)
9. Delay 1 (Ibanez AD9, subtiel afgesteld voor solo's)
10. Delay 2 (TC Nova Delay)

Phaser asjeblieft niet in de loop! De Octron, sja...liever voor de pre amp maar dat hangt van je amp af denk ik. De AD9 moet je misschien ook heroverwegen. Maar goed, ook dit hangt van de amp af. Als je flink gain uit je pre amp haalt werkt het niet lekker natuurlijk.
Maar goed, zowel de wah/comp als de phaser info staat al lang en breed in dit topic hoor :sssh:

Mitch
4 maart 2008, 21:08
@Traai

Boss Tuner
Dunlop Wah en/of Morley Power Wah (tremonti)
Boss blues driver
Boss Distortion
Proco Rat
EHX Big Muff
Boss Flanger
Line 6 Delay Modeler
EHX Holy Grail

Succes met tonesuck city :satisfie:

artnaz
4 maart 2008, 21:13
Zo lang je ze niet tegelijk gebruikt maakt het ook geen drol uit, maar als je dat wel doet kun je beter je comp achter de wah zetten; bij wat squashiere settings klinkt de wah anders ruk.


Phaser asjeblieft niet in de loop! De Octron, sja...liever voor de pre amp maar dat hangt van je amp af denk ik. De AD9 moet je misschien ook heroverwegen. Maar goed, ook dit hangt van de amp af. Als je flink gain uit je pre amp haalt werkt het niet lekker natuurlijk.
Maar goed, zowel de wah/comp als de phaser info staat al lang en breed in dit topic hoor :sssh:Thanks! :)

Dat van de phaser heb ik gelezen, en wat de AD9/Octron betreft heb je wel gelijk. De octavers vind ik wel lekkerder in de loop moet ik zeggen.
Dat van die wah/comp heb ik echter niet zo snel meegekregen (heb niet het hele topic gelezen...:dontgeti:)

Traai
5 maart 2008, 18:58
@Traai

Boss Tuner
Dunlop Wah en/of Morley Power Wah (tremonti)
Boss blues driver
Boss Distortion
Proco Rat
EHX Big Muff
Boss Flanger
Line 6 Delay Modeler
EHX Holy Grail

Succes met tonesuck city :satisfie:

how come tonesuck???

Nielsje
5 maart 2008, 19:03
@Traai

Boss Tuner
Dunlop Wah en/of Morley Power Wah (tremonti)
Boss blues driver
Boss Distortion
Proco Rat
EHX Big Muff
Boss Flanger
Line 6 Delay Modeler
EHX Holy Grail

Succes met tonesuck city :satisfie:

Jeetje Mitch, doe niet zo neerbuigend.
De Big Muff en Holy Grail komen tegenwoordig TB hoor!!!!






:D

R.J
5 maart 2008, 19:06
TB? betekenende???

Ben het trouwens met mitch eens in zijn standpunt over de big muff.
Smaken verschillen nou eenmaal :hippie:

Mitch
5 maart 2008, 20:06
True Bypass. Ik vergat even dat de beide EHX'jes tegenwoordig TB zijn, my bad. Een mix van een paar gebufferde en een paar TB pedalen is meestal het aardigst, of in ieder geval één buffer, maar ik zat ook eigenlijk meer te denken aan de sound met een aantalpedalen aan dan de bypass met alle pedalen uit.
Maar goed, 4 Bossjes, een crybaby en een LineSucksDL4, pfff....wordt ook gebypassed een tamme bende hoor.

Nielsje
5 maart 2008, 20:57
Maar goed, 4 Bossjes, een crybaby en een LineSucksDL4, pfff....wordt ook gebypassed een tamme bende hoor.

Misschien juist wel het ideale jazzgeluid!

goh wat ben ik weer flauw vandaag :D

Kim Wilson
5 maart 2008, 21:00
Wat maakt een beetje tonesuck nou uit? Dan zet je je amp toch gewoon een stukkie harder? :satisfie:

R.J
5 maart 2008, 21:03
Moet zeggen dat ik true bypass persoonlijk zeer waardeer.

als ik mijn effecten uit zet verwacht ik ook dat ze UIT zijn :cooler:

llahsraM
8 maart 2008, 16:46
Iemand een idee?

Ibanez666
8 maart 2008, 16:50
Wat maakt een beetje tonesuck nou uit? Dan zet je je amp toch gewoon een stukkie harder? :satisfie:


Ik snap ook het probleem niet, ik denk dat de meeste gitaristen pietlutten zijn..

llahsraM
8 maart 2008, 23:22
Is het::

Boss SD-1 >>>>> MXR distortion + >>>>>> Newtone Muff Fuzz

OF........

MXR Distortion + >>>>>>>> Boss SD-1 >>>>>>> Newtone Muff Fuzz

OF........

Newtone Muff Fuzz >>>>>>> Boss SD-1 >>>>>>>> MXR Distortion +



Ik gebruik de Boss SD-1 als booster (level max en distortion helemaal dicht en tone op 11uur)

DE MXR Distortion + heb ik level en gain op 1 uur ongeveer.

NEWtone Muff Fuzz ook op 1uur en gebruik ik als fuzz natuurlijk maar ook om mijn clean iets te boosten door middel van mijn gitaar volume op 5 te zetten (i.p.v 10)

Mitch
9 maart 2008, 12:54
Sorry, maar juist dit soort kleine volgordes moet je echt zelf testen. Het ene pedaal kan soms prima met het andere samenwerken, maar anderen ook weer totaal niet. Da's niet eenvoudig vantevoren te voorspellen.

artnaz
9 maart 2008, 12:56
Mitch, zou het niet handig zijn om een soort FAQ in het begin van dit topic te plaatsen, waarin een standaard schema staat plus uitleg?

Thoon_Loque
25 maart 2008, 21:03
Ik heb mijn gass niet kunnen onderdrukken en heb vandaag 2 nieuwe pedaaltjes gekocht. Teweten: "Small Stone" en "Soul Preacher" (compr/sustainer). Ik heb de soul preacher aangeschaft om mijn slagpartijen wat "gladder" te laten klinken.
Waar zou ik die dan moeten plaatsen, voor de phaser en wah, of meteen daarna? (en dan pas de od/dist, maar dat spreekt voor zich)

Groetjes,

Anthony

Mitch
25 maart 2008, 21:31
Mitch, zou het niet handig zijn om een soort FAQ in het begin van dit topic te plaatsen, waarin een standaard schema staat plus uitleg?
Ja, maar dan zouden we er beter een gesloten FAQ van moeten maken omdat (zoals nu gebeurt) iedereen gewoon zijn vragen blijft posten in plaats van gewoon even wat te lezen :roll: Maar eerlijk gezegd zie ik dan alsnog allerlei topics bovendrijven dus we houden het maar zo.

Mitch
25 maart 2008, 21:32
Ik heb mijn gass niet kunnen onderdrukken en heb vandaag 2 nieuwe pedaaltjes gekocht. Teweten: "Small Stone" en "Soul Preacher" (compr/sustainer). Ik heb de soul preacher aangeschaft om mijn slagpartijen wat "gladder" te laten klinken.

Wah, phaser, comp.
En dat heb ik ook pas drie keer gepost hier, boohoo :(

Thoon_Loque
25 maart 2008, 21:43
Wah, phaser, comp.
En dat heb ik ook pas drie keer gepost hier, boohoo :(

Sorry, als ik had gevonden had ik het heus niet gevraagd, maar ik ben ruim 2 uur door dit topic aan het lezen geweest, en was pas bij pagina 14 (dus nog eens niet op de helft). Ik dacht ik vraag het maar.....
Maar alles komt goed :rockon:

Nitefly7
25 maart 2008, 22:14
Sorry, als ik had gevonden had ik het heus niet gevraagd, maar ik ben ruim 2 uur door dit topic aan het lezen geweest, en was pas bij pagina 14 (dus nog eens niet op de helft). Ik dacht ik vraag het maar.....
Maar alles komt goed :rockon:

3 woorden:
zoek-functie ;)

en anders; met 3 pedalen is het ook geen rocket science om het even te 'proberen'.....


maar goed, all's well that ends well..


on-topic: Wah, comp, phaser kan ook interessant zijn..!
maar het liefst plaats ik filters als wah, envelope filter en phaser vooraan...

Mitch
25 maart 2008, 22:21
Binnen een topic kun je ook de zoekfunctie gebruiken. Alles meer dan vier letters dus 'comp' of 'compressor' en je was er geweest ;)

bloodgulge2
26 maart 2008, 22:16
hoe moet een
loopstation, equalizer, ocd fulltone (distortion / gain), dunlop wah
staan?
nu heb ik hem

wah => scheurpedaal => equalizer => loopstation => versterker

hugo123
26 maart 2008, 22:17
Lijkt me de goede volgorde, zou ik ook zo doen!

pjwentink
7 april 2008, 12:58
Hier komt er weer mensen:

boss Fuzz fz-5
boss delay dd7
dunlob crybaby gcb
tubescreamer ts9

alvast bedankt !

Nitefly7
7 april 2008, 16:20
Hier komt er weer mensen:

boss Fuzz fz-5
boss delay dd7
dunlob crybaby gcb
tubescreamer ts9

alvast bedankt !

-zoekfunctie-

there you go !

pjwentink
7 april 2008, 18:12
-zoekfunctie-

there you go !


dat begrijp ik maar ik kom er niet uit , anders stuur ik ook geen bericht he..

Nitefly7
7 april 2008, 19:50
dat begrijp ik maar ik kom er niet uit , anders stuur ik ook geen bericht he..

waar kom je niet uit precies?
je hebt 4 pedalen, die duidelijk in de categorie 'wah', overdrive, distortion en delay vallen..
dat valt toch wel mee?

Mitch
8 april 2008, 10:57
Je hoeft ook niet te zoeken, lees gewoon twee of drie pagina's van dit topic door en je komt eruit. Dat je tips kan opzoeken en terugvinden, daarvoor heeft dit topic ook een stikker gekregen om bovenaan te blijven hangen.
En het topic heet niet "Vraag maar raak" maar "Het Grote welke volgorde" topic.

Fenx87
8 april 2008, 23:46
Hoi,

Ik heb een Vox AC30 met effects loop en ik heb de volgende Pedalen.

Ibanez TS9
Boss OD2
Dunlop 535q Wah
Boss CS3 Compressor
Boss DD20 delay

In welke volgorde moet ik dit neer zetten? En wel of niet in de effects loop van de versterker.

Alvast bedankt

Dirk

Mitch
9 april 2008, 09:44
Het gaat niet helpen hè, als ik aanraad het topic door te lezen :D

Wah
drives
comp vóór of achter de drives (als je solo boost wil erachter)
DD20 kan prima voor de pre amp maar ook in de loop, wel erg in houden dat je dan zij instelling moet veranderen naa -10dB (voor de pre amp) of +4dB (loop)

Nitefly7
9 april 2008, 13:57
Het gaat niet helpen hè, als ik aanraad het topic door te lezen :D

Wah
drives
comp vóór of achter de drives (als je solo boost wil erachter)
DD20 kan prima voor de pre amp maar ook in de loop, wel erg in houden dat je dan zij instelling moet veranderen naa -10dB (voor de pre amp) of +4dB (loop)


Boehh! Toegeeflijk zijn onder de druk van niet-zoekende mensen :stop:

Ah well, binnenkort ga ik vanwege plaats-gebrek een andere volgorde proberen; phaser + envelope filter ná 'alles', alleen omdat het kabeltje het anders niet haalt... en ik die phaser/filter eigenlijk nooit gebruik i.c.m. de andere effecten op 't board...

Even mijn waardevolle, 'tussen de regels-lees'-tip en bijdrage..

Wat te doen met :
Wah
Phaser
Envelope Filter
Clean boost/Buffer
Overdrive
Chorus/'Leslie'
Delay

?

p.s.: :sssh:

llahsraM
15 april 2008, 18:31
Het is toch:

Gitaar >> filter >> overdrive >> distortion >> fuzz >> modulatie >> delay >> reverb >> versterker

Fuzz komt toch na de distortion? Ik heb zelf een EHX Muff fuzz maar weet nou niet of ik hem voor of na de distortion moet plaatsen.
In de toekomst wil ik nog een Fulltone OCD aanschaffen. Waar kan ik die het beste plaatsen?

(mijn opstelling: Gitaar >> MXR distortion + >> Muff Fuzz >> EHX Chorus >> EHX Phaser >> EHX Reverb >> versterker)

RoelTM
20 april 2008, 21:41
eigenlijk moet je het zo zien; chorus, flanger, phaser, octaver zijn allemaal apparaten die een "clean" geluid bewerken zonder het te "vervuilen", met distortion pedalen (waaronder natuurlijk ook de fuzz pedalen horen, misschien zelfs wel in het bijzonder!!) "vervuil" je je geluid met een hoop oversturing en ruis. als je met een "vervuild" geluid een phaser oid ingaat is de kans groot dat het een vette brei wordt, andersom is dus beter.
en hoe zit het nou als je de dist. van je versterker gebruikt? :???:
ik heb nu een multieffectenpedaal, en als ik daarvan alleen de effecten gebruik (dus alle amplifiders en dist. uit) en dan de dist van de versterker gebruik, klinkt dat totaal niet :(

dus zetten jullie je versterker altijd op clean met een dist. pedaaltje of wordt de versterker normaliter aangesloten vòòr de (bijv) wah pedaal???
(gitaar > pedaal > amp > wah > speaker)

Kim Wilson
21 april 2008, 09:16
Een wah gaat niet tussen de amp en de speaker. Die zet je helemaal aan het begin van je keten, dacht ik. Maar zeker niet tussen je amp en speaker.

Modulatie-effecten zet je vóór je distortion. Dus als je de dist. van je amp gebruikt, kan dat prima.

RoelTM
21 april 2008, 16:19
maar als ik de dist. van m'n multipedaal gebruik in combinatie met chorus klinkt dat wel goed... (versterker op clean)
maar waneer ik de dist van de versterker gebruik, klinkt het weer als een oude bananenschil... :confused:

licht dat gewoon aan t pedaal of is dat met 'echte' effectpedalen ook zo???

HaroldA
21 april 2008, 17:26
waneer ik de dist van de versterker gebruik, klinkt het weer als een oude bananenschil...
Eerst distortion, dan modulatie. Dus de FX loop gebruiken (indien aanwezig) want die zit na de distortion van je versterker.

Niet aanwezig? Geen modulatie ervoor.

modulatie = effecten die iets met toonhoogtes doen zoals phaser, chorus, etc

RoelTM
21 april 2008, 17:43
na enigzinds verbaast te zijn het begrip 'fx loop' niet te herkennen,
en na enig googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn versterker dat (geloof ik) niet heeft...

(en nu ff in normaal Nederlands...)

kon niet zo superveel info vinden (zal wal aan mij liggen) maar voor fx loop moet er toch een (of twee???) extra jack-ingang zijn waar je dan je effecten op aansluit?

EDIT: nog meer googlen heeft mij het verlossende antwoord opgeleverd: JA! :hippie:

HaroldA
21 april 2008, 20:34
na enigzinds verbaast te zijn het begrip 'fx loop' niet te herkennen
Mijn excuses, ik had verwacht dat je wel wist wat een 'effects loop' was...

Maar inderdaad, "Google is your friend" in dat soort gevallen.

Helaas heb je geen FX loop en dat betekent voor jou dat je op het overdrive/distortion kanaal van je versterker geen chorus/phaser/delay/reverb kunt gebruiken, alleen maar op het cleane kanaal.

hugo123
21 april 2008, 20:41
Nou. Nou.. dat valt toch ook wel mee. ik gebruik mijn delay ook voor mijn dist dat klinkt wel hoor, alleen is het bij distortion harder en zonder zachter, VREEMD.
Maar ja.. Verschilt dit allemaal niet per effect?

HaroldA
21 april 2008, 20:44
ik gebruik mijn delay ook voor mijn dist dat klinkt wel hoor, alleen is het bij distortion harder en zonder zachter, VREEMD.
Distortion kan werken als een compressor, dwz dat alles even hard wordt... Vandaar dat harmonische nootjes ook harder klinken met een lekkere scheur...

Mitch
21 april 2008, 21:49
Helaas heb je geen FX loop en dat betekent voor jou dat je op het overdrive/distortion kanaal van je versterker geen chorus/phaser/delay/reverb kunt gebruiken, alleen maar op het cleane kanaal.
Sorry, maar da's onzin. Okay, reverb en sterk gebruikte delay klinken niet met een sterk oversturend drive kanaal, maar chorus en een milde delay kun je met gemak gebruiken, zeker als de oversturing wat milder is. Phaser wordt, zoals al talloze malen beschreven in dit topic, juist geprefereerd vóór vervorming omdat het een filter is en geen time based effect. Die fout maakte je een paar posts eerder ook al door alle modulatie op één pitch shiftende hoop te gooien. :???:

RoelTM
22 april 2008, 16:31
hem men effectenzooi nu na de versterker aangesloten, en nu klinkt t wel leuk met chorus/flanger enzo...

maar wat is nou het verschil tussen chorus en phaser???
of levert deze vraag alleen maar zeikopmerkingen op met de mededeling dat ik de zoekfunctie maar es moet gebruiken??? :hippie:

MarkV
25 april 2008, 17:46
Toch een beetje hulp nodig. Ik heb de volgende pedalen en de volgende volgorde:

Tuner: Boss TU-2
Boost: MXR Micro Amp
Overdrive: Fulltone Fulldrive II
Fuzz: EH Big Muff
Tremolo: Boss TR-2
Chorus: Boss CE-2
Delay: MXR Carbon Copy
Reverb: EH Holy Grail

De volgorde:

Gitaar > tuner > boost > overdrive > fuzz > amp

Effects loop:

Send > tremolo > chorus > delay > reverb > return

Dit is volgens mij een beetje de standaard volgorde.

Ik gebruik de reverb op mijn amp helemaal niet. Als ik zowel de delay als de reverb aan heb (de reverb staat nog geeneens op een kwart en de mix van delay ook) dan wordt het meteen wel heel erg spacey. Iemand hier een oplossing voor?

Nog alternatieve volgordes die ik zou moeten proberen? Ik heb geen last van tonesuck vind ik zelf. Waarom bijv. de tuner als laatste plaatsen?

ChazyChaz
27 april 2008, 23:51
Toch een beetje hulp nodig. Ik heb de volgende pedalen en de volgende volgorde:

Tuner: Boss TU-2
Boost: MXR Micro Amp
Overdrive: Fulltone Fulldrive II
Fuzz: EH Big Muff
Tremolo: Boss TR-2
Chorus: Boss CE-2
Delay: MXR Carbon Copy
Reverb: EH Holy Grail

De volgorde:

Gitaar > tuner > boost > overdrive > fuzz > amp

Effects loop:

Send > tremolo > chorus > delay > reverb > return

Dit is volgens mij een beetje de standaard volgorde.

Ik gebruik de reverb op mijn amp helemaal niet. Als ik zowel de delay als de reverb aan heb (de reverb staat nog geeneens op een kwart en de mix van delay ook) dan wordt het meteen wel heel erg spacey. Iemand hier een oplossing voor?

Nog alternatieve volgordes die ik zou moeten proberen? Ik heb geen last van tonesuck vind ik zelf. Waarom bijv. de tuner als laatste plaatsen?

als je naast je distortion pedaaltjes niet je versterkers eigen distortion gebruikt kan je mischien eens proberen alles wat je nu in je effectloop hebt (of in ieder geval je reverb en delay) gewoon achter in je lus te zetten. zou kunnen helpen tegen enige spaceyness ;)

HaroldA
29 april 2008, 23:15
Gitaar >> filter >> overdrive >> distortion >> fuzz >> modulatie >> delay >> reverb >> versterker

Waar zou een GE-7 (eq) in dit rijtje passen? Voor de delay?

Bovenstaande quote is wel een mooie samenvatting, toch?

Voor degenen die op 'samenvatting' zoeken: filter=phaser/wah en modulatie=chorus/flanger. Je kunt het beste je stemapparaat vooraan zetten. Please correct me if I'm wrong!

Debaser
5 mei 2008, 11:10
ik heb ook een vraagje

situatie nu :

gitaar
535Q wah
amp-input
send
EHX stere opulsar
EHX microPOG
EB volume pedaal
sovtek smallstone
EHX memory man DLX
return

is er nog iets aan te optimaliseren oid ?
bijv. Tremelo en Octaver en misschien de zelfs phaser voor de loop?

Rutger
5 mei 2008, 11:13
Je zou je smallstone ns tussen wah en amp kunnen plaatsen, maar dat is natuurlijk smaak gebonden.

Voor de rest ziet het er wel optimaal uit :)

paulusdeBKB
5 mei 2008, 12:03
Ik zou je octaver na je gitaar als eerste plaatsen, in mijn beleving tracken ze dan het beste. Daarna phaser, wah, oversturing en in de loop de rest.

rhcp_schipper
8 mei 2008, 16:43
Ik had ook een klein vraagje over volgordes, of eingelijk beter gezegd plaatsing van een buffer. Mijn signaal is: Gitaar -> dubbel Looper -> Amp.

In loop 1 zitten een mirage compressor, boss od-3, tube works real tube od, boss ds-2, hwa fa-1. (volgorde klopt niet helemaal).

In de andere loop zit alleen een planet waves tuner.

Wat is de beste plaats om een buffer/booster combinatie te plaatsen?

En als jullie toch bezig zijn, wat is de beste volgorde van mijn pedalen?

Groeten Tim

artnaz
8 mei 2008, 23:02
Buffer - Looper - Compressor - "dirt" pedaaltjes

Zo zou ik het waarschijnlijk doen. De volgorde van de "dirt" pedaaltjes kun je denk ik het beste experimenteel bepalen. Weet alleen niet of de compressor het fatsoenlijk doet als de buffer ook een booster is, dan moet je misschien de buffer in de loop voor de compressor zetten.

Maareh, wat is er met de RMC gebeurd? ;)

rhcp_schipper
8 mei 2008, 23:48
Buffer - Looper - Compressor - "dirt" pedaaltjes

Zo zou ik het waarschijnlijk doen. De volgorde van de "dirt" pedaaltjes kun je denk ik het beste experimenteel bepalen. Weet alleen niet of de compressor het fatsoenlijk doet als de buffer ook een booster is, dan moet je misschien de buffer in de loop voor de compressor zetten.

Maareh, wat is er met de RMC gebeurd? ;)


Lol zie het nu pas, rmc vergeten er bij te typen.

Maar ik snap niet helemaal hoe jij de volgorde bedoelt? In mijn looper zit op een loop eingelijk al mijn pedalen, en op de andere loop mijn tuner.

Dus wat jij bedoelt te zeggen is, dat ik zeg maar de buffer niet in een van de loops van de looper moet hangen, maar nog voor de looper? Begrijp ik dat goed?

artnaz
9 mei 2008, 12:05
Ja, helemaal vooraan, voor de looper. En wat ik na de looper heb gezet bedoel ik dat het in de loop zit. Misschien zo duidelijker:


Buffer - Looper - Amp
.........| Wah - Compressor - Dirt |
.........| Tuner|

Als je de buffer in de loop voor de wah zet, zal het overigens niet veel uitmaken denk ik. En de compressor kun je na je overdrives zetten als je hem als een soort booster wilt gebruiken.

rhcp_schipper
9 mei 2008, 12:45
Ja, helemaal vooraan, voor de looper. En wat ik na de looper heb gezet bedoel ik dat het in de loop zit. Misschien zo duidelijker:


Buffer - Looper - Amp
.........| Wah - Compressor - Dirt |
.........| Tuner|

Als je de buffer in de loop voor de wah zet, zal het overigens niet veel uitmaken denk ik. En de compressor kun je na je overdrives zetten als je hem als een soort booster wilt gebruiken.

Bedankt man, en de Rmc gaat echt niet weg hoor, ben er veel te blij mee!

xPwnage
11 mei 2008, 15:03
Ik heb nu een gigantische kist met effecten (vind ik zelf), nu is het probleem dat ik nog geen noise reductor pedal heb, en daar atm ook geen geld voor heb. Dus ik wil graag weten in welke volgorde ik het minst last heb van ruis.
Ik heb echt al van alles geprobeerd

Rig:
PC
M-Audio Black Box (BB)
Pedals:
Tuner (CT)
OD/Distortion (OD)
Reverb (RV)
Chorus (CO)
Auto Wah (AW)
Aco sim (AM)
Delay (DD)
Tremolo (TR)
Graph Equo (EQ)
Compressor / Sustainer (CS)

Nu dacht ik aan het volgende:
Als je het ingangssignaal hoog maakt, en het uitgangssignaal laag, dan verminder je zowiso al de ruis (in theorie).

En wat ook een punt is, normaal gebruik je je pedalen vóór de versterker (in dit geval mijn zwarte doos), maar als ik dat doe, dan krijg ik veel meer ruis dus heb ik die er meestal voor.
Mijn Chromatic Tuner gebruik ik ook als mute dus die heb ik als laatste.

Wat ik ook niet echt snap is hoe je meerdere outputs / inputs van die pedalen gebruikt. Zo heeft het delay pedaal 2 outputs maar maar 1 input, zo ook de chorus, en het reverb pedaal heeft 2 inputs en outputs..

Huidige Setup:
Gitaar -> BB -> CS -> EQ -> AM -> OD -> TR -> DD -> AW -> CO -> RV -> CT -> PC -> Eindversterker :)

Nielsje
11 mei 2008, 15:09
Het is me nog niet helemaal duidelijk... gebruik je nou ook een computer in je setup? Bovendien is het even handig als je vermeld van welke merken de pedalen zijn, maar ik vermoed veel boss :)

xPwnage
11 mei 2008, 15:13
Het is me nog niet helemaal duidelijk... gebruik je nou ook een computer in je setup? Bovendien is het even handig als je vermeld van welke merken de pedalen zijn, maar ik vermoed veel boss :)

Het zijn basic pedaaltjes, de tuner equo en trem zijn van behringer, de rest boss.

En ja, Als je in mijn setup leest, na mijn pedaaltjes, heb ik mijn pc ja voor thuis ;) ik neem hier veel op en gebruik soms guitar rig 2.

Overigens zie ik net dat mijn acosim een dir out heeft (direct out?)
Wat moet je daar mee?

Jellyfish00
11 mei 2008, 15:32
Het zijn basic pedaaltjes, de tuner equo en trem zijn van behringer, de rest boss.

En ja, Als je in mijn setup leest, na mijn pedaaltjes, heb ik mijn pc ja voor thuis ;) ik neem hier veel op en gebruik soms guitar rig 2.

Overigens zie ik net dat mijn acosim een dir out heeft (direct out?)
Wat moet je daar mee?
Direct out is de uitgang direct voor recording, dus gelijk naar je pc / opnameapparatuur. De pedalen met 2 outputs zijn om stereo te spelen.

ChazyChaz
12 mei 2008, 01:15
Direct out is de uitgang direct voor recording, dus gelijk naar je pc / opnameapparatuur. De pedalen met 2 outputs zijn om stereo te spelen.

die direct out word toch ook vaak gebruik voor stereo dingetjes??
weet wel dat de DD-3 dat heeft; 1 out voor alleen delay en de andere voor je dry signal..
nou neem ik aan de acosim staat voor "acoustic simulator"..?
is het dan niet mogelijk hem zo te schakelen dat je als het ware op 1 amp je "acoustische" sound hebt en op je andere je dry signal??

greetz!

rhcp_schipper
12 mei 2008, 16:15
Hallo Mensen,

Ik ben van plan om mijn pedalboard een beetje opnieuw te gaan ordenen, omdat er een paar nieuwe dingen bij zijn gekomen, en wat andere dingen weg zijn gegaan.

Het gaat om de volgende pedalen:

Ik gebruik een dubbele looper, met in de eerste loop(loop 1) mijn drive pedalen, en in mijn andere loop(loop 2) alleen mijn planet waves tuner.

Loop 1:

1) Buffer
2) Rmc 2 wah
3) FX engineering mirage compressor
4) Boss OD-3
5) Ibanez PM-7 phase modulator
6) Tube works Real tube overdrive
7) MJM London Fuzz
8) Boss ds-2
9) Boss FA-1 clone ( gebruik ik als volume boost)

Loop 2:

1) Planet Waves pedal tuner.

FX loop:

1) Boss Ce-2
2) Electro Harmonix Holy grail
3) Ibanez De-7

Dan moet ik ook nog weten waar ik mijn nieuwste aanwinst het beste kan plaatsen. De Akai hgeadrush E2(geweldig pedaal)

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie mij geven als goede ideeen voor goede volgores en plaatsingen.

Groeten Tim

artnaz
12 mei 2008, 17:58
Een looper moet je helemaal achteraan (in de FX loop) zetten, want je wilt je effectjes ook gesampelt/gekopieerd/geloopt hebben. Toch? Eerder kan ook, maar dan krijg je rare dingen als je bijv. de distortion na de looper aantrapt...

rhcp_schipper
12 mei 2008, 18:32
Een looper moet je helemaal achteraan (in de FX loop) zetten, want je wilt je effectjes ook gesampelt/gekopieerd/geloopt hebben. Toch? Eerder kan ook, maar dan krijg je rare dingen als je bijv. de distortion na de looper aantrapt...

Hier zat ik zelf ook al wel aan te denken. Dit leek mij ook eht meest logish

xPwnage
21 mei 2008, 10:39
Hier zat ik zelf ook al wel aan te denken. Dit leek mij ook eht meest logish
Gaat inderdaad beter. Maar wat doet een looper precies. Waarom heb je die nodig. Wat is het verschil tussen een loop, en een gewone chain?

Nitefly7
21 mei 2008, 21:50
Gaat inderdaad beter. Maar wat doet een looper precies. Waarom heb je die nodig. Wat is het verschil tussen een loop, en een gewone chain?

tussen loop en chain zit geen verschil, maar een 'looper' kan op 2 pedalen slaan:
een looper/sampler, een apparaat/pedaaltje dat samples kan opnemen; dus inspelen en jezelf begeleiden (check KT Tunstall youtube-filmpjes, of dingen van Imogen Heap), of samplen van andere stukken... dit kan handig zijn als je jezelf wilt begeleiden, of wilt experimenteren..
voorbeelden:
http://www.bassemporium.com/images_products/boomerang.jpg
http://namm.harmony-central.com/SNAMM05/Content/DigiTech/PR/JamMan-lg.jpg

2.
een (true bypass)-looper, dit is een kastje met een input->output en daartussen een send-return (4 aansluitingen totaal dus), zodat je pedalen die je signaal hoorbaar aantasten als ze uitstaan, uit je normale 'chain'/keten kan zetten...http://www.diyguitarist.com/Images/FX-Looper.JPG

en 'B'-optie..

een loop kan ook de effects loop van je gitaarversterker zijn, waar je bepaalde effecten in kunt zetten (zoals chorus, delay, flanger... dingen die niet door de input/voorversterker van je combo- of gitaarversterker overstuurd moeten worden.. wah en distortion/overdrive zet je dus vaak voor je amp.. de rest zet je in de effects loop)

dus:
loop = chain = effects keten
loop = gesampled/opgenomen stukje muziek van 'n looper/sampler
loop = keten van een effect dat je in een TB (true bypass) loop zet...
loop = effects loop van je amp

kalmah
30 mei 2008, 15:22
tsjah, dit hele topic doorgelezen en niet echt gevonden wat ik precies heb.

Ik heb de volgende pedalen:

Boss ds-1
Boss ch-1
Boss oc-2
Boss ph-3
Dunlop Cry baby

en de originele vragen, welke volgorde en wat via fx loop en wat tussen gitaar? Heb dit topic al wel doorgezocht maar kwam er niet uit..

Ik weet wel dat het om smaak gaat, maar voor eerst wil ik een goede volgorde, zodat ik niet alle combinaties moet maken om er iets moois van te maken.

Oja, nog iets.. Als ik mijn distortion pedaal op een adapter aansluit, komt er een vervelend gepiep uit, met een batterij niet.. Kan het zijn dat de adapter niet goed is?

paulusdeBKB
30 mei 2008, 16:14
Persoonlijk zou ik deze volgorde aanhouden:
Cry Baby --> OC2--> DS1 --> PH3 --> amp in --> fx out -->CH1 -->pwr amp in.

Zo kun je je phaser op twee manieren gebruiken: achter distortion van de DS1, of voor de overdrive van het scheurkanaal van je versterker. Gebruik je het scheurkanaal van je versterker niet, dan hoef je zelfs je CH1 niet in de FX loop te zetten. Scheelt weer kabels en aansluiten.

Je kunt de Cry Baby en de OC2 nog met elkaar van plaats laten verwisselen. Je merkt vanzelf wel wat het fijnst klinkt.

edit: op de adapter-vraag kan ik je geen zinnig antwoord geven maar als je met adapter gepiep krijgt en zonder niet, dan is het zeer waarschijnlijk dat het aan de adapter ligt. Gebruik je de goede?

kalmah
30 mei 2008, 16:53
nee, nou ja ik denk van niet.
Ik had er geen adapter bij en heb er gewoon een uit de kast gepakt.
genoeg ampére en 9 volt dus ik dacht moet lukken. Maar dit schijnt toch niet zo te zijn..
Maar ik krijg als het goed is morgen van Thomann (nou ja, krijg..) zo'n Artec Power brick. Hopen dat dat wil, anders zit ik alsnog met een adapter op m'n board..

bedankt voor je antwoord trouwens;)

xPwnage
6 juni 2008, 17:14
2.
een (true bypass)-looper, dit is een kastje met een input->output en daartussen een send-return (4 aansluitingen totaal dus), zodat je pedalen die je signaal hoorbaar aantasten als ze uitstaan, uit je normale 'chain'/keten kan zetten...http://www.diyguitarist.com/Images/FX-Looper.JPG

dus:
loop = chain = effects keten
loop = gesampled/opgenomen stukje muziek van 'n looper/sampler
loop = keten van een effect dat je in een TB (true bypass) loop zet...
loop = effects loop van je amp
Ik doelde inderdaad op dat laatste, en had intussen zelf al bedacht wat het nut was (long time no c?)
Maar heb je dan zegmaar een apparaatje waarmee je verschillende kettingen kan schakelen?

-> EQ -> Loop Send -> Loop Return -> Loop Send 2 -> Loop Return 2 -> Reverb -> Tuner
....................|...................|......... .........|..............................|
...............Cmp/Sus - OD - Delay...............Trem - Chor - Wah - Acosim

Zodat ik minder ruis krijg aangezien ik die 4 pedalen van mijn 2e loop weinig gebruik. Dan kan ik ze dus wel gebruiken maar zitten ze als ik ze neit gebruik niet in de keten waardoor ze geen ruis veroorzaken, begrijp ik dat goed? Waar koop ik die apparaatjes en hoeveel kosten ze? Wil dan wel iets met weinig ruis = goede kwaliteit natuurlijk, anders is het nog zinloos :p dat zou wel echt een uitkomst zijn :soul: Dan nog een noise reductor en dan ben ik volgens mij wel ruisvrij.

kalmah
10 juni 2008, 16:02
Cry Baby --> OC2--> DS1 --> PH3 --> amp in --> fx out -->CH1 -->pwr amp in.


deze volgorde heb ik nu, maar waarom is het geluid super dof als ik de cry baby erbij heb? Zonder is het goed, sluit ik hem ervoor aan, is het niks meer.

Moet ie in de loop?

pannekoek
17 juni 2008, 17:04
hey mensen, net even een electro harmonix metal muff with top boost gehaald.

ik ga hem vooral in de repetitieruimte en live gebruiken als ik mijn amp niet tot beschikking heb. hij klinkt best goed. maar iig misschien een domme vraag, ik heb dus zo aangesloten:

marshall jvm410h > rmc 2 wah > metal muff > gibson les paul

als ik mijn wah gebruik dan geld ie meer als een volume pedaal ipv een wah. en hij begint pas heel laat in de sweep met een reactie.

wat doe ik verkeerd? ><
alvast bedankt, stephan

Spitfire
17 juni 2008, 17:27
Al geprobeerd je wah en je muff om te wisselen in de ketting?

pannekoek
17 juni 2008, 17:44
Al geprobeerd je wah en je muff om te wisselen in de ketting?


jah heb ik geprobeerd, maar het hielp niets, geen enkel effect, heb hem nu weer naar wah > muff gezet

Mitch
17 juni 2008, 17:57
Je RMC2 is nieuw toch? Dan heeft -ie als het goed is een output buffer, dus een stukje electronica dat er voor zorgt dat je wah ook nog goed door een fuzz heen kan snijden.
Het woord 'output buffer' houdt dus wel in dat -ie aan de output zit. Je moet je fuzz dus wel ná je wah zetten, anders span je het paard achter de wagen.

EDIT: ik zie dat ik het niet goed lees, je hebt het probleem in beide volgordes. Dan betwijfel ik of je een output buffer hebt in de RMC2. Is het een grijze? Kun je evt. een fotootje maken van de binnenkant?

Kleine tip: als je je volgorde beschrijft, benoem het dan vanaf gitaar naar de amp toe, da's een stuk gebruikelijker.

pannekoek
17 juni 2008, 18:08
Je RMC2 is nieuw toch? Dan heeft -ie als het goed is een output buffer, dus een stukje electronica dat er voor zorgt dat je wah ook nog goed door een fuzz heen kan snijden.
Het woord 'output buffer' houdt dus wel in dat -ie aan de output zit. Je moet je fuzz dus wel ná je wah zetten, anders span je het paard achter de wagen.

EDIT: ik zie dat ik het niet goed lees, je hebt het probleem in beide volgordes. Dan betwijfel ik of je een output buffer hebt in de RMC2. Is het een grijze? Kun je evt. een fotootje maken van de binnenkant?

Kleine tip: als je je volgorde beschrijft, benoem het dan vanaf gitaar naar de amp toe, da's een stuk gebruikelijker.


hmmm, somehow is het probleem weg, heb ik m dus nu:

gitaar - wah - muff- amp
en het probleem is op mysterieuze wijze weg, ik heb even niet gespeeld en ff op dit forum gehangen en nu is het probleem weg ....

volgorde klopt, na wat ik al een tijd geleden in de stickie heb gelezen

Dude
15 juli 2008, 21:33
Kort praktisch vraagje, (ja ik heb 2 losse adapters geregeld, 1 voor de loop en 1 voor de pre amp fx)


ik kan/wil maximaal 4 pedalen kwijt in mn loop, en 4 tussen de gitaar en amp in.

Ik heb op mn bord,

Tremelo (ehx pulsar, klinkt prima als pre amp fx)
Chorus (boss CE5, klinkt prima als pre amp fx)
Delay (mxr carbon copy, nog niet geprobeerd, komt deze week binnen)
Flanger (boss BF2, klinkt ruk als pre amp fx)

Boss eq (zoiezo voor de amp)
Tubescreamer (ook voor de amp)
Linear power boost (zoiezo voor in de loop als solo boost)
Tuner (voor de amp)

Welke adviezen geven jullie mij ? als je kijkt naar de eerste 4 pedalen, welke zouden dan het beste tot hun recht komen in de loop, en welke voor de amp ? Ik heb 0 ervaring met effectloops maar laat nu mn silver jubilee reviseren dus ga de loop wel gebruiken (noodzaak voor solo boost) en ga mn main setup ook maar gebruiken met loopje erbij, die jvm heeft natuurlijk lekkere schakelmogenlijkheden.

Dude
16 juli 2008, 19:45
wie oh wie ??

Ik zal mijn vraag wat toespitsen,

de volgorde van de modulatie pedalen, flanger, tremelo, delay... wat geeft het beste resultaat ?? (de lpb1 boost komt als laatst als solo volume boost)

De pre fx volgorde staat vast.

Les paul - Tuner - Chorus - EQ - Tubescreamer - Marshall jvm.

Kim Wilson
17 juli 2008, 10:23
Ik heb ook een vraag. Ik heb inmiddels ook de BYOC Tubescreamer van Nocki binnen, en dat brengt mijn hoeveelheid pedalen op 5. De BD-2 gaat toch maar niet weg, want die werkt gewoon prima voor de oudere nummers in ons repertoire. De Screamer en de OCD zijn wat te modern gevoiced voor de jaren '50 nummers.

Ik heb dus drie overdrives, met alledrie heel andere karakters.
De Bluesdriver is echt een overdrive, niet heel helder, hij smeert wat dicht, maar laat de voicing van de amp redelijk in tact. Beetje bas eraf, maar geen vette midhump. Lekkere vintage overdrive,, beetje viezig, goed voor de wat oudere blues.
De Screamer snoept ook veel laag weg, meer nog dan de BD-2, en heeft duidelijk meer mids. Klinkt veel scherper dan de BD-2. Nog niet echt veel mee getest, misschien werkt ie beter met minder gain. Wel lekker veel compressie, iets wat ik in de beide andere pedalen miste.
De OCD is echt een hele rijke moderne overdrive. Het geluid blijft dik, maar hij gooit er een bak mids overheen (vooral in de HP-stand), waardoor elke setup instant rock&roll wordt. Veel of weinig gain, het is geen probleem, alles kan. Wat me opviel wat de mate van compressie. Ongeveer elk pedaal wat ik ken, voegt naarmate de gain omhoog gaat ook veel compressie toe. De OCD heeft dat niet, waardoor hij op elke stand goed blijft reageren op het terugdraaien van je volume.

Kortom, drie heerlijke pedalen, waarvan er zeker twee prima als boost kunnen fungeren, namelijk de BD-2 en de Screamer. Maar waar zet je die twee nou neer? Voor of na de OCD?
Persoonlijk had ik dit bedacht:

Gitaar -> TU-2 -> BD-2 -> Screamer -> OCD -> GE-7 -> amp

Michael AE
17 juli 2008, 16:11
Als ik jou was zou ik eerst de tubescreamer doen, dan de BD en dan de OCD. Gewoon om de reden dat ik een TS die een BD boost beter vind klinken dan andersom. Het kan natuurlijk gewoon allemaal, dus probeer het en doe wat je het beste vind klinken.

Kim Wilson
17 juli 2008, 16:12
Hey, thanks Michael! Natuurlijk blijft het een kwestie van proberen, maar ik moet natuurlijk ergens beginnen. :)

Michael AE
17 juli 2008, 16:13
Da's helemaal waar. ik denk ook eerlijk gezegd dat je als uiteindelijke resultaat toch op deze volgorde terecht komt, hoor. ;)

Kim Wilson
17 juli 2008, 16:25
Dan plak ik ze eerst zo op mijn plankje: TU-2 > TS > BD-2 > OCD > GE-7. Kijken wat dat oplevert.

Thanks iig. :)

Valerius
17 juli 2008, 21:32
Ik heb het dit topic al een aardig eind doorgelezen, maar toch zou ik graag nog wat willen horen van jullie over de ´beste´ volgorde van mijn pedalen.

Ik ga de pedalen binnenkort in een case bouwen, en ze lopen allemaal via de FX/loop of gewoon van Gitaar naar amp.

Boss BF/2 (flanger)
Boss CH-1 (chorus)
Boss SD-1 (wordt waarschijnlijk nog vervangen)
Boss Ge-7 (eq, als booster)
Boss DD-5 (delay)
Volumepedaal, (FV60) met los daaraan hangend mijn tuner
Wah (JH-1)

alle tips of opmerkingen zijn welkom :)

Kim Wilson
17 juli 2008, 22:40
Een booster gooi je sowieso niet in de FX-loop. Wat voor amp heb je, en (in geval van een buizenamp) hoe clean staat die?

Mitch
18 juli 2008, 00:04
Hij zegt dat -ie zowel zijn pedalen vóór de amp heeft als in de loop. En dan? Er zijn zoveel mensen die een boost in de loop hebben staan omdat ze teveel gain in de pre amp hebben om daar vandaan nog met een booster aan een volume boost te komen.

Valerius
18 juli 2008, 02:37
Een booster gooi je sowieso niet in de FX-loop. Wat voor amp heb je, en (in geval van een buizenamp) hoe clean staat die?


Fender Hot Rod deluxe, tussen clean en af en toe een randje in.

En ik bedoel te zeggen dat ik mijn combinatie van effecten altijd als één houdt, dus niet de ene helft van de effecten door de FX-loop en de andere helft direct tussen mijn amp en gitaar. Is dit verkeerd dan?

Kim Wilson
18 juli 2008, 08:37
Hij zegt dat -ie zowel zijn pedalen vóór de amp heeft als in de loop. En dan? Er zijn zoveel mensen die een boost in de loop hebben staan omdat ze teveel gain in de pre amp hebben om daar vandaan nog met een booster aan een volume boost te komen.
Als ik het goed lees, wil Valerius alles óf in de loop, óf vóór de preamp. Dan zou ik op mijn beurt kiezen om alles gewoon tussen de gitaar en de amp te leggen.

De rest van de volgorde is een beetje afhankelijk van wat je ermee wil. Wil je met je GE-7 je pedalen boosten, of wil je je totaalvolume er iets mee omhoog brengen, dus je amp boosten? Ik denk het laatste, omdat je ook een volumepedaal hebt, maar ik twijfel door het woord booster. In het laatste geval zet je je GE-7 aan het eind van je keten. Dit zal ook het beste werken om tijdens een solo net even wat extra volume te krijgen, beter dan wanneer je hem vóór de distortion zet.

Mijn advies zou zijn:
Volumepedaal > Wah > SD-1 > BF-2 > CH-1 > DD-5 > GE-7

Valerius
18 juli 2008, 15:51
Als ik het goed lees, wil Valerius alles óf in de loop, óf vóór de preamp. Dan zou ik op mijn beurt kiezen om alles gewoon tussen de gitaar en de amp te leggen.

Precies. Excuses voor de verwarring.

Meestal leg ik mijn pedalen ook allemaal tussen de gitaar en de amp in. Maar een vriend van me legt zijn pedalboard juist altijd in zijn FX-loop, daarom ga ik twijfelen wat nou het beste is.



De rest van de volgorde is een beetje afhankelijk van wat je ermee wil. Wil je met je GE-7 je pedalen boosten, of wil je je totaalvolume er iets mee omhoog brengen, dus je amp boosten? Ik denk het laatste, omdat je ook een volumepedaal hebt, maar ik twijfel door het woord booster. In het laatste geval zet je je GE-7 aan het eind van je keten. Dit zal ook het beste werken om tijdens een solo net even wat extra volume te krijgen, beter dan wanneer je hem vóór de distortion zet.

Mijn advies zou zijn:
Volumepedaal > Wah > SD-1 > BF-2 > CH-1 > DD-5 > GE-7

De GE-7 heb ik als middel om mijn totaalgeluid qua volume op te krikken, voor bijvoorbeeld bij een tussenspel/solo waarbij de gitaar boven de piano oid uit moet komen. Mijn gitaar-terminologie is niet bijzonder uitgebreid: Ik dacht dat als ik mijn GE-7 gewoon als volume-pep-pedaal zou gebruiken, ik het wel een booster zou kunnen noemen.. In mn band gaan we overigens vrij geraffineerd met het volume om, dus vandaar de GE-7 EN een volumepedaal.

En mag ik vragen waarom je de Wah aan het begin zet? Ik meende dat het geluid het beste blijft als de Wah ergens achteraan de effecten staat? (mjah de Wah zie ik meestal wel rechtsonder in een willekeurig pedalboard staan ;) )

Kim Wilson
18 juli 2008, 15:57
...

En mag ik vragen waarom je de Wah aan het begin zet? Ik meende dat het geluid het beste blijft als de Wah ergens achteraan de effecten staat?
Omdat ik ze altijd voorin de keten zie bij anderen. Ik zou het zelf niet weten, ik heb nog nooit met een wah gewerkt. :satisfie:

Maar in jouw geval zou ik dus idd de GE-7 aan het eind leggen.

Heibel
20 juli 2008, 09:08
Beste gitaarnetters,

Ik lees met name veel over de volgorde van pedalen en dat is prima, maar volgens mij is het ook belangrijk hoe je versterker daarop reageert. Bij de ene versterker werkt een pedaal goed in de effectloop, bij de ander via de input. Ik heb recent 'n nieuwe versterker (Trace elliot supertramp). Wat mij meteen opviel is dat mijn pedalen (Cry Baby, Zoom G2& Boss os2) meer diepte hebben in de effectloop. Bij mijn vorige versterker(Marshall Valvestate 8080) klonken deze pedalen ruk in de loop. In eerste instantie wilde ik de os2 en de crybaby aan de input hangen, maar het klonk te dun. In de effectloop komen vooral de vervormde klanken uit mijn os2 en zoom beter tot hun recht. Er is dus denk ik niet zozeer "een beste volgorde", maar wel een "beste volgorde afhankelijk van je versterker!"

Cheers

Dude
20 juli 2008, 10:01
Omdat ik ze altijd voorin de keten zie bij anderen. Ik zou het zelf niet weten, ik heb nog nooit met een wah gewerkt. :satisfie:


en zo lees ik zo vaak adviezen van je die je van 'horen lezen' hebt. Manko dat je vaker ziet op dit forum maar het valt me nu zo op omdat je het zelf ook benoemd. Misschien slim om alleen gericht advies te geven als je het echt zelf geprobeerd hebt ? Zie als voorbeeld je 'een booster gooi je zoiezo niet in de effectloop' statement....


anyway.... niemand tips rondom mijn vraag op de vorige pagina ? mitch ?

Petekay
20 juli 2008, 12:07
ik heb de volgende pedalen.
- compressor
- phaser
- overdrive/distortion
- delay
- wah
- Fuzz

wat is nu eigenlijk de meest logische opstelling?
gr, peter

Mitch
20 juli 2008, 14:47
ik heb de volgende pedalen.
- compressor
- phaser
- overdrive/distortion
- delay
- wah
- Fuzz


Dit topic is ook vooral bedoeld als naslagwerk, Peter. Als je er tien minuten in had gelezen had je kunnen weten dat de meest logische volgorde zou kunnen zijn wah comp phaser drive delay. De plaats van de fuzz hangt af van het type fuzz, sommige moeten echt vooraan, anderen niet en dat staat in dit topic en sowieso in dit subforum al uitgebreid beschreven.

Valerius
21 juli 2008, 16:31
en zo lees ik zo vaak adviezen van je die je van 'horen lezen' hebt. Manko dat je vaker ziet op dit forum maar het valt me nu zo op omdat je het zelf ook benoemd. Misschien slim om alleen gericht advies te geven als je het echt zelf geprobeerd hebt ? Zie als voorbeeld je 'een booster gooi je zoiezo niet in de effectloop' statement....




'T viel mij ook op, 25.000 posts en geen ervaring met een wah :O Maar feit is wel dat ie mede door het vele forumen veel (theoretische) kennis heeft opgedaan en dus mensen kan helpen, dus bedankt voor je advies Kim Wilson!

Kim Wilson
21 juli 2008, 16:36
'T viel mij ook op, 25.000 posts en geen ervaring met een wah :O Maar feit is wel dat ie mede door het vele forumen veel (theoretische) kennis heeft opgedaan en dus mensen kan helpen, dus bedankt voor je advies Kim Wilson!
Ja sorry, ik kan nu eenmaal niks met een wah. En die booster in de fx-loop blijf ik vreemd vinden. Ja, of het moet om een clean boost gaan, om je totaalvolume na je preamp op te krikken, dan kan het wel. Maar om alle effecten in de fx-loop te zetten, ík zou het niet doen.

Plus daarbij, de volgorde van pedalen is vrij persoonlijk. Je kunt je eigen voorkeur hier neerzetten, maar vooral bij effecten blijft het een kwestie van proberen wat voor jou het beste werkt.

Ibanez666
27 juli 2008, 21:35
Wat zou de beste plek zijn voor een Boss Octave OC-2?

HaroldA
27 juli 2008, 21:38
Wat zou de beste plek zijn voor een Boss Octave OC-2?
Zoek in onderwerp -> 'octaver' -> http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1656507&postcount=336

Ibanez666
27 juli 2008, 21:46
Zoek in onderwerp -> 'octaver' -> http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1656507&postcount=336


hey hoe deed je dat? waar moet ik zoeken in onderwerp?

HaroldA
27 juli 2008, 21:51
hey hoe deed je dat? waar moet ik zoeken in onderwerp?
Bovenaan de pagina, onder de hoofdnavigatie...

http://img.sait.nl/gitaarnet/gitaarnet.png

Edit: 2.583 posts en dat niet weten :stop:







:D

Ibanez666
27 juli 2008, 21:53
Haha, ik ben normaal gesproken nou eenmaal niet "zoekende", maar bedankt voor de tip!

Meneer I.
22 augustus 2008, 22:12
Ok, dan toch nog een vraagje ondanks dit hele draadje te hebben doorgelezen.
Ik zit een beetje met de vraag waar ik de Treblebooster moet plaatsen:

Drive en gain++ komen uit de amp (MADAMP A15mkII)

Voor de amp input:
Gitaar
A/B(switched naar tuner)
Germanium Fuzz (der Screamer - musikding)
Vox Wah 847 (T/B mod)
Classic Phaser (BYOC)
Compressor (Dynacomp clone)

in fx-loop:
H2O (Chorus/Echo)
Cleanbooster

Moet die treblebooster nu ergens voor de Wah en compressor of erna?

Mitch
23 augustus 2008, 12:34
Hangt er een beetje vanaf wat je wil. Je kan 'm helemaal vooraan zetten zodat -ie als boost kan fungeren voor je fuzz. at werkt in de praktijk heel lekker. Maar als je 'm juist liever wil gebruiken als boost voor je pre amp zou je 'm beter als laatste kunnen gebruiken, na je comp.
En natuurlijk en beetje experimenteren met condensatorwaardes hè, een beetje minder treble in een treble booster komt bij de meeste moderne amps beter uit. ;)

Nielsje
23 augustus 2008, 12:54
Zijn er hier ook mensen die een modulatie pedaal ná het delay pedaal zetten?

Gisteren heb ik voor de verandering m'n phaser even achter m'n delay gezet, en vond het aardig leuke resultaten geven. Nu heeft m'n headrush delay aparte uitgangen, waarmee je de verschillende koppen van een tape delay mee kan simuleren. Nu leek het mij wel grappig om een van die signalen af te tappen, door m'n flanger te sturen, en dan via een mixertje met het originele signaal uitsturen naar m'n versterker.

Op deze manier heb je dan een poor-mans wet/dry combi. Zou ik hiervoor drie jacks en 2 pots in een kastje kunnen solderen? Lui als ik ben vandaag wil ik het niet eerst even proberen..

Meneer I.
23 augustus 2008, 12:56
Hangt er een beetje vanaf wat je wil. Je kan 'm helemaal vooraan zetten zodat -ie als boost kan fungeren voor je fuzz. at werkt in de praktijk heel lekker. Maar als je 'm juist liever wil gebruiken als boost voor je pre amp zou je 'm beter als laatste kunnen gebruiken, na je comp.
En natuurlijk en beetje experimenteren met condensatorwaardes hè, een beetje minder treble in een treble booster komt bij de meeste moderne amps beter uit. ;)
Thnx!

Dan gaat ie in eerste instantie eens voor de fuzz.
- De Treblebooster, Fuzz en Wah wil ik gebruiken icm het clean kanaal van de amp voor een 'vintage dirty sound'.
- De Wah, phaser en compressor icm het clean kanaal voor een soul/funky sounds.
- De relatief moderne voicing komt dan uit de madamp zelf, dus de drive en de gain++ (boost).
- De Chorus/echo (H2O) en cleanbooster in de FX loop. De H2O staat ingesteld als een soort reverb, chorus gebruik ik soms (subtiele setting). De cleanboost dient om het totaalsignaal een leveltje omhoog te pompen (bijv. bij een clean solo).
Dan heb ik alle smaken die ik lekker vind in 1 setup!

Arjan12
30 augustus 2008, 16:46
Ik lees hier veel dat de delay vòòr vervorming moet, maar van welke kant moet ik dit bekijken?

Gitaar - overdrive/distortion - delay - amp

of

Gitaar - delay - od/dist - amp

Ik zou namelijk zeggen optie twee, omdat dan het cleane geluid wordt vertraagd in plaats van de scheur. Ik zie veel mensen het echter andersom doen. Er is vast wel iemand die het uit wil leggen :).

Nielsje
30 augustus 2008, 16:48
Tja, nu kan ik heel flauw gaan zeggen: lees dit topic door, want hier staat het in!

Om even kort antwoord te geven op je vraag:

Gitaar -> od -> delay - amp

Probeer het anders gewoon even, als jij het andersom beter vindt klinken, moet je dat doen!

Arjan12
30 augustus 2008, 16:51
Tja, nu kan ik heel flauw gaan zeggen: lees dit topic door, want hier staat het in!

Om even kort antwoord te geven op je vraag:

Gitaar -> od -> delay - amp

Probeer het anders gewoon even, als jij het andersom beter vindt klinken, moet je dat doen!

Ik vind het ook beter klinken. Ik heb de uitleg ook wel gelezen, maar helemaal duidelijk was 't me nog niet.

Nitefly7
30 augustus 2008, 22:14
wil je je (overstuurde) geluid vertragen?
of wil je je (vertraagde) geluid oversturen?

that's the question...!

het clean geluid wordt weliswaar vertraagd, maar vervolgens wordt dit overstuurd... en nog eens... en nog eens... en nog eens...
vertragen van je overstuurde geluid blijft enigszins 'consistent'... de delays klinken in het 2e geval ook beter/subtieler en meer hetzelfde..

eigenlijk kun je delays dan ook nog beter in je fx-loop stoppen
een fx-loop doet eigenlijk ook niets meer dan : gitaar -> 'overdrive'-trap in voorversterker -> fx -> eindtrap+ speaker...

Mitch
31 augustus 2008, 01:49
Vertragen doe je helemaal niks, je herhaalt alleen maar met een delay. En als je veel in dit topic leest dat de delay vóór de vervormingmoet dan lees je het verkeerd. Eerst vervorming, dan delay. En dat is dus gitaar > OD > delay > amp of gitaar > OD > loop send > delay > loop return.
Eerst delay en dan vervorming klinkt zelden goed, tenzij het heel milde vervorming is. De delays worden meestal wat gefilterd en als je dus dat gefilterde geluid los laat op een overdrive wordt het een lelijke brei.

Chris Winsemius
4 september 2008, 19:27
Ff 'n vraagje door de hele keten/volgorde heen :) (figuurlijk bedoeld)

Waar zouden jullie 'n booster (voor meer volume en/of sterkere aansturing v/d amp) zetten als er ook 'n delay gebruikt wordt aan het einde v/d keten? Voor of na die delay?

bvD!!!

drap
4 september 2008, 19:34
Ervoor. Althans, ik wel.

Realeigo
4 september 2008, 20:28
Ervoor. Althans, ik wel.
Erna, een booster gebruik je om je amp op te boosten en niet om de ruis van je pedalen te boosten.

Tenzij de delay in de loop zit dan doe je natuurlijk de booster nog voor de versterker.

drap
4 september 2008, 20:33
Dat ligt er dus aan hoe je de booster gebruikt en of je een cleane booster gebruikt of een overdrive pedaal als booster.

Maar er is geen vaste regel voor. Daarom zei ik ook 'althans, ik wel'.

Chris Winsemius
4 september 2008, 21:20
Ik ben gewoon benieuwd naar ieders ervaringen, dus iedere mening/ervaring is van harte welkom.

Omdat ik 'n fx-board wil samenstellen stel ik in dit forum-gedeelte wat vragen, 't gaat ip. om 'n set-up die (hoofdzakelijk) voor de amp(s) gebruikt.

Waarschijnlijk komt dit er iig. op:
tuner
wah
phaser
overdrive/distortion
delay
boost

V/d laatste 2 zou ik vooraf de volgorde nog niet kunnen bepalen....

Duane
11 september 2008, 22:52
Ik zit met de volgorde van de volgende pedalen:

Guitar-->Ernie Ball Volume Pedal-->Fulltone ChoralFlange-->Emma Reezafratzitz-->Menatone Red Snapper-->Boss TR-2-->Deluxe Memory Man-->Amp

Zit een beetje te twijfelen over de choralflange, plaats je een chorus vaak voor of na de drive pedalen?

rickert
11 september 2008, 22:55
Ik zou hem erna zetten.

Peter-J
13 september 2008, 14:01
Ok,
Ik zou graag willen weten in welke volgorde jullie deze pedalen zouden willen zetten:

Korg DT-10
Boss DS-2 -> EHX Little Big Muff
Boss BD-2
Dunlop Crybaby GBC-95 -> Ibanez WH-10
Boss CE-3
Ibanez DE-7
EHX the Worm
Boss CS-3

DS-2 en Crybaby worden Little Muff en Wh-10 in de toekomst.
Ik heb nu alleen nogmaar de ds-2, ce3 en crybaby.
Ik heb mijn ds-2 voor mijn crybaby, om dat het anders naar poep klinkt.
Zou dit aan de ds-2 liggen of zou het bij elke distortion/overdrive/fuzz zo zijn?
Ook als ik de ds2 na de ce3 zet klinkt hij veel slechter,
Daarom vooraan dus.
Zelf dacht ik aan dit:

Guitar -> DT-10 -> DS-2/Little Muff -> BD-2 -> Crybaby/WH10 -> CE3 -> the Worm -> CS-3? -> DE-7 -> Amp

Ik zou niet weten waar de compressor moet. =/
Alvast bedankt :D

Nielsje
13 september 2008, 14:10
Guitar -> DT-10 -> DS-2/Little Muff -> BD-2 -> Crybaby/WH10 -> CE3 -> the Worm -> CS-3? -> DE-7 -> Amp

Ik zou niet weten waar de compressor moet. =/
Alvast bedankt :D

Ik zou het net iets anders doen:

Guitar->DT10->wah->BD2->DS2/LBM->cs3->ce3-worm->de7-amp

Wah voor drives klinkt naar mijn mening beter, maar dat is natuurlijk smaak.
Drives moet je 'opbouwen' qua gain, dan compressor. Dan de modulatie pedalen, en de delay als laatste.

Nitefly7
13 september 2008, 20:01
Beetje rare vraag, maar waarom heb je in hemelsnaam zoveel pedalen als je niet zeker weet-weet hoe pedaal 1, pedaal 2 beïnvloed... ?

wah voor ds/od = een filter (wah) die je vervolgens overstuurt (ds/od)
od/ds voor wah = je overstuurde signaal filteren; geeft iets meer 'kwaak' qua geluid..
een standaard volgorde is wah-> overdrive/distortion..

je zit met 3 distortion pedalen.. waarom? als je ze om-en-om gebruikt maakt volgorde niks uit.. het mooie van overdrive/distortion-boxjes/scheurpedalen is echter dat je ze elkaar kan laten beïnvloeden versterken..

een compressor is bijna 'rocket-science', hij kan je binnenkomende gitaar 'pletten' om te laten versterken, of het kan je 'overall'-geluid compressen.. meestal staat 'n compressor tussen wah en scheurpedaal.. maar achteraan is ook 'n optie (CS-3 moet je wel niet te ver open zetten, anders ruist 'ie als 'n tierelier..)

mijn advies:
Guitar -> DT-10 -> Crybaby/WH10 -> CS-3? -> BD-2 -> DS-2/Little Muff -> CE3 -> the Worm -> DE-7 -> Amp

waarom?
tuner = true bypass, maar vangt op deze manier meest betrouwbare signaal op
wah -> compressor -> overdrive; filters als 'n wah of phaser klinken IMHO het beste vooraan, vervolgens kun je het dan compressen en oversturen (eigenlijk zoals je signaal zou lopen bij 'n gewone gitaar-versterker zonder fx..)
Compressor: CS-3 is een geweldige compressor als je'm met mate instelt, en kan een extra boost geven aan je BD-2 geluid..

BD-2 -> DS-2/Little Muff : met je BD-2 zorg je voor een lekkere overdrive (zoals je gitaarversterker dat zou doen), en als dat niet genoeg is, klik je de DS-2/Little Muff aan voor extra scheur
TIP!: eerst aan je level/volume-knopjes zitten en dan pas met je 'gain' of 'drive' gaan lopen valsspelen..

CE-3->the worm ->DE7: modulatie op het eind en echo's helemaal achteraan..



Ok,
Ik zou graag willen weten in welke volgorde jullie deze pedalen zouden willen zetten:

Korg DT-10
Boss DS-2 -> EHX Little Big Muff
Boss BD-2
Dunlop Crybaby GBC-95 -> Ibanez WH-10
Boss CE-3
Ibanez DE-7
EHX the Worm
Boss CS-3

DS-2 en Crybaby worden Little Muff en Wh-10 in de toekomst.
Ik heb nu alleen nogmaar de ds-2, ce3 en crybaby.
Ik heb mijn ds-2 voor mijn crybaby, om dat het anders naar poep klinkt.
Zou dit aan de ds-2 liggen of zou het bij elke distortion/overdrive/fuzz zo zijn?
Ook als ik de ds2 na de ce3 zet klinkt hij veel slechter,
Daarom vooraan dus.
Zelf dacht ik aan dit:

Guitar -> DT-10 -> DS-2/Little Muff -> BD-2 -> Crybaby/WH10 -> CE3 -> the Worm -> CS-3? -> DE-7 -> Amp

Ik zou niet weten waar de compressor moet. =/
Alvast bedankt :D

Peter-J
13 september 2008, 20:43
Ok, heel erg bedankt,
Ik wil maar 2 gain pedalen gebruiken hoor.
Misschien laat ik de bd-2 wel weg.

Maar het zal wel aan mijn crybaby liggen voor dat gain -> wah.

Nielsje
13 september 2008, 21:03
tuner = true bypass, maar vangt op deze manier meest betrouwbare signaal op

Hier maak je een klein foutje. De tuner heeft een buffer, geen TB. Daarom heb ik hem ook vooraan, hij heeft namelijk een goede buffer! Achterin je keten werkt ook perfect hoor, heb ik ook wel eens gehad. Voordeel dan is dat je op het moment dat je stil tuned, je niet nog allerlei ruis/modulatie/etc hoort op je versterker. Nadeel is dat je niet meer zoveel hebt aan je goeie buffer.

jasper159
14 september 2008, 14:21
Ik heb nu gitaar -> dunlop wah -> EHX little big muff -> Danelectro pepperoni phaser -> mxr distortion + -> cool digital delay (exact zelfde als GLX) -> amp

zouden jullie voor een andere volgorde kiezen, want ik heb zo t gedacht dat die phase niet helemaal op zn plaats staat..

Nielsje
14 september 2008, 14:25
Ik heb nu gitaar -> dunlop wah -> EHX little big muff -> Danelectro pepperoni phaser -> mxr distortion + -> cool digital delay (exact zelfde als GLX) -> amp

zouden jullie voor een andere volgorde kiezen, want ik heb zo t gedacht dat die phase niet helemaal op zn plaats staat..

De meesten zouden dit doen:

gitaar->wah->phase->disto+->lbm>-delay->amp

De phase dus vóór de drive pedalen, ik zelf heb echter m'n phase ná de drive pedalen, omdat ik dat net wat fijner vind, maar dat is een kwestie van smaak. Ik zou in ieder geval je volgorde van drive pedalen veranderen.

zjanke
23 september 2008, 20:10
Dan gooi ik mijn vraag er ook maar in. Ik ben mijn board aan het bijwerken omdat niet alles even lekker klinkt bij mijn CMW plexi jr.

Ik heb nu het volgende op mijn board staan (en zoek eigenlijk nog een (clean)boost om het zaakje te completeren)

Crybaby (TB mod)
Korg DT10
Ibanez FL9
Echopark
Fulltone OCD
EBS Dynaverb

Die EBS heb ik gisteren voor de eerste keer gebruikt en klinkt op zichzelf wel aardig (nee, ik kan er nu nog niet erg enthousiast van worden :( ), maar omdat ik gisteren erg laat thuis was en meteen weer naar ons herriehok ben gegaan om te repeteren heb ik niet kunnen testen wat de beste plaats was. Ding kwam op de plaats waar mijn phaser heeft gestaan en dat was dus voor mijn FL9. combi van reverb en phaser op een cleane amp gaf een heel smerig geluid.

Wat zou de beste volgorde zijn en welke booster moet ik proberen? Is zo'n newtone flowerbooster het proberen waard?

zjanke
23 september 2008, 20:48
Het enige wat ik dus zou moeten omdraaien zijn mijn FL9 en mijn EBS.

Ik begrijp alleen niet hoe ik die EBS als cleanboost moet gebruiken :chicken:

Mitch
23 september 2008, 21:07
In het lijstje zoals je het nu had staan hoef je alleen de OCD en de Echo Park om te draaien.
Trouwens, de OCD over de Plexi Jnr....gdverdmme hé wat een lekkere rocksound!

zjanke
23 september 2008, 22:08
In het lijstje zoals je het nu had staan hoef je alleen de OCD en de Echo Park om te draaien.Maar dan blijft mijn Dynaverb voor mijn FL9 staan en dat is :stop: Misschien moet ik maar ergens een cleanboost lenen en gewoon een avondje proberen wat het beste is.


Trouwens, de OCD over de Plexi Jnr....gdverdmme hé wat een lekkere rocksound! 8-) :D

AndyMaes
30 september 2008, 16:26
Ok ik doe lekker mee met mijn volgorde effectpedalen
Ik zet niks in mijn effectenloop van mijn versterker NOOIT (smaak)

In de loop van de noise surppressor staan achtereenvolgens:
70's fulltone fuzz,
Phase shifter,
Whammy,
DUnlop cry baby wah,
Compressor (dynacomp)
TS808 overdrive
SD keeley mod

Achter de noise surpressor:
MXR boost
DD6 boss
DL4 line 6
zo naar mijn vox AC30

Dit alles wordt meestal aangestoken door een 52' ash Telecaster reissue

rhcp_schipper
1 oktober 2008, 20:35
Klein vraagje tussendoor. Ik heb een Byoc Lazy Sprocket(clone van de slow gear van boss) besteld uit nieuwsgierigheid(Ging eigenlijk alleen voor de phaser), maar nu vroeg ik me af, waar kan ik dit pedaal het beste plaatsen?

Gewoon tussen gitaar en amp, of beter in de loop?

Groeten Tim

Mitch
1 oktober 2008, 20:58
Alles wat met envelope te maken heeft altijd tussen gitaar en amp.

Nielsje
1 oktober 2008, 21:13
Waar zouden jullie een frequency analyzer plaatsen (ring mod).

Ja, voor de drives, maar ik heb ook nog een phaser en een wah. Beiden ook filters, dus euh... help? :)

Lexvandoef
1 oktober 2008, 21:24
Gewoon niet, lelijk ding ;)

rhcp_schipper
1 oktober 2008, 23:00
Alles wat met envelope te maken heeft altijd tussen gitaar en amp.


Thank you :dance:

salo
7 oktober 2008, 17:58
Sinds een tijdje geleden ben ikzelf overgestapt naar pedalen ipv multieffects/processors.

Hier deel ik je mijn gamma effe mee en mss kan iemand me verder wat helpen?:

+boss delay
+boss super chorus
+boss reverb
+boss compresser sustainer
+boss blues driver /mod robert keeley
+boss noise surpressor
+boss distortion 1/mod robert keeley
+boss metal zone/mod robert keeley
+ibanez ts9/mod robert keeley
+ernie ball volume pedaal
+cry baby slash dunlop signature

Mijn vraag is ook of ik beter sommige op de send/return plaats ?zoja welke?
Of allemaal op de input plaats?

graag wat meer info van sommigen.

Mvg

Mitch
7 oktober 2008, 18:04
Neem even de moeite het topic een paar pagina's door te lezen. Dit topic is naast vragbaak ook vooral naslagwerk en er staat prima in beschreven wat je wil weten. Tot vervelens toe zelfs :D

salo
7 oktober 2008, 18:25
deed ik maar individuele uitleg heb ik toch meer aan want raak er moeilijk uit bij alle geschreven posts. 8-)

Mitch
7 oktober 2008, 18:30
Er staat al zeker tien keer beschreven dat, als je drive uit de pre amp gebruikt, het handig kan zijn om delay, reverb en evt. chorus in de loop te zetten. Volume pedaal plaatsing afhankelijk van wat je er mee wil regelen direct na je gitaar of als laatste voor de pre amp. Wah voor de drive.
Da's geen hogere natuurkunde hoor.

Een wah, volume pedaal en dan 9 gebufferde pedalen, da's wel veel. Wordt je geluid daar niet vlakker van?

salo
7 oktober 2008, 18:39
neej hoor. valt best goed mee.

ik ondervind geen problemen ,al is dit wel heel doenbaar hoor als ik sommige zie met een gamma van 20-30 pedalen ...

Mr.Bluesbreaker
8 oktober 2008, 13:15
Vraagje: ik ga in de loop van volgend jaar mijn effectboard omgooien.

Er zit nu op:

-Teese RMC 1 Wah
-Boss TU-2 Tuner (via TB looper)
-EHX Holy Stain (via TB looper)
-HWA A/B switcher voor signaal naar amp/DI voor elektro-akoestisch
-Visual sound dual overdrive

(in die volgorde)

In de loop zit:
-Marshall Regenerator (modulatie)
-Boss DSD-2 (delay)

Nu wil ik terug naar 1 multi-programmeerbare unit A la M13 van line 6 voor in de effectsloop. Dan kan die delay, de holy stain en de regenerator weg, en eigenlijk de TU-2 ook wel. (alhoewel, het irriteert me mateloos dat de tunerfunctie op die multifunctionele M13 achtige dingen zo traag reageren.)

Ik heb er nu ook een Zvex SHO clone bij als soloboost op mijn Hook Captain.
Wat zou handig zijn in de nieuwe volgorde:

Direct in de amp-> gitaar -> RMC1-> looper met OD & SHO clone -> A/B switch -> amp?
En dan de M13 in de effectsloop (serieel) vna de Hook, evt. met expressiepedaal? Het zou het mooiste zijn als het in mijn bestaande board past maar soit, dat zien we dan wel weer.

Hallie
19 oktober 2008, 16:07
ik heb een korte vraag met betrekking tot mijn pedalenplank.
het gaat welliswaar niet om de volgorde.
maar om nou een nieuw topic aan te makan voor 2 vraagjes.

vraag 1;

als ik een chain heb van 7 en ik gebruik 6 pedaaltjes. wat moet ik met de overige doen?
aftapen? heeft het gevaren voor sluiting etc?

vraag 2

ik heb een fuzz pedaal op baterrij(op het moment)
omdat het Positive geground is..heb ik dan gewoon een DC adapter nodig?
ik meen zelf van wel.

bedankt.

Riches
19 oktober 2008, 17:42
Welke volgorde?

Danelectro Reel Echo
Proco Rat
Boss Ds-1
Vox Wah
EHX Deluxe Memory Man
Boss F50 Volumepedaal
Korg DT10

Mitch
19 oktober 2008, 21:05
ik heb een korte vraag met betrekking tot mijn pedalenplank.
het gaat welliswaar niet om de volgorde.
maar om nou een nieuw topic aan te makan voor 2 vraagjes.

vraag 1;

als ik een chain heb van 7 en ik gebruik 6 pedaaltjes. wat moet ik met de overige doen?
aftapen? heeft het gevaren voor sluiting etc?

vraag 2

ik heb een fuzz pedaal op baterrij(op het moment)
omdat het Positive geground is..heb ik dan gewoon een DC adapter nodig?
ik meen zelf van wel.

bedankt.
1 bij voorkeur wel ja.
2 DC lijkt me wel handig ja, wisselspanning smaakt 'm vast niet goed. Als het maar een aparte adapter is kun je met je positive ground fuzz tóch een adapter gebruiken. Alleen niet tegelijk negative ground pedalen aan één en dezelfde daisy chain.


Welke volgorde?

Danelectro Reel Echo
Proco Rat
Boss Ds-1
Vox Wah
EHX Deluxe Memory Man
Boss F50 Volumepedaal
Korg DT10
Geen idee, jij wel? Lees voor de gein even de eerste twee of drie pagina's door, dit is vooral een naslagwerk, niet een kant-en-klare vraagbaak. Als je zelf nog niet eens de info geeft of je amp bijvoorbeeld een effect loop heeft en of je die wel of niet wil gebruiken, hoe moeten we jou dan van advies voorzien?

Nitefly7
19 oktober 2008, 22:10
ik heb een korte vraag met betrekking tot mijn pedalenplank.
het gaat welliswaar niet om de volgorde.
maar om nou een nieuw topic aan te makan voor 2 vraagjes.

vraag 1;

als ik een chain heb van 7 en ik gebruik 6 pedaaltjes. wat moet ik met de overige doen?
aftapen? heeft het gevaren voor sluiting etc?

vraag 2

ik heb een fuzz pedaal op baterrij(op het moment)
omdat het Positive geground is..heb ik dan gewoon een DC adapter nodig?
ik meen zelf van wel.

bedankt.

1; inderdaad is aftapen veilig, of kijken of je van die 'rubberen stopjes' kunt vinden (Ibanez stopt die volgens mij standaard bij haar daisy chains... overigens is een 'chain' niet per definitie een 'daisy chain' (van stroom-verdeelkabeltjes..); ik dacht eerst dat je gewoon een keten van 6 pedalen bedoelde en dat je je 7e pedaal wilde aftapen ;)

2. heeft Visual Sound (1Spot) of Godlyke (PowerAll) geen 'reverse polarity' opzetstuk die uitkomst kan bieden.. ? of heb ik nu weer 'positive ground' en 'positive center' met elkaar verward?


Welke volgorde?

Danelectro Reel Echo
Proco Rat
Boss Ds-1
Vox Wah
EHX Deluxe Memory Man
Boss F50 Volumepedaal
Korg DT10

deze volgorde in ieder geval niet ... !

Mitch
19 oktober 2008, 22:27
2. heeft Visual Sound (1Spot) of Godlyke (PowerAll) geen 'reverse polarity' opzetstuk die uitkomst kan bieden.. ? of heb ik nu weer 'positive ground' en 'positive center' met elkaar verward?

Inderdaad, dat is 't ;)

Hallie
19 oktober 2008, 23:31
1 bij voorkeur wel ja.
2 DC lijkt me wel handig ja, wisselspanning smaakt 'm vast niet goed. Als het maar een aparte adapter is kun je met je positive ground fuzz tóch een adapter gebruiken. Alleen niet tegelijk negative ground pedalen aan één en dezelfde daisy chain.




1; inderdaad is aftapen veilig, of kijken of je van die 'rubberen stopjes' kunt vinden (Ibanez stopt die volgens mij standaard bij haar daisy chains... overigens is een 'chain' niet per definitie een 'daisy chain' (van stroom-verdeelkabeltjes..); ik dacht eerst dat je gewoon een keten van 6 pedalen bedoelde en dat je je 7e pedaal wilde aftapen ;)



sorry voor de onduidelijkheid, maar in elk geval bedankt voor de antwoorden, ik ga eens kijken of ik een Daisy chain:) van ibanez kan scoren, en anders tape ik 'm netjes af!

ik vraag me dus af of deze Ac of dc is...?
http://www.thomann.de/nl/thomann_ntac109.htm
ik denk zelf DC, maar er staat ook AC/psa
dus ik twijfel nu

Nitefly7
19 oktober 2008, 23:42
Inderdaad, dat is 't ;)

en 'het' is in dit geval dat ik het verward heb?
of biedt zo'n omkeer-dingetje uitkomst :P ?

Mitch
20 oktober 2008, 11:22
Dat je 't verward hebt klopt! Een adaptertje die de poariteit omkeert heb je dus niet nodig, wel een separate adapter.

Peter-J
20 oktober 2008, 15:04
Nog even een vraagje. :)

Waar zet je een volume pedaal en een loop station?
En moet een reverb pedaal voor of achter de delay?

Alvast bedankt :D

HaroldA
20 oktober 2008, 15:42
Waar zet je een volume pedaal

Ligt er aan wat je wil bereiken. Gain minderen tot aan stilte: vooraan. Totale volume regelen, maar delays en reverb moeten doorlopen: voor delay en reverb. Totale master volume: helemaal achteraan.


en een loop station?

Loop stations zijn toch gelijk aan delays maar dan oneindig? Als je aan je knoppen wil draaien terwijl je een loopje afspeelt moet hij vooraan, anders achteraan, voor de reverb.


En moet een reverb pedaal voor of achter de delay?

Achter de delay, anders klopt je galm niet... Galm door een delay halen vind ik een beetje onnatuurlijk klinken...

disclaimer: zo zou IK het doen, maar alles is naar smaak aan te passen

Hallie
20 oktober 2008, 16:38
ik vraag me dus af of deze Ac of dc is...?
http://www.thomann.de/nl/thomann_ntac109.htm
ik denk zelf DC, maar er staat ook AC/psa

Hallie
23 oktober 2008, 17:01
welke volgorde?

Tu-2
Ds-1
Bd-2
Fuzz(diy)
danelectro kippensalade(vibe/vibrato)
EQ

?

HaroldA
23 oktober 2008, 17:06
welke volgorde?

Tu-2
Ds-1
Bd-2
Fuzz(diy)
danelectro kippensalade(vibe/vibrato)
EQ

?

Hmmm... Dit is een moeilijke...


Gitaar >> filter >> overdrive >> distortion >> fuzz >> modulatie >> delay >> reverb >> versterker

En wat was je vraag ook al weer???

Nielsje
23 oktober 2008, 17:06
welke volgorde?

Tu-2
Ds-1
Bd-2
Fuzz(diy)
danelectro kippensalade(vibe/vibrato)
EQ

?

fuzz-tu2-bd2-ds1-vibe-eq

alhoewel je de eq ook naar wens ergens anders kan plaatsen. Hoe en waarom deze volgorde staat uitvoerig in dit topic beschreven.
Heb je niet ontzettend last van tonesuck-city?

Hmmm... Dit is een moeilijke...


Ik ben het niet eens met de volgorde die je aanraadt :). De gebufferde boss pedalen zijn funest voor het geluid van de fuzz, dus die moet voorop.

Hallie
23 oktober 2008, 17:09
hoe bedankt, dan zoek ik dat even na: )

ik moet nog even spelen wat ik fijner vind..
ds-1 - bd-2

of anders om. de bd-2 heeft veel meer volume dus als boost issie heerlijk.

HaroldA
23 oktober 2008, 17:43
Ik ben het niet eens met de volgorde die je aanraadt :). De gebufferde boss pedalen zijn funest voor het geluid van de fuzz, dus die moet voorop.

Mijn excuses, dat wist ik niet en heb ik ook niet terug kunnen vinden in dit ellenlange topic.

Over het algemeen klopt die volgorde toch wel?

Nielsje
23 oktober 2008, 17:46
Mijn excuses, dat wist ik niet en heb ik ook niet terug kunnen vinden in dit ellenlange topic.

Over het algemeen klopt die volgorde toch wel?

Jup, alhoewel het natuurlijk allemaal smaak afhankelijk is.
Drive pedalen bouw je normaal gesproken op qua hoeveelheid gain, zodat je ze eventueel kan stapelen, maar er zijn zat pedalen waarbij dat helemaal niet werkt. Maar fuzzen (vooral germaniums, een muff doet niet moeilijk) zijn erg picky qua ingangs impendantie. Als je die ná een, bijvoorbeeld, boss pedaal zet, dan ben je een hoop dynamiek en muzikaliteit kwijt.

Je hoeft overigens je excuses niet aan te bieden hoor :)

HaroldA
23 oktober 2008, 17:51
Je hoeft overigens je excuses niet aan te bieden hoor :)

Overdrijven maakt de zaak duidelijk.


;)

Hallie
23 oktober 2008, 18:16
fuzz-tu2-bd2-ds1-vibe-eq

ik dacht eerst.. huh.. waarom de fuzz nog maar de Tu-2. maar dat is natuurlijk ook een Boss, voor mij is het meer een stemapparaat bij naam.

opzich ga ik het nog wel uit proberen, of het idd veel verschilmaakt. dan zou ik 'm eventueel nog achter mijn sttemapparaat zetten. aangezien dat beter uit komt op mijn board;).

nog 1tje..

mijn eerstvolgende DIY project wordt een SHO.
waar zou die dan komen?

fuzz-tu2-bd2-ds1 (HIER) -vibe-eq (OF HIER)

of elders?

Nielsje
23 oktober 2008, 18:30
Na je drives geeft vaak meer volume, dus echt als volume boost bruikbaar met solo's.
Voor je drives geeft het vaak een iets dikker geluid, wat ook wel fijn is als leadtone.

Ik heb het beiden gehad, op het moment staat 'ie ervoor, maar heb jaren gespeeld met een boost na m'n drives.

Hallie
23 oktober 2008, 18:41
oke helder=)
ik probeer het tegen die tijd wel.
nu ik de volgorde weet kan ik vast het klitteband installeren.

FrankC
7 november 2008, 23:13
Oke mijn lijstje. Wat kunnen jullie mij adviseren?

CRY BABY
BOSS TU2
MXR CLASSIC FUZZ
FULLTONE OCD
MXR GT-OD
MXR Phaser
BOSS OC2
BOSS CE5
BBE Soulvibe
T-REX Replica


Er gaat niks in de loop. Alles in de preamp.

Nitefly7
8 november 2008, 00:14
Oke mijn lijstje. Wat kunnen jullie mij adviseren?

CRY BABY
BOSS TU2
MXR CLASSIC FUZZ
FULLTONE OCD
MXR GT-OD
MXR Phaser
BOSS OC2
BOSS CE5
BBE Soulvibe
T-REX Replica


Er gaat niks in de loop. Alles in de preamp.

niet zoveel v*tte pedalen aanschaffen zonder zeker te weten hoe de een de ander beïnvloed... !

FrankC
8 november 2008, 00:34
niet zoveel v*tte pedalen aanschaffen zonder zeker te weten hoe de een de ander beïnvloed... !

Heb ik gezegd dat ik niet weet hoe het een het ander beinvloed? Beetje voorbarige reactie. Ik sta open voor advies van anderen.

hendrix2
8 november 2008, 23:08
Ben ook eindelijk eens mijn effectenboard aan het afwerken. Nu dacht ik zelf aan de volgende volgorde:

Boss PSM5 --> CryBaby --> Proco Rat --> Boss GE7 --> Ibanez CF7 --> Boss DD6 --> Boss RC2

Op termijn komt er wss enkel nog een Phaser bij (wss zoals bij de meesten de phase90). En de CF7 weet ik nog niet zeker. Heb er nu 2dehands eentje gekocht (moet wel nog toekomen) maar heb een haat liefde verhouding met dat ding.. heb er al eens eentje gehad, maar moest toen weg, nu wou ik er weer eentje.

Ik twijfel enkel een beetje over de GE7. Langs de ene kant zou ik hem graag als booster gebruiken, maar ik zou hem ook graag gebruiken om af en toe mijn RAT wat meer een typische metal-klank te geven aangezien ik mij heel af en toe ook wel binnen de metalregionen begeef.

De RC2 hang ik er puur voor het gemak bij, ik gebruik die eigenlijk alleen thuis, maar ben dan vaak te lui om hem aan te sluiten, dus zet ik hem maar op m'n board :p

Maar, iemand een ideetje voor de EQ? Ik probeer gewoon alle mogelijkheden ook hoor, maar momenteel liggen al mijn kabels ergens anders en ik denk er graag al eens over na :D

Nitefly7
9 november 2008, 11:01
Heb ik gezegd dat ik niet weet hoe het een het ander beinvloed? Beetje voorbarige reactie. Ik sta open voor advies van anderen.

het was een mislukt grapje, maar je hebt een paar groepen die makkelijk in de te delen zijn, met -vrijblijvende- vuistregels:

tuner (vooraan accuraat, achteraan buffer)/filters/overdrives/distortions/modulatie/delay/reverb

phaser-> OD is dus wat heel anders dan OD-> phaser..
fuzz -> wah is anders dan wah-fuzz...

en nu jij ;)

CRY BABY
BOSS TU2
MXR CLASSIC FUZZ
FULLTONE OCD
MXR GT-OD
MXR Phaser
BOSS OC2
BOSS CE5
BBE Soulvibe
T-REX Replica

Neo.nl^
10 november 2008, 18:00
ik hoop dat iemand er wat aan heeft:

Gitaar -> CryBaby -> Korg DT10 -> Boss BD-2 -> Ibanez DE-7 -> Boss CE-3 -> Amp

ik denk dat dit bij sommigen van jullie (misschien) een vraag oplevert dus hier alvast het antwoord:

Chorus na Delay omdat:
- ik gebruik mijn delay NOOIT stereo. Niks links/rechts gedoe, gewoon rechttoe recht aan. Een lichte stereo chorus vind ik daarentegen erg leuk. en ik wil dat mijn geëchood signaal gaat zweven, niet dat mijn gezweefd signaal nog eens een echo krijgt.

mocht je toch nog een goed argument hebben voor mij om het anders neer te zetten :D graag!

mel-aers
11 november 2008, 17:50
Heb misschien niet goed gekeken maar ik kom er niet echt aan uit bij het aansluiten van multieffecten

Ik heb een wahwah BossGT8 en een OCD overdrive pedaal. Wil de GT8 gebruiken voor delays, chorus, phaser, volume enz. wil langzaam over gaan naar losse pedalen

Welke volgorde kan ik beter aanhouden

Gitaar > Wah > Overdrive > GT8 > versterker
Gitaar > gt8 > wah > overdrive

Mitch
11 november 2008, 17:53
De eerste volgorde of de 4 kabelmethode (effe zoeken op 4 kabel methode, 4CM, four cable method, etc.)

Meneer I.
11 november 2008, 18:13
Mijn pedalboard ook maar eens aangepast:

Voor de preamp:
1. Tuner
2. Wah (VOX)
3. Classic Phaser (BYOC)
4. Fuzz Silicon (Musikding)
5. Armstrong Twin: Compressor+Octaver (BYOC)
6. TS808 (Musikding)

In de FX loop nog een:
1. H2O: Chorus+Echo (Visual Sound)
2. Clean Booster (Musikding)

En uiteraard nog mijn MADAMP footswitches:
1. Channel 1/2
2. Gain++

Op de tuner na zit alles in een grote metalen behuizing.

sanderr
12 november 2008, 10:48
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de beste opstelling van mijn effecten voor optimaal gebruik.
Ik heb de volgende effecten:
Een BOSS BCB-60 PEDAL BOARD met daarin van rechts naar links:
De Boss PSM-5 Power Supply (zodat alle pedalen aan elkaar geschakeld zijn)
De Boss GE-7 Graphic Equalizer
De Boss DS1 Distortion
De Boss Digital Delay DD3
De Boss Super Overdrive SD-1
De Boss TU2 Tuner

Ik hoop dat iemand mij kan aangeven of deze opstelling goed is, of dat er juist een andere, betere opstelling van mijn effecten is.

Gr Sander

HaroldA
12 november 2008, 11:01
Ik hoop dat iemand mij kan aangeven of deze opstelling goed is, of dat er juist een andere, betere opstelling van mijn effecten is.

In theorie zou het ongeveer zo moeten zijn:

Gitaar >> filter >> overdrive >> distortion >> fuzz >> modulatie >> delay >> reverb >> versterker

Maar sommige effecten reageren anders op andere effecten (buffer voor fuzz e.d.).

Aan de hand van bovenstaande regel zou je op het volgende uitkomen:
TU2 > SD1 > DS1 > DD3

Als je je EQ als boost wil gebruiken, dan moet hij achter je overdrive/dist sectie en als je 'm gewoon als EQ gebruikt ervoor. Je delay moet altijd als laatste in de keten!

RonnyV
12 november 2008, 11:04
Edit:Ik reageer op een eeuwen oude post lol :P

sanderr
12 november 2008, 11:07
In theorie zou het ongeveer zo moeten zijn:


Maar sommige effecten reageren anders op andere effecten (buffer voor fuzz e.d.).

Aan de hand van bovenstaande regel zou je op het volgende uitkomen:
TU2 > SD1 > DS1 > DD3

Als je je EQ als boost wil gebruiken, dan moet hij achter je overdrive/dist sectie en als je 'm gewoon als EQ gebruikt ervoor. Je delay moet altijd als laatste in de keten!

aha, daar ga ik dan dus al mis. ik heb mijn TU-2 nu helemaal achterin de schakel staan. ik hoorde dat dat de jusite plek was omdat je hem het misnt gebruikt.....

maar ik begrijp uit het schema dat hij dus vooraan moet! kun je ook aangeven wat daar de precieze reden van is?

thnaks anyway voor je antwoord! ik kan hier wel wat mee!

HaroldA
12 november 2008, 11:14
aha, daar ga ik dan dus al mis. ik heb mijn TU-2 nu helemaal achterin de schakel staan. ik hoorde dat dat de jusite plek was omdat je hem het misnt gebruikt...

Er zit een zogenaamde 'buffer' in wat je signaal een beetje oppoetst. Ook kan je in je effect keten modulatie effecten hebben zitten die de toonhoogte van je signaal aanpassen (chorus oid).

Het beste is dus vooraan, tenzij je een pedaaltje hebt wat niet tegen het gebufferde signaal kan.

sanderr
12 november 2008, 11:19
Er zit een zogenaamde 'buffer' in wat je signaal een beetje oppoetst. Ook kan je in je effect keten modulatie effecten hebben zitten die de toonhoogte van je signaal aanpassen (chorus oid).

Het beste is dus vooraan, tenzij je een pedaaltje hebt wat niet tegen het gebufferde signaal kan.

Het beste is dus vooraan, tenzij je een pedaaltje hebt wat niet tegen het gebufferde signaal kan....

ik heb
De Boss GE-7 Graphic Equalizer
De Boss DS1 Distortion
De Boss Digital Delay DD3
De Boss Super Overdrive SD-1
De Boss TU2 Tuner

is een van deze pedalen niet bestand tegen een gebufferd signaal denk je?

Nitefly7
12 november 2008, 11:21
aha, daar ga ik dan dus al mis. ik heb mijn TU-2 nu helemaal achterin de schakel staan. ik hoorde dat dat de jusite plek was omdat je hem het misnt gebruikt.....

maar ik begrijp uit het schema dat hij dus vooraan moet! kun je ook aangeven wat daar de precieze reden van is?

thnaks anyway voor je antwoord! ik kan hier wel wat mee!

"
De Boss PSM-5 Power Supply (zodat alle pedalen aan elkaar geschakeld zijn)
De Boss GE-7 Graphic Equalizer
De Boss DS1 Distortion
De Boss Digital Delay DD3
De Boss Super Overdrive SD-1
De Boss TU2 Tuner
"

niet de meest logische volgorde, mag ik vragen waarom je voor deze volgorde gekozen hebt?

PSM-5; goede plek
GE-7; is een 'overall geluidseffect', dat je gehele geluid nog even kan aanpassen (op het eind van de keten), of verschillende gitaren beter op elkaar kan afstemmen als je meerdere gitaren hebt (aan het eind).. Het kan ook als een extra boost gebruikt worden, of me overstuurde geluid aan te passen (hetzij voor of na de SD-1..)
Van de GE-7 kun je jaren-lang plezier hebben..!

DS-1 gebruikt om je overstuurde geluid nog even over z'n nek te laten gaan (voor solo's e.d.), dus na je gitaar, en na je SD-1..
LET OP!: de DS-1 klinkt ook erg lekker als je meer 'volume' dan 'drive/gain' hebt; dan kun je een versterker of je SD-1 pedaal een extra stoot 'drive' geven.. probeer eens de setting 14:00/12:00/9:00 (of 14:00/12:00/10:00) (zoals de wijzers van een klok) met de 3 knoppen..

Delay, of andere 'ruimtelijke geluiden' (zoals reverb/galm e.d..) klinken IMHO het lekkerst na al je overdrive pedalen; je overstuurde geluid wordt dan vertraagd... als je je delay vóór een overdrive pedaal zet, gaat het OD-pedaal de delay oversturen; vaak leidt dit tot 'lelijke' geluiden..

mijn suggestie (en een soort vuistregel):

PSM-5
TU-2 vooraan (is het meest accuraat vaak, dichtst bij je gitaar.. achteraan kan ook, even kijken wat je het prettigst vindt klinken...)
SD-1 (gitaar; oversturen, en daarna met GE-7 en DS-1 'na-bewerken')
DS-1 (gitaar ->SD-1 -> overstuurd en dan nog een scheut extra distortion..)
GE-7 (om totaal geluid van SD-1 + DS-1 (apart of samen) nog bij te regelen, of misschien enkel als clean boost of extra volume regelaar...!)
DD-3 (eind van de rit, voor vertraging en galm)..

als je 'n versterker met FX-loop hebt, kun je de DD-3 (en evt. GE-7) ook in de loop zetten; daar krijg je de minst 'viezige' vertraging en het geluid dat de meesten van ons associëren met een 'rock-solo'...

HaroldA
12 november 2008, 11:24
is een van deze pedalen niet bestand tegen een gebufferd signaal denk je?

Nope, maar het is meer een melding als in "bovenstaande standaard volgorde is een richtlijn, zeker geen verplichting en naar smaak toe te passen!".

Boss pedaaltjes zijn over het algemeen zo gemaakt dat ze goed met elkaar overweg kunnen...

sanderr
12 november 2008, 11:27
ik had zelf altijd de De Boss GE-7 Graphic Equalizer en De Boss Digital Delay DD3 als laatste 2 pedalen maar kreeg van een kennis de tip om mijn Boss TU2 Tuner achterin te zetten en naar voren te werken naar mate de hoeveelheid van gebruik. ik heb er nooit over nagedacht dat dit dus nadelig voor je geluid kan zijn totdat ik na de veranderingen mijn geluid niet meer kreeg hoe ik het wilde.

toen ben ik gaan kijken hier op de site en zag ik dat het WEL degelijk uitmaakt wat je opstelling is. vandaar mijn vraag.

bedankt voor je duidelijke uitleg!

Nitefly7
12 november 2008, 11:58
ik had zelf altijd de De Boss GE-7 Graphic Equalizer en De Boss Digital Delay DD3 als laatste 2 pedalen maar kreeg van een kennis de tip om mijn Boss TU2 Tuner achterin te zetten en naar voren te werken naar mate de hoeveelheid van gebruik. ik heb er nooit over nagedacht dat dit dus nadelig voor je geluid kan zijn totdat ik na de veranderingen mijn geluid niet meer kreeg hoe ik het wilde.

toen ben ik gaan kijken hier op de site en zag ik dat het WEL degelijk uitmaakt wat je opstelling is. vandaar mijn vraag.

bedankt voor je duidelijke uitleg!

'naar mate van hoeveelheid van gebruik'... !
interessante optie, maar met zo'n behapbaar aantal pedalen maakt het eigenlijk niet uit welk pedaal het meest 'binnen voetbereik' zit, toch?

nu je het zegt, ik ben ook ooit begonnen met het rangschikken op 'kleur' van het pedaal..

sterker nog, ik heb mijn Korg Pitchblack nog steeds in het 'midden' van mijn pedalboard zitten, omdat hij dan geflankeerd wordt door pedalen die allen een andere kleur toevoegen aan het 'plaatje' ...!
(en omdat ik nu de volgorde heb die van gebufferde pedalen, via true bypass, weer naar gebufferde pedalen loopt; klinkt voor mij goed en is makkelijk te schakelen...)

Miyagi6
12 november 2008, 19:31
Ik heb een distortion en een wah pedaal.

Als ik Gitaar -> Wah -> Distortion -> Amp klinkt mijn distortion geweldig maar mijn wah wat minder.

Als ik Gitaar -> Distortion -> Wah -> Amp heb ik een geweldige wah maar een distortion zonder ballen.

WAt ken ik hier aan doen??

Nitefly7
12 november 2008, 20:00
Ik heb een distortion en een wah pedaal.

Als ik Gitaar -> Wah -> Distortion -> Amp klinkt mijn distortion geweldig maar mijn wah wat minder.

Als ik Gitaar -> Distortion -> Wah -> Amp heb ik een geweldige wah maar een distortion zonder ballen.

WAt ken ik hier aan doen??

MVG Shailesh Balla

welke wah ? welke distortion?

... welke gitaar ?

....... welke versterker?

distortion-> wah is meer kwaaak, en wordt meestal niet gedaan..
wah->distortion is oversturen van je gefilterde geluid, en zie je het vaakst..

en bedoel je dat ze beiden goed klinken, als je ze beiden aan hebt?
of klinkt je distortion goed achter je wah, als je wah 'uit' staat ?

wat je hieraan kan doen is; andere kabels gebruiken, andere elementen in je gitaar, of een booster tussen gitaar en wah, waardoor je zowel de wah, als de distortion van een extra 'stoot' voorziet...

een leuke combinatie is wah-> overdrive -> distortion, daarmee stapel je effecten en ook gradaties van oversturing...

Miyagi6
12 november 2008, 20:06
njah Jaysound gitaar+ versterker (moet me ma nog overhalen dat ik een nieuwe gitaar nodig heb)

Wah: Boss FW-3
Distortion : Behringer UD-100 opzich best goede pedaal maar je ken hem niet vergelijken met een DS-2

Nou kijk als ik wil dat ze eigenlijk allebei optimaal zijn. Maar ligt dat aan bijvoorbeeld welke dichterbij de versterker ligt of wat?

Nitefly7
12 november 2008, 21:04
njah Jaysound gitaar+ versterker (moet me ma nog overhalen dat ik een nieuwe gitaar nodig heb)

Wah: Boss FW-3
Distortion : Behringer UD-100 opzich best goede pedaal maar je ken hem niet vergelijken met een DS-2

Nou kijk als ik wil dat ze eigenlijk allebei optimaal zijn. Maar ligt dat aan bijvoorbeeld welke dichterbij de versterker ligt of wat?

ik zou die Behringer eruit kieperen.. De FW-3 is op zich een prima pedaal..

waar ik wel bang voor ben, is dat je distortion pedaal, hoe knullig het ook is, nog knulliger zal klinken door je Jay-sound (??) versterkertje..
Probeer eens ergens een Squier/Fender Frontman of 15g versterktje te vinden.. dat is ook 3x niks, maar klinkt wel grappig... (en voor bijna 't zelfde geld als een beter distortionpedaal; zo rond de 40/50 euro.. ?), en hoeft geen echt distortionpedaal te hebben..
een dergelijk klein versterkertje met een boss (SD-1, echt wel voor 30 euro te krijgen, of een Digitech Bad Monkey voor nog minder dan 30 euro..)

ik zou me echt niet blindstaren op 'distortion'-pedalen, die voegen alleen maar schelle viezigheid toe aan je geluid..
als je dan een pedaaltje wilt aanpassen/verbeteren, kun je beter een 'overdrive' kiezen...

mijn tips:

- doorsparen voor een ander versterkertje (en niet teveel op je ouders leunen, een ding waar je zelf voor spaart is het meer dan waard... zei de jongen die een kleine bijdrage van z'n ouders vraag voor verjaardags-/afstudeercadeau; nieuwe gitaar...), bijvoorbeeld een Squier/Fender Frontman of 15g (G= gain, wat een soort bijna-acceptabele distortion zal geven..) of waarom niet meteen een klein Line6 ding? oudere serie Spiders (SpiderII's) of zo is heel goed te doen 2e hands... en ook de Roland Cube 15/20/30 zijn goed; of misschien zelfs zo'n Microcube.. heb je ook geen pedaal meer nodig voorlopig....

- behringer eruit en een Digitech Bad Monkey ervoor in de plaats zetten; je zult echt niet teleurgesteld zijn..

Miyagi6
13 november 2008, 20:05
Njah kijk het geld heb ik wel maar mijn ouders zeggen van jah we hebben 2 jaar geleden een gitaar voor je gekocht. En kopen we een nieuwe ( London city) en dan wil je vast over 2 jaar weer een andere:P Maarjah moet wel kijken voor versterker. maar heb liever nieuwe gitaar dan versterker xD

sanderr
14 november 2008, 11:22
"
De Boss PSM-5 Power Supply (zodat alle pedalen aan elkaar geschakeld zijn)
De Boss GE-7 Graphic Equalizer
De Boss DS1 Distortion
De Boss Digital Delay DD3
De Boss Super Overdrive SD-1
De Boss TU2 Tuner
"

niet de meest logische volgorde, mag ik vragen waarom je voor deze volgorde gekozen hebt?

PSM-5; goede plek
GE-7; is een 'overall geluidseffect', dat je gehele geluid nog even kan aanpassen (op het eind van de keten), of verschillende gitaren beter op elkaar kan afstemmen als je meerdere gitaren hebt (aan het eind).. Het kan ook als een extra boost gebruikt worden, of me overstuurde geluid aan te passen (hetzij voor of na de SD-1..)
Van de GE-7 kun je jaren-lang plezier hebben..!

DS-1 gebruikt om je overstuurde geluid nog even over z'n nek te laten gaan (voor solo's e.d.), dus na je gitaar, en na je SD-1..
LET OP!: de DS-1 klinkt ook erg lekker als je meer 'volume' dan 'drive/gain' hebt; dan kun je een versterker of je SD-1 pedaal een extra stoot 'drive' geven.. probeer eens de setting 14:00/12:00/9:00 (of 14:00/12:00/10:00) (zoals de wijzers van een klok) met de 3 knoppen..

Delay, of andere 'ruimtelijke geluiden' (zoals reverb/galm e.d..) klinken IMHO het lekkerst na al je overdrive pedalen; je overstuurde geluid wordt dan vertraagd... als je je delay vóór een overdrive pedaal zet, gaat het OD-pedaal de delay oversturen; vaak leidt dit tot 'lelijke' geluiden..

mijn suggestie (en een soort vuistregel):

PSM-5
TU-2 vooraan (is het meest accuraat vaak, dichtst bij je gitaar.. achteraan kan ook, even kijken wat je het prettigst vindt klinken...)
SD-1 (gitaar; oversturen, en daarna met GE-7 en DS-1 'na-bewerken')
DS-1 (gitaar ->SD-1 -> overstuurd en dan nog een scheut extra distortion..)
GE-7 (om totaal geluid van SD-1 + DS-1 (apart of samen) nog bij te regelen, of misschien enkel als clean boost of extra volume regelaar...!)
DD-3 (eind van de rit, voor vertraging en galm)..

als je 'n versterker met FX-loop hebt, kun je de DD-3 (en evt. GE-7) ook in de loop zetten; daar krijg je de minst 'viezige' vertraging en het geluid dat de meesten van ons associëren met een 'rock-solo'...

helemaal goed, werkt prima en heb mijn vertrouwde geluid weer terug!!

nogmaals dank

Nitefly7
14 november 2008, 12:59
helemaal goed, werkt prima en heb mijn vertrouwde geluid weer terug!!

nogmaals dank

heel graag gedaan!

kijk, is mijn SOG'gen (Studie-ontwijkend-gedrag) toch nog ergens goed voor geweest..


heb je de delay ook in je loop geprobeerd ? of was dat teveel kabelwerk?
DS-1 settings ook meteen geprobeerd ?

soms verlang ik terug naar de tijd dat ik All Boss was...
....soms... !

sanderr
17 november 2008, 09:01
heel graag gedaan!

kijk, is mijn SOG'gen (Studie-ontwijkend-gedrag) toch nog ergens goed voor geweest..


heb je de delay ook in je loop geprobeerd ? of was dat teveel kabelwerk?
DS-1 settings ook meteen geprobeerd ?

soms verlang ik terug naar de tijd dat ik All Boss was...
....soms... !

nee heb de delay gewoon achteraan in de bak geplaatst. de setting van de DS-1 heb ik geprobeerd ja. prima sound, maar van mij mag er iets meer distortion in. zet hem zelf dus rond de 13:00 / 12:00 / 12:00

heb je ook tips voor afstelling van de SD-1?

waar speel je zelf nu mee dan? en waarom geen boss meer?

gr Sander

United
20 november 2008, 13:09
Hey!

K heb de volgende pedals in deze volgorde... suggesties?

Gitaar
Boss TU-2
Boss OD-1
Boss CS-3
Boss CH-3
Boss DD-3
Amp

K ben ook in de race voor een Wah en een distortion.. waar kan ik die het beste gaan plaatsen? Voor of na de overdrive?

Thanx!

ErikE
20 november 2008, 16:46
De volgorde die je hebt is eigenlijk prima! Wah zou ik altijd voor de overdrive/distortion doen, wordt anders veel te fel.

De distortion kan je na de OD-1 zetten zodat je de OD-1 als een soort tubescreamer kan gebruiken om de basissound van de distortion extra over zijn nek te helpen...

Denniel
20 november 2008, 17:13
Ik heb toch wel een andere voorkeur dan de meesten hier.
Distortion gaat bij mij altijd voor overdrive. Dan kan je meer gain pompen. Distortions hebben in mijn ervaring niet zo veel uitgangsignaal als overdrives. En speel met kilo's gain. Dan knijpt mijn distortion een stuk van mijn gain en da's niet de bedoeling.

Verder is het een kwestie van voorkeur, wil je een distorted overdrive of een overdriven distortion :satisfie:

Mijn 5 cents zou zijn:

Wah - CS - Distortion - OD -CH - DD

Voor de plaatsing van je compressor geldt weer een soort gelijk iets als met de overdrive / distortion. Wil je een compressed signaal distorten, of wil je een distorted signaal compressen. Als je dat niet weet moet je gewoon een paar keer wisselen en goed luisteren.

Waar je je tuner zet moet je zelf weten, na een distortion stemt alleen een beetje wazig soms :satisfie: Maar sommige wah's zijn weer matig met een dikke buffer er voor.
Succes.

United
20 november 2008, 18:40
De volgorde die je hebt is eigenlijk prima! Wah zou ik altijd voor de overdrive/distortion doen, wordt anders veel te fel.

De distortion kan je na de OD-1 zetten zodat je de OD-1 als een soort tubescreamer kan gebruiken om de basissound van de distortion extra over zijn nek te helpen...


En waar zou jij dan een wah zetten?

Thanx!

M@rtijn
20 november 2008, 18:58
En waar zou jij dan een wah zetten?

Thanx!

Voor de overdrive/distortion zegt hij toch :???:

Nitefly7
20 november 2008, 23:48
Hey!
.....
Gitaar
Boss TU-2
....

Thanx!

Niks meer aan doen!

wat je eventueel kan proberen is de CS voor je OD te zetten, dan kun je je funky/strakke/country/whatever klank oversturen..

CS achter je OD (huidige situatie) kan handig zijn om je geluid (met OD) net een beetje 'af' te maken; of de CS als een solo boost/solo setting te gebruiken..

Wah kun je achter Tuner, voor overdrive en comp zetten..
distortion kun je achter overdrive, of achter comp zetten (compressor kan je overstuurde toon boosten/'compressen', of je distortion/solo-geluid boosten óf het kan je overdrive + distortion geluid aanpassen..)
distortion achter compressor betekent dat je je overdrive met compressor erop, nog eens een stoot extra gain/boost geeft..

afhankelijk van je instellingen (subtiel of extreem) vind ik het prettig om een compressor als 'afmaker' in te zetten, dus na al je overdrive/gain-stages..
maar distortion om je comp/od-geluid af te maken kan ook erg lekker klinken..


nee heb de delay gewoon achteraan in de bak geplaatst. de setting van de DS-1 heb ik geprobeerd ja. prima sound, maar van mij mag er iets meer distortion in. zet hem zelf dus rond de 13:00 / 12:00 / 12:00

heb je ook tips voor afstelling van de SD-1?

waar speel je zelf nu mee dan? en waarom geen boss meer?

gr Sander

die DS-1 setting die ik aanraadde, werkt ook vooral goed bij een amp die al aan't koken is, of al een lekkere crunch distortion heeft..

SD-1 zou ik het zelfde proberen, maar uit kijken dat 2x zo'n 'extreme' afstelling wel veel zaagtand/kettingzaag-distortion zal geven die misschien niet meer zo lekker 'organisch' (...bla bla) klinkt..!
als je blij bent met de DS-1 setting, zou ik de SD-1 iets terugschroeven qua gain..

en eigenlijk zou ik voorstellen om je SD-1 setting tegen het 'randje' aan te zetten (dus dat niet alle gain/overdrive uit je pedaal komt), en dan de DS-1 ook iets te matigen..

mooiste distortion-geluiden vind ik die waarin elk onderdeel iets toevoegt..

zelf gebruik ik meestal een Bassman of Deluxe Reverb model uit een M-Audio Black Box modeller, waar ik de meeste gain uit mijn volumeknop (gitaar) haal, in samenwerking met een MI Audio Tube Zone..

Tot nu toe is die Tube Zone (net als de OCD) een van de weinige pedalen die ik lekker vind klinken om als 'extra kanaal' te gebruiken; een cleane versterker wordt met deze pedalen toch een bijna volwaardige 2-kanaals amp..
Dat is een trucje dat ik met een DS-1 niet zo graag zou willen doen, dat pedaal is toch echt bedoeld om 'niet-cleane' amps verder te duwen.. of het distortion kanaal iets snijdender/viezer te maken (zonder dat het lelijk wordt..)
DS-1 + cleane amp = lelijke heavy distortion..



waar speel je zelf nu mee dan? en waarom geen boss meer?

gr Sander

ik speel zelf met een M-audio Modeller via studio monitors (stereo) met een tikje reverb van een Lexicon-ding..
drive haal ik meestal uit een MI Audio Tube Zone, maar live is dit een SHO-kloon + SD-9 (wordt waarschijnlijk Tube zone + SD-9...)

ik heb geen Bossjes meer, omdat ik ... geen Bossjes meer wilde..
en uiteindelijk heb ik toch al bijna 12 jaar dezelfde DD-5 en blijft het toch een geweldig delay-pedaal..

United
21 november 2008, 09:26
Voor de overdrive/distortion zegt hij toch :???:

Stakker ik.... :dontgeti:
Bedankt voor je alertheid!!

robert-gitarist
28 november 2008, 15:44
Heren, ik heb even een kort vraagje, ik ben namelijk mijn board *weer* aan het updaten ivm mijn nieuwe pedalen. Nu heb ik er een reverb bijzitten em ik vraag me af, kan ik deze beter voor de delay zetten of daarna of..? Hij komt niet in een FX loop te hangen omdat mijn versterker deze niet heeft.
Vast bedankt!

HaroldA
28 november 2008, 15:47
Nu heb ik er een reverb bijzitten em ik vraag me af, kan ik deze beter voor de delay zetten of daarna of..?

*zucht* :confused:

Daar is hij weer!


Gitaar >> filter >> overdrive >> distortion >> fuzz >> modulatie >> delay >> reverb >> versterker

http://enwatbenjedan.nl ??? :cheerup:

robert-gitarist
28 november 2008, 15:59
Hoezo daar is hij weer? Was toch een gewone vraag of niet soms? Topic is er niet voor niets.

HaroldA
28 november 2008, 16:01
Hoezo daar is hij weer? Was toch een gewone vraag of niet soms? Topic is er niet voor niets.

Klopt, maar je mag zelf ook wel een klein beetje moeite doen.

robert-gitarist
28 november 2008, 16:03
Ah en jij denkt dat ik even 49 pagina's door ga lopen voor een enkel klein vraagje die met "ja" of "nee" had beantwoord kunnen worden :confused: maar goed..toch bedankt.

Ontopic.

HaroldA
28 november 2008, 16:09
Ah en jij denkt dat ik even 49 pagina's door ga lopen voor een enkel klein vraagje die met "ja" of "nee" had beantwoord kunnen worden :confused: maar goed..toch bedankt.

Ontopic.

Offtopic: sorry hoor, maar zoeken in deze thread naar 'delay reverb' en dan de 2e hit is toch niet zo moeilijk om zelf even te doen?

En excuses voor mijn 'directe' gedrag, het is vrijdag, heb geen zin meer en ik moet nog 2 uur werken. :sneaky:

Mitch
28 november 2008, 16:14
Voor iemand die al wat langer meeloopt op het forum verwacht ik eerlijk gezed ook wel iets meer initiatief... dit is ook vooral naslagwerk en niet alleen maar lukrake vraagbaak. Je kan ook zoeken binnen een topic? EDIT: afijn, dat merkt Harold al terecht op.
Maar goed, om maar eens een samenvatting en leidraad te maken voor de luiaards en slechtlezenden:

Sommige fuzzes verdragen geen gebufferde pedalen vóór zich en moeten vooraan in de keten (fuzzface, fuzzfactory).
Tuner liefst redelijk vooraan
Wah/filter/phaser
Compressor (moet ná de wah, beide ingeschakeld klinkt namelijk niet als de comp eerst komt. Kan wel evt. ná de drives als je 'm meer als solo boost wil gebruiken)
Drives/fuzzes

Achteraan, al dan niet in loop:
chorus
delay
reverb

Nitefly7
28 november 2008, 16:33
Ah en jij denkt dat ik even 49 pagina's door ga lopen voor een enkel klein vraagje die met "ja" of "nee" had beantwoord kunnen worden :confused: maar goed..toch bedankt.

Ontopic.



"Nu heb ik er een reverb bijzitten em ik vraag me af, kan ik deze beter voor de delay zetten of daarna of..? "

ik zou zeggen 'nee' !

Jantje Poen
2 december 2008, 09:40
Ik zie dat bijna iedereen de chorus voor de delay plaatst, als ik dat doe werkt het eigenlijk wel, er komt geluid uit. Als ik de chorus na de delay plaatst klinkt het volgens mijn oren veel beter, opener, helderder.

Doe ik iets fout, mis ik iets??

Delay Boss DD20
Chorus Fulltone Choralflange

iWishmaster
2 december 2008, 10:29
Ik zie dat bijna iedereen de chorus voor de delay plaatst, als ik dat doe werkt het eigenlijk wel, er komt geluid uit. Als ik de chorus na de delay plaatst klinkt het volgens mijn oren veel beter, opener, helderder.

Doe ik iets fout, mis ik iets??

Delay Boss DD20
Chorus Fulltone Choralflange

Nee, als jij het mooier vind is het toch goed?

mel-aers
2 december 2008, 23:40
Ik heb eens in dit forum rond gezocht maar kan sommige vragen niet beantwoord krijgen.

Het kan zijn dat ik er over heen heb gelezen, bij deze al mn excuses.

Welke effectensoorten worden in een FX loop van een versterker geplaatst?

Moet een tuner als eerste in de lijn nog voor de wah? (Morley Mark tremonti Power Wah)

Als ik goed gelezen heb ben ik op de volgende opstelling uitgekomen. Hopelijk kan iemand me hier nog eventuele verbeteringen aan geven.

Gitaar > Boss TU2 > Morley MT Power Wah > MXR 401 Booster/Line driver > Fulltone OCD > Blackstar HT-dist > Amp

Of moet ik de MXR 401 in de FXloop gooien ?

mel-aers
3 december 2008, 10:04
Ik heb vanmorgen eens getest en als ik de MXR boost inde fx loop gooi krijgt hij een betere boost dan als ik hem voor de Fulltone zet.

HaroldA
3 december 2008, 10:10
Ik heb vanmorgen eens getest en als ik de MXR boost inde fx loop gooi krijgt hij een betere boost dan als ik hem voor de Fulltone zet.

'Boost' als in volume of 'boost' als in oversturing? Dat is namelijk het grote verschil tussen voor je OD sectie en in je FX loop...

mel-aers
3 december 2008, 11:00
Het is een boost als volume.

Ibanez666
16 december 2008, 16:04
Ok, nieuw: OCD

en toen? Zie sig

Mitch
16 december 2008, 17:36
Of tussen de Micro amp en de TS, of tussen de TS en de SD. Kun je de Micro amp en/of de TS gebruiken om de OCD te boosten (als je 'm laag genoeg afregelt qua gain uiteraard)

groovydavy
16 december 2008, 20:00
Hoikes ,

is er hier iemand die een beginner opweg kan helpen met de volgorde van volgende effecten.

deze zijn allemaal van boss

PSM-5 power supply & master switch
NS-2 noise suppressor
MT-2 metal zone
GE-7 equalizer
DD-5 digital delay
BF-2 flanger
TU-12 chromatic tuner


met vriendelijke groeten davy

Ibanez666
16 december 2008, 20:06
Of tussen de Micro amp en de TS, of tussen de TS en de SD. Kun je de Micro amp en/of de TS gebruiken om de OCD te boosten (als je 'm laag genoeg afregelt qua gain uiteraard)

Ik heb mn sig ff aangepast. De micro amp staat aan het eind om de drives/distortions die ik voor slag gebruik te boosten voor solos.

Laer
16 december 2008, 20:07
Misschien kunnen jullie mij dan ook helpen.

Marshall JCM800
Boss TU2
Boss DS1
Gibson Les Paul Studio

Wil graag de DS1 als booster gaan gebruiken. Is dit aan te sluiten in de effects loop aan de achterzijde, zodat ik gewoon m'n gitaar voor in de input plug?

HaroldA
16 december 2008, 20:09
Maar goed, om maar eens een samenvatting en leidraad te maken voor de luiaards en slechtlezenden:

Sommige fuzzes verdragen geen gebufferde pedalen vóór zich en moeten vooraan in de keten (fuzzface, fuzzfactory).
Tuner liefst redelijk vooraan
Wah/filter/phaser
Compressor (moet ná de wah, beide ingeschakeld klinkt namelijk niet als de comp eerst komt. Kan wel evt. ná de drives als je 'm meer als solo boost wil gebruiken)
Drives/fuzzes

Achteraan, al dan niet in loop:
chorus
delay
reverb


PSM-5 power supply & master switch
NS-2 noise suppressor
MT-2 metal zone
GE-7 equalizer
DD-5 digital delay
BF-2 flanger
TU-12 chromatic tuner

Tuner > MT-2 > BF-2 > GE-7 > NS-2 -> DD-5

Het kan zijn dat je flanger het beter doet voor je MT-2, maar dat moet je zelf uitproberen.

En voor ik vergeet: gooi de MT-2 weg! (verbouwen mag ook ;))