PDA

View Full Version : demo opnemen... waar?



Ronald
3 december 2005, 22:27
test

Ronald
3 december 2005, 22:27
hey mensen, onze band is druk bezig met eigen nummers scrhijven en nu zullen we over een tijdje dus een demo gaan opnemen.

nu ben ik nogal kritsch over hoe da openemen moet gebeuren. ik heb namelijk een paar vereiste. namelijk:

- dat we minstens 22 minuten kunnen opnemen (onze nummers zijn nogal lang namelijk en ik ben nie van plan om in te korten)
- dat we omtebeurt opnemen (dus eerst drum, dan bas enz.)
- dat we kunnen dubbeltracken en bijv. de cleane gedeeltes kunnen opnemen met een akoustische gitaar
- en natuurlijk dat alles in een prima geluidskwaliteit is

we hebben op internet wel een goedkope studio gevonden die maar 300 euro rekent, maar ik neem aan da da nie echt proffesioneel is, bovendien kunnen we maar te kort opnemen, aangezien onze nummers nogal lang zijn is da een probleem.

andere gitarist van onze band zit ook in een andere band die een demo hebben opgenomen, maar daar deden ze niet aan dubbeltracken en omstebeurt opnemen. dus gewoon de hele band tegelijk de nummers zovaak overspelen da ze foutloos waren.

ik neem aan dat hier zat mensen zijn die een demo hebben opgenomen, kunnen jullie me helpen waar ik moet zoeken voor een goeie studio, wie heeft er een demo opgenomen die aan bovenstaande eisen voldeed en waar was dat?

kunnen jullie onze band helpen met het zoeken naar een goede studio

en wat kunnen we verwachten de demo ongeveer zal kosten in een studio met onze vereisten?

Ronald
3 december 2005, 22:28
///

Helter Skelter
3 december 2005, 23:15
als jullie bereid zijn richting Rotterdam en omstreken te komen heb ik nog wel een paar goede adresjes...

Roy K.
3 december 2005, 23:49
Bij Han! :P

Han S
4 december 2005, 00:18
Als ik zo vrij mag zijn om je een gemeende goede raad te geven: verdiep je eerste eens in hoe een studio werkt. Er zijn vele duizenden studio's in Nederland, op elke straathoek vind je tegenwoordig zowat een studio.

Het opnemen in 'een keer' biedt een aantal voordelen en nadelen. Twee voordelen zijn het belangrijkst, als je een nummer opneemt is het ook meteen klaar en dat scheelt je een heleboel tijd. Tweede belangrijke voordeel is dat je speelt zoals je gewend bent in de oefenruimte en met optreden, want vergis je even niet in hoe moeilijk het is om dingen één voor één op te nemen. Die computer of tapemachine heeft totaal geen eigen feel en zoekt je echt niet op zoals mensen dat wel doen. Een goede groove of feel bereik je alleen wanneer mensen met elkaar spelen.

Het nadeel is voor de muzikant dat hij dus wel echt moet kunnen spelen, als een stuk over moet kan dat altijd wel en het kan er ook tussen of aan vast worden geplakt, maar de band moet wel goed zijn.

Het nadeel voor een studiotechnicus is dat hij dus echt en verdomd veel verstand moet hebben van opnametechniek en microfoons en dat is iets wat je niet even snel op een instituut kunt leren, dat leer je met ervaring opdoen.

Er is ook nog een tussenweg, je neemt eerst de basis op, bijvoorbeeld gitaar bas en drums en daar voeg je de rest aan toe.


Als je op prof forums komt zie je dat iedereen zijn eigen methoden en regels hanteert welke behoorlijk verschillen. Belangrijk is dat het resultaat wordt bereikt, hoe maakt minder uit. Stel eens de vraag wat nou de beste studio zangmicrofoon is, of gitaar microfoon en je krijgt vele tientallen verschillende antwoorden.

Zelf heb ik ongeveer 40 microfoons, van een paar tientjes tot boven de 5000 euro per stuk, buizen mics, ribbon(band) mics, van elk type heb ik er een aantal en alles heeft zijn kritieke punten, voordelen en nadelen.
Als een technicus een band of orkest in een keer wil opnemen moet hij precies weten welke mic hij waarvoor moet gebruiken en vooral waarom.
Als hij daar fouten maakt kan hij die niet ongedaan maken en zit jij als band met een minder goed geluid.

Zoek een studio die goed bij je past, ervaring heeft met ook jouw muziek en affiniteit, breng een bezoek aan meerdere studio's en neem daar de tijd voor. Een studiobaas die daar bezwaar tegen heeft is zowiezo niks voor je. Ook een studio heeft er niks aan als een klant niet tevreden met zijn opname naar huis gaat, word of mouth is de beste reclame.

Ga niet meteen voor de goedkoopste studio, als je drie keer zo lang doet over de opname voor de helft van de prijs, ben je toch 150% duurder uit.

Een goede ervaren studiotechnicus komt snel tot een goed resultaat en zal je door zijn ervaring soepel door het opnameproces loodsen, herkent snel de problemen en de oorzaken daarvan en zal er alles aan doen om het op te lossen. Deze studiotechnicus zal echter niet de allergoedkoopste zijn, maar in het totaalplaatje kan hij wel ens goedkoper blijken te zijn dan die hele goedope studio in in de garage.


Wat die lange nummers betreft: is geen enkel probleem, een beetje harde schijf kan veel meer op en als je zoals ik met twee 24 sporen tapemachines werkt zou je en nummer van een jaar lang kunnen opnemen, als band 1 aan het eind komt start ik band 2 en alles werkt gewoon door.


Succes!

el loco
4 december 2005, 10:23
Allemaal waar, het is iets ingewikkelder dan het lijkt. Als ik je nog een tip mag geven: ga op internet op zoek naar bands die in jou straatje liggen en luister de demo`s. Je vind vast wel iets waarvan je vind dat jou band ook zo moet klinken. Dan ff een mailtje sturen waar ze het opgenomen hebben...voila! (en dan natuurlijk nog sparen!)

Wat ook wel belangrijk is, is om elk nummer met de hele band compleet door te nemen en alle riffs en overgangen goed door te praten, zodat iedereen precies weet wat ie moet doen, dat scheelt een hoop tijd en daarmee geld.

Ronald
4 december 2005, 14:22
hey mensen , bedankt voor de reacties :)

ik kan nie zo heel veel studios vinden op internet en die paar die ik vond was ik niet echt tevreden mee

dus heeft iemand toevallig nog adresjes? of een site waar veel adressen van studios op te vinden zijn?

iemand zei dat ie adresjes wist in de buurt van rotterdam, is wel eind weg maar op zich wel te doen lijkt me dus ik zou zeggen geef die adresjes maar :)

Han S
4 december 2005, 14:57
hey mensen , bedankt voor de reacties :)

ik kan nie zo heel veel studios vinden op internet en die paar die ik vond was ik niet echt tevreden mee

dus heeft iemand toevallig nog adresjes? of een site waar veel adressen van studios op te vinden zijn?

iemand zei dat ie adresjes wist in de buurt van rotterdam, is wel eind weg maar op zich wel te doen lijkt me dus ik zou zeggen geef die adresjes maar :)

Ga eens praten met Frits van Mourik, van studio 'Het Pand'. Een gewaardeerde collega van mij.

En als je het niet erg vindt om 100 km te rijden mag je altijd vrijblijvend bij mij langs komen voor een biertje, praten we er over. Lacrimosa is ook laatst geweest en heeft uiteindelijk opgenomen bij Excess in Rotterdam, heb ik geen moeite mee. Ik maak je met plezier wegwijs in studioland.

Je gelooft het niet, maar er zijn studio's met een paar oude ADAT's die €250 per uur durven vragen.

Maar ga eerst ff naar Frits, prima vent en groot vakman.

Ronald
4 december 2005, 21:00
ik heb ff op die site van het pand gekeken en da ziet er zeeeer degelijk uit moet ik zegge :) tis wel een eindje weg maar dan heb je ook wat. dus die komt in ons lijstje van mogelijke studios te staan

tillens
7 december 2005, 19:23
Frits is nu aan mijn london city aan het sleutelen!

Nee serieus, is een goede studio. Zelf heb ik laatst bij excess gezeten en dat is ook een waanzinnige studio, met aardige en vakbekwame lui!

mail me anders maar als je meer info wil. gr peter

Gretsch6120
8 december 2005, 14:13
dubbel

Gretsch6120
8 december 2005, 14:13
http://www.markant-studios.nl
ligt in Heeze, das toch niet zo ver bij je uit de buurt.
Het is niet heel goedkoop... Ik heb er een aantal keer opgenomen en het geluid is fantastisch. Een van de weinige studios met een Neve vr72 console

pimmetje
8 december 2005, 18:00
Ik ken studio 't Pand uit eigen ervaring alleen van 11 jaar geleden... dat was overigens positief. De laatste tijd hoor ik tevreden geluiden van een aantal bevriende bandjes over Frits en z'n Pand.
Prima optie voor zeer vriendelijke prijs.

taylor
9 december 2005, 12:38
in die zogenaamde project/demo studios kun je verwachten dat ze jou gewoon je gaan laat gaan en dat de productie opzich niet erg belangrijk is.

dus je speelt dan die nummers in(met of zonder fouten haha)en dat is het dan je komt een keer terug om om het heel crue te mixen en dat is je demo!

wat dat betreft kun je het misschien net zo goed in je oefenruimte doen met wat simpele opname spullen.

ik vind zelf dat het voor amateur bands het weg gooien van geld is je bereikt niks/weinig met zo'n studio demo de resultaten zijn vaak behoorlijk slecht maar dat ligt ook vaak aan de(kwaliteit) band opzich natuurlijk.
ja je bent een ervaring rijker een ik kan voor me zelf spreken dat ik wel veel van fouten geleerd heb maar ik was 15 jaar toen ik mij eerste demo opnam..

taylor
9 december 2005, 12:44
over het algemeen praat ik dan er zullen ook best demo studios zijn die anders werken.

Ronald
9 december 2005, 13:00
nou ik heb studio "het pand" gemaild en zij vermoedde als maximale prijs en worst case scenario 3 dagen van 8 uur wa neer komt op 720 euro ( dat maximale prijs en worst case scenario neem ik eerlijk gezegd beetje met een korreltje zout) maar goed valt mij persoonlijk wel mee en de studio lijkt me prima. dus als we in een studio opnemen is de kans groot dat het studio het pand wordt


maar ja paar leden van mn band zitten stuk krapper bij kas dan ik dus die zullen nie gauw 120 euro willen neertellen , dus we gaan eerst kijken hoe het zit met zelf opnemen of da mogelijk is en wat we kwalitatief daarmee kunnen bereiken.

maar in ieder geval bedankt iedereen voor de reacties :)

Han S
9 december 2005, 19:36
in die zogenaamde project/demo studios kun je verwachten dat ze jou gewoon je gaan laat gaan en dat de productie opzich niet erg belangrijk is.

dus je speelt dan die nummers in(met of zonder fouten haha)en dat is het dan je komt een keer terug om om het heel crue te mixen en dat is je demo!

wat dat betreft kun je het misschien net zo goed in je oefenruimte doen met wat simpele opname spullen.

ik vind zelf dat het voor amateur bands het weg gooien van geld is je bereikt niks/weinig met zo'n studio demo de resultaten zijn vaak behoorlijk slecht maar dat ligt ook vaak aan de(kwaliteit) band opzich natuurlijk.
ja je bent een ervaring rijker een ik kan voor me zelf spreken dat ik wel veel van fouten geleerd heb maar ik was 15 jaar toen ik mij eerste demo opnam..

Daar geef je een voorstelling van zaken die waarschijnlijk gebaseerd is op je eigen niet zo geweldige ervaring, maar dat heeft weinig of niets te maken met de realiteit. Dat jij nou toevallig een verkeerde keus hebt gemaakt en in de verkeerde studio bent terechtgekomen zegt niets over het studiogebeuren in het algemeen.

Ik kan je vertellen dat Frits van Studio Het Pand gewoon een prima vakman is en als je daar had opgenomen zou je er heel anders tegenover staan en zeker niet dit soort dingen roepen.

Een project of demostudio neemt niet anders op dan een A-studio, de technicus behoort net zo veel kennis te hebben als de technicus van Wisseloord of Bullet Sound. En die kennis gaat heel wat verder dan weten hoe de apparatuur werkt, hij moet vooral de eigenaschappen van de microfoons kennen, off axis response bijvoorbeeld en op grond daarvan de juiste spullen voor de juiste toepassing kiezen.

Daarbij moet hij het maximale uit de muzikant zien te halen en dat leer je niet op een cursus.

Jammer dat jij geen goede ervaring(en) hebt, het kan ook totaal anders.

Han S
9 december 2005, 20:00
nou ik heb studio "het pand" gemaild en zij vermoedde als maximale prijs en worst case scenario 3 dagen van 8 uur wa neer komt op 720 euro ( dat maximale prijs en worst case scenario neem ik eerlijk gezegd beetje met een korreltje zout) maar goed valt mij persoonlijk wel mee en de studio lijkt me prima. dus als we in een studio opnemen is de kans groot dat het studio het pand wordt


maar ja paar leden van mn band zitten stuk krapper bij kas dan ik dus die zullen nie gauw 120 euro willen neertellen , dus we gaan eerst kijken hoe het zit met zelf opnemen of da mogelijk is en wat we kwalitatief daarmee kunnen bereiken.

maar in ieder geval bedankt iedereen voor de reacties :)

Ronald, Frits rekent €30 per uur en dat is de helft van wat ik reken, goedkoper kan het niet, of je moet in zo'n garagebox met een protools 001 setje gaan opnemen, heb je vier microfooningangen. Die jongens doen het soms al voor €50 per dag.

Je moet het zo zien: een goede studio heeft minder dan de helft van de tijd nodig van een slechte, dus als die twee keer zo duur is ben je nog evenveel geld kwijt, alleen zal het resultaat beter zijn.

Volgens mij kun je bij Frits met 24 sporen tegelijk opnemen, hij neemt digitaal op met een stand alone machine, dus geen geknoei met computers tijdens de opnamen, werkt altijd en goed.

Ik neem als het moet 50 sporen tegelijk op met analoge twee inch tape, dat is een stuk duurder, een tape kost 240 euro en is in 16 minuten vol.
En een analoge tape klinkt anders.

De opnameruimte is 90 m² en alles staat daar, inclusief een vleugel , een Hammond met buizenleslie, een Rhodes, een berg gitaaramps en bas amps, ik heb een slaapkamer en een badkamer, een keuken en 80 m² relaxroom. Daarom kost mijn studio ook wat meer, maar Frits heeft ook alles wat je nodig hebt voor een goede opname en zo zijn er nog heel veel meer studio's.

Je moet gewoon weloverwogen een goede keus maken en dat lukt je vast wel.

taylor
12 december 2005, 11:17
dat is idd gebaseerd op mijn eigen ervaring maar ook van anderen door veel demo's gehoord van bevriende bands etc ..

het is toch zo dat in demo studios nou niet de nadruk ligt op een goede productie maar meer op feit op tape te krijgen het meeren deel van de demo's die uit zijn is eerder slecht dan goed,maar nogmaals dat ligt eerder aan de kwaliteiten/ervaring etc van de bands opzich dan aan studio opzich.

een mooi sound is voor een demo ook niet zo belangrijk er moeten gewoon goeie songs opstaan.het moet de kwaliteiten van een band na voren brengen. daar is demo voor bedoelt als promotie ding..

Ronald
12 december 2005, 20:00
waarom ziet iedereen een demo toch alleen maar een promotie ding? ik snap nie da mensen er dan nog veel geld aan willen uitgeven. ik bedoel die gasten naar wie je je demo stuurt luisteren en net een halve minuut naar

Han S
12 december 2005, 20:33
Het idee dat een demo niet goed hoeft te klinken is niet van deze tijd. Vroeger werd er gedacht dat een A&R van de platenmaatschappij wel 'door de slechte kwaliteit heen kon luisteren', een misvatting dus.

A&R managers en boekers luisteren wel degelijk naar de kwaliteit van de band en de opname, al was het alleen al om te bepalen of de band zichzelf serieus neemt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een song opneemt en wel zodanig dat je het als band ook op het podium kunt waarmaken.

In Amerika zijn zaalhouders die niet meer naar demo's luisteren, maar avonden houden waar bandjes auditie kunnen doen voor een optreden, omdat ze te vaak demo's hebben gekregen op basis waarvan ze een band boekten. Maar dat werd op geen enkele manier waargemaakt.

Je kunt in de studio wel 20 gitaarpartijen opnemen, op een podium kun je er maar één spelen.

taylor
13 december 2005, 11:32
hm ja ach een demo die super is opgenomen(mooie productie ect) met kut muziek er op daar bereik helemaal niks mee.da's weer de andere kant.

een demo is toch promotie je moet die dingen gewoon gratis weg geven aan iedereen die wat voor je kan betekenen dus naar zaaltjes ect ook al wordt er niet naar geluisterd als iets echt goed gevonden wordt door a&r lui ect dan kunne ze dat wel in 1 minuut horen of iets potentie heeft of niet.dus opname is niet het aller belangrijkste maar de kwaliteit van de band/songs en ook dus je eerste nummer op je demo is heel erg belangrijk.

dit is als je serieus mee bezig bent is de demo voor vrienden & kennisen ja dan is dat eigenlijk allemaal niet zo belangrijk.

Kim Wilson
14 december 2005, 12:01
Wij zijn met de bluesband ook net de studio ingeweest voor aanvankelijk een demo. Als je regelmatig wil spelen, ook op wat grotere podia, moet je toch echt wat demo-materiaal hebben. Tot voor kort deden we dat met de live opnames van ons allereerste optreden, maar dat was nou niet écht om van uit je dak te gaan.
Dus zouden we een demo maken. Maar daar ben je sowieso een hele dag mee druk. Ook ben je al het geld gewoon kwijt. Toen hebben we een afweging gemaakt of we misschien ook een hele cd konden opnemen. De meerprijs was niet eens extreem, omdat je toch vastzit aan het drukken van de cd. Daarbij kunnen we de cd verkopen, waarmee we de hele productie weer terug kunnen verdienen.
Dus hebben we besloten om 12 nummers op te nemen. Dit is in 2 dagen (één weekend) gebeurd, en de cd ligt nu bij de drukker. :)

taylor
15 december 2005, 11:10
dat is nou eigenlijk wat ik bedoel 12 nummers in 2 dagen.normaal als je een cd opneemt neem je de tijd om eerst bv een mooie sound te krijgen waar je tevreden mee bent drums ,gitaar etc dat kan een tijdje duren..

een dan ga je opnemen dit kan natuurlijk vrij snel als je de nummers goed kent een heel goed op elkaar in bent gespeelt anders duurt wat langer.

wat ik eigenlijk wil zeggen is dat dit maar bewijs is dat demo studios wel zo willen werken als het maar redelijk op tape staat is het goed.

maar nogmaals het is afhankelijk hoe serieus je natuurlijk met de muziek bezig bent is het een hobby ja dan begrijp ik die methodes wel maar...

Kim Wilson
15 december 2005, 18:16
dat is nou eigenlijk wat ik bedoel 12 nummers in 2 dagen.normaal als je een cd opneemt neem je de tijd om eerst bv een mooie sound te krijgen waar je tevreden mee bent drums ,gitaar etc dat kan een tijdje duren..

een dan ga je opnemen dit kan natuurlijk vrij snel als je de nummers goed kent een heel goed op elkaar in bent gespeelt anders duurt wat langer.

wat ik eigenlijk wil zeggen is dat dit maar bewijs is dat demo studios wel zo willen werken als het maar redelijk op tape staat is het goed.

maar nogmaals het is afhankelijk hoe serieus je natuurlijk met de muziek bezig bent is het een hobby ja dan begrijp ik die methodes wel maar...
Nou, het is geen rotzooi hoor, wat er op de cd komt. :wink: Het is ook een ander slag muziek natuurlijk, waar het wat minder aankomt op effecten en zo.

Ik zal het wel melden als de demo ook op internet te beluisteren is, en dan hoor ik graag nog een keer je commentaar. :)

Kim Wilson
15 december 2005, 18:20
Oh ja, het was ons eigen plan om het in twee dagen op te nemen. Afmixen heeft nog wel wat tijd gekost.
En het was de tiende keer of zo, dat we samen speelden, inclusief de oefensessies...

Han S
15 december 2005, 18:34
Waar heb je opgenomen Hans? Blues he? Ik heb een demo CD opgenomen met de Twelve Bar Blues Band en die werd demo van de maand in een of ander blad hoor ik.

@taylor, als de band goed op elkaar is ingespeeld heb je het snel voor elkaar en neem je met gemak 10 a 12 nummers op in een dag. Als alles echter vijf of zes keer over moet kan ik er ook niets aan doen.

De soundcheck is in een half uur gepiept, ik had vorig jaar een opname met Rinus Groeneveld, Herbert Noord , Pierre van der Linden en een gitarist waarvan de naam me ontschiet en die vertelden me dat de vorige opname in een bekende A-studio had plaatsgevonden, wat een hele dag soundcheck had gekost.

We waren binnen het uur aan het opnemen en als je het wilt horen kom je maar eens langs, is helemaal niks mis mee.

Kim Wilson
15 december 2005, 20:48
Waar heb je opgenomen Hans? Blues he? Ik heb een demo CD opgenomen met de Twelve Bar Blues Band en die werd demo van de maand in een of ander blad hoor ik.

@taylor, als de band goed op elkaar is ingespeeld heb je het snel voor elkaar en neem je met gemak 10 a 12 nummers op in een dag. Als alles echter vijf of zes keer over moet kan ik er ook niets aan doen.

De soundcheck is in een half uur gepiept, ik had vorig jaar een opname met Rinus Groeneveld, Herbert Noord , Pierre van der Linden en een gitarist waarvan de naam me ontschiet en die vertelden me dat de vorige opname in een bekende A-studio had plaatsgevonden, wat een hele dag soundcheck had gekost.

We waren binnen het uur aan het opnemen en als je het wilt horen kom je maar eens langs, is helemaal niks mis mee.
We hebben opgenomen bij Zwols Popfront. Allemaal geen topklasse hoor, en gerund door vrijwilligers. Niet de beste mics en akoestiek, maar goed, blues mag een beetje vies zijn. :) En het kan idd wel beter, maar we moesten een demo hebben, dat was het doel, en nu hebben we een hele cd. Dan mogen we niet klagen, dacht ik. En we moeten ook niet het onderste uit de kan halen met de eerste keer. Het moet ook nog te overtreffen zijn. En als ik zie wat we met 10 keer bij elkaar al bereikt hebben...

Dag één hebben we de basis erop gezet. Dat wil zeggen drums, bas, piano en één of twee gitaarpartijen. De meeste nummers gingen er in één keer op. Dag twee zijn de solo's, zang en nog een paar baslijntjes opgenomen. Ook heb ik bij twee nummers nog een extra slagpartij gespeeld. De pianosolo's zijn nog weer later opgenomen.

Han S
15 december 2005, 22:39
Hans, je moet even de reatie van Steve Albini lezen op deze discussie: http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/8625/1221/?SQ=a88e41229659141b8f077fd633c21657

Ik kwam er achter dat hij dezelfde filosofie en aanpak heeft als ik.
Blues neem ik in één keer op, alles dus, ook de zang en alles in dezelfde (vrij grote) ruimte. Het moet niet per sé maar het kan dus prima werken.

Blues moet leven.

taylor
16 december 2005, 11:13
ja tuurlijk het kan in 2 dagen 12 nummers en dat daar zelf voor gekozen is dat snapte ik al lang maar dat de studio dan bv geen nee zegt dat is meer mijn punt.

dat er bepaalde zaalen zijn die zeg maar een soort live demo doen dat ken ik wel...

Kim Wilson
16 december 2005, 14:04
Helemaal mee eens. Het liefst hadden we het ook op die manier gedaan. Maar omdat we pas sinds eind 2003 bij elkaar zijn, elkaar nog maar tien keer hebben gezien en de pianist tijdens de opnames voor de derde keer met ons meespeelde, hebben we voor deze aanpak besloten. Ook moet het uit onze eigen zak betaald worden, dus moest het gewoon in weinig studiotijd klaar.
Het is ook oorspronkelijk bedoeld als demo, maar nu we een cd hebben, kunnen we de kosten er weer uithalen. We hebben tenslotte allemaal een huis en een gezin, het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Als we weer een beetje geld bij elkaar hebben, willen we het nog een keer overdoen, maar dan gaan we met een beetje meer budget de studio in. Ook gaan we dan op zoek naar een iets betere studio. Maar op dit moment moeten we iets kunnen laten horen van wat we doen, anders komen we nergens te spelen. En wat we nu op cd hebben, daar hoeven we ons zeker niet voor te schamen.

Als we een beetje geluk hebben, wordt het optreden van de cd-presentatie ook 24 sporen opgenomen. Ook daar is op den duur wel weer een cd'tje te maken. We hebben dus nog plannen zat, maar eerst gaan we zien dat we her en der komen te spelen, want dat is het allerbelangrijkste, niet dat we cd's opnemen...

taylor
17 december 2005, 11:32
met de opname apparatuur die je tegenwoordig hebt is het niet eens nodig om naar zo'n buget studio te gaan al heb wel iemand erbij nodig met (veel)kennis van opnames etc.

tillens
23 december 2005, 14:36
taylor; diegene die er verstand van heeft zal dan niet snel in een pruts hok gaan staan, en zeker niet onbetaald. Hij hoeft er namelijk niet te gaan staan, vaak leiden dat soort dingen alleen naar ergenis.

Wij zijn laatst in Excess geweest, hele fijne studio, goede en aardige mensen, en vooral productief. Han heeft dit ook al gezegd een tijdje terug. De backline in excess is niet die van wisseloord, en dat is maar goed ook. De meeste mensen hebben nog nooit op een echte hammond gespeeld, of weten niet hoe en wat een amp van 3000 euro doet. Harstikke leuk, maar als je een demo wil maken of een single, dan is het belangrijk je niet te omringen met allerlei spullen die je uiteindelijk niet kan of gaat gebruiken. Meeste bands spelen graag op hun eigen spullen, ze weten hoe het kan klinken.. wij hebben als basis bij excess gezeten als volgt; het liedje staat voorop. Ook ik heb gebruik gemaakt van wat andere amps, omdat we een bepaald geluid wilde hebben en dat vonden in bijv. mesa.. tuurlijk is het vet als je een rhodes, wurlitzer etc hebt staan, maar men moet wel weten hoe het op te nemen. Veel toetsenisten zijn dan opeens heel lang aan het zoeken, hoe en wat, en dat is duur gelukkig bij ons hebben we een toetsenist met een eigen xb2, een eigen wurli, etc. Het scheelt als je weet waar je mee bezig bent, en hoe je spullen werken. . schrijf ideeen op , neem referentieplaten mee. Referentie betekent niet dat het zo moet klinken, maar in die richting! Ga es kijken bij een studio, denk na, denk je dat je op je gemak voelt. Ik vind het ook belangrijk dat een studio bepaald werk levert. Je kan wel bij een metal studio gaan zitten, maar als je smartlappen speelt, is het misschien slimmer om een wat poppier iets te zoeken. Over mijn eigen bandje; we spelen poprock, dus waarom excess? Omdat ze open staan voor poprock, en belangrijker ze hebben er wel degelijk ervaring mee. Ze zijn specialist in metal, maar daarnaast zijn ze onwijs goed in pop en dergelijke. als laatste punt, wat een zeikpostje he; wees kritisch naar elkaar, je hoeft elkaar niet continu te complimenteren. Als iets niet naar je zin is, dan moet je dat zeggen. want het staat op tape, het kan over en als iets blijft staan waar je niet tevree over bent dan blijf je dat altijd specifiek horen.
peter.

Han S
24 december 2005, 00:22
Goed verhaal Tillens, je moet als band beseffen dat je het meeste geld kunt besparen door je echt goed voor te bereiden. Als je precies weet wat je wilt en je hebt de nummers helemaal onder de knie, ben je zo klaar met de opnamen.

Als voorbeeld: ik ben bezig met een bandje welke akoestische muziek maakt. Ze hebben gerekend op 20 uur en daar ook het budget voor, maar ze hebben al 16 uur gebruikt en zijn nog niet klaar. Dus vanmorgen kwamen ze langs voor een bespreking over hoe ze verder moeten, ze willen dus efficiënter gaan werken en hebben bedacht dat ze niet meteen nadat er een nummer is opgenomen daar ook naar moeten luisteren, maar dat het allemaal maar op een CD moet worden gebrand zodat ze thuis kunnen luisteren.

Punt een: hoe lang ben je kwijt met het luisteren naar een zojuist opgenomen nummer? Een minuut of vijf/zes dus, vervolgens kun je er een half uur over gaan debatteren terwijl je het in dat half uur minstens vier keer opnieuw had kunnen doen. Bovendien zijn die discussies nooit sfeerverhogend.

Punt twee: je gaat na de opnamen die nummers in de computer gooien en er een CD van branden, daar ben je ook zo een paar uur mee kwijt.

Voorbereiden dus en in de studio opnemen die hap. Als je geen goed gevoel hebt na een nummer, opnieuw doen. Als de technicus een andere mening heeft en het dus wel goed vindt zal hij het niet weggooien, persoonlijk praat ik daar niet over, ik bewaar het gewoon en later blijkt dan toch wel eens dat die versie de beste is.

Als je er goed over nadenkt is het allemaal niet zo moeilijk.

FrankS
10 januari 2006, 10:40
22 minuten..

Volgens mij is het zo dat als je aan max. 21 minuten zit je met de persing een hoop geld kunt besparen omdat je er dan MCDs (miniCDs) van kunt laten persen. Boven de 21 min. kom je op een volledige cd. Tenminste, da was in '98 zo toen wij een miniCDtje hadden opgenomen. Daarna volledige albums opgenomen dus niet bijgehouden. Weet niet of je er wat aan hebt.. :D