PDA

View Full Version : stemknoppen vervangen



idno
3 december 2005, 19:48
ik wil mijn stemknoppen vervangen voor een cilindrische ipv een standaard vleugelmoer. mijn oom zou deze eventueel kunnen maken, want die heeft een draaibank op zn werk.
nou is mijn vraag: als ik het kruiskopje bovenop de vleugelmoer losdraai, kan ik hem er dan gewoon afhalen?
en moet ik de nieuwe knop er dan weer op een speciale manier opzetten ofzo? ik weet namelijk niet hoe de overbrenging is van de vleugelmoer naar het mechaniek in de stemknopbehuizing.
ik hoop dat jullie antwoorden hebben op mijn vragen, alvast bedankt

bert k
5 december 2005, 00:41
Die gaat naar zelfbouw, daar weten ze er meer van

Mattia
5 december 2005, 01:05
Als je maar genoeg 'grip' hebt om er degelijk kracht op te kunnen zitten. En het vervangen van snaren zou wel eens een errug irritant klusje kunnen worden.

Enfin, ja, schroef eraf, meestal zit er ook een 'tensioned' washer (rond metalen ringetje) onder, zodat de knopspanning goed blijft. Ze zijn in principe makkelijk te vervangen, haal er voor de grap gewoon eentje af. Wordt alles snel duidelijk.

idno
5 december 2005, 11:15
ik denk dat als er groeven in staan, dat je dan genoeg kracht kan zetten om te stemmen.

piezo
5 december 2005, 12:03
De overbrenging van de knop op de eigenlijke as is d.m.v. "pasvorm", meestal gewoon vierkant, principe vergelijkbaar met een moersleutel op een moer. Dus een nieuwe knop moet aan het uiteinde een passende uitsparing hebben.