PDA

View Full Version : Mesa Boogie Simul Class 2:95 power amp



s.vai
4 december 2005, 14:24
Kent iemand de Mesa Boogie Simul Class 2:95 power amp?
Wat is eigenlijk een power amp?
Kan ik hier op inpluggen in een cabinet steken en gewoon beginnen spelen, of heb nog een head nodig?

AART
4 december 2005, 14:31
een poweramp is een eindvertserker.

je hebt een oorversterker nodig(studio pre-amp ofzo), die plug je in die 2:95 en daar hang je weer een cab aan.

Nocki
4 december 2005, 14:33
Hoi.

Een poweramp is het versterkings gedeelte van een versterker. dus waar je de speakers op aanplugt. maar door jouw vragen is het beter anders uit te leggen.


een combo ken je waarschijnlijk wel. een complete versterker met alles in 1 kast gebouwd.
als je die kast in 3 stukken zou kunnen zagen heb je dit:

preamp
poweramp
speakers


in de preamp gebeurt het vormen van je geluid. maar doet dit ding niet.

in de poweramp wordt het gevormde geluid versterkt.

en door de speakers hoor je het versterkte geluid.

deze 3 componentn heb je nodig om te spelen. de poweramp waar je het over hebt is een geweldig ding maar zonder speakers en preamp heb je er niets aan..


Nocki

YannickH
15 december 2007, 22:24
Maar als je nu bv.een marshall9200 poweramp hebt,dan moet je toch geen top meer heben he?Je kunt die 9200 toch aansluiten op een marshall 1960 cabinet.of heb ik het mis??

Kaïn
15 december 2007, 22:31
Maar als je nu bv.een marshall9200 poweramp hebt,dan moet je toch geen top meer heben he?Je kunt die 9200 toch aansluiten op een marshall 1960 cabinet.of heb ik het mis??

Nee dat kan niet. Een poweramp versterkt alleen. Je hebt een preamp nodig om je geluid te kleuren (distortion etc. komt daar vandaan).
Een versterker bestaat gewoon zoals nocki zei uit onderdelen: Pre-amp; Power-amp: Speakers.

YannickH
15 december 2007, 23:03
als je nu een marshall 9200 en een marshall JMP-1 hebt en dan naar je cabinet,gaat dat?en kun je ook niet ipv de JMP-1,allemaal pedalen gebruiken?

Kaïn
15 december 2007, 23:11
Nee je kan daar geen pedalen voor gebruiken. Dat zijn namelijk effecten. De kleuring komt door het cicuit van je pre-amp. Maar idd een JPM 1 en een poweramp should do the trick.
Hoe je het moet zien is dat een normale head gewoone en pre amp en een poweramp in 1 is. De reden waarom sommige mensen kiezen voor een rack is omdat je meer fexibel bent in hoe je versterker gaat klinken. Dit omdat je verschillende onderdelen bij elkaar kan zetten en dat geeft allemaal een ander effect (kleuring van het geluid dus)

YannickH
15 december 2007, 23:17
Heel erg bedankt :satisfie: Nog 1 vraag:een rack klinkt dat beter dan een gewoon head?

Kaïn
15 december 2007, 23:28
Heel erg bedankt :satisfie: Nog 1 vraag:een rack klinkt dat beter dan een gewoon head?
Sure thang ;) Als je meer wilt weten moet je maar eens gaan rondneuzen in het Rack subforum, staat een hoop info.
Een rack kán beter klinken dan een head. Alleen is een rack moeilijker om mee om te gaan. Een bekent probleem is hitte die de buizen produceren in zo'n systeem, en dat heeft dan weer invloed op vanalles en nog wat. Het is handig als je zelf patch kabeltjes kan solderen, want anders wordt het 1 grote warboel achterin je rack. Ruis is ook een bekend probleem bij racks. Er zijn zelfs bedrijven die racks aanpassen/ruisvrij maken. Paul Lenders is een bekende die dat doet.
De rede waarom ik met een rack speel is puur gebruiksgemak. Een rack met een MIDI footcontroller kan je in staat stellen om al je effecten, amp(s) in 1 keer te schakelen. Dat is ontzettend prettig. Beter dan tijdens een show moeten tapdancen om je geluid te krijgen.

Evil-Payasos
16 december 2007, 10:48
Heel erg bedankt :satisfie: Nog 1 vraag:een rack klinkt dat beter dan een gewoon head?

Steel jij nu niet gewoon een topic?

AART
16 december 2007, 16:52
Steel jij nu niet gewoon een topic?

van 2 jaar oudd?

ik denk niet dat de TS er mee zit hoor...

Evil-Payasos
16 december 2007, 17:23
van 2 jaar oudd?

ik denk niet dat de TS er mee zit hoor...

O shit! Sorry niet gezien..

Thom TK
16 december 2007, 19:01
Steel jij nu niet gewoon een topic?

Basically...yes.